Få ner ampere till vad datorfläktar klarar.

Permalänk
Medlem

Få ner ampere till vad datorfläktar klarar.

Hej jag har en trandformator som jag kopplat som omvandlar 230v till 12v /5va. Denna ström ut bränner doch mina 120mm fläktar antar jag. Alltså behöver jag ytterliagre omvandling ner till vad en normal fläkt nu vill ha? Detta är fläktarna som skall användas:

ZALMAN ZM-F3 120X120MM - Specifikationer

Antar att dom är runt 0.3 0.4 ampere (nån som kan veta, hittar ingen info på nätet)

Så, vad för komponenter behöver jag för att enklast fixa detta?

Tack för hjäpen.

Permalänk

vet inte riktigt vad du menar...

12v 5A?

om så är fallet så är det inget fel. märkningen är bara vad du MAX kan ta ut ur den innan säkringen i den går typ.

strömmen anpassar sig efter belastningen automatiskt men därimot spänningen gör det inte men sålänge du bara får ut 12v

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så länge du har 12v, spelar det ingen roll med ampere
Annars vore fläktarna rökta när man har nätagg på 12v med 20A och över

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Antielefant

Bränner du fläktarna har du för hög spänning, inte för hög ström. Mät med ett oscilloskop istället, du har antagligen antingen för hög rippel eller för hög spänning - många transformatorer är riktigt usla i båda fallen och åtskilliga (speciellt 12V-laddare) lämnar bara rent fasriktad 13,5V.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Bränner du fläktarna har du för hög spänning, inte för hög ström. Mät med ett oscilloskop istället, du har antagligen antingen för hög rippel eller för hög spänning - många transformatorer är riktigt usla i båda fallen och åtskilliga (speciellt 12V-laddare) lämnar bara rent fasriktad 13,5V.

Nu när ni säger detta känner jag att det lå i bakhuvud detta.

Vad är rippel och oscilloskop? Kan jag mäta med en multimeter?

Min tranformator är en Malmbergs på din-skena. Trodde det var bra kvalitet men den har bränn två fläkter för mig.

Resultatet har varit att fläkten snurrar långsamt ett tag innan den stannar och luktar bränt. Känns det som ett normal händelse vid överspänning?. Känns annars spontant att fläkten skulle snurra i överfart tills den bränner.

Permalänk

låter som att du har en trafo som ger ut växelström dvs ingen likriktning
kolla om den är märkt 12v ac eller 12v~ det betyder växelström
om du hade haft för hög spänning hade fläkten varvat som fan för att sen brinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel_roden:

låter som att du har en trafo som ger ut växelström dvs ingen likriktning
kolla om den är märkt 12v ac eller 12v~ det betyder växelström
om du hade haft för hög spänning hade fläkten varvat som fan för att sen brinna

Bingo! Den ger växelström. Tanken slog mig aldrig då väl de flesta transformatorer, typ laddare och sådant ger DC. Men man lärde sig nåt nytt iaf av detta och det kanske var värt mina chassiefläktar ändå. Nu skall man bara bygga en likriktare eller hitta fläktar som funkat med växelström då.

Tack för hjälpen alla.

Permalänk

köpe en likstömsbrygga och koppla in efter din trafo mellan fläktarna så får du ut likström om än lite ostabil men sålänge din trafo inte levererar mer än 12V så är det lugnt mät med multimeter

men iaf likström

du ska få ut ungefär inspänningen * 0,9 efter en likströmsbrygga dvs 12V * 0,9 = ca 10,8V

för bästa resultat skaffa trafo som levererar likström direkt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

köpe en likstömsbrygga och koppla in efter din trafo mellan fläktarna så får du ut likström om än lite ostabil men sålänge din trafo inte levererar mer än 12V så är det lugnt mät med multimeter

men iaf likström

du ska få ut ungefär inspänningen * 0,9 efter en likströmsbrygga dvs 12V * 0,9 = ca 10,8V

