Facebook når 500 miljoner användare

Permalänk
Melding Plague

Facebook når 500 miljoner användare

Sociala nätverket Facebook fortsätter att växa så det knakar. I dagarna passerade webbplatsen 500 miljoner användare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är ju med. Men inte aktiv....

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

"Allt mer av människor liv" låter inte det lite konstigt?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det är sant, men om man ska tro på teorierna så ägs Facebook av amerikanska CIA för att samla på sig information. Sen så tar väl inte Facebook bort en om man "raderar" sin profil, utan precis allt som man skriver och lägger upp lagras och sparas.

Nej, usch för FB.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leeloo:

Nu vet jag inte om det är sant, men om man ska tro på teorierna så ägs Facebook av amerikanska CIA för att samla på sig information. Sen så tar väl inte Facebook bort en om man "raderar" sin profil, utan precis allt som man skriver och lägger upp lagras och sparas.

Nej, usch för FB.

Det är inte sant, dock finns det lagar som säger att CIA får ta del av information från företag som är amerikanska.

Ärligt talat kan jag säga att jag skiter fullständigt i det, folk är bara nåt så sjukt jävla paranoida.

Permalänk
Medlem

Skäms över att ha en

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Av någon anledning känner jag mig stolt att jag är den enda i min klass som inte har facebook. Och j*vlar vad mycket tid jag sparar på det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

folk jag känner, syskon, helt okunniga personer etc. Nästan alla av dem har minst två konton på FB. Min lillasyster har sju.

Tror inte FB har 500 miljoner riktiga användare.

Själv har jag inte facebook :]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Piece of Cake:

Av någon anledning känner jag mig stolt att jag är den enda i min klass som inte har facebook. Och j*vlar vad mycket tid jag sparar på det.

Ja, bara för man har facebook så förlorar man massor med tid. Det var ju ett skapligt dumt uttalande du gjorde det.

Jag och extremt många andra sitter bara vid facebook när jag inte har nåt annat att göra - hur förlorar man tid där? Ärligt talat kan jag inte förstå hur man ens kan förlora tid på facebook. Har man nåt att göra så gör man ju det.

Permalänk
Relik 📜

Jag kör Facebook en hel del, tycker det är ett bra sätt att hålla koll på vad som händer i den "utökade kretsen av vänner". Inte så att man sitter och sliter ut F5 direkt, tittar snarare in några gånger per dag och skummar igenom uppdateringar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

*Gilla*
hö, hö

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, bara för man har facebook så förlorar man massor med tid. Det var ju ett skapligt dumt uttalande du gjorde det.

Jag och extremt många andra sitter bara vid facebook när jag inte har nåt annat att göra - hur förlorar man tid där? Ärligt talat kan jag inte förstå hur man ens kan förlora tid på facebook. Har man nåt att göra så gör man ju det.

Vad tjänar du på att hoppa på mig så där? Du verkar inte vara medveten om att folk tar tid från annat för att sitta inne på facebook. Och bara för att de gör det så betyder det inte att alla gör det.
Senaste skolåret gick jag 1an på naturprogrammet på Samskolan, en av Göteborgs "högst betraktade" skolor och mer än halva klassen sitter och uppdaterar sin status på sina iPhones på alla lektioner i stället för att lyssna på lärarens genomgång. Och sedan klagar de på att det är för mycket att göra i skolan.
Är du inte medveten om dessa problem så kan du hoppa över dina uttalanden.

Och sedan har jag rätt att inte tycka om facebook. Jag tycker att det finns bättre sätt att hålla kontakten med sina vänner och låt mig hålla mig till det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Har inte haft det och kommer troligen inte skaffa det häller.. iofs har jag ett troll där men den är bara för att kunna kolla lite på andras.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Piece of Cake:

Vad tjänar du på att hoppa på mig så där? Du verkar inte vara medveten om att folk tar tid från annat för att sitta inne på facebook. Och bara för att de gör det så betyder det inte att alla gör det.
Senaste skolåret gick jag 1an på naturprogrammet på Samskolan, en av Göteborgs "högst betraktade" skolor och mer än halva klassen sitter och uppdaterar sin status på sina iPhones på alla lektioner i stället för att lyssna på lärarens genomgång. Och sedan klagar de på att det är för mycket att göra i skolan.
Är du inte medveten om dessa problem så kan du hoppa över dina uttalanden.

Och sedan har jag rätt att inte tycka om facebook. Jag tycker att det finns bättre sätt att hålla kontakten med sina vänner och låt mig hålla mig till det.

Jag säger inte att du inte har rätt att tycka om facebook, bryr mig inte ett dugg om det. Vad jag stör mig på däremot är att du pratar som att alla har dom problemet med facebook när majoriteten verkligen inte har det.

