Äntligen dags för ett inköp av Grafikkort! 460 GTX 1Gb. Men! Vilken av de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Oj glömde säga att det blir SLI inom några månader. Kan nog bli ett Gigabyte till om detta sköter sig som förväntat.

Ska du köra SLI med Gigabytes kort behöver du en ledig plats mellan korten. De mår inte alls bra av att sitta tätt intill varandra (eller med t ex ett ljudkort mellan dem). Bra luftflöde mellan korten rekommenderas även det starkt.

Permalänk
Avstängd

När man läser alla komentarer om sina GTX460 får mig att le..

verkar som nvidia har lyckats som tusan med detta kort.
Tjejen har ett Gigabyte GTX460 1GB och hon är så nöjd

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Fick hem mina två Gigabyte GTX 460 idag, har satt dem i mina två första PCI-E x16 slottar för att få full x16 på båda (eftersom 3 slots körs i antingen x16 x16 x1 eller x16 x8 x8). Dvs, dem sitter jävligt tight. Jag får hem min nya hårddisk idag så jag ska börja installera och testa ikväll. Jag startade datorn med en äldre hårddisk och allt startade fint, varpå jag kan säga att grafikkorten inte hördes ett dugg. Riktigt skönt.

Jag återkommer med temperaturer i load och idle för båda korten. Kort 1 kommer vara det översta och kort 2 det nedre. Värt att notera är att det är runt 5mm mellan korten, så det kommer bli intressant och se hur det resulterar temperaturmässigt!

Datorn är den i signaturen.

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fick hem mina två Gigabyte GTX 460 idag, har satt dem i mina två första PCI-E x16 slottar för att få full x16 på båda (eftersom 3 slots körs i antingen x16 x16 x1 eller x16 x8 x8). Dvs, dem sitter jävligt tight. Jag får hem min nya hårddisk idag så jag ska börja installera och testa ikväll. Jag startade datorn med en äldre hårddisk och allt startade fint, varpå jag kan säga att grafikkorten inte hördes ett dugg. Riktigt skönt.

Jag återkommer med temperaturer i load och idle för båda korten. Kort 1 kommer vara det översta och kort 2 det nedre. Värt att notera är att det är runt 5mm mellan korten, så det kommer bli intressant och se hur det resulterar temperaturmässigt!

Datorn är den i signaturen.

Återkom med resultat! Vad har du för skärm förresten? Jag hittade inte det i signaturen.
Själv har jag en 27" och kommer köra 2560x1440 så ofta det går, men jag kan tänka mig att nyare spel gärna vill ha två st kort för att kunna driva den upplösningen med fulla inställningar, vilket jag inte har beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fick hem mina två Gigabyte GTX 460 idag, har satt dem i mina två första PCI-E x16 slottar för att få full x16 på båda (eftersom 3 slots körs i antingen x16 x16 x1 eller x16 x8 x8). Dvs, dem sitter jävligt tight. Jag får hem min nya hårddisk idag så jag ska börja installera och testa ikväll. Jag startade datorn med en äldre hårddisk och allt startade fint, varpå jag kan säga att grafikkorten inte hördes ett dugg. Riktigt skönt.

Jag återkommer med temperaturer i load och idle för båda korten. Kort 1 kommer vara det översta och kort 2 det nedre. Värt att notera är att det är runt 5mm mellan korten, så det kommer bli intressant och se hur det resulterar temperaturmässigt!

Datorn är den i signaturen.

Du får full x16 på båda med dem i slot 1 och 3 också, definitivt att rekommendera så det övre kortet åtminstone har en sportslig att få tag i fräsch luft.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Vilka kort är det som har bättre PWM ?? (Kollar bara efter 1GB korten)

Asus Direkt CU har det iallafall (5+1 ?)
Overclock3D :: Review :: Asus GeForce GTX 460 1GB DirectCu :: Packaging & Initial Impressions

Och Gainward GLH har det också (4+1)
Nvidia GeForce GTX 460 1 GB Graphics Card Review (page 5) - X-bit labs

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ska du köra SLI med Gigabytes kort behöver du en ledig plats mellan korten. De mår inte alls bra av att sitta tätt intill varandra (eller med t ex ett ljudkort mellan dem). Bra luftflöde mellan korten rekommenderas även det starkt.