för bästa resultat skaffa trafo som levererar likström direkt

Köpte en likriktarbrygga, ( Kjell & Company - 90054 - Likriktarbrygga 100V 25A ). Transformatorn ger efter test 13.1 AC (skall ge 12 ), efter bryggan pendlar det mellan 11.71-11.73V DC (precis som du sa). Likförbannat brände jag en en 12V Scyte-fläkt nu, helt jävla otroligt. Testade först med en fläktkontroller och då gick den, men lät något, tänkte att det kanske beror på att den är gjord för 12V. Tog bort fläkkontrollern och sen snurrade den på bra ett litet tag tills den la av och den där karakteristiska lukten av pengar som brinner upp kom igen. Är säker på att jag kopplat rätt positivt och negativt,det enda som möjligtvis skulle kunna vara är att fläktkablarna kom åt varandra, alltså kortslutning på 12V, men kan det verkligen göra att fläktar pajar?

Permalänk
Medlem

Jag kan nu konstatera att det bara är Scythe-fläktar (ja, jag brände en till) som uppvisar detta problem i konstruktionen ovan. Jag har testat med flertal andra fläktar och dom går bra men Scythe bränner. Om jag kollar med en multimeter toppar aldrig volttalet över 12DC. Någon som kan förklara detta fenomen? För mig är det ett mysterium.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Foggy:

Jag kan nu konstatera att det bara är Scythe-fläktar (ja, jag brände en till) som uppvisar detta problem i konstruktionen ovan. Jag har testat med flertal andra fläktar och dom går bra men Scythe bränner. Om jag kollar med en multimeter toppar aldrig volttalet över 12DC. Någon som kan förklara detta fenomen? För mig är det ett mysterium.

För bövfelen!

Spänningen blir inte högre än 12 V. Skriver du 12 DC (mellanslag till enhet också) så ser det ut som felstavat decicoulumb vilket är något helt annat än det du vill skriva. Hur svårt ska det vara att inte blanda ihop enheter med storheten?
Tråden ska för övrigt heta "Få ner strömen till vad datorfläktar klarar". Ampere är enheten och ström är storheten. På samma sätt är volt enheten för storheten spänning, eller en enhet i alla fall.'

Edit: stavfel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För bövfelen!

Spänningen blir inte högre än 12 V. Skriver du 12 DC (mellanslag till enhet också) så ser det ut som felstavat decicoulumb vilket är något helt annat än det du vill skriva. Hur svårt ska det vara att inte blanda ihop enheter med storheten?
Tråden ska för övrigt heta "Få ner strömen till vad datorfläktar klarar". Ampere är enheten och ström är storheten. På samma sätt är volt enheten för storheten ström. Eller en enhet i alla fall.

Du har rätt i att jag borde vara mer uppmärksam på vad jag kallar vad när jag diskuterar elektricitet så att inte missförstånd uppstår, och detta är något jag skall tänka på i fortsättningen. Samtidigt kan inte alla vara experter på allt och jag fick svar på (de flesta av) mina frågor så mina tankar gick fram någorlunda. Och det är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För bövfelen!

Spänningen blir inte högre än 12 V. Skriver du 12 DC (mellanslag till enhet också) så ser det ut som felstavat decicoulumb vilket är något helt annat än det du vill skriva. Hur svårt ska det vara att inte blanda ihop enheter med storheten?
Tråden ska för övrigt heta "Få ner strömen till vad datorfläktar klarar". Ampere är enheten och ström är storheten. På samma sätt är volt enheten för storheten spänning, eller en enhet i alla fall.'

Edit: stavfel.

Men kan tagga ner eller? Gud vad jag hatar folk som tror sig veta hur allt ska vara. Bara för att du kan några enheter betyder inte det att du behöver sabba stämningen. Jag stör mig som fan när folk skriver fläcktar, säger minne till hårddisk och processor till minne eller blandar ihop bit med byte och dessutom inte riktigt vet om man skriver gigabyte GB, gb, Gb eller gByte. Däremot är det som jag stör mig mest på människor som du som inte förstår att alla människor inte kan allt.

Om man inte pluggat el eller fysik vet man inte skillnad på dC och dc, precis som många inte vet skillnad på byte och bit.