Håller dock med dig fullständigt att sitta på lektion och sen klaga sådär, det är helt fel. Men att anta att de flesta som har Facebook gör det är lika fel det, ingen i min klass gör så. Självklart skiljer det från klass till klass och jobb till jobb men att majoriteten väljer facebook över annat är bara 100% skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Av någon anledning känner jag mig stolt att jag är den enda i min klass som inte har facebook. Och j*vlar vad mycket tid jag sparar på det.

Precis likadant för mej.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag säger inte att du inte har rätt att tycka om facebook, bryr mig inte ett dugg om det. Vad jag stör mig på däremot är att du pratar som att alla har dom problemet med facebook när majoriteten verkligen inte har det.

Håller dock med dig fullständigt att sitta på lektion och sen klaga sådär, det är helt fel. Men att anta att de flesta som har Facebook gör det är helt fel, ingen i min klass gör så. Självklart skiljer det från klass till klass och jobb till jobb men att majoriteten väljer facebook över annat är bara 100% skitsnack.

Nu blev det lite fel där va?
Dessutom sätter du ord i munnen på mig, jag sa aldrig att majoriteten gör så. Jag sa bara att de flesta jag känner som har facebook slösar för mycket tid på det och därför är jag stolt att jag inte har facebook.
Over and out.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

folk jag känner, syskon, helt okunniga personer etc. Nästan alla av dem har minst två konton på FB. Min lillasyster har sju.

Tror inte FB har 500 miljoner riktiga användare.

Själv har jag inte facebook :]

Precis, vilket jag också reagerade på. Och jag skulle tro att en stor del av alla användare någon gång har skapat ett annat konto, som de inte nu använder men ändå finns med i denna listan.

Annars tycker jag facebooks system är bra förutom några saker:

1: Personerna på facebook. Visst det kan vara roligt att läsa att någon med sin iPhone/android-telefon just nu sitter på toaletten och skiter, men allt för mycket sådan meningslös uppdatering förstör facebook. Skrev vettiga saker som ni gör istället och inte sådant som "alla" gör varenda dag.

2: Eftersom det är lite krångligt att begränsa vem som ska få ta del av information, så är många passiva och inte skriver något roligt och personligt. Det enda roliga blir filmklipp på andra typ youtube som de hittar.

3: Alla meningslösa grupper som folk bara går med i och det inte går att hålla någon vettig information, jag tycker typ "alla" i min bekantskapskrets är några new agare som håller på med horoskop och allt möjligt.

Men som sagt jag är inte negativ inställd mot facebook och ser positivt emot utvecklingen framåt. Detta med att man nu inte lägre behöver åka och hälsa på släktingar utan kan göra "allt" via facebook sparar ju mycket tid.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja, bara för man har facebook så förlorar man massor med tid. Det var ju ett skapligt dumt uttalande du gjorde det.

Förstår precis vad han menar. Jag har tvingats blockera fejja i vår proxy av just den anledningen, viss personal "förlorar tid". Man ska inte vara så snabb att döma andra.

YouTube - What Facebook Is For

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Nu blev det lite fel där va?
Dessutom sätter du ord i munnen på mig, jag sa aldrig att majoriteten gör så. Jag sa bara att de flesta jag känner som har facebook slösar för mycket tid på det och därför är jag stolt att jag inte har facebook.
Over and out.

Att du alltid är så känslig...

Självklart har jag ett facebook konto, tyvärr så använder jag det inte så mycket men det är superbt om man ska ha reda på något eller prata med kompisen som är i USA utan att behöva spendera hela sin mobiltelefonkassa.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Efter att ha streck-kodat sen 0730 imorse på jobbet så är jag lite trött och läste "I tälten av utvecklingen" och klurade en stund på var någonstans Facebook utvecklas.

En halv miljard är smått otroligt.

Fördelen med Facebook är väl, så som jag ser det, att man fortfarande har "kontakt" med folk man annars inte pratar med särskilt mycket, om ens alls. Så några mobilavgifter sparar då jag inte iaf.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förstår precis vad han menar. Jag har tvingats blockera fejja i vår proxy av just den anledningen, viss personal "förlorar tid". Man ska inte vara så snabb att döma andra.

Men detta är egentligen ett annat problem, att m.h.a. facebook så gör folk personliga fritidssaker på arbetstid. Och att ha facebook öppen är väldigt lockande, så folk "omedvetet" kan hänga där länge om de har tråkigt på jobbet.