Installerade mina två Gigabyte-kort igår med ett ljudkort emellan, var tvungen att trycka upp det övre kortet så mycket jag kunde och ljudkortet ner så mycket jag kunde för att slippa missljud. Det övre kortet kom upp i 74 grader när jag testade i MSI Kombustor innan och typ 66-69 efter jag särade på dem, inte många millimeter extra hehe.

Är därmed på jakt efter ett kort PCI-e ljudkort (mitt moderkorts 1x-plats sitter precis vid chipsetet (GA-P55-UD5)).

Permalänk

Beställde precis 2st Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC från Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se

Då mitt 8800GTS 640mb börjar kännas lite uttdaterat.

Återkommer med benchmark resultat etc så fort jag fått korten

Har dock inga pålaner på att klocka korten utan kommer att köra på standard frekvenser.

** EDIT **

Har kört 3d mark vantage nu efter att installerat korten

Vet ej om det där är bra resultat dock.

Kom på nu att jag forcade 4x AA och 16x AF via Nvidia kontrollpanelen också. Antar att det påverkar Slutresultatet också?

Visa signatur

Asus P6T X58 | Intel Core i7 920 | PNY Geforce 8800GTS 640mb | Corsair XMS3 DDR3 1600MH 6GB| SB Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem

Fan vad skönt! Såg igår att det bara är fyra skruvar som skiljer kortet från kylaren, så jag bytte kylpasta hur smidigt som helst till AC MX3, det var hur tjockt lager kylpasta som helst på mina två gigabyte GTX 460.
Sänkte min temp med 5c. Dock ska man ha mer kylpasta än på sin processor av någon anledning satt och experimenterade med olika mängder osv.

Ni som velar mellan olika märken, ni är fullt medvetna om att Gigabyte är det enda som har kylning på VRM-delen? Detta är väldigt viktigt vid överklockning iaf gällande alla tidigare kort-generationer kanske något undantag med GF104.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Gigabyte 460 GTX OC idlar i 29 grader på GPU:n samt 69-70 i full load med furmark (i speedfan). Detta utan egen överklock. Fläkten går inte mer än 50% vid full load och ljudet, eller brist på ljud, är det bästa jag upplevt.

Word! Jag kör med ganska fet överklock och har 25 i idle på mina kort och runt 70 i spel. Helt otroligt egentligen med tanke på att man pressar korten så mycket och dessutom kör sli. Sen har jag ju bra överklock på processorn med så det borde va varmt i chassit! Säga vad man vill om antec twelve, må låta lite, men svalt är det iaf! Fläktarna dessutom på lägsta.
Riktigt nöjd med mina gigabyte. Kul att se att fler köper det då jag anser att det är det kort som känns riktigt prisvärt med sin fina kylning för straxt över 2000kr.

Skrivet av Gunvor_85:

Beställde precis 2st Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC från Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se

Då mitt 8800GTS 640mb börjar kännas lite uttdaterat.

Återkommer med benchmark resultat etc så fort jag fått korten

Har dock inga pålaner på att klocka korten utan kommer att köra på standard frekvenser.

** EDIT **

Har kört 3d mark vantage nu efter att installerat korten

http://img827.imageshack.us/img827/6928/bench.th.jpg

Vet ej om det där är bra resultat dock.

Kom på nu att jag forcade 4x AA och 16x AF via Nvidia kontrollpanelen också. Antar att det påverkar Slutresultatet också?

Vet inte om du körde performance men jag får runt 24000 på processorn och 29000 GPU med mina kort med överklock i sign.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Word! Jag kör med ganska fet överklock och har 25 i idle på mina kort och runt 70 i spel. Helt otroligt egentligen med tanke på att man pressar korten så mycket och dessutom kör sli. Sen har jag ju bra överklock på processorn med så det borde va varmt i chassit! Säga vad man vill om antec twelve, må låta lite, men svalt är det iaf! Fläktarna dessutom på lägsta.
Riktigt nöjd med mina gigabyte. Kul att se att fler köper det då jag anser att det är det kort som känns riktigt prisvärt med sin fina kylning för straxt över 2000kr.