Att du försöker briljera med en felstavning gör väl inte saken bättre? coulumb? vad är det liksom? kan du inget eller? haha lol asg omfg det kan ju alla stava till xD, börjar du förstår hur forumet skulle vara om alla var som dig?

Usch säger jag bara...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foggy:

Du har rätt i att jag borde vara mer uppmärksam på vad jag kallar vad när jag diskuterar elektricitet så att inte missförstånd uppstår, och detta är något jag skall tänka på i fortsättningen. Samtidigt kan inte alla vara experter på allt och jag fick svar på (de flesta av) mina frågor så mina tankar gick fram någorlunda. Och det är det viktigaste.

Ursäkta dig inte. Att man skulle missförstå dig till decicoulomb är så osannolikt att det bara är löjligt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deathdancer:

Men kan tagga ner eller? Gud vad jag hatar folk som tror sig veta hur allt ska vara. Bara för att du kan några enheter betyder inte det att du behöver sabba stämningen. Jag stör mig som fan när folk skriver fläcktar, säger minne till hårddisk och processor till minne eller blandar ihop bit med byte och dessutom inte riktigt vet om man skriver gigabyte GB, gb, Gb eller gByte. Däremot är det som jag stör mig mest på människor som du som inte förstår att alla människor inte kan allt.

Om man inte pluggat el eller fysik vet man inte skillnad på dC och dc, precis som många inte vet skillnad på byte och bit.

Att du försöker briljera med en felstavning gör väl inte saken bättre? coulumb? vad är det liksom? kan du inget eller? haha lol asg omfg det kan ju alla stava till xD, börjar du förstår hur forumet skulle vara om alla var som dig?

Usch säger jag bara...

Så vi ska låta folk fortsätta skriva vad de vill så att tillslut ingen förstår något alls? Det här tramset med att inte veta skillnad på storhet och enhet är väldigt utbrett här vilket är konstigt då man kan tycka att folk vid det här laget borde lärt sig vad de håller på med. Men visst, låt folk fortsätta skriva fel och påpeka det aldrig så att ingen någonsin får lära sig något nytt. Det vore ju hemskt med lite ny kunskap.

Instämmer, usch.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kan bero på att du behöver en kondensator kopplad parallellt med belastningen (mellan plus och minus) för att ytterligare jämna ut vågen så du får en renare likspänning! (sk glättningskondensator)

Visa signatur

blu-rays.se - allt om Blu-ray, Blu-ray spelare, Blu-ray filmer & 3D-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så vi ska låta folk fortsätta skriva vad de vill så att tillslut ingen förstår något alls? Det här tramset med att inte veta skillnad på storhet och enhet är väldigt utbrett här vilket är konstigt då man kan tycka att folk vid det här laget borde lärt sig vad de håller på med. Men visst, låt folk fortsätta skriva fel och påpeka det aldrig så att ingen någonsin får lära sig något nytt. Det vore ju hemskt med lite ny kunskap.

Instämmer, usch.

Nej men du behöver inte låta så jävla oförskämd när du ska rätta killen.. det går att göra med en vänligare ton. Hur mycket hade du lärt dig i skolan om dina föreläsare hade stått och skrikit dig i ansiktet och sagt att du var en dum jävla nolla som inte kan skilja på bytes och bits?

On topic: Satsa på en glättningskonding för att jämna ut vågen. Bara atta googla "glättningskondensator" så får du upp info. Lycka till.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Nej men du behöver inte låta så jävla oförskämd när du ska rätta killen.. det går att göra med en vänligare ton. Hur mycket hade du lärt dig i skolan om dina föreläsare hade stått och skrikit dig i ansiktet och sagt att du var en dum jävla nolla som inte kan skilja på bytes och bits?

On topic: Satsa på en glättningskonding för att jämna ut vågen. Bara atta googla "glättningskondensator" så får du upp info. Lycka till.

