Ny bärbar - behöver lite råd!

Permalänk
Medlem

Ny bärbar - behöver lite råd!

Hejsan!

Min bärbara dator dog igår och nu är det dags att skaffa en ny. Har egentligen spanat länge på en nyare så har lite idéer. Helst vill jag ha 17" skärm, då jag inte tror jag kommer flytta runt den särskilt mycket mer än i lägenheten. Stor hårddisk prioriteras väl inte då jag använder externa hårddiskar. Smärtgränsen ligger runt 7000 kr.

Jag har tittat på Intel i3/i5 alternativt AMD Phenom II Tripple. Läste i tidigare tråd att AMDn var bättre prestandamässigt och är ju dessutom billigare!

Jag vill också ha minst 4 GB DDR3 1066 mhz minnen och självklart ett bra grafikkort, ev. ATI 5650?

Har tidigare aldrig köpt bärbar så vet inte vilka märken man ska söka sig till men jag har fått för mig att ASUS håller hög kvalité. HP har nästan alla jag känner, men hur är kvalitén? Jag vill inte ha en bärbar som blir kokhet vid användning heller (vilket jag fått för mig att många HP blir).

Här är några jag kikat på:
Komplett.se - ASUS X77JV 17.3" HD+

Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 5820TG 15.6"HD LED

Elgiganten - Acer Aspire 5551G

Hur mycket sämre GT 325 är jämfört med 5650 vet jag faktiskt inte. Kollade lite på notebookcheck och 5650 har bättre värden, men hur mycket gör det? Kan tilllägga att jag inte spelar knappt något alls. Kanske blir lite wc3 och äldre spel men ev.lite cod och liknande kan det bli. Dock har jag 360 så spelen lär köras på den. Har också tänkt köpa en tvix mediaspelare att köra filmerna från men vill ändå ha möjligheten till bra prestanda på datorn!
Och ja, jag vet att de två sista är 15.6" men skiljer det extremt mycket i pris får jag väl nöja mig med det. Jag anser att Acer 5551G är riktigt bra till det priset? Men alla har olika åsikter om Acer som märke!

Sticker till jobbet nu så svar kommer sent ikväll!

Tacksam för svar! : )

Mvh. Jonathan

Permalänk
Medlem

Någon som har lite tips?

Har läst en massa nu så behöver lite feedback : )

Acern har 8h batteritid om det nu stämmer (vilket egentligen inte spelar roll för mig då jag inte prioriterar det). Jag kanske kopplar in datorn till tvn ändå så det är onödigt att betala så mycket extra för 17" skärm? Eller hur mycket sämre är Asusen ovan jämfört med Acer 5820TG?

//Jonathan