Permalänk
Skrivet av Birks:

Ge oss SATA 6.0 nu!

Det är rätt så meningslöst med SATA III-stöd idag. För att SATA III ska kunna ge ngn som helst skillnad IRL krävs stora enheter, och för det är flashmnnet alldeles för dyrt idag. Bättre då att fokusera på de mindre storlekarna, som faktiskt säljs.

Visst finns det potentiella köpare som skriker efter SATA III-stöd men jag skulle tro att det i många fall är samma personer som skriker "Ge oss billigare SSD!" eller "Jag köper när xxx GB kostar under xxxx kronor!". Den som behöver mycket utrymme och söker ersätta den mekaniska disken (och inte bara komplettera som vi andra gör) får tyvärr ge sig till tåls, Intel ska släppa 2x nm flash i Q4 2010 men jag vet inte om det räcker för att göra SSD prisvärd oxå som lagringsdisk.

Om man nu tvunget vill ha SATA III finns Corsair RealSSD (Crucial RealSSD C300 2.5" 256GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)).

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Det låter intressant med den där Force 60GB om den nu är lika snabb som Force 120GB.. Enligt specifikationen som jag kan läsa på nätet ska de vara lika snabba i alla fall
En funderar är ju dock om utrymmer räcker som systemdisk på en bärbar dator där man vill få plats med ett par program också?

Vet inte om den formaterade SSD-disken ger samma utrymme som en vanligt HDD? I alla fall så har jag 465gig på min 500gigs HDD kvar efter formatering = 7% borta.
Om samma siffra gäller på en formaterad SSD, innebär ca 55,8gb brukbar lagringsplats på en Force 60Gb och 74,4gb på en 80gb G2

På min stationära dator har jag haft Windows 7 Ultimate 64bit installerat i ca 6 månader. Det är endast operativsystemet + drivrutiner installerade på C: partitionen. Sen har jag installerat lite program på D: som antagligen sprider ut lite filer även på C:, detta tar i alla fall totalt 22,6gb på C:

Alla program jag installerat på D: tar tillsammans upp 3gb utrymme. Sen har vi nått spel, och det tar ytterligare 7,5gb..
Totalt tillsammans tar operativsystem, programmen och ett spel upp 33 gigabyte. Detta innebär att det skulle vara 22,8gb kvar på F60 disken eller 41,3gb kvar på G2 80gb disken.

Så en 60 gigare skulle kanske räcka.. Filmer har man väl ändå med sig på en extern 2,5 tummare

Det finns de som använder Windows 7 på små netbooks med 8 GB systemdiskar, det är bara en fråga hur mycket du vill optimera.

Permalänk

Är det någon som har koll på om diskarna med SandForce processorer (SF-1200) stödjer hårdvarubaserad kryptering? Det står ju i SandForce specs att de ska det.

SandForce - Products - Client SSD Processors

"Security:

* Data Encryption: 128-bit AES
* Optional disk password
"

Men är detta något som tillverkarna själva måste implementera på något sätt eller kommer automatiskt alla SSDs med SF-1200 att stödja detta?

Permalänk
Skrivet av Patrik_J87:

Är det någon som har koll på om diskarna med SandForce processorer (SF-1200) stödjer hårdvarubaserad kryptering? Det står ju i SandForce specs att de ska det.

"Security:

* Optional disk password
"

Men är detta något som tillverkarna själva måste implementera på något sätt eller kommer automatiskt alla SSDs med SF-1200 att stödja detta?

Googlade lite lätt, ser ut att finnas i teorin men inte i praktiken...

OCZ...
Support Question When can we expect the OCZ Toolbox?
Frustrated: By the time the toolbox comes out there will be better drive(s)
Support Question OCZ Toolbox for OCZ Vertex LE

Corsair...
Corsair Force F120 AES encryption - The Corsair Support Forums

Permalänk

Otroligt fint test klapp klapp !!!

Force helt klart det jag vill ha nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Det finns de som använder Windows 7 på små netbooks med 8 GB systemdiskar, det är bara en fråga hur mycket du vill optimera.

Svaret på det är väl typ: Inte alls !

Självklart lägger jag inte in all möjlig skräp som tar plats utan bara det jag behöver, men jag vill inte sitta och köra utan bakgrundsbild, 4-färgers ikoner osv. En överdrift ja, men du förstår säkert vad jag menar

Jag vet inte hur det är, men de där 22 gigen som mitt Windows 7 tar just nu är väl inklusive det virtuella minnet som äter några gig gissar jag? Har man mindre diskyta så använder systemet mindre av det också?