Men tar vi utanför arbetet, så kan man fråga sig sparar man tid eller inte via facebook? Så är frågan filosofisk kring vad man menar med att spara tid? Visst vissa hänger där så mycket så de inte hinner med hushållssysslor av olika slag, men många har större socialt umgänge tack vare facebook. (dock inte AFK)

Så jag tycker frågan kring facebook utanför arbetet är om man man har roligare med facebook eller inte. Tar vi vid arbetet, så kan för mycket spärrar förstöra folks arbetsmoral. Liksom att inte få använda facebook på raster eller dötid då man inte har något att göra, kan få negativa följder det med. -Glad/nöjd personal är ofta en produktiv personal.
Men visst förstår jag att de på vissa arbetsplatser måste spärra, speciellt sådana där personalen sitter framför en dator hela dagarna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förstår precis vad han menar. Jag har tvingats blockera fejja i vår proxy av just den anledningen, viss personal "förlorar tid". Man ska inte vara så snabb att döma andra.

YouTube - What Facebook Is For

Håller med om att det är ett annat problem. Men annat problem eller inte, fortfarande ett problem, dock måste man fråga sig om att blockera facebook är rätt utväg. Känns mer som en sista utväg.

Dessutom går det att gå runt såna blockeringar med vanliga webproxys väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

...så kan man fråga sig sparar man tid eller inte via facebook? Så är frågan filosofisk kring vad man menar med att spara tid?

Min förhoppning var att Sprängdpanda skulle komma till denna slutsatts själv för att få lite perspektiv på sin inskränkta tolkning och följdaktligen helt onödiga personangrepp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Dessutom går det att gå runt såna blockeringar med vanliga webproxys väl?

Bara om dom kan hitta en av Blue Coat icke-spärrad web proxy som kör HTTPS (eftersom vi av naturliga skäl inte kan granska krypterad trafik). Majoriteten besitter, förhoppningsvis, ändå inte denna kunskap.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Facebook är riktigt stort, de har verkligen nått framgång. Imponerande hur stora de vuxit sig.

Jag vet inte om det bara är jag som upplever det så, men gränssnittet är rörigt och det känns så kaotiskt, jag får inte någon bra överblick. I och för sig är jag inte någon aktiv användare, även om jag då och då kikar in, men jag skulle nog använda sajten mer om det fanns lite mer struktur och möjlighet att anpassa den.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10240323']Facebook är riktigt stort, de har verkligen nått framgång. Imponerande hur stora de vuxit sig.

Jag vet inte om det bara är jag som upplever det så, men gränssnittet är rörigt och det känns så kaotiskt, jag får inte någon bra överblick. I och för sig är jag inte någon aktiv användare, även om jag då och då kikar in, men jag skulle nog använda sajten mer om det fanns lite mer struktur och möjlighet att anpassa den.

+1
När jag är inne navigerar jag helt med sökrutan. Känns som om man bara får en massa random skit i ansiktet om man försöker något annat

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10240323']Facebook är riktigt stort, de har verkligen nått framgång. Imponerande hur stora de vuxit sig.

Jag vet inte om det bara är jag som upplever det så, men gränssnittet är rörigt och det känns så kaotiskt, jag får inte någon bra överblick. I och för sig är jag inte någon aktiv användare, även om jag då och då kikar in, men jag skulle nog använda sajten mer om det fanns lite mer struktur och möjlighet att anpassa den.

Har för mig att skaparen struntar i hur användarna tycker om användarvänligheten och bara kör sitt eget race ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

facebook hit facebook dit. ett smart sätt att hålla kontakten men från det jag har sett när polare surfar runt så får man ju ont i huvet.

men grattis till dom som äger det. framgångsrikt är de utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit "motståndare" i flera år, mår lite illa när jag ser vad mycket privata saker folk lägger ut på nätet utan att ha någon koll på vem som kan se det. Även om man bara visar bilder "för vänner" så brukar många av dessa facebook-vänner vara ganska flyktiga bekantskaper, och inget hindrar ju en tidigare vän från att kopiera bilden och sedan sprida den vidare via andra sätt.

I förrgår kröp jag ändå till korset och skaffade mig ett konto. Varför? Ja, inte för att skriva offentlig dagbok på nätet och lägga upp pinsamma bilder på mig själv, men för att det är ett enkelt sätt att hålla kontakten med folk som man inte träffar ofta. Jag har missat en del aktiviteter helt enkelt för att gamla skolkamrater m.fl. inte fått tag på mig, de räknar ju med att "alla" har facebook.

Man får ju försöka tänka efter så fort man lägger upp någonting, är det här något som jag vågar visa för både min fru, min mamma, mina kompisar och folk jag knappt känner?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Facebook är en bra ide men som det ser ut nu så är det alldeles för mycket cancer bland användarna. Många uppdaterar endast för att uppdatera vilket gör att det blir fyllt av skit och att de få intressanta eller "viktiga" uppdateringarna inte syns. Alla apps som uppmuntrar folk att bjuda in fler att använda samma app hjälper inte heller.

Det är helt enkelt för "public" för att fungera som det är tänkt. Tycker Skype och MSN är bättre sätt att hålla kontakt på då det är mer personligt och mer anpassat för att ha i bakgrunden medan man gör något annat. Det är min åsikt dock.

*ja, jag har själv Facebook