Permalänk

Vilken router till fiber internet

Hejsan!
Ska snart få fiber in i huset och undrar vilken router ni rekommenderar.
Har kollat närmare på följande:

NETGEAR WNR3500L OPEN SOURCE WLAN-N GIGABIT ROUTER - NETGEAR Trådlös-N Gigabit Router med öppen källkod och USB- storage port

LINKSYS WRT610N DUAL-N BAND WIRELESS ROUTER - Dubbel bandbredd för jämn HD-video!

Vad får ni ut av era 100/100 linor på dessa routrar?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll vilken router man tar om dom klarar 100 Mbits.. Du ska ju inte förlorar mer än 1 eller ett par mbits om du kopplar in router. Personligen föredrar jag Linksys..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Spelar väl ingen roll vilken router man tar om dom klarar 100 Mbits.. Du ska ju inte förlorar mer än 1 eller ett par mbits om du kopplar in router. Personligen föredrar jag Linksys..

Jag tycker frågan är högst relevant. Min lånerouter från bredbandsbolaget går helt på knäna om jag drar igång en torrent med många seeds. För lite cpu i den gissar jag.

Visa signatur

"Memory is like an orgasm. It's a lot better if you don't have to fake it." - Seymore Cray

Permalänk
Medlem

Då kanske jag missförstod dig.. Jag trodde du menade vilken router som eventuellt skulle försämra hastigheten mest vid ett tp-test Vad det gäller nedladdning och max belastningen vågar jag inte yttra mig om.. Vilken Gateway kör du med ifrån BBB? Låter nästan som Inteno/Eg101 om det är så att den inte klarar trycket?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Netgear wndr3700 rekommenderas av många.

Dlink dir-825 med dd-wrt så fungerar den riktigt bra. Min polare kör med den på 100Mbit får ut 97Mbit ner och 95Mbit upp. Samma hastighet utan routern som med routern.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Köpte denna routern för cirka ett år sen
D-Link DIR-655 Wireless N Router - Inet.se
Mycket nöjd med den, ingen skillnad på hastigheten med eller utan den.

Permalänk
Medlem

Kul att denna tråden dök upp. Sitter i samma sits nämligen. Jag får ut ca 70/20 med kabel (av 100/100). Men vill gärna köra trådlöst. Min trådlösa router som jag har nu ger mig 25/10. Vad kan man vänta sig av att byta upp till en router med nya tekniken IEEE 802.11n ?

Permalänk
Medlem

Tycker du kan titta hör WAN to LAN throughput

Permalänk

jag sitter i samma sits, lutar åt en cisco asa 5505, det är kickass shit det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuttfia:

Spelar väl ingen roll vilken router man tar om dom klarar 100 Mbits.. Du ska ju inte förlorar mer än 1 eller ett par mbits om du kopplar in router. Personligen föredrar jag Linksys..

I vilket avseende menar du 100Mbit?

Själv skulle jag nog kika på WNDR3700 från Linksys.

Permalänk
Medlem

Som folket säger är 3700 något att sattsa på. Den har juh bevisligen enligt tester orkat tortyr.
Tror där sitter samma Marvell 1,12ghz CPU i den som i Apple Extreme.

Dom som TS tagit upp här har svårt att få igenom trafik med tung torrent. Öppna till många connections i wips! 700kbit Throughput.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Tackar för era svar. Nu lutar det åt NETGEAR WNDR3700.
Kul att det går att få in DD-WRT på den.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellburner:

jag sitter i samma sits, lutar åt en cisco asa 5505, det är kickass shit det!

Den klarar dock inte 100/100 då den bara har 150Mbit i throughput.

Sen har vi den smala saken som är att det är smått omöjligt att konfigurera den för någon som aldrig pysslat med Cisco förut.

Visa signatur

CCNP