Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Man lär sig egenligen inte hur man löser andragradare, utan endast hur man får fram slutresultatet.
Dessutom får man problem att lösa andragradare med komplexa koefficienter om man bara "lärt sig" pq formeln.
Att memorera pq-formeln kan dock vara vettigt. Det gör dom flesta. Dock EFTER att man till fullo förstått hur man löser andragradsekvationer och hur man härleder formeln (som du gör här).

Problemet i gymnasiet är ofta att få förstår vad de gör i matematiken, utan tror att det hela går ut på att memorera och rapa upp så många formler som möjligt. Sådant är en formelsamling mycket bättre på.
Med det tankesättet är det då bara är att dra fram den där formelsamlingen som besitter samma "kunskaper" som en gymnasieelev och dessutom inte glömmer för att kunna konkurrera ut det matematiska "kunnandet" ifråga..

Det som framför allt är, eller iallafall bör vara, poängen med matematikundervisningen är att utveckla studenternas förmåga att analysera och strukturera problem och successivt arbeta sig fram till en lösning.
Det är sådant tänkande man har nytta av senare, inte att hjärndött sätta in några tal i en färdig formel som är känd sen urminnes tider..

Kan inte göra mycket annat än att hålla med dig. Jag tar studenten nu om en vecka och mitt matematik intresse vaknade till liv i början av mitt andra år på gymnasiet. Ändå dröjde det ända till sista året av gymnasiet innan jag förstod vart ifrån den "magiska" pq-formeln kommer ifrån. Det gäller inte bara pq-formeln heller, t.ex. så förstod jag inte vart formeln som definierar en linje och dess lutning kommer ifrån. Alltså saknar man matematikintresse är det svårt att bli mycket mer än en levande formelsamling. Men jag tror att om man istället skulle få lära sig matematisk tänkade och analyserande så skulle många fler bli intresserade av matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jop_the_jopsan:

Om man får använda Lamberts W funktion kan man lösa den.

http://latex.codecogs.com/gif.download?a = \frac{-W(-2e^{-2})...

Allt går att lösa analytiskt om man bara tillåter skumma exotiska funktioner

Jag har alltid tyckt att det är en tuff funktion. Fast lösningen får jag till:

Vilket ger a = 0 och a ~= 0,6651.

Permalänk
Medlem

Tjena! Förstår inte riktigt hur jag ska arbeta med sådana här uppgifter:

Området ges sedan av romben med hörnen (0,0),(2,1),(4,0) samt (2,-1). Jag gör ett variabelbyte:

u = x+2y
v = x-2y

och beräknar funktionaldeterminanten. Men hur vet jag vad det blir för gränser i de nya variablerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robino_:

Tjena! Förstår inte riktigt hur jag ska arbeta med sådana här uppgifter:

http://pici.se/pictures/fDfMrygDH.gif

Området ges sedan av romben med hörnen (0,0),(2,1),(4,0) samt (2,-1). Jag gör ett variabelbyte:

u = x+2y
v = x-2y

och beräknar funktionaldeterminanten. Men hur vet jag vad det blir för gränser i de nya variablerna?

Eftersom att det är ett linjärt variabelbyte så kommer du att få något slags parallellogram, så det är bara att stoppa in värderna för hörnen och dra raka linjer mellan dem.
T.ex. om du tar samtliga punkter på linjen i xy-planet mellan (0, 0) och (2, 1), och stoppar in de koordinaterna i formlerna för u och v, så kommer du att se att alla de punkterna ligger på linjen mellan (0, 0) och (4, 0) i uv-planet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Eftersom att det är ett linjärt variabelbyte så kommer du att få något slags parallellogram, så det är bara att stoppa in värderna för hörnen och dra raka linjer mellan dem.
T.ex. om du tar samtliga punkter på linjen i xy-planet mellan (0, 0) och (2, 1), och stoppar in de koordinaterna i formlerna för u och v, så kommer du att se att alla de punkterna ligger på linjen mellan (0, 0) och (4, 0) i uv-planet.

Aha... Nu fattar jag. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hej
Om jag har måttet A som jag kommit fram till är samma som graden B, samt har måttet C som är samma som graden D
Borde jag inte kunna få fram vad måttet Y har för grad via någon sorts beräkning?
Det jag vill få fram är hur man konverterar en "smyg" (ett sätt byggnadsarbetare mäter vinkel på med hjälp av en tumstock) till grader.

