Nytt moderkort lämpat för SLI (x58)

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort lämpat för SLI (x58)

Hallå,

Som det ser ut nu har jag ett Asus P6X58D-E enligt sign. men ett problem har uppstått. Mina två grafikkort (Gigabyte GTX 460 1gb) fungerar endast i dem första 2 pci-e slottarna och det är med nöd och näppe att de får plats. Är någon millimeter mellan dem och som jag fruktade får kort 1 sukta för detta. Kort 1 når 100C i furmark utan vidare, kort 2 når 75C varpå jag får avbryta testet så grafikkortet inte överhettar (Kortens fläkt går på högsta varv när detta sker). I vantage nådde kort 1 "endast" 88C men även det är högt, för ett kort som egentligen går så svalt (kort 2 = 60c). Mitt Antec 1200 är välkyld med 10 fläktar så det är inte luftgenomströmningen det är fel på.

Jag är medveten om att Gigabyte-korten inte föser ut luften men det borde som sagt inte vara ett större problem när jag har så pass mycket fläktar som tar hand om det. Däremot så tror jag problemet är att det övre kortet stryps då det inte får någon luft och slutligen överhettar.

Det jag söker är ett kort med mycket utrymme mellan PCI-E x16 platserna. Eventuellt så kan kortet ha 3st platser, men då måste plats 1 och 3 kunna fungera tillsammans, dvs, x16 och x16 eller x16 och x8 på plats 1 och 3 respektive. Mitt nuvarande kort har 3 platser men stödjer endast dem 2 första platserna om man ska köra SLI. Kör man däremot tri-sli så funkar den tredje platsen på 8x... Fråga mig inte varför, men så är det.

Som sagt, ett moderkort som uppfyller mina krav är för tillfället ett måste, så snälla hjälp!

Tack på förhand.

Edit:
Datorn är den ni ser i signaturen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av danteee:

Vad sägs om ASUS P6TD Deluxe - Alina System AB i så fall? Har för mig 'D' står för support för Sata 6gbps och USB 3.0, men kan missta mig. Annars ser det enligt bilden lovande ut, verkar vara mycket mellanrum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Vad sägs om ASUS P6TD Deluxe - Alina System AB i så fall? Har för mig 'D' står för support för Sata 6gbps och USB 3.0, men kan missta mig. Annars ser det enligt bilden lovande ut, verkar vara mycket mellanrum!

Hittar bara om Sata 6gbps så om du inte har SSD så äre itne värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danteee:

Hittar bara om Sata 6gbps så om du inte har SSD så äre itne värt.

Ok.

Detta kanske är lite overkill, men ser ganska häftigt ut: Egenskaper för MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem

Ok.

Detta kanske är lite overkill, men ser ganska häftigt ut: Egenskaper för MSI Big Bang-XPower

Hehe jadu det är det om du bara ska köra 2-way SLI men du får desto större E-penis

Permalänk
Medlem
Skrivet av danteee:

Hehe jadu det är det om du bara ska köra 2-way SLI men du får desto större E-penis

Ja hur som helst, ska höra med Alina och se och dem kan byta ut mitt moderkort. Riktigt surt att behöver ta isär datorn som jag nyss byggt, men men...

Permalänk
Medlem

Ja hur som helst, ska höra med Alina och se och dem kan byta ut mitt moderkort. Riktigt surt att behöver ta isär datorn som jag nyss byggt, men men...

Eller så fixar du vattenkylning på dom

Nejmen hör med Alina och se vad dom säger om det först:) Äsch det är bara kul att pilla lite med datorn:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av danteee:

Eller så fixar du vattenkylning på dom

Nejmen hör med Alina och se vad dom säger om det först:) Äsch det är bara kul att pilla lite med datorn:P

Jag ville börja överklocka och se vad den kan göra, det är tyvärr inte längre möjligt :(.

Ska jag be dem byta ut mina grafikkort också, för att vara på den säkra sidan? Se om dem kan köpa in nån eVGA-modell eller liknande åt mig?

