Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

En recension blir det. Precis fått hem chassit. Ja, HDD'na är ett problem. Speciellt med min gigantiska pump, (Gigantisk i sammanhanget). Men SSD och förhoppningsvis 2 till SSD'er kommer det bli i det här bygget. Annars 2.5" HDD's men jag kan prova med 3.5" för att se om det går in. För din skull.

Appropå det.. Jag måste bygga mig en nas, kanske köper ett till chassi och har HDD's i.

En vanlig 2.5 HDD är ju rätt smart. Tänkte jag inte på. Finns ju 7200 spinnare på 500+ som inte kostar skjortan.

Ser fram emot lite kort på chassit.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

En recension blir det. Precis fått hem chassit. Ja, HDD'na är ett problem. Speciellt med min gigantiska pump, (Gigantisk i sammanhanget). Men SSD och förhoppningsvis 2 till SSD'er kommer det bli i det här bygget. Annars 2.5" HDD's men jag kan prova med 3.5" för att se om det går in. För din skull.

Appropå det.. Jag måste bygga mig en nas, kanske köper ett till chassi och har HDD's i.

Min Array R1 agerar precis som du skriver NAS dock är den i delar just nu för lite underhåll

Ubuntu är bra grejer

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av of-doom:

Kör allt på ett usb minne! haha

Haha, det vore något. Sen kan jag använda mina TB diskar som dörrstoppar.

Skrivet av Rizzt:

En vanlig 2.5 HDD är ju rätt smart. Tänkte jag inte på. Finns ju 7200 spinnare på 500+ som inte kostar skjortan.

Ser fram emot lite kort på chassit.

De är en väldigt bra lösning på¨pengafrågan. Men man vill ju gärna ha SSD's i ett sånt här bygge. Och sen kanske ISO's osv på en NAS.

Det kommer troligen idag.

Skrivet av Elyand:

Min Array R1 agerar precis som du skriver NAS dock är den i delar just nu för lite underhåll

Ubuntu är bra grejer

De verkar riktigt bra för NAS, och de är väldigt snygga. Sann Lian Li känsla över det och jag misstänker att det är samma tillverkare. Borstad Aluminium rakt igenom och allt är top notch. Jag rekomenderar dock inte någon att bygga ett sånt här bygge i en array om de inte vet sina grejer eller kan använda min eller Laines byggblogg som någon form av referens. Det här är inget plug'n play och jag fällde en tår igår kväll över de få milimeter som behövs _överallt_. Inget problem om man är sugen på att modda och har en hel "horde" med folk här som vill se resultat.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

[QUOTE="sack;10224160"]Haha, det vore något. Sen kan jag använda mina TB diskar som dörrstoppar.
[QUOTE]

Ja man skulle hafft dom pengarna

Permalänk
Proffsmoddare

Nu har jag arbetat med chassit hela dagen. Sleevat klart nätagget och gjort så att nätagg, GPU och 240 radiatorn får plats i chassit tillsammans. Tyvärr inga bilder än. Är inte hemma och hittade inte flickvännens adapter mellan kameran och stativet till hennes kamera. Ingen idé att knäppa dåliga bilder tänkte jag.

Uppdateringar i bildform kommer säkerligen i veckan. Annars kommer jag att göra en skriftlig målande beskrivning som förhoppningsvis ger er lite törst efter mer.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

We demand pictures!

Nä då, ta du din tid. Blir spännande.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Haha, I know you do!

Nä, men som jag sa så kan jag inte ta ens OK bilder utan stativ så det är ingen idé att ens försöka. Även om det här är en tråd i ett forum och inte ett galleri med poäng osv så vill jag försöka hålla genomgående hög standard på bilderna.

Det som är gjort är iallafall:
# Tagit fram dremeln (Rotationsverktyget, är väl kanske ingen dremel) för att kapa hål för Radiator och för att flytta PSU'n 1cm åt vänster (sett framifrån).

# Sleevat nätagget 100% klart och resultatet är sexy!

# Monterat MB, CPU, GPU, PSU och 240 radiatorn.

Har kommit fram till att samtliga delar och saker ska göras:

# Köpa nytt radiatorgaller

# Köpa 2-3 SSD

# Puderlacka chassit (troligen vitt).

# Köpa ett gäng 45* och 90* adaptrar av bra kvalité för att underlätta slangdragningen.

# Köpa hobbyglas/acryl eller plexi till insidan och till fönster på chassit.

Mycket kul kvar att göra med andra ord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apropå hobby-glas. Skulle vara intressant med en skiss på din idé. Typ som JaZid gjorde. Finns rätt bra glas och miljö vänligt sådant (återvunnit) på Bauhaus. Köpte mitt där för ynka 70 kr. 500x500x4. Finns säkert billigare. Men enkelt, hur som helst. Ett tips, kan fixa radiator galler åt dig om du vill. Har kanske en kamrat som kan göra dig ett för en billig summa i CNC. Han gillar att göra lite "udda" saker. Man får det som man vill ha det. Hur som helst. Lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rizzt:

Apropå hobby-glas. Skulle vara intressant med en skiss på din idé. Typ som JaZid gjorde. Finns rätt bra glas och miljö vänligt sådant (återvunnit) på Bauhaus. Köpte mitt där för ynka 70 kr. 500x500x4. Finns säkert billigare. Men enkelt, hur som helst. Ett tips, kan fixa radiator galler åt dig om du vill. Har kanske en kamrat som kan göra dig ett för en billig summa i CNC. Han gillar att göra lite "udda" saker. Man får det som man vill ha det. Hur som helst. Lycka till.