Så ni tycker ca 55gig formaterad yta är helt tillräckligt för operativsystemet + de vanliga programmen man använder? Nu blir jag sugen!!

Tyvärr läste jag att Corsair Force F60 visade dåliga resultat i Crystaldiskmark, men samtidigit inte i ATTO???
Force F60 is very slow - The Corsair Support Forums

Någon som vet nått om det där?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
OCZ

Tyvärr lyckades inte USA få iväg OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 120GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD) på test som skulle varit med. Dock exakt samma disk (komponenter) fast bättre pris per GB.

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Svaret på det är väl typ: Inte alls !

Självklart lägger jag inte in all möjlig skräp som tar plats utan bara det jag behöver, men jag vill inte sitta och köra utan bakgrundsbild, 4-färgers ikoner osv. En överdrift ja, men du förstår säkert vad jag menar

Jag vet inte hur det är, men de där 22 gigen som mitt Windows 7 tar just nu är väl inklusive det virtuella minnet som äter några gig gissar jag? Har man mindre diskyta så använder systemet mindre av det också?

Så ni tycker ca 55gig formaterad yta är helt tillräckligt för operativsystemet + de vanliga programmen man använder? Nu blir jag sugen!!

Tyvärr läste jag att Corsair Force F60 visade dåliga resultat i Crystaldiskmark, men samtidigit inte i ATTO???
Force F60 is very slow - The Corsair Support Forums

Någon som vet nått om det där?

Hja, som du säger överdriver du väldigt, det finns många GB man kan plocka bort från W7 utan att man tappar något som helst i användningen.

Vad som ingår i dina 22 GB beror på hur du får fram det värdet, om du markerar Windows- och Program Files-mapparna och tittar på storleken på dem, eller om du tittar på hur mycket utrymme som är ledigt och subtraherar det från det totala utrymmet? I det senare har du räknad med storlekn för t.ex. systemåterställningar, hibernation, växlingsfil.

Storleken på växlingsfilen och hibenation är oberoende av diskutrymmet. Systemåterställningar växer däremot gärna till galna storlekar om du använder en stor systempartition.

ATTO visar prestanda för okomprimerad data som SandForce-kontrollern komprimerar ned till några få byte (dvs kontrollern behöver knappt skriva ngt till enheten, dvs det är mer ett test på överföringshastigheten via SATA-kabeln).

CDM visar prestanda för slumpmässig data som SandForce-kontrollern inte kan komprimera och som den därför måste skriva till disken okomprimerad.

ATTO är givetvis det testprogram tillverkarna vill att du använder.

Permalänk
OCZ
Skrivet av Patrik_J87:

"Security:

* Optional disk password
"

Hej!

Stämmer

Johan

Permalänk
Skrivet av Patrik_J87:

"Security:

* Optional disk password
"

Skrivet av OCZ:

Hej!

Stämmer

Johan

Fungerar det även i praktiken, går det att koppla in den idag och aktivera krypteringen? Allt jag kan hitta på ocz's forum är att man måste vänta in OCZ Toolbox-programmet som de jobbat på sedan de började sälja SandForce-baserade SSD för ett halvår sedan.

Permalänk
Skrivet av OCZ:

Hej!

Stämmer

Johan

Hej,

Såvitt jag förstår så arbetar OCZ på en "toolbox" som ska införa stöd för hårdvarukrypteringen.
Det låter lovande isf! Vet ej hur det ser ut för Corsair.

Är det fullständig kryptering, alltså att all data över hela enheten krypteras enligt nyckeln, eller enbart någon form av lösenordslås som om det kringgås lämnar fullt läsbar data?

Verkar svårt att få tag på information angående detta och hur allt skulle tänkas fungera i praktiken (när, var, och hur man anger lösenordet osv).

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huddit:

Intel G3 lär väl komma till hösten och slå dom på fingrarna igen

Ja Intel har mycket mer resurser att lägga på sin utveckling än alla dessa andra företag tillsammans och de har stilla tittat på Sandforce som är dyra ochh tagit lärdom Intel kommer nog gå på knockout.

Och enligt tidigare nyheter ska Intel ha sagt att det är 25nm i G3 och 160GB kommer kosta som dagens 80GB.

Och om de släpper en 80Gb G3 kommer den kanske ligga runt 1000kr.

Själv väntar jag på G3 innan jag köper min första SSD om en och en halv månad är vi i det tredje kvartalet, då Intel sagt att G3 lanseras(hoppas på sep/okt).

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Ja Intel har mycket mer resurser att lägga på sin utveckling än alla dessa andra företag tillsammans och de har stilla tittat på Sandforce som är dyra ochh tagit lärdom Intel kommer nog gå på knockout.

Och enligt tidigare nyheter ska Intel ha sagt att det är 25nm i G3 och 160GB kommer kosta som dagens 80GB.

Och om de släpper en 80Gb G3 kommer den kanske ligga runt 1000kr.

Själv väntar jag på G3 innan jag köper min första SSD om en och en halv månad är vi i det tredje kvartalet, då Intel sagt att G3 lanseras(hoppas på sep/okt).

Jag lägger också mina förhoppningar till G3! Jag känner att 80 gb är för lite för en systemdisk, då jag installerar program o spel på den också. vill ha minst 120GB ssd, gärna 160

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Avstängd

har 2 st SATA 6 Gbps på mitt moderkort, ser fram emot att uppgradera när det kommer bra och billiga SSD diskar

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Avstängd

Joo, man får hoppas att Intel släpper sina SSD G3 snart, gärna till 12kr/gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Hja, som du säger överdriver du väldigt, det finns många GB man kan plocka bort från W7 utan att man tappar något som helst i användningen.

Vad som ingår i dina 22 GB beror på hur du får fram det värdet, om du markerar Windows- och Program Files-mapparna och tittar på storleken på dem, eller om du tittar på hur mycket utrymme som är ledigt och subtraherar det från det totala utrymmet? I det senare har du räknad med storlekn för t.ex. systemåterställningar, hibernation, växlingsfil.

Storleken på växlingsfilen och hibenation är oberoende av diskutrymmet. Systemåterställningar växer däremot gärna till galna storlekar om du använder en stor systempartition.

ATTO visar prestanda för okomprimerad data som SandForce-kontrollern komprimerar ned till några få byte (dvs kontrollern behöver knappt skriva ngt till enheten, dvs det är mer ett test på överföringshastigheten via SATA-kabeln).

CDM visar prestanda för slumpmässig data som SandForce-kontrollern inte kan komprimera och som den därför måste skriva till disken okomprimerad.

ATTO är givetvis det testprogram tillverkarna vill att du använder.

Jag fick fram mina 22gb genom att som du säger bara se hur mycket utrymme som är kvar på C: och dra bort det från totala utrymmet, jag har dock systemåterställning avstängt så de 22gigen är utan den funktionen.

Nu känner jag att jag går lite offtopic här, men vad är det i W7 som är många gigabyte stort och som man kan ta bort utan att det gör någon skillnad?

Så det är CDM man i princip ska använda som verktyg för att kolla "verklig" prestanda på sin SSD? I så fall ligger inte Intel G2 så risigt till

Om det stämmer att priset kommer halveras i och med Intels kommande G3 så är i alla fall jag beredd att vänta nån månad på att köpa SSD. Visst kan man alltid vänta och vänta och aldrig köpa något, men ska det ske en stor prisförändring inom en snar framtid tycker jag man kan vänta lite till.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att det kommer att ske en prishalvering när Intels G3 serie kommer. Kan nog tänka mig att dom kommer att ta 2500-3000:- för en 160gb.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Casemod-mästare

just nu har jag 2st intel X25-M 80 i raid0 är det smart att sälja dom och köpa en vertex 2? pga den fina 4k skrivningarna eller är det bara idioti?

Permalänk

Synd att man inte har lust att slänga 3000 kronor på 128GB lagring. Får bli när lagringskapaciteten dubblas till samma pris som idag.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Det är rätt så meningslöst med SATA III-stöd idag. För att SATA III ska kunna ge ngn som helst skillnad IRL krävs stora enheter, och för det är flashmnnet alldeles för dyrt idag. Bättre då att fokusera på de mindre storlekarna, som faktiskt säljs.

Visst finns det potentiella köpare som skriker efter SATA III-stöd men jag skulle tro att det i många fall är samma personer som skriker "Ge oss billigare SSD!" eller "Jag köper när xxx GB kostar under xxxx kronor!". Den som behöver mycket utrymme och söker ersätta den mekaniska disken (och inte bara komplettera som vi andra gör) får tyvärr ge sig till tåls, Intel ska släppa 2x nm flash i Q4 2010 men jag vet inte om det räcker för att göra SSD prisvärd oxå som lagringsdisk.

Om man nu tvunget vill ha SATA III finns Corsair RealSSD (Crucial RealSSD C300 2.5" 256GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD)).

SATA II bottnar snabbt ut när man vill köra några stycken i raid 0, jag är inte lika intresserad av priset eller storleken.