Vet inte om du körde performance men jag får runt 24000 på processorn och 29000 GPU med mina kort med överklock i sign.

Fy sjutton vad bra de klockar. 4400 på minnena nu, tror jag stannar där faktiskt. Inget är med höjd spänning!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av megaman1:

Word! Jag kör med ganska fet överklock och har 25 i idle på mina kort och runt 70 i spel. Helt otroligt egentligen med tanke på att man pressar korten så mycket och dessutom kör sli. Sen har jag ju bra överklock på processorn med så det borde va varmt i chassit! Säga vad man vill om antec twelve, må låta lite, men svalt är det iaf! Fläktarna dessutom på lägsta.
Riktigt nöjd med mina gigabyte. Kul att se att fler köper det då jag anser att det är det kort som känns riktigt prisvärt med sin fina kylning för straxt över 2000kr.

Vet inte om du körde performance men jag får runt 24000 på processorn och 29000 GPU med mina kort med överklock i sign.

kör på standard klock.. har inga planer på att klocka dem tbh

kollat tempen lite nu i full load ligger ena kortet på 92 grader och det andra på 54

** edit
ska ta bort nvidia inställningen och testa vantage en gång till... körde förövrigt performance testet tidigare.

kommer bli utan aa och af denna gången. borde få högre poäng då tror jag.

Men gillar dessa två kort riktigt starkt änsålänge

hoppas dem håller lika länge som mitt 8800 GTS 640 gjorde =D

Visa signatur

Asus P6T X58 | Intel Core i7 920 | PNY Geforce 8800GTS 640mb | Corsair XMS3 DDR3 1600MH 6GB| SB Audigy 2 ZS |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Merlinen:

Vilka kort är det som har bättre PWM ?? (Kollar bara efter 1GB korten)

Asus DirectCU Top (5+1)
EVGA Superclocked (5+1)
Gainward GS GLH (4+1)
Inno3D Quicksilver (4+1)
MSI Cyclone OC (4+1)

Det är de jag vet om iaf.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Asus DirectCU Top (5+1)
EVGA Superclocked (5+1)
Gainward GS GLH (4+1)
Inno3D Quicksilver (4+1)
MSI Cyclone OC (4+1)

Det är de jag vet om iaf.

Kan också lägga till Palita GTX 460 Sonic Platinum har 4+1

Ok, har du någon länkt till det där?

Har hittat lite bilder på EVGA CS kort men då vart det 768MB versionen och den har bara 3+1

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Du får full x16 på båda med dem i slot 1 och 3 också, definitivt att rekommendera så det övre kortet åtminstone har en sportslig att få tag i fräsch luft.

Nej det får jag inte. Jag frågade Asus support och prövade själv. Om du inte kört tre kort körs den sista slotten automatiskt i 1x, och SLI-bryggan når inte så långt för den delen heller.

MAO så går det inte att köra Gigabyte GTX 460 1GB i SLI på ett moderkort som mitt, man måste ha mer utrymme mellan PCI-E slottarna eller annorlunda kylning. Jag har 10 fläktar i mitt chassi varav 2 är riktade mot grafikkorten. Trots detta överhettar kort ett. I Furmark når kort 1 100C innan jag stoppar det och i unigine runt 95C+.

Jag har talat med Alina där jag köpte varorna och inväntar nu svar. Alternativen är som följande:
1) Byta ut moderkort mot ett P6T-liknande där PCI-E slottarna har mer mellanrum
2) Byta ut grafikkorten mot något som har "external exhaust" och hoppas det hjälper.

Min tråd som beskriver problemet finner ni här:
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/943132-nytt-moderko...

Notera att jag har mycket god kylning i mitt chassi. Dvs, om jag inte klarar det så är det inte så stor chans att andra du eller någon annan gör det, om ni inte har bättre kylning eller mer mellanrum.