Jo, vet att bauhaus och gubbdagis ala Claes Olsson har hobby-glas. Nu kan ju JaZid använda CAD också, det kan inte jag så ni får fantisera. Nä, men jag har tänkt att istället för tak-plattan så blir det glas, eller ja plexi eller acryl ala hobbyglas. Först tänkte jag ha det på ena sidan också, vid grafikkortet, men jag tror inte att jag kommer ha så. När jag fäst PSU'n på någon bra plats kanske jag börjar överväga det.

Ett custom radiatorgaller vore väldigt najs. Det ifrån Phobya jag har just nu är under all kritik. Både radiatorgaller och 45* nipplarna. Du får kolla hur mycket han vill ha, annars köper jag ett vanligt.

Och eftersom att Rizzt är mannen så kommer det ett gäng bilder, dock i jpg osv. Alltså bilder som inte kommer att finnas i mer officiella sammanhang. Men ni får se lite sleeve och ni får se lite chassi samt slangdragning. Håll till godo och Laine, logga in så vi kan tjöta lite. l

Det kommer tyvärr bli en paus i 1 vecka från och med måndag. Åker iväg till Spanien och steker då. Jag lovar att ha det varmt och äckligt för er i ett troligen regnigt Sverige under tiden! Jag kommer troligen ha internet så glöm inte att kommentera eller komma med egna kreativa förslag. Om Rizzt kompis har möjlighet till att svarva ett radiatorgaller så önskar jag flera kreativa skisser ifrån er forumiter. Är det på något sätt intressant att synas i det här bygget så är det här er chans. Se det som en innofficiell tävling där ett pris i form av någon form av hårdvara kommer att delas ut till vinnaren. Den som är dommare är.. Jag. Posta förslagen här i tråden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, Sverige regnigt? När hände det denna sommar? Pjuhh..

Ser helt underbart ut. Hoppas du o Jazid kan komma bra överens nu när ni nu har "samma" bygge på G. Bara att säga till så har ni mig på chat också. Alltid kul o snacka idéer. Så himla förtjust i era byggen, med andra ord Array chassit. Har dock tänkt lite. Och jävlar (ursäkta) vad det skulle vara kul att modda ett Shuttle chassi. Kostar lite dock. 5k för ett I7 chassi.

mvh
Lasse

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rizzt:

Haha, Sverige regnigt? När hände det denna sommar? Pjuhh..

Ser helt underbart ut. Hoppas du o Jazid kan komma bra överens nu när ni nu har "samma" bygge på G. Bara att säga till så har ni mig på chat också. Alltid kul o snacka idéer. Så himla förtjust i era byggen, med andra ord Array chassit. Har dock tänkt lite. Och jävlar (ursäkta) vad det skulle vara kul att modda ett Shuttle chassi. Kostar lite dock. 5k för ett I7 chassi.

mvh
Lasse

Det måste ju regna någon gång och jag förutspår nästa vecka, så är solen tillbaka när jag kommer hem igen.

Jag och JaZid har båda gråtit över det här bygget och det gör verkligen verkstad för att rättmätigt få kallas projekt. Mycket tänka och mycket nyskapande är tvunget för att modellera om detta, om inte annat redan perfekt chassi för ändamålet den är gjord för. Det är snyggt som få och det andas Lian Li, även om det är branded Fractal-Design. God kvalite rakt igenom och den borstade aluminiumfinnishen är så brutalt fin att man är rädd att ta på den. Nu tryckar jag och JaZid in högprestanda komponenter som vattenkyls i detta chassi och det är inte alltid kul. Men jag tror att jag talar för oss båda när jag säger att när man väl kommer på en lösning och kommer framåt så blir man genuint lycklig.

JaZid har varit till stor hjälp, som en mycket kreativ person med originella idéer och makalöst trevlig moddare, som inspirationskälla och någon att dela detta bitterljuva bygge.

Släng iväg ett PM med din mail så kan vi snackas lite. Vill gärna ha någon att tjöta idéer med och kanske kan jag vara till någon hjälp i dina byggen eller i det eventuellt nalkande SFF bygget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det här ser fruktansvärt snyggt ut, du har gjort ett kanonjobb

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Killer7:

Jag måste säga att det här ser fruktansvärt snyggt ut, du har gjort ett kanonjobb

Kul att du tycker det! Uppskattar det väldigt mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser bra ut , men shiiit vad litet chassit är!
Blir verkligen en utmaning!