Hej alla, ny på stället, kastar mig in i tråden lite här..
När man glättar en likriktad växelspänning så ökar reultatet ungefär 1.4 gånger (kvadratroten ur 2)
Trafons 12 VAC blir sålunda generöst räknat cirka 17 VDC i slutänden, kanske ännu
mera eftersom trafon är stämplad att ge 12 VAC vid märklast 5VA (ungefär 420mA)
Vid det lilla strömuttaget som ett par fläktar utgör så ligger nog snarare utspänningen närmare
den s.k tomgångsspänningen (utspänning utan last) än påstämplade värdet.
Att trafon ger mer än 12 VAC i TS tillämpning är alltså inget konstigt.
17 volt (minst) kanske inte fläktarna tycker om i längden och det kan vara värt att fundera på.
Normalt så använder man någon form av regulator som snyggar till resultatet så man får sina 12 V i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så vi ska låta folk fortsätta skriva vad de vill så att tillslut ingen förstår något alls? Det här tramset med att inte veta skillnad på storhet och enhet är väldigt utbrett här vilket är konstigt då man kan tycka att folk vid det här laget borde lärt sig vad de håller på med. Men visst, låt folk fortsätta skriva fel och påpeka det aldrig så att ingen någonsin får lära sig något nytt. Det vore ju hemskt med lite ny kunskap.

Instämmer, usch.

Sluta bladdra och bete dig som folk istället. Decicoulumb?!? Har inte sett något så dumt på det här forumet tidigare och jag har sett en hel idioti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Hej alla, ny på stället, kastar mig in i tråden lite här..
När man glättar en likriktad växelspänning så ökar reultatet ungefär 1.4 gånger (kvadratroten ur 2)
Trafons 12 VAC blir sålunda generöst räknat cirka 17 VDC i slutänden, kanske ännu
mera eftersom trafon är stämplad att ge 12 VAC vid märklast 5VA (ungefär 420mA)
Vid det lilla strömuttaget som ett par fläktar utgör så ligger nog snarare utspänningen närmare
den s.k tomgångsspänningen (utspänning utan last) än påstämplade värdet.
Att trafon ger mer än 12 VAC i TS tillämpning är alltså inget konstigt.
17 volt (minst) kanske inte fläktarna tycker om i längden och det kan vara värt att fundera på.
Normalt så använder man någon form av regulator som snyggar till resultatet så man får sina 12 V i alla fall.

Välkommen!

Spännande, 17 V kommer gå att mätas fram sedan på multimeter antar jag efter man monterat en glättningskondensator? Visst alla transformatorer skenar väl inte iväg så mycket, eller mer också. Men fenomenet i alla fall. Så under uppstarten så borde det bli ganska bra spänning om man mäter samtidigt och sedan när den nått toppvarv så kommer spänningen öka igen? (beror lite på vad för fläkt, vad den drar, storlek etc.)

Nästan värt att kolla för skoj skull hur mycket det blir. Jag har dock aldrig haft detta problemet, kört massa fläktar i timtal på transformatorer, utan tillbehör. Den ända jag kollar är spänning DC med multimeter utan last, börjar det kurra vid inkoppling så letar jag upp en annan då det antagligen var AC ut.

Senast körde jag originalfläkten i Corsair HX 750 W, en 140 mm-fläkt på Biltemas snabbladdares (för AA batterier) transformator, som ska ge 2 A vid 12 V, mätte aldrig, men fläkten snurrade på fint under ett dygn, sedan drog jag ur den för den behövde inte kyla festens förstärkare mer.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

En glättningskonding kommer att hjälpa en del.
Sen kan man sätta en 7812 reglerkrets plus en kylfläns för att stabilisera DC spänningen en del

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Hej alla, ny på stället, kastar mig in i tråden lite här..
När man glättar en likriktad växelspänning så ökar reultatet ungefär 1.4 gånger (kvadratroten ur 2)
Trafons 12 VAC blir sålunda generöst räknat cirka 17 VDC i slutänden, kanske ännu
mera eftersom trafon är stämplad att ge 12 VAC vid märklast 5VA (ungefär 420mA)
Vid det lilla strömuttaget som ett par fläktar utgör så ligger nog snarare utspänningen närmare
den s.k tomgångsspänningen (utspänning utan last) än påstämplade värdet.
Att trafon ger mer än 12 VAC i TS tillämpning är alltså inget konstigt.
17 volt (minst) kanske inte fläktarna tycker om i längden och det kan vara värt att fundera på.
Normalt så använder man någon form av regulator som snyggar till resultatet så man får sina 12 V i alla fall.

