Permalänk
Medlem

Jag gick från antec 300 som ändå får anses bra för sitt pris. R3 kostar ca 400kr mer och R2 va 300kr mer.
Det är enorm skillnad i funktionalitet och kvalitet.
Inget fel med antec 300 men om man jämför sida vid sida förstår man hur mycket Fractal Design verkligen jobbat med R3 för att nå mest "bang for the buck" den är riktigt robust och stabil, samt har precis allt man kan önska sig från ett chassi men ligger i en behaglig prisnivå som dom flesta kan betala.
Jag ger chassit 10/10! Då det till och med följer med en fläktkontroller och ett litet paket med allt som kan behövas för att montera en dator i chassit.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag gick från antec 300 som ändå får anses bra för sitt pris. R3 kostar ca 400kr mer och R2 va 300kr mer.
Det är enorm skillnad i funktionalitet och kvalitet.
Inget fel med antec 300 men om man jämför sida vid sida förstår man hur mycket Fractal Design verkligen jobbat med R3 för att nå mest "bang for the buck" den är riktigt robust och stabil, samt har precis allt man kan önska sig från ett chassi men ligger i en behaglig prisnivå som dom flesta kan betala.
Jag ger chassit 10/10! Då det till och med följer med en fläktkontroller och ett litet paket med allt som kan behövas för att montera en dator i chassit.

Planerar också att använda sju fläktplatser. Vilket märke på fläktarna, hur är ljudnivån och temperatur i chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Planerar också att använda sju fläktplatser. Vilket märke på fläktarna, hur är ljudnivån och temperatur i chassi?

5 st Scythe Gentle Typhoon 1850RPM använder jag, dock kör jag dom i 1000-1200RPM.
2 till H50 och 2 längst fram i chassit samt en i botten.
Sedan använder jag dom två medföljande Fractal Design fläktarna (som då är dom lite snabbare än dom gamla) i taket och även dom styrs med fläktkontroller.

Notera att jag inte kör med någon fläkt på sidan, då det förstör luftflödet i och med att jag kör sli och båda grafikkorten gör av med luften i chassit, sido-fläkten blåser då in den luften i grafikkorten igen vilket leder till högre temperatur.

Detta är ren klimax när det gäller ljud/prestanda enligt mig, självklart kan man experimentera lite med sido-fläkten men i regel ska man endast ha den om grafikkorten i fråga kastar ur luften ur chassit.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

5 st Scythe Gentle Typhoon 1850RPM använder jag, dock kör jag dom i 1000-1200RPM.
2 till H50 och 2 längst fram i chassit samt en i botten.
Sedan använder jag dom två medföljande Fractal Design fläktarna (som då är dom lite snabbare än dom gamla) i taket och även dom styrs med fläktkontroller.

Notera att jag inte kör med någon fläkt på sidan, då det förstör luftflödet i och med att jag kör sli och båda grafikkorten gör av med luften i chassit, sido-fläkten blåser då in den luften i grafikkorten igen vilket leder till högre temperatur.

Detta är ren klimax när det gäller ljud/prestanda enligt mig, självklart kan man experimentera lite med sido-fläkten men i regel ska man endast ha den om grafikkorten i fråga kastar ur luften ur chassit.

Har samma kort som dig och jag kör en fläkt på sidan som blåser ut luft anser du det vara negativt?

Läste i en annan tråd det skulle göra kylningen bättre. Men har inte märkt av några problem med kylningen har spelat spel och allt utan problem.

Permalänk
Medlem

varför har du Scythe Gentle Typhoon 1850RPM varför inte 1250rmp eller vad det var. Är det exakt samma fläkt eller är den bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundratakt:

Har samma kort som dig och jag kör en fläkt på sidan som blåser ut luft anser du det vara negativt?

Läste i en annan tråd det skulle göra kylningen bättre. Men har inte märkt av några problem med kylningen har spelat spel och allt utan problem.

Skrivet av Monarchy:

varför har du Scythe Gentle Typhoon 1850RPM varför inte 1250rmp eller vad det var. Är det exakt samma fläkt eller är den bättre?

I spel pressas inte korten lika mycket som i furmark (multi-gpu) så där kommer du aldrig märka några problem. Det är när man börjar klocka, höja spänningen och kör furmark man ser skillnaden med sidofläkten. Hurvida utblås fungerar har jag inte testat, men däremot har "Kaspersky 0_o" provat med utblås med två GTX 460 och upplevde fortfarande bättre temperatur utan den.

Anledningen till 1850RPM är för att om kostar lika mycket och kan regleras ner till 1250RPM om man nu vill det, men man kan också köra högre om man vill (vilket är bra om man experimenterar med luftflödet eller olika klockhastigheter).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

En ganska dum fråga bara. Man ska väll montera psu så att fläkten är neråt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

En ganska dum fråga bara. Man ska väll montera psu så att fläkten är neråt?

Jupp, hål i botten och dammfilter som tas bort underifrån.

Permalänk
Medlem

behöver man trayen som kommer med retail ssd diskarna från intel för att installera en ssd disk i r3an?

För det står att de bara har plats för 3,5 tum men att de klarar av ssd???

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

behöver man trayen som kommer med retail ssd diskarna från intel för att installera en ssd disk i r3an?

För det står att de bara har plats för 3,5 tum men att de klarar av ssd???

Min r2a har skruvfästen på alla 3,5 "skenor" som passar mina SSD diskar, (corsair force F60), funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Nice
Då behöver man inte köpa retail förpackningen.

Ingen som har bilder på ett ihopmonterat system med R3?

Permalänk

surt att det