Btw, sola lite åt mig också i Spanien

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare

Jag kommer nog hem runt måndag så vet inte om vi hinner tjöta så mycket.
Ser sjukt bra ut mannet, lite avis är man att du kommit lite längre än mig men jag får ta igen det när du är ute ur landet!

Rizzt; om du vill ha sällskap av en trevlig moddare på MSN så finns jag på Lainen@live.se

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av xion_drifter:

Ser bra ut , men shiiit vad litet chassit är!
Blir verkligen en utmaning!

Btw, sola lite åt mig också i Spanien

Det är en enorm utmaning, lite mer än vad jag förväntat mig. Men det är roligare nu! Jag ska absolut sola så det räcker åt er alla!

Skrivet av JaZid:

Jag kommer nog hem runt måndag så vet inte om vi hinner tjöta så mycket.
Ser sjukt bra ut mannet, lite avis är man att du kommit lite längre än mig men jag får ta igen det när du är ute ur landet!

Rizzt; om du vill ha sällskap av en trevlig moddare på MSN så finns jag på Lainen@live.se

Därför jag arbetade på som fan. Jag kommer inte att ha PSU'n bak. Det jag ville snacka med dig om. Det döljer ju hela härligheten och jag har kommit fram till att jag kommer att ha strömmen gå ner genom botten på chassit och då också höjer upp hela skiten några mm med ett gäng väldigt stilrena fötter. 120mm radiatorn har jag problem med, men ska skaffa en 2.2 Ek pump och då kanske det underlättar lite. Är som sagt en hel del problem som kvarstår, men har iallafall 240 radiatorn på en väldigt bra plats.

Skruvarna du fäst ditt CPU block med skulle du gärna få dela med dig av. Mina måste jag antingen kapa eller byta ut helt för att få plats med fläktarna också. Fläktarna som passade något enormt bra med bygget. Är riktigt lyrisk över hur snyggt allt är. Det väger nästan upp att ingenting går att använda.

Min EK 250 tub har också fått konstiga sprickor på insidan så en ny sådan måste beställas. Riktigt skumt men det verkar som att den inte gillade vätskan jag sist använde i den, dvs kranvatten.

Bygg på nu så vi blir klara någongång! Rizzt var redigt trevlig att prata med!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj oj hur ska man få plats med så mycket i något så litet. Fast du kommer fixa det, du gör ett kanon jobb

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Fett bygge! Jag vill också leka lite med komponenter!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av HoBb3:

Oj oj hur ska man få plats med så mycket i något så litet. Fast du kommer fixa det, du gör ett kanon jobb

Tack man! Lycka till med din V1000! Vill se bilder snart!

Skrivet av beyorn:

Fett bygge! Jag vill också leka lite med komponenter!

Tack! Det är grymt kul att leka. :3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Tack man! Lycka till med din V1000! Vill se bilder snart!

Tänkte lägga upp en bygglogg så snart jag har kommit på ett namn, några tips
Jag har nu spaklat över din gravyr och sprayat ett lager, ska bli ett till om 50 minuter

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Jag har nu spaklat över din gravyr och sprayat ett lager, ska bli ett till om 50 minuter

The creature of my mind

*Helt mobbat namn men du ville ha tips xD*

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av HoBb3:

CL[M]EAN-MACHINE II, nä men namn är svåra som fan. Min gravyr, det var mer en svarvning än något annat. ^^, Hoppas att du får till det snyggt man.

Skrivet av Konichiwa:

The creature of my mind

*Helt mobbat namn men du ville ha tips xD*

Lite mobbat bara.

Visa signatur

Permalänk

Wow, snyggt jobbat hittills!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rymdvanilj:

Wow, snyggt jobbat hittills!

Tackar tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Cl[M]ean Machine Mk2

Permalänk
Proffsmoddare

Som ni ser på bilderna så är nätagget mitt i lådan. Det kommer troligen bli dess plats hädanefter. Vad som ska fixas är lite bättre kabeldragning, trots att jag gillar när de syns så ska det vara ordnat. Det som nu ska in i lådan är en pump och SSD's. Eventuellt också en 120 rad också. Jag har ju tänkt att använda den men just nu ser jag ingen plats för den om jag fortfarande ska hålla datorn snygg och stilren. Efter lite snack med Laine så kommer kanske allt falla på plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Vad står Mk2 för?

Mark 2
Typ ett annat sätt att säga Version 2. Ser snyggare ut och låter tuffare tycker jag ^^

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av zarklon:

Mark 2
Typ ett annat sätt att säga Version 2. Ser snyggare ut och låter tuffare tycker jag ^^

Det har du rätt i! Snubben har en byggblogg här: #10229833

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Det har du rätt i! Snubben har en byggblogg här: #10229833

Ska ge honom tipset där också

Permalänk
Medlem

Kabeltrasslet i mitten ser riktigt snyggt ut. Tycker de är nästan synd att flyta på kablarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar