Permalänk

Tack Krillin!

Permalänk

Jag har den stora Noctuakylaren i ett R3, och det funkar fint. Kylningen funkar utmärkt bra med 2 fläktar fram, en bak och en i botten. Plattorna upptill har jag tagit bort så att varmluft också kan strömma ut där.
Ev monterar jag också en sidofläkt, eftersom jag har ett varmt grafikkort. Har beställt en extra 140mm.

Några anmärkningar:
Gummina i hålen för kabeldragning sitter fortfarande lika löst som i R2, men jag kastade mina direkt eftersom de inte fyller nån egentlig funktion.
Min PSU var lite för lång, men det gick precis att klämma in en 120mm fläkt i botten framför. Dvs om jag tar insugsluften till PSU:n inifrån lådan, annars var kabelutgångarna i vägen för fläkten. Det här är den viktigaste extra fläkten för att få bra genomströmning i lådan.
Eftersom jag bara tänker använda 4 hårddiskar så funderade jag på att dremla bort övre delen av hårddiskburen, men eftersom kylförmågan i original är minst i klass med Antec 902/1200 så låter jag det vara kvar.

Detta påverkar inte helhetsintrycket, som är mycket positivt. R3 är genomtänkt i sin konstruktion, lätt att bygga i och snygg att titta på om man inte gillar neon och sånt.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Monarchy:

Det kan jag inte uttala mig om men jag är inte nöjd med kvalitén

Till viss mån får man ju vad man betalar för. R2/3 är ju väldigt billiga chassin så därför sparar de naturligtvis in lite här och där. Köper man ett Lian Li för 3k så förstår jag om man klagar på minsta detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Jag har den stora Noctuakylaren i ett R3, och det funkar fint. Kylningen funkar utmärkt bra med 2 fläktar fram, en bak och en i botten. Plattorna upptill har jag tagit bort så att varmluft också kan strömma ut där.
Ev monterar jag också en sidofläkt, eftersom jag har ett varmt grafikkort. Har beställt en extra 140mm.

Några anmärkningar:
Gummina i hålen för kabeldragning sitter fortfarande lika löst som i R2, men jag kastade mina direkt eftersom de inte fyller nån egentlig funktion.
Min PSU var lite för lång, men det gick precis att klämma in en 120mm fläkt i botten framför. Dvs om jag tar insugsluften till PSU:n inifrån lådan, annars var kabelutgångarna i vägen för fläkten. Det här är den viktigaste extra fläkten för att få bra genomströmning i lådan.
Eftersom jag bara tänker använda 4 hårddiskar så funderade jag på att dremla bort övre delen av hårddiskburen, men eftersom kylförmågan i original är minst i klass med Antec 902/1200 så låter jag det vara kvar.

Detta påverkar inte helhetsintrycket, som är mycket positivt. R3 är genomtänkt i sin konstruktion, lätt att bygga i och snygg att titta på om man inte gillar neon och sånt.

Ungefär hur mycket utrymme i cm har du kvar mellan sidopanel och högsta punkt på kylaren?

Permalänk

Jag har en cm tillgodo.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

Det verkar vara samma strömbrytare som på R2? Min krånglar och reagerar ungefär varannan gång jag trycker. Svår att komma åt och laga. Ska ev. försöka trycka dit lite elspray men det kommer bli kladdigt :/

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt nya R3. Tung som en sate, men så är det första gången på många år jag köper något annat än Lian Li (jag är nog aluminium-skadad). Hög kvalté på finnishen och lådan är betydligt mindre än mitt PCA70. Hade trott att fronten skulle vara i borstad metall, men det känns som plast.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Öh, jag beställde precis ett R3 chassi, e det så himla kasst om man jämnför med andra chassin i samma prisklass?