Permalänk
Medlem

Du skulle nog satsat på stock kort med referenskylare. Kör både tät packade 8800GTS G92 utan problem och numera GTX260 tät packade och körde Boinc Med CUDA på båda fullt ös medvetslös, mycket tuffare än nåt 3D mark eller spel och det skiljde max 5C mellan dom men som sagt referenskylare och jag anser det var bättre faktiskt vid SLI då nvidia tagit in detta problemet i beräkningarna när dom designade kylare. Val av centrifugalfläkt och något vinklad osv istället villket är ett måste. Har ett GTX260 också som ser ut som ditt gigabyte men tom MSI avråder från SLI med sådana kort.

Fläkten kommer så nära andra kortet att luftflödet helt avstannar. Samma effekt som när du sätter handen på damsugaren.

Permalänk
Medlem

Jag ville börja överklocka och se vad den kan göra, det är tyvärr inte längre möjligt :(.

Ska jag be dem byta ut mina grafikkort också, för att vara på den säkra sidan? Se om dem kan köpa in nån eVGA-modell eller liknande åt mig?

Okej då förstår jag:(

Om du inte har några övriga problem med grafikkorten så ser jag ingen anledning att byta ut dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du skulle nog satsat på stock kort med referenskylare. Kör både tät packade 8800GTS G92 utan problem och numera GTX260 tät packade och körde Boinc Med CUDA på båda fullt ös medvetslös, mycket tuffare än nåt 3D mark eller spel och det skiljde max 5C mellan dom men som sagt referenskylare och jag anser det var bättre faktiskt vid SLI då nvidia tagit in detta problemet i beräkningarna när dom designade kylare. Val av centrifugalfläkt och något vinklad osv istället villket är ett måste. Har ett GTX260 också som ser ut som ditt gigabyte men tom MSI avråder från SLI med sådana kort.

Fläkten kommer så nära andra kortet att luftflödet helt avstannar. Samma effekt som när du sätter handen på damsugaren.

Kör du med datorn enligt signaturen? Där har du ett P6T där PCI-E platserna inte sitter så tätt.

Jag köpte mina kort på Alina, och som det ser ut nu har de inga kort på 1GB enligt referensdesign. Dock så är det inte referensdesignen du syftar på (förmodar jag) utan något i stil med följande: http://www.sweclockers.com/image/red/2010/04/26/470.jpg?t=art...

http://www.idg.se/polopoly_fs/1.331261!imageManager/352161771... är referensdesignen och jag kan inte tänka mig att den är särskilt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag kör P6T Deluxe V2 med två st Gigabyte GTX460. Det funkar kanon så länge du har bra luftflöde som tar hand om den varma luften. Spela är inget problem med den klockning jag nu har 830/1660/2150 @ 1050mV. I Furmark blir kort 1 fortfarande för varmt för att jag ska gilla det. Det går dock att lösa med bättre luftflöde mellan och runt korten (har testat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag kör P6T Deluxe V2 med två st Gigabyte GTX460. Det funkar kanon så länge du har bra luftflöde som tar hand om den varma luften. Spela är inget problem med den klockning jag nu har 830/1660/2150 @ 1050mV. I Furmark blir kort 1 fortfarande för varmt för att jag ska gilla det. Det går dock att lösa med bättre luftflöde mellan och runt korten (har testat).

Hur varmt blir kort 1 i furmark då?

Tror du det kommer gå lika bra/bättre i mitt Antec 1200?

Permalänk
Medlem

Kör du med datorn enligt signaturen? Där har du ett P6T där PCI-E platserna inte sitter så tätt.

Jag köpte mina kort på Alina, och som det ser ut nu har de inga kort på 1GB enligt referensdesign. Dock så är det inte referensdesignen du syftar på (förmodar jag) utan något i stil med följande: http://www.sweclockers.com/image/red/2010/04/26/470.jpg?t=art...

http://www.idg.se/polopoly_fs/1.331261!imageManager/352161771... är referensdesignen och jag kan inte tänka mig att den är särskilt mycket bättre.

Mina sitter så tätt det går. Folk får för sig att det finns olika mått. I/O platserna bak på chassit har standard avstånd så det sätter avståndet mellan korten med ett fast mått per plats. Sitter en annan plats mellan varje 16x plats. Det är så tätt du kan ha det med dualslot kylare. Vissa moderkort sitter 16x platserna på var tredje plats alltså med 2 andra slots mellan sig då kan du ha kort som Gigabytes.