Permalänk
Medlem
Citat:

5. EVGA är alltid den bästa tillverkaren, men sällan den billigaste. Dock är deras Superclocked-kort fruktansvärt bra och har mycket högre kvalitet på VRM och kondingar än vad andra tillverkare använder.

Undrar bara vad du har för källa till det om VRM och kondingar? Har försökt ta reda på just det, men hittar inget. MSI och Gigabyte skirver tydligt på sin hemsida att man använder bättre kvalitets komponenter, men EVGA skriver inget annat än de uppenbara specarna på sin. Gäller detta alla deras kort, eller bara superclocked?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Hittade bilder på EVGA GTX 460 1GB SC

Tycker det ser ut som standard PWM altså 3+1

EVGA GTX460 1GB Superclock Benchmarks - Added Furmark Results - Overclock.net - Overclocking.net

Edit:

Asus kortet som har 5+1
http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2010/07/26143305859l....

Evga kortet
http://i107.photobucket.com/albums/m304/staryoshi/Computer%20...

Edit 2 :

Här på EK's hemsida där dom vissar vilka kort som passar på deras vattenblock så vissar dom vilka som följer referensdesignen som har 3+1.

CoolingConfigurator.com

Vill hitta något kort som har samma kylning som EVGA eller Zotac men har iallafall 4+1 elller 5+1 PWM

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fy sjutton vad bra de klockar. 4400 på minnena nu, tror jag stannar där faktiskt. Inget är med höjd spänning!

Inte illa! Mina kort tvärdör efter 820Mhz core med standardspänning. Program eller spel låser sig direkt.
Men jag får inte högre temps av den lilla höjningen av spänning jag behöver göra så det kvittar ju. Kör 1.050V.

Edit: Har 4400Mhz på mina minnen, Skrev fel i sign innan.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Jag säger bara everybody dance now!!!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Inte illa! Mina kort tvärdör efter 820Mhz core med standardspänning. Program eller spel låser sig direkt.
Men jag får inte högre temps av den lilla höjningen av spänning jag behöver göra så det kvittar ju. Kör 1.050V.

Edit: Har 4400Mhz på mina minnen, Skrev fel i sign innan.

Har du testat med 1.087 (max) och se om dom når över 900MHz? Jag tror jag har fått fina exemplar då båda mina kort klarar 850MHz stock det verkar vara runt 820-850MHz man kan klocka upp utan extra spänning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

woah! Lagom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Har du testat med 1.087 (max) och se om dom når över 900MHz? Jag tror jag har fått fina exemplar då båda mina kort klarar 850MHz stock det verkar vara runt 820-850MHz man kan klocka upp utan extra spänning.

Nä jag är mer än nöjd med det jag har. Försöker aldrig maxa. Vill ha en stabil klock som jag kan spela med utan problem. Men jag tror i stort sett nästan alla kort når en bra bit över 850 med ett bra chassi och kylning. Iaf gigabytes och liknande som har bra kylare.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Vem sa att Crysis kräver mycket? Enthusiast settings och 8x AA med minst 30 FPS och max Motion Blur = Lag är obefintligt, det är en vacker synd med tanke på att jag inte ens har kunnat spela på Gamer inställning, and don't you start talking about AA on an 8800GT. Jösses Krabbkaka.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Min dator gick sönder för någon dag sedan och jag har beställt ett paket från komplett.se. Grafikkortet jag valde är ett "ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA" men ser att det knappast nämns någonstans på forumet. Var detta en riktig notlott och varför? Står det längst ner i närningskedjan?

Vill gärna veta asap om så är fallet. Kan mer än gärna maila komplett och be dom byta ut det mot deras "Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA" då detta verkar mycket omtyckt och omtalat.

Hur ligger det egentligen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakanbakan:

Min dator gick sönder för någon dag sedan och jag har beställt ett paket från komplett.se. Grafikkortet jag valde är ett "ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA" men ser att det knappast nämns någonstans på forumet. Var detta en riktig notlott och varför? Står det längst ner i närningskedjan?

Vill gärna veta asap om så är fallet. Kan mer än gärna maila komplett och be dom byta ut det mot deras "Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA" då detta verkar mycket omtyckt och omtalat.

Hur ligger det egentligen till?

