Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia tecknar licensavtal med Rambus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton.se:

nvidia har som en parasit nyttjat tekniken utan att ha gjort rätt för sig. Att de betalar nu idag innan rättegång är en gåta..de kommer göra som fisken i ån nära dig ändå: belly up snart.

Ungirfär som att betla för skydd till maffian så dom itne slår sönder din affär? eller vill du att nvidia ska betala licenspegar till nåt RAMBUS ALDRIG haft ett skit med att göra? Rambus utveklade RDRAM inte SDRAM dom patenterade andras tekniker utan att lyfta ett funger. jag skulle då inte vilja betala avgifter till ett kriminel person. Men det är ju rätt uppenbart att kan man bara få igenom ett patent på något man stulit så är man över lagen.

Och det är VI konsumenter som får betala nvidias nota inget annat. Rambus är bara sådär 20 år gammalt så tex intel och andra företag har pysslat med minnestekniker lågt före ändå ska manbetla licenser till en utsugande blodigel som missbrukar patentsystemet? Bara ta sig en titt på deras stolthet med pattent. Det är en kultur av fulaste slag.

Permalänk
Avstängd

Patentsystemet är kasst helt enkelt, Rambus är ett utmärkt exempel.
Kommer direkt att tänka på Piratpartiet när jag såg nyhets titteln, 1/3 del av deras parti program handlar ju just om det, patent.
"Piratpartiets åsikt
Vi menar att patentsystemet i dess helhet skall avvecklas."
Patent - översikt | Piratpartiet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Villket är bäst 800Mhz 16bit rambus x2 eller 400mhz DDR 64bit?

Båda är teoretiskt identiska men i praktiken pga rambus höga latencer som dödade Pentoum 4 än mer så vart det ren dynga. Typisk Pentium 4 maskin med säg 2x64Mb 800Mhz 16bit rambus benchade 1400Mb/sek på ett intel chipset med pentium 4 1.5Ghz.

Att påstå att de är teoretiskt identiska är ju att ta i. Inte nog med att de är uppbyggda helt olika. 16bit vs 64bit gör en stor skillnad, aningen större skillnad än de bedrövliga latenserna.

EDIT: såg nu att du pratade om Rdram x2. Då är teoretisk bandbredd identisk. Morgontrött.

Minns att 800MHz Rambus var långsammare än 133MHz SDR. Teoretiskt jämförbart med långsammaste DDR-typen PC1600 på 100MHz(200DDR), men långsammare i praktiken.

AMD har väl delvis Rambus att tacka för att Willamette underpresterade så. Utöver det faktum att willamette var otroligt ineffektiv i sig själv. Den tiden hade AMD ett rejält övertag.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet svaret på min egna fråga. Tanken var att den som läste det skulle tänka efter bara inget annat.
Intels chipset krävde matchande par för att fungera.

Sedan behövde man ofta terminators för rambus med alltså stickor som såg ut som ram fast bara innehöll lite kondigar och resistorer för tomma minnesplatser. Får var glad skiten dog ut.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av r3mpuh:

Patentsystemet är kasst helt enkelt, Rambus är ett utmärkt exempel.
Kommer direkt att tänka på Piratpartiet när jag såg nyhets titteln, 1/3 del av deras parti program handlar ju just om det, patent.
"Piratpartiets åsikt
Vi menar att patentsystemet i dess helhet skall avvecklas."
Patent - översikt | Piratpartiet

Det du gör e att ta ett av de bästa exemplen på hur patentsystemet idag kan missbrukas för att rättfärdiga ett avskaffande av hela patentsystemet.

Som när det skrevs om att dansk kyckling var smittad med salmonella. Om någon då hade försökt få oss att inte köpa dansk kyckling överhuvudtaget för lång tid framåt så hade det varit samma sak.

Ni e ute o cyklar alltså

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]