Nej inte om man jämför med chassin i samma prisklass, då är det helt klart bra. Problemet med chassit som så är väl att när det skrivs om det eller folk pratar om det så får man intrycket av att den håller samma kvalitet som Antec chassin och det gör det inte.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Ställde frågan i fractal design tråden men den kanske passar bättre här.
Kan någon bekräfta att en 120mm fläkt som suger in luft från sidan fungerar? Har testat en fd och slipstream fläkt och båda ger ifrån sig riktigt högfrekvent ljud när jag har dom som insug på sidan, utsug låter som vanligt, dvs fläkten som snurrar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det finns ju plats till två optiska enheter. På den nedre finns en liten plastpanel med lite runda cirklar och plustecken och streck på, vad är syftet med denna? Hur tar man bort den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dshyd:

Det finns ju plats till två optiska enheter. På den nedre finns en liten plastpanel med lite runda cirklar och plustecken och streck på, vad är syftet med denna? Hur tar man bort den?

Det är bara ett metallbläck, gick enkelt att vrida bort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dshyd:

Den är till för enheter som inte är 5,25" dvs 3,5".

Permalänk
Medlem

Aha, ok, tackar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dshyd:

Aha, ok, tackar!

Den går väl att bryta bort ifall man vill köra 5,25 där. Så vill jag minnas att det var på R2 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ställde frågan i fractal design tråden men den kanske passar bättre här.
Kan någon bekräfta att en 120mm fläkt som suger in luft från sidan fungerar? Har testat en fd och slipstream fläkt och båda ger ifrån sig riktigt högfrekvent ljud när jag har dom som insug på sidan, utsug låter som vanligt, dvs fläkten som snurrar.

Installera min kompis dator in i ett r3 från ett antec sonata . Använde medföljande fläkt på sidan (som insug såklart) eftersom han har ett passivt grafikkort. Det lät i stort sätt ingenting alls från datorn överhuvudtaget, vi vara tysta och lyssna om det hördes något. Drog man ner hastigheten på de tre fd fläktarna med den medföljande kontrollen så lät den inget alls. När jag stod nära kunde jag höra processorfläkten som surrade dovt bakom det ljuddämpande materialet (notera att prollen idlade)

Mina "negativa" tankar om chassiet:
*Som vissa har sagt, sidoplåtarna är lite tröga att få upp, inte svårt, lite trögt bara.
* Det hade varit skönt med en extra centimeter till kabeldragning på baksidan...fick ta hjälp av min kompis för att stänga ordentligt. Dock så gjorde jag en liten miss med kabeldragningen som gjorde att två kablar låg på varandra när man skulle stänga.
* En av de fyra gummiplupparna som nätagget ska vila på lossnade enkelt. Satte tillbaka den och försökte lägga nätagget ovanpå utan att flytta på det så mycket, vet ej om pluppen flytta på sig igen men nätagget är tyst och verkar sitta som det ska.
*Gummiringarna för kabeldragningen lossnar hyffsat enkelt men är enkla att sätta tillbaka om man nu vill ha dem där...är det mycket kablar som det kan vara från nätagget är det lika bra att ta bort gummit från början. Tycker dock man ska ha kvar så många som möjligt då de möjligen hjälper med vibrationsdämpning.

Positivt:
* Billigt kvalité chassi . 900:- = 200:- dyrare än sin föregångare men med 2 extra fläktar till värde av ca 100:- styck (endast en fläkt när erbjudandet tar slut)
*Bra ljuddämpning
* Bra luftflöde
*Många fläktplatser och 3.5" platser
* snabba, tysta och enkla 3.5" platser
*Mycket tumskruvar! (ca 20 totalt)
*Medföljande fläktkontroller som funkar för upp till 3 fläktar
*Stort lättarbetat miditower
* Flexibel= Oavsett om du prioriterar tystnad eller kylförmåga kan du anpassa det till din smak utan problem.

Det negativa är smådetaljer som inte drar av något alls på helhetsintrycket, vore det något så skulle det vara utrymmet baktill för kabeldragningen men det är inga problem om man inte klantar sig och har massa kablar på varandra.