Det är inte glättningskondingen som ökar spänningen, detta sker vid likriktningen. Utspänningen i DC blir VAC*sqrt(2)-(framspänningsfallet på dioden)*2 om man nu använder en likriktarbrygga med dioder.

Glättningskondingens uppgift är endast att jämna så man får en "konstant" utspänning istället för en som dippar vid halva våglängden på AC-spänningen.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Ett sätt att minska strömmen är att koppla ett motstånd i serie med fläkten. Vilken märkström har fläkten? Antag att fläkten drar 0.2 A så skulle man kunna sätta 25 Ohm i serie med fläkten så skulle spänningen sjunka med 5 Volt ungefär (om den var 17 Volt innan så blir det 12 Volt kvar över fläkten och resten över motståndet). Men jag vet inte hur mycket ström din fläkt drar så resistansen hos motståndet kan behöva justeras. Finns ju färdiga justerbara fläktmotstånd t.ex. från zalman så man kan justera hur snabbt fläkten ska snurra.

Är du säker på att du kopplat likriktarbryggan rätt förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Det är inte glättningskondingen som ökar spänningen, detta sker vid likriktningen.
[klipp]

Ah, givetvis är det så, tack för förtydligandet

Permalänk
Medlem

Undra om min batteriladdare 12V 80A är för stark?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Spännande läsning =)... Ja det som måste göras är ju att likrikta spänningen och sedan glätta den med en konding, lämpligen 1000 microfarad 25V, sedan stabilisera spänningen med en 7812, de finns i olika varianter, men just 7812 tål 1A om den kyls, är den glättade spänningen mindre än 14 volt så kan man lämpligen använda en regulator med lägre spänningsfall, finns i bl a ELFA.

Att spänningen ökar när man glättar den med en kondensator beror på att den likriktade spänningen på 12V är pulserande, sinusformade pulser, så att genomsnittsspänningen är just 12V, kan benämnas 12Vrms, sätter man dit en kondensator så laddas den upp till toppspänningen på pulserna och då får man ungefär 1,41ggr högre spänning obelastat.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Spännande läsning =)... Ja det som måste göras är ju att likrikta spänningen och sedan glätta den med en konding, lämpligen 1000 microfarad 25V, sedan stabilisera spänningen med en 7812, de finns i olika varianter, men just 7812 tål 1A om den kyls, är den glättade spänningen mindre än 14 volt så kan man lämpligen använda en regulator med lägre spänningsfall, finns i bl a ELFA.

Att spänningen ökar när man glättar den med en kondensator beror på att den likriktade spänningen på 12V är pulserande, sinusformade pulser, så att genomsnittsspänningen är just 12V, kan benämnas 12Vrms, sätter man dit en kondensator så laddas den upp till toppspänningen på pulserna och då får man ungefär 1,41ggr högre spänning obelastat.

Usch vad jobbigt det blir för det lilla TS vill göra
Det här tillämplingen behöver ingen regulator, det räcker gott med ett motstånd i serie med den glättade spänningen.
För byggandets skull är det såklart kul, men inte nödvändigt för det här kretsens funktion.
Nåja, jag har väl blivit lite för lat och cynisk med åren (läs : gammal)

Btw, nu kom jag på - man kan ju mecka ihop en liten komparatorkrets som känner av spänningsfallet över seriemotståndet;
Inget/för högt spänningsfall = avbrott/kortis = fläktarna har stannat/brunnit => lampa eller relä indikerar ett fel.
Jag blir ju nästan sugen på att riva fram mitt gamla breadboard och labba runt.
Hmm, om man skulle ta och jobba lite istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Usch vad jobbigt det blir för det lilla TS vill göra
Det här tillämplingen behöver ingen regulator, det räcker gott med ett motstånd i serie med den glättade spänningen.
För byggandets skull är det såklart kul, men inte nödvändigt för det här kretsens funktion.
Nåja, jag har väl blivit lite för lat och cynisk med åren (läs : gammal)

