Hårddiskar och SSD dyker upp som "USB-enheter" i sys-tray

Permalänk
Medlem

Hårddiskar och SSD dyker upp som "USB-enheter" i sys-tray

Hej!

Installerade om Windows 7 igår efter att jag dessvärre glömde att sätta igång AHCI i BIOS innan senaste installationen av Win7. Nu när jag gjorde det (satte igång AHCI) dök det plötsligt upp en ikon i system-tray nere till höger som, likt när man kopplat i t.ex. ett USB-minne, frågar om man vill "Safely remove hardware and eject media": http://img706.imageshack.us/img706/8886/devices.jpg . Det kan jag leva med, men om jag råkar av misstag välja "eject" på en enhet, riskerar jag att något händer då?

Känns B att råka komma åt "eject" på min systemdisk (Crucial SSDn) när jag ska trycka på Steam-ikonen.

Någon som vet vad detta beror på?

Permalänk
Medlem

Går väl att dölja den ikonen? Iaf så är jag rätt säker på att det bara kommer fram ett felmeddelande när du försöker mata ut systemdisken.

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Jag ser inget alternativ som är att dölja ikonen, men då har jag inte letat heller. Ok, jo jag kunde nästan tänka mig det, borde ge samma "effekt" som att försöka formatera systemdisken när man använder systemet, dvs ingen. Några fler idéer?

Permalänk
Hedersmedlem

AHCI stödjer hotswap av s-ata, därför kommer den symbolen upp. Detta har frågats om massor av gånger på forumet. Har du sökt först enligt reglerna? Inget du normalt sett kan göra något åt och varje skulle du? Produkten har utökad funktion iom AHCI, då visar windows det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

AHCI stödjer hotswap av s-ata, därför kommer den symbolen upp. Detta har frågats om massor av gånger på forumet. Har du sökt först enligt reglerna? Inget du normalt sett kan göra något åt och varje skulle du? Produkten har utökad funktion iom AHCI, då visar windows det.

Tänk om alla som skrev program och drivrutiner resonerade som du. Programmet/hårdvaran X stödjer funktion Y, då ska vi visa upp det som en ikon i systray, och den ska inte gå att ta bort helt oavsett om den är totalt meningslös för användaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimih:

Tänk om alla som skrev program och drivrutiner resonerade som du. Programmet/hårdvaran X stödjer funktion Y, då ska vi visa upp det som en ikon i systray, och den ska inte gå att ta bort helt oavsett om den är totalt meningslös för användaren.

Det är en inbyggd funktion i operativsystemet att visa borttagningsbar lagringsmedia. Knappast samma sak du pratar om. Brukar du rycka ur USB-diskar också utan säker borttagning eftersom du tycker funktionen är "meningslös för användaren"?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är en inbyggd funktion i operativsystemet att visa borttagningsbar lagringsmedia. Knappast samma sak du pratar om.

Jo, det är samma sak, för jag pratade om *resonemanget* som sådant. Du skrev "Produkten har utökad funktion iom AHCI, då visar windows det." Hur ska man tolka det? Menar du att det alltid är relevant att visa en funktion, i form av en ikon i systray, bara för att den finns?'

Huruvida "funktionen" som sådan ingår i Windows, i några drivrutiner eller i någon 3:e-partsprogramvara är tämligen irrelevant för en användare som inte kan bli av med en störande ikon som inte tillför något alls.

Citat:

Brukar du rycka ur USB-diskar också utan säker borttagning eftersom du tycker funktionen är "meningslös för användaren"?

Nej, den funktionen har jag aldrig kallat för "meningslös för användaren". Tvärt om så använder jag den alltid, om det går, och har sett med egna ögon hur andra har struntat i den och fått korrupta filer som följd.

Det jag pratade om var funktionen "koppla bort aktiv systemdisk". Kan du ge ett konkret användningsfall när man kan och vill göra detta? Om inte, vad menar du då syftet är med denna ikon, i detta fall?