De ljuddämpande mattorna satt alla bra och jag gillade deras lösningar med avtagbara ljuddämpade plattor på fläktplatserna. Imorgon ska man installera ny kylare (xigmatek) och ska då installera en fläkt på ovansidan. Riktigt imponerad av chassit, blir helt klart r3 till mig själv när jag väl bygger ny dator.

Permalänk
Skrivet av Raffor:

* Billigt kvalité chassi . 900:- = 200:- dyrare än sin föregångare men med 2 extra fläktar till värde av ca 100:- styck (endast en fläkt när erbjudandet tar slut)

I fractal design r2 chassit så fick man med 2st fläktar och det får man i r3 också när erbjudandet har tagit slut.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att fläktar som insug låter riktigt mycket (antagligen slår i eller ojämn yta på plåten) både i botten och på sidan.
Detta med 120mm fläktar dock. Dammfiltret längst ner gör att fläkten ger ifrån sig jobbigt ljud, så man måste trixa med skruvarna, dra åt dom olika mycket m.m. sedan är det två skruvar till dammfiltret längst ner som skruvas i en "loop" går aldrig att skruva åt. Och på sidan kan jag helt enkelt inte ha en fläkt som insug pga. att det på något sätt bildas jobbigt ljud från sidoplåten.
Får se om Fractal Design kan sköta detta på smidigt sätt genom att skicka nytt dammfilter och sidoplåt eller om jag kommer behöva montera ut allting och skicka in till inet på rma.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

I fractal design r2 chassit så fick man med 2st fläktar och det får man i r3 också när erbjudandet har tagit slut.

Jasså, då får jag ursäkta, utgick från vad som stod på inet "
Fläktar
Medföljande fläktar 1st 120mm"

Skrev ju att det var tre fläktar med erbjudandet dvs 2 fläktar mer än om det som stod om r2 stämde.

Hur som helst får man valuta för pengarna.

Devil May Cry:

Säker på att sidoplåten sitter som den ska? Har märkt att man ibland kan missa att få den på plats som den ska så att någon av hakrna på ovan eller undersidan inte är i. Vad använder du för fläktar, är det samma problem med FD fläktarna och allt sitter som det ska så är det ju rma...men har svårt att tänka mig att det är chassiet som det kan vara fel på.

Permalänk

Jag känner igen problemet med undre dammfiltret, jag fick också lätta på skruvarna.

Ang sidofläkten så verkar det skumt. Är det resonansljud så kanske inte plåten sitter som den ska, om den sitter rätt så sitter den ju ganska stumt, och borde inte kunna ge resonansljud. Jag har kört med 2 olika 120mm sidofläktar utan problem, och i morgon kommer en 140mm som skall på i stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som hört ngt nytt angående den vita?
Ringde till några olika återförsäljare under dagen som hade fått information om att chassit skulle komma 1-2 veckor in i september. :<

Permalänk
Medlem

Skyfflade över innamätet på min speldator till ett svart R3 idag, kvaliteten verkar ju vara si och så: inte världens mest välgjorda chassie. Men det ser ok stilrent ut och det mesta är i alla fall funktionellt på ett bra sätt. Men framför allt, det är vansinnigt vad mycket kallare riggen blev än med mitt gamla Compucase. Helt enorm skillnad. Cpun ligger på 27C i Windows nu när jag har 26C i rummet, tala om närmast perfekt värmeöverföring
Och Fermi sjönk från 70C i Windows till 50C, 20 graders skillnad!

Det var just temperaturerna som var uppdraget, jag har ju en Fermi samt ett G92 som PhysX i burken = mycket värme som måste ut, och uppdaget är slutfört. Det är bara att ge R3 högsta betyg för kylningen. Dessutom är det märkbart tystare än Compucase lådan, detta trots att jag tagit bort två av de bortskruvbara dämpplattorna vid fläktöppningarna: den längst bak däruppe och den på sidan.