Permalänk
Medlem

De här siffrorna säger mig ingenting.

Hur mycket snabbare bootar man Windows med en SSD jämfört med en vanlig hårddisk?

O hur mycket snabbare e laddningstider i spel?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte min X25-M G2 precis vid lanseringen förra året (köpt 23/7) och kan efter att ha läst detta test påstå att inte mycket hänt utvecklingsmässigt, men att speciellt Corsairs Force imponerar. Kul att de övriga tillverkarna börjar komma ikapp också.

Hade jag köpt en ny SSD idag hade det blivit Corsairs Force 120GB istället för X25-M G2 iallafall. Men innan jag köper min nästa SSD så ska produkterna ha kommit ut i 22/25nm.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Pellias:

De här siffrorna säger mig ingenting.

Hur mycket snabbare bootar man Windows med en SSD jämfört med en vanlig hårddisk?

O hur mycket snabbare e laddningstider i spel?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Tack så mycket!

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Nä tvivlar på att G3an kommer kosta under 3000kr för 160Gb. Har väntat i snart 2 år på att SSD ska gå ner i pris. Men det händer ingenting! Trodde G2an skulle gå ner till runt 1500:- till jul, men den har ju nästan blivit dyrare istället. Nä det är bara att acceptera att smakar det så kostar det. Dom säljer som smör ändå och tack vare det så sjunker ju inte priserna.
Imorn är väntetiden för mig slut, då kommer min force 120Gb. Klarar jag mig med i ett par år till priserna blivit lite humanare.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Nä tvivlar på att G3an kommer kosta under 3000kr för 160Gb. Har väntat i snart 2 år på att SSD ska gå ner i pris. Men det händer ingenting! Trodde G2an skulle gå ner till runt 1500:- till jul, men den har ju nästan blivit dyrare istället. Nä det är bara att acceptera att smakar det så kostar det. Dom säljer som smör ändå och tack vare det så sjunker ju inte priserna.
Imorn är väntetiden för mig slut, då kommer min force 120Gb. Klarar jag mig med i ett par år till priserna blivit lite humanare.

Priset har inte gått ner pga att dollarkursen har stigit. En G2:a kostade 2000:- för ett år sedan. Jag köpte mi i5 750 för 1900:- för ett år sedan. Mitt Gigabyte 260+ kostadet 1490:- för ett år sedan.. Som du ser har priserna inte sjunkt något på ett år.. vilket är synd.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arowe17:

Priset har inte gått ner pga att dollarkursen har stigit. En G2:a kostade 2000:- för ett år sedan. Jag köpte mi i5 750 för 1900:- för ett år sedan. Mitt Gigabyte 260+ kostadet 1490:- för ett år sedan.. Som du ser har priserna inte sjunkt något på ett år.. vilket är synd.

Priset vid lansering var mellan 2500kr-3000kr. Det dröjde flera månader innan priset faktiskt gick under 2000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman1:

Sluta vara så negativ!
Såklart Intel kommer släppa 80gb disken för 999kr och 160gb för 1990kr. ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Priset vid lansering var mellan 2500kr-3000kr. Det dröjde flera månader innan priset faktiskt gick under 2000kr.

Priset gick väldigt snabbt ner till 2200-2300 kr som lägst. Jag köpte min för runt 2260 kr (utan frakt och postförskott) och det var bara några dagar efter lanseringen har jag för mig (9 dagar om lanseringsdatumet sammanfaller med det datum som det dök upp på prisjakt vilket var 15/7 2009). Och det var tur att jag var snabb för sen tog ju Intel tillbaks dem för att uppdatera firmwaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m3tr0:

Priset gick väldigt snabbt ner till 2200-2300 kr som lägst. Jag köpte min för runt 2260 kr (utan frakt och postförskott) och det var bara några dagar efter lanseringen har jag för mig (9 dagar om lanseringsdatumet sammanfaller med det datum som det dök upp på prisjakt vilket var 15/7 2009). Och det var tur att jag var snabb för sen tog ju Intel tillbaks dem för att uppdatera firmwaren.

Jo, fast det beror lite på vilken butik man kollar på också. Sekvencia och de andra scam-butikerna har ju som bekant alltid lägst pris. Sen har vi de mindre okändare butikerna som jag personligen undviker. Billigaste pris när jag köpte min var hos 2500kr, hade beställt en från en annan butik innan som låg på 2700-2800kr som avbeställdes.

Första gången disken gick under 2000kr var 22 september 2009, och då hos halvskumma ClickOK.
Förstå gången i en seriösare/kändare butik var 19 mars 2010, hos Webbhallen.