Permalänk
Medlem

Jag installerade win7 under AHCI, men åkte på en oskön hårddisk-krash häromdagen och nu när jag bootar upp så ligger SATA-diskarna som removable. Fett irriterande. Jag har en SSD för system och en vanlig för lagring och spel, den andra går och lägger sig lite väl ofta så det kruppar sig alltid när jag startar Steam.
Finns det alltså inget sätt att återgå till som det var innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sju:

Jag installerade win7 under AHCI, men åkte på en oskön hårddisk-krash häromdagen och nu när jag bootar upp så ligger SATA-diskarna som removable. Fett irriterande. Jag har en SSD för system och en vanlig för lagring och spel, den andra går och lägger sig lite väl ofta så det kruppar sig alltid när jag startar Steam.
Finns det alltså inget sätt att återgå till som det var innan?

Som MultiMan skrev är detta (hot-swap) något som hör till när man väljer AHCI innan installation av Win7, vilket gör att de dyker upp som removable. Antar att det enda du kan göra är att byta tillbaka från AHCI och installera om igen. Försökte fixa med registret förut för att dra igång AHCI inne i Windows men det gick inte så bra. Så en ominstalltion är nog mest garanterat att lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Hej!

Installerade om Windows 7 igår efter att jag dessvärre glömde att sätta igång AHCI i BIOS innan senaste installationen av Win7. Nu när jag gjorde det (satte igång AHCI) dök det plötsligt upp en ikon i system-tray nere till höger som, likt när man kopplat i t.ex. ett USB-minne, frågar om man vill "Safely remove hardware and eject media": http://img706.imageshack.us/img706/8886/devices.jpg . Det kan jag leva med, men om jag råkar av misstag välja "eject" på en enhet, riskerar jag att något händer då?

Känns B att råka komma åt "eject" på min systemdisk (Crucial SSDn) när jag ska trycka på Steam-ikonen.

Någon som vet vad detta beror på?

Du kan inte avmontera systemdisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Som MultiMan skrev är detta (hot-swap) något som hör till när man väljer AHCI innan installation av Win7, vilket gör att de dyker upp som removable. Antar att det enda du kan göra är att byta tillbaka från AHCI och installera om igen. Försökte fixa med registret förut för att dra igång AHCI inne i Windows men det gick inte så bra. Så en ominstalltion är nog mest garanterat att lösa problemet.

Men jag installerade ju med AHCI utan att få diskarna som removables; det var först när jag fick hårddisk-krash som dom poppade upp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Du kan inte avmontera systemdisken.

...och just därför är det onödigt att systemdisken dyker upp som en borttagbar enhet. Åter till ruta 1; går det att få bort detta?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Lösningar ni inte gillar eller förstår är ändå en lösningar. Inte vårt fel om ni inte ens orka eller vill göra dem. Det har redan nämnts 3 st.

Edit:
Förresten, vissa moderkort har vissa SATA portar stöd för E-SATA (RAID). Tex mitt Gigabyte har portarna 2 olika färger. Sätter jag hårddiskar den ena färgen tror moderkortet att det är externa diskar och jag får ikonen. Sätta jag i de andra portarna så får jag EJ ikonen. Manualen till moderkortet bruka förklara det där. Läs den. Går t.o.m all ladda ned den från tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

går det att få bort detta?

Ja det går!
How do I remove the option to eject SATA drives from the Windows 7 tray icon? - Super User

Permalänk
Medlem

Tyvärr går det inte för mig av någon anledning

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Är det någon som har en lösning??

Halloj, väcker denna tråden lite...

Är det någon som har en lösning för att alla hårddiskar inte skall synas när man skall mata ut ett usb-minne?
Har precis satt i en ny SSD-disk och bytt till AHCI från IDE och då syns hårddiskarna under säker borttagning.

Supertacksam om någon vet hur man fixar det!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Flytta SATA kablarna till andra SATA kontakter och hoppas att bara vissa av dom har stödet.

Jag antar att du inte vill sabba något i Windows eller byta tillbaka i bios.