/Niclas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skorpion:

Hej
Om jag har måttet A som jag kommit fram till är samma som graden B, samt har måttet C som är samma som graden D
Borde jag inte kunna få fram vad måttet Y har för grad via någon sorts beräkning?

Nu framgår det förvisso inte riktigt vad det är för information du har, men sinussatsen kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem

Ahh, just det, jag har typ detta:

Smyg 67,6 68,9 70,1 71,2 72,3 73,2 74,2 75,1 75,9 76,7 77,3 77,9 78,5 Grader 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60

Ska plugga på om sinus, tack för vägvisningen

hmm, måste erkänna att jag glömt bort det mesta som har med sin cos och tan att göra, nån får gärna ställa upp det åt mig, men ska försöka själv så långt det går.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha läst på om smygar känns det som att man i det normala fallet har C (samt förmodligen A och B) och vill beräkna v:

Kan det stämma? I så fall är nog cosinussatsen ännu lämpligare.

Permalänk
Medlem

Hej
Nu tror jag att jag hitta rätt lösning.
Bifogar en bild

C är alltid 20cm
A=C
B är "77" vilket är det mått man får fram via "smygen". Detta är dock hela tumstockens längd från start. Alltså måste man subtrahera A och C från B
B=77-A-C
B=37
Nu måste jag göra om triangeln till en rätvinklig, så jag kan räkna lite grader på den.
cos b=(B/2)/A
cos b=(37/2)/20
cos b=0.925
arccos b=0,389760732797475
degrees(arccos b)=22,3316450092215*
a=(180-90-b)*2
a=(180-90-22,3316450092215)*2
a=135,336709981557*

Nu beror det här lite på hur man själv mäter med smygen. Farsan gör lite som han själv känner, bara han fattar när han ska tillverka saken.

Det var ju rätt kul å plugga trigonometri igen

/Niclas

Permalänk
Medlem

Lite mattematik hjälp önskas!

Hej.

Håller på att programmera och behöver lite snabb mattehjälp.
Jag har en pyramid, och jag vill veta längden av hypotenusan lr vad man ska kalla det.

Se bild och kolla på det röda strecket, hur ska jag räkna ut den? Man matar in höjd, och bredd, så jag antar att det inte kan vara så svårt, men eftersom det lutar in mot ett centrum har jag ingen aning :X

Har även ett villkor att lutningen på "strecket" MAX får vara 20grader.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej !
(Det finns en matematiktråd förresten)

Är bottenytan en kvadrat ?
Markera ut mitten av den, beräkna avståndet från denna punkt till hörnet och använd sedan pythagoras sats tillsammans med den kända höjden för att få ut din sidlängd.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Det är löst nu *lås tråden*/ tabort

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Förstår inte ens varför folk envisas med att låsa / ta bort trådar så fort de har löst problemet.

Skriv heller ut lösningen här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förstår inte ens varför folk envisas med att låsa / ta bort trådar så fort de har löst problemet.

Skriv heller ut lösningen här!

stör mig också på det, speciellt folk som redigerar sina inlägg och tar bort all text de skrivit. Det kan ju hjälpa folk i framtiden.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag tycker att när någon skriver det så ska man ta bort kontot. Personen har ju fått svar på sin fråga.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av E_maN:

stör mig också på det, speciellt folk som redigerar sina inlägg och tar bort all text de skrivit. Det kan ju hjälpa folk i framtiden.

Otroligt irriterande

Skrivet av Phod:

Jag tycker att när någon skriver det så ska man ta bort kontot. Personen har ju fått svar på sin fråga.

Låter som en väldigt bra idé:)

Permalänk
Medlem

Okej, lite sommarslöhet som slår till eller så beror det på att det var tio år sedan jag läste MaC ...

Hur löser jag följande ekvation på ett smidigt sätt?

x²(x + 1) - 64(x + 1) = 0

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem

x²(x + 1) - 64(x + 1) = 0 <=>
(x + 1)(x² - 64) = 0

hihi

Sen är det bara titta i parenteserna vad x kan vara för att det ska bli noll. Du ska få fram tre rötter.