Zotac-korten är bra, bara inte lika vanliga. De flesta väljer mer etablerade företag då de inte hört talas om Zotac och vågar inte ta risken, eller något i den stilen. Faktum är ett Zotac är etablerat och bra, så du har inget att oroa dig för. Zotac körde på vad dem flesta anser standardkylning; fläkten längst bak på kortet istället för mitten. Detta resulterar i bättre luftflöde vid tajt SLI-konfiguration och lite högre ljudnivåer vid load. Dock inget jag personligen hade stört mig över, men om du är ljudkänslig så har jag iaf varnat dig!

Jag ogillar Gainward och Palits GTX 460 då de snålade med PCBn.

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Zotac-korten är bra, bara inte lika vanliga. De flesta väljer mer etablerade företag då de inte hört talas om Zotac och vågar inte ta risken, eller något i den stilen. Faktum är ett Zotac är etablerat och bra, så du har inget att oroa dig för. Zotac körde på vad dem flesta anser standardkylning; fläkten längst bak på kortet istället för mitten. Detta resulterar i bättre luftflöde vid tajt SLI-konfiguration och lite högre ljudnivåer vid load. Dock inget jag personligen hade stört mig över, men om du är ljudkänslig så har jag iaf varnat dig!

Jag ogillar Gainward och Palits GTX 460 då de snålade med PCBn.

Jo precis det är lite så jag känner med. Lite okända. Jag kollade dock nått testa och dom verkade vara bra. Något SLI-fixande är jag inte intresserad av så luftlödet i en sånn situation har jag ingen nytta av och ljudnivåer vid load är inte heller så bekymmersamma.

Anledningen till att jag vill byta till Gainwards är att vad jag förstått har dom en högre "klockning" (uppenbart okunnig?) än andra vilket leder till bättre prestanda? Jag har inget intresse av att överklocka själv så ju bättre dom kommer i lådan desto bättre för mig. Ska precis skicka ett mail till komplett men är orolig att om jag gör det kommer jag röra om i grytan och lyckas störa deras momentum och få hem nått hafsbygge med helt fel kort istället :S

Är det värt det? Nu tänker jag rent prestandamässigt. Kan f.ö informera i syfte att du kan förså själv bygget då det kanske påverkar på något sätt om att jag beställt "Komplett Gamer - Wings of Liberty" med uppgraderingar till "Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB", "Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2", "Intel Core? i5 Quad Processor i5-760" och såklart nämnt grafikkort och lådan är en "Cooler Master CM 690 Nvidia Edition".

EDIT: Glömde såklart fråga. Vad innebär det jag fetstilade i ditt inlägg? PCB'n?

Permalänk
Antielefant

PCB = Printed Circuit Board
Det är alltså själva kretskortet med ledningsbanor allt sitter fastlött på.

Gainward/Palit (samma bolag) kör på en billigare variant som inte tål lika höga temperaturer.

Zotac är för den delen egentligen ett SMT-bolag som länge tillverkat grafikkort och moderkort åt andra märken och de har ett fyrtiotal monteringsfabriker i Kina. Räknat i mängd grafikkort de monterar är de en av världens fem största tillverkare även om de allra flesta av dessa har andra märken påklistrade.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ah ok, då förstår jag.

Det jag har hängt upp mig på är helt enkelt klockhastigheten. Kollar man kortet jag beställt har det 607 MHz på specifikationerna medan Gainwards har 700 MHz i specifikationerna. Likadant kort, olika utvecklare.

Min fråga, hur stor skillnad innebär dom där siffrorna egentligen? 100MHz i stort sett. Snackar vi 10-15 fps i spel eller är det så minimala skillnader att det knappt märks, typ som mellan 4ms respons i en skärm gentemot 4ms responstid.

Permalänk
Antielefant

460 har 675 som standard, har aldrig sett ett som kör 607.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

@Jakanbakan: Ditt kort kan omöjligen ha 607MHz då det minsta klockhastigheten är 675Mhz (Retail Stock). Och ja, det blir en rätt enorm skillnad, även på 100Mhz.

I alla fall: Say haleluja praise the lord!!!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2