Windows update error, lyckas inte lösa det!

Permalänk
Medlem

Windows update error, lyckas inte lösa det!

När jag försöker installera en update får jag error 800B0100. Det hela började en dag när min dator låste sig (mycket ovanligt) under tiden som den höll på att ladda ner uppdateringar från Windows.

Jag har försökt få väck update problemet men inte lyckats. Jag har bland annat laddat ner Windows Readiness Tool och Microsoft Fix It. Jag har också startat och avlustat några tjänste samt skrivit lite cmd kommandon.

Här är en länk som verkar lovande, men jag fötstår inte hur man ska göra:
Impossible to install new Windows security Updates (error 800B0100 and 80246007) - Vista Forums

Jag har Windows 7 x64 genuine. Om någon kan vägleda mig så skulle vag vara tacksam. Det skulle vara jättebra om det finns något enkelt sätt att nollställa alla updates och börja från 0 igen.

Permalänk
Medlem

Gör en systemåterställning till punkten som bör ha skapats precis innan uppdateringen började installeras. Om du inte har gjort några andra ändringar sedan dess är det bara att köra på, annars bör du göra backup på sånt som du vill ha kvar utifall att. Efter återställningen ska det förhoppningsvis bara vara att installera uppdateringen igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas H:

Gör en systemåterställning till punkten som bör ha skapats precis innan uppdateringen började installeras. Om du inte har gjort några andra ändringar sedan dess är det bara att köra på, annars bör du göra backup på sånt som du vill ha kvar utifall att. Efter återställningen ska det förhoppningsvis bara vara att installera uppdateringen igen.

Jag brukar alltid stänga av systemåterställning så fort jag gjort en ny install.
Varje gång jag gjort en ny install brukar datorn vägra boota upp efter att Windows Update har fått uppdaterat sig, brukar resultera i BSOD eller Blackscreen istället för login screen.
Ibland kan windows lyckas reparera sig själv, annars är det formatering som gäller. ;d

Lösning: Ladda aldrig hem uppdates, endast service packs. [:

Permalänk
Medlem

Ja, vill du krångla så är det väl upp till dig antar jag. Personligen ser jag ingen nackdel med att låta Windows skapa en återställningspunkt innan uppdateringar görs som man kan falla tillbaka på om något går fel (besparade mig senast en ominstallation p.g.a. felaktigt minne).

Permalänk
Vila i frid

Börja med att starta om i felsäkert läge med nätverk. Gå in i Kontrollpanelen och avaktivera eventuellt proxy på Internetinställningarna->Anslutningar->LAN.

Tanka sen hem och kör Antimalware och rensa bort eventuellt skräp. Starta om normalt och kör SuperAntispyware. Resten tar vi efter du gjort dessa två saker.

Systemåterställningen har aldrig gjort någon glad... möjligen skenbart - för det blir ett sörja av filversioner hit och dit som kan bli helsike att reda ut. Använd backup på viktiga data (och möjligen även hela systemdisken) och använd Recovery Console för att laga systemfel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Börja med att starta om i felsäkert läge med nätverk. Gå in i Kontrollpanelen och avaktivera eventuellt proxy på Internetinställningarna->Anslutningar->LAN.

Tanka sen hem och kör Antimalware och rensa bort eventuellt skräp. Starta om normalt och kör SuperAntispyware. Resten tar vi efter du gjort dessa två saker.

Systemåterställningen har aldrig gjort någon glad... möjligen skenbart - för det blir ett sörja av filversioner hit och dit som kan bli helsike att reda ut. Använd backup på viktiga data (och möjligen även hela systemdisken) och använd Recovery Console för att laga systemfel.

Det jobbiga är när Felsäkert läge inte går att starta. :/
Reparation inte går att köra, jag tycker inte om när windows "starta med senaste fungerande inställningar" sviker mig. xd

Permalänk
Vila i frid

Fram med System Image backupen och gör en restore. Min senaste är från 2010-07-17. Data-backupen (inlusive x:\users) körs dock veckovis.

Man lär sig med tiden...

Boota upp på en Ubuntu Live-CD och säkerhetskopiera till USB-sticka det viktigaste innan du blåser om den.