Jo precis jag har nvidias GTX260 referenskylare snarlik GTX470. Dom kan packas tätt. Jag kör lika tätt som du gör annars är dina kort 1 slot kylare men jag ser klart och tydligt att det är dual slot kylare så du har samma mellanrum mellan 16x platserna som jag har. Ett mellanrum är minimum för dualslot kylare och som sagt en plats tar samma avstånd på alla moderkort som följer en ATX standard annars hade ju inte moderkort och chassin någonsin matchat varan. Säger sig ju självt. Namnet singel slot eller dual slot kort betyder ju just att dom tar en eller två slots och en slot har samma höjd på ALLA ATX moderkort och lådor.

Om du inte tror mig kan du titta på PCB:n för ditt och mitt mobo. Identisk placering av 16x platserna dock ett extra hack ner på ditt så antar att du inte fysiskt får i det då det slår i botten på lådan?
Ditt mobo.

P6T

Sådan här mobo du vill ha där 16x platserna sitter på var 3:e slot med 2 mellanrum då.
ASUS P6T DELUXE V2 X58

Permalänk
Medlem

Jo precis, jag menade givetvis att det var 3 mellanrum som du uttrycker det istället för 2. Nu till frågan, ska jag byta ut grafikkorten eller moderkortet, eller båda?

Permalänk
Medlem

Bra fråga. jag hade köpt nya kylare till GFX korten om det finns men numera är det väl lögn att hitta kylare av ductad model som blåser ut baktill.

Sedan kom jag å tänka på det. HAF lådan swec recenserade nyligen har 8 platser för kort därbak tror det var just för att få dit grafikkort på mobon som dina. Fins alltså lite mer mellanrum. Alternativet är ju att skära upp botten på befintlig låda Men kan ju vara ett alternativ om du gillar den lådan. Tycker den är ful som stryk men en annan femma. hade försökt få det så billigt som möjligt utan att det kostar massa.

Risken med ditt mobo är ju med att den nedre platsen går i 4x eller 8x, bör stå i din manual hur det blir. kan bli lite kajko med prestandan då om det blir 16x/4x även om 4x platsen är 5GT/s men 8x/8x kan man ju leva med i värsta fall.

Finns väl kylare som går upp på baksidan av korten så kunde man bytt till nåt sånt på det över kortet så hade det ju löst problemet så läge det inte tar i CPU kylaren. värt att utforska.

Permalänk
Medlem

Jo precis, jag menade givetvis att det var 3 mellanrum som du uttrycker det istället för 2. Nu till frågan, ska jag byta ut grafikkorten eller moderkortet, eller båda?

Beror väl på hur mycket besvär du vill utsätta dig för. Lättaste är ju att byta ut korten. Ska du byta bräda måste du ju riva hela burken och installera om allt från grunden.

Som jag skrev ovan. Gigabyte korten funkar bra i SLI så länge man har minst en ledig plats mellan dem och bra luftflöde i lådan.

Mitt kort 1 överhettar när jag kör Furmark då mitt normala luftflöde inte är tillräckligt för att få bort all värme. Sätter jag dit en extra 120mm fläkt som ventilerar ut värmen vid grafikkorten så når kortet runt 90 grader har jag för mig. Ser ingen poäng med att köra furmark bara för att bevisa att det går när korten aldrig blir så varma vid normalt användande. Lirade Bad Company 2 i några timmar igårkväll och det varmaste kortet vart väl runt 75-80C kanske. Loopar jag Unigine Heaven benchmark så toppar det varmaste kortet 83 grader. Detta med en hyffsad överklockning som jag nämnde ovan.

Permalänk
Medlem

ska man klocka och vill ha extra prestanda är ju vattenkylning ett alternativ för enbart grafikkorten. Slipper man byte existerande hårdvara och kan få sig en bra OC boost med för samma peng typ. Tror någon nämnde det men klart ett alternativ.