Btw, nu kom jag på - man kan ju mecka ihop en liten komparatorkrets som känner av spänningsfallet över seriemotståndet;
Inget/för högt spänningsfall = avbrott/kortis = fläktarna har stannat/brunnit => lampa eller relä indikerar ett fel.
Jag blir ju nästan sugen på att riva fram mitt gamla breadboard och labba runt.
Hmm, om man skulle ta och jobba lite istället..

Kanske en oscillator och din komparator, några komponenter till och vips så har man en PWM fläktstyrning

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av foppson:

Kanske en oscillator och din komparator, några komponenter till och vips så har man en PWM fläktstyrning

Varför inte bara satsa på en simpel potentiometer med ett minimiläge på 1,5 Ohm?

17 Volt med 1,5 Ohm resistans = 11,3 Volt

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför inte bara satsa på en simpel potentiometer med ett minimiläge på 1,5 Ohm?

17 Volt med 1,5 Ohm resistans = 11,3 Volt

Hur tänker du nu?
Om vi nu får 12 Volt äver fläkten med 1,5 Ohm i serie med fläkten och vi matar alltihopa med 17 Volt, ja då skulle alltså fläkten dra 3,3 A vid 12 V och det låter lite mycket tycker jag.

Spänningen över ett motstånd är lika med strömmen gånger resistansen.
Om vi antar att fläkten drar 1,0 A vid 12 Volt så är resistansen 12 Ohm.
Kopplar vi 1,5 Ohm i serie med 12 Ohm blir det totalt 13,5 Ohm.
Med 17 Volt blir då strömmen 17/13,5 = 1,26 A.
Spänningen över fläkten blir 12*1,26= 15 Volt.

Vilken resistans behövs då för att det ska bli 12 Volt?
Vi kan räkna generellt nu.
Antag fläkten har märkströmmen If och märkspänningen Uf.
Fläktens resistans är Rf=Uf/If
Vi matar med en högre spänning Um
Vi har en serieresistans på Rs.

Total resistans om man kopplar motstånd i serie med fläkten:
R=Rf+Rs = Uf/If + Rs

Strömmen går genom seriemotstånd och fläkt. Alltså samma ström.
I=Um/R =Um / (Rs + Uf/If)

Nu önskar vi driva en ström lika med (eller mindre än) märkströmmen genom fläkten (för att den inte ska brinna upp). Alltså I = If

Med enkel grundskolematte kan man då räkna ut:
Rs=(Um - Uf)/If

If och Uf får man läsa av på fläkten.
Antag If=1,0 A (jag vet inte verkliga värdet), Uf= 12 V och Um=17 Volt (får mätas upp).
Det ger Rs=(17-12)/1,0 = 5,0 Ohm

Om fläkten hade varit märkt 0,5 A ja då behöver man sätta Rs=10 Ohm, och som jag sa tidigare med If= 0,2 A blir Rs = 25 Ohm.

Nu kanske man inte vill köra fläkten på full fart så då kan man sätta dit ännu högre resistans eller så ger likriktaren en annan utspänning än 17 Volt och då får man anpassa motståndet till det. Kan ju också finnas en viss serieresistans i själva nätagget. Så potentiometer i serie är en bra ide' så man kan finjustera den tills den uppmätta spänningen över fläkten blir <=12 V.

Aaaahh, trådskaparen har ju postat en lånk till fläktmodellen Zalman ZM-F3.
Hittade en bild på fläkten där den är märkt 0,35 A.
The Well Dressed Megahalems - 65 fans and 112 setups (56k warning) - Page 4 - Overclock.net - Overclocking.net

Då blir det ju Rs=(17-12)/0,35 = 14 Ohm