Jag är ambivalent över om jag skall ta bort den andra plattan däruppe för ännu bättre ventilation framförallt för RAM eller om jag skall sätta tillbaka plattan på sidan för en ännu tystare rigg eftersom kylningen ändå är så bra som den är. Det lär väl ta flera dar innan jag kan bestämma mig

Angående fläktar, förutom de två 1300rpm som följde med, en fram, en bak, så satte jag dit två st. Fractal 1000rpm 120mm, en till där fram och en i botten. Slutligen avrundade jag med en Scythe S-Flex 1300rpm 120mm i bakre öppningen på toppen. Tillsammans ger de ett lugnt och behagligt susande. Jag använde bara den medföljande fläktkontrollern för de två fläktarna där framme, övriga fläktar inklusive Noctua 12P på True lät jag moderkortet få styra för att få ett dedikerat lugnare sus i Windows eftersom moderkortet känner av belastningen på ett bra sätt.

Sammantaget; mindre nöjd med finish/detaljarbete men absolut helnöjd med funktionen, ett killer-chassie för varma gaming-riggar!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av krillin:

Någon som hört ngt nytt angående den vita?
Ringde till några olika återförsäljare under dagen som hade fått information om att chassit skulle komma 1-2 veckor in i september. :<

INET har fortfarande 2010-08-26 som datum, medan DUSTIN HOME har 2010-09-06.

Permalänk
Medlem

Jag som har ett Antec 300, bör jag gå över till ett R3 om jag vill ha det tystare och stilrenare?
Känns dumt att byta chassi bara för att men många säger att R2/R3 är bra så.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av Replicator:

INET har fortfarande 2010-08-26 som datum, medan DUSTIN HOME har 2010-09-06.

INET har fortfarande det datumet, kommer förhoppningsvis då verkar det som.

Permalänk

Fördelarna med R3 är väl hålet i moderkortsplåten, mer utrymme för kabeldragning, mer utrymme för hårddiskar, tystare om du inte behöver alla fläktplatser.
Men om du har en färdigbyggd 300 som funkar bra, så tycker jag inte att du behöver byta. Antec 300 är ju ett bra chassi, med fina kylegenskaper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Jag känner igen problemet med undre dammfiltret, jag fick också lätta på skruvarna.

Ang sidofläkten så verkar det skumt. Är det resonansljud så kanske inte plåten sitter som den ska, om den sitter rätt så sitter den ju ganska stumt, och borde inte kunna ge resonansljud. Jag har kört med 2 olika 120mm sidofläktar utan problem, och i morgon kommer en 140mm som skall på i stället.

Jag hade problem med den nedre fläktplatsen och den i sidoplåten.
Problemet är att fläkten tar i sidoplåten / dammfiltret. Iaf för mig.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Jag som har ett Antec 300, bör jag gå över till ett R3 om jag vill ha det tystare och stilrenare?
Känns dumt att byta chassi bara för att men många säger att R2/R3 är bra så.

Jag bytte från antec 300 till r3. Som natt och dag bokstavligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag bytte från antec 300 till r3. Som natt och dag bokstavligt.

Positivare eller negativt? ^^

Sugen på R3 svart

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av Raffor:

Jasså, då får jag ursäkta, utgick från vad som stod på inet "
Fläktar
Medföljande fläktar 1st 120mm"

Skrev ju att det var tre fläktar med erbjudandet dvs 2 fläktar mer än om det som stod om r2 stämde.

Hur som helst får man valuta för pengarna.

Det är jag som får ursäkta. Jag visste inte att inet har fått en annorlunda version av r2 som det endast medföljer 1st fläkt med.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Skrivet av KKay:

Jag hade problem med den nedre fläktplatsen och den i sidoplåten.
Problemet är att fläkten tar i sidoplåten / dammfiltret. Iaf för mig.

Det låter lite som ett bygge jag gjorde för ett tag sen. Visade sig bara vara fläkten som inte satt ordentligt i sin ram så att säga. Testa trycka till med tummen på fläktens mitt och se om det klickar till (hoppar in i rätt läge).