Permalänk
Medlem

pa1983: Jag får plats med ett kort på sista slotten, men problemet är att den körs i 1x om man inte gör tri-sli. Jag snackade med support och frågade om man möjligtvis kunde få den att köra i 8x eller i 16x men det är helt omöjligt, den körs i 1x om inte PCI-E_2-platsen är ockuperad.

16x/1x/16x|8x = ej möjligt
16x/0x/16x|8x = ej möjligt

16x/16x/1x = ok
16x/8x/8x = ok

Av någon anledning måste man ha 3 kort för att 16x/8x/8x ska funka. Kan man på något vis kolla hur snabb bushastighet man har?

Körde nyss igenom Unigine och korten blev 94/70 grader respektive. Hade jag kört det under en längre period kan jag tänka mig att det hade landat på 100/80 eller något i den stilen. Hur som helst är det alldeles för högt för min smak, jag har inte ens överklockat!

Permalänk
Medlem

Du kan kolla det i GPU-Z tror jag eller om det fans I CPU-Z mins inte men tanka dom två bara googla om du inte redan har dom.
Har ett Gigabyte mobo som är lite wako och går ner i 1x om man inte drar på lite mer minne till NB eller nåt mins inte nut. Skumt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du kan kolla det i GPU-Z tror jag eller om det fans I CPU-Z mins inte men tanka dom två bara googla om du inte redan har dom.
Har ett Gigabyte mobo som är lite wako och går ner i 1x om man inte drar på lite mer minne till NB eller nåt mins inte nut. Skumt i alla fall.

Ser inget i något av programmen. CPU-Z visar vad moderkortet stödjer för olika hastigheter, men inte vad korten använder eller körs på för tillfället.

Permalänk
Medlem

Ser inget i något av programmen. CPU-Z visar vad moderkortet stödjer för olika hastigheter, men inte vad korten använder eller körs på för tillfället.

Jo ett av programen ska visa vad en port går i. Vet har kolalt själv då min 16x plats gick i 1x. Går den i 16x så står det ju 16x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo ett av programen ska visa vad en port går i. Vet har kolalt själv då min 16x plats gick i 1x. Går den i 16x så står det ju 16x.

Du får gärna kolla själv, jag kanske ser dåligt. Då jag kör 2 kort borde jag har 2 värden, dvs, den visar vad 2 PCI-E slottar går i för hastighet, eller misstar jag mig?

Permalänk
Medlem

borde du ha ja. Som sagt vet att jag kollat själv men var 2 år sedan så kan inte minnas allt ur huvudet. Googla var så jag stötte på tippset. Men under GPU-Z bör man ju kunna välja påda korten.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt detta kortet å det verkar ju ha bra mellanrum för SLI

Asrock X58 Extreme III - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

borde du ha ja. Som sagt vet att jag kollat själv men var 2 år sedan så kan inte minnas allt ur huvudet. Googla var så jag stötte på tippset. Men under GPU-Z bör man ju kunna välja påda korten.

Nu hittade jag det. Ska genast pröva.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så klarar sig 2st kort med referenskylare bättre än Gigabytekorten. Ska snart beställa nytt system jag med och det är snarlikt ditt och blev lite fundersam nu när jag först hade tänkt beställa 2st gigabyte, ser ut som att det kanske får bli sparkle istället då ><

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Datorn hittade inte grafikkortet när det var i den sista slotten, alls. Dessutom så når inte SLI-bryggan så långt, så det hade inte funkar iaf. Vilket gör mig lite orolig, kan det vara så att SLI-bryggan inte heller når på ett P6T Deluxe?

Permalänk
Medlem

Jag känner lite att gå ifrån Asus P6X58D-E till P6T Deluxe är lite av en nedgradering, då mitt nuvarande kort använder nyare tekniker osv. Jag tror jag börjar med att byta ut grafikkorten.

Jag ska fråga om dem kan fixa något av följande kort till mig:
Zotac GeForce GTX 460 Mini HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
EVGA GeForce GTX 460 Mini HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
EVGA GeForce GTX 460 SC Mini HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Kan dem inte det så ska jag be om pengarna tillbaks och sedan köpa det från komplett eller något. Förhoppningsvis löser det mina problem. Gör det inte det så får jag byta ut moderkortet, då till ett P6TD eller liknande.

Någon som har några invändningar?