Permalänk
Medlem

Ja, givetvis ... Som sagt, sinnesslö såhär i sommartider.
Då blir det självklart -1, 8 och -8 som blir rötterna då vi vill ha något av leden faktorer till 0. Ja, jag kryper iväg till ett hörn och skäms lite. Tack för snabbt svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, återigen känner jag mig smått vilsen i vad hundan det är jag pysslar med.
Vilken lutning har kurvan y = 4 - x² i punkten (1, 3)? Av någon anledning får jag fan inte det att gå ihop till det korrekta svaret (-2).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Vilken lutning har kurvan y = 4 - x² i punkten (1, 3)? Av någon anledning får jag fan inte det att gå ihop till det korrekta svaret (-2).

Har inte läst dina tidigare inlägg i tråden, men du deriverar funktionen till y'= -2x , ok? sen sätter du in dit x värde dvs 1. y'=lutningen/derivatan= -2. //Propan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mjo, beklagar min otydlighet. Givetvis ser jag det direkt med derivata i åtanke, men givet exempel ligger i kapitlet innan derivering introduceras. Så jag antar att enpunktsformeln ska appliceras.

Således får jag ihop det till:
y - 3 = k(x - 1)
således
((4 - x²) - 3) / (x - 1) = k
Men där tar det stopp i mitt förstoppade sinne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Mjo, beklagar min otydlighet. Givetvis ser jag det direkt med derivata i åtanke, men givet exempel ligger i kapitlet innan derivering introduceras. Så jag antar att enpunktsformeln ska appliceras.

Nej du måste använda derivatan. Det du gör är nonsense.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det sånt jag är dålig på men jag vet att det går att göra utan derivata.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har två ekvationer som gäller då (x,y)=(1,3)
{y - 3 = k(x - 1)
{y = 4 - x²
Borde du inte bara kunna bryta ut t ex y och sätta in och applicera x- och y-värdena? Var länge sedan jag håll på med sånt här så jag vet inte om metoden är giltlig men resultatet verkar bli rätt.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Denna ska antagligen lösas typ grafiskt eller så har dom lagt den fel och den ska lösas med derivata.

Det går dock att lösa utan derivata. Man kan använda att tangenten och kurvan ska skära varandra precis en (1) gång och att tangenten ska gå genom (1, 3). Om tangenten skrivs y=k*x+m och man sätter tangenten lika med kurvan får man

k*x + m = 4 - x^2 <=> x^2 + k*x + m - 4 = 0 <=> x = -k/2 +- sqrt( k^2/4 - m + 4)

Om detta ska få precis en lösning måste alltså k^2/4 - m + 4 = 0. Kravet att kurvan ska gå genom (1, 3) kan skrivas k*1 + m = 3 <=> m = 3 - k. Sätter man samma detta får man

k^2/4 - (3 - k) + 4 = 0 <=> k^2 + 4*k + 4 = 0 <=> k=-2

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående Komplex Konjugat(Complex conjugate - Wikipedia, the free encyclopedia).

Vad blir Komplex Konjugatet av "((sqrt(3)+i)-10)" ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

det är ju bara 1*i som är komplext så byt tecken på 1 till -1 frammför i
conjugate ((sqrt(3)+i)-10 - Wolfram|Alpha)

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en uppkommande tenta i "international economics" efter som att jag när original tentan gick valde att vara i Madrid med mina vänner istället

iallafall, jag stötte på detta problemet, det känns som att jag bör klara av det, men för tillfälet har jag gröt mellan öronen.

2 * Lc + 0.5 * LS = 100 & Lc + Ls = 100

Kc = 2 * Lc & Ks = 0.5 * Ls

"the amount of labor and capital used in each industry must add up to the total for the economy, so that:" Kc + Ks = 100 & Lc + Ls = 100.

Kc = Capital used for computers
Lc = Labor used for computers
Ks = capital used for shoes
Ls = Labor used for shoes

Frågan går alltså ut på att reda på hur stora Kcm Lc Ks och Ls är.

P.S. med den förvirring jag känner atm så finns det en risk att jag skrivit fel någonstanns, påpeka om något verkar skumt så ska jag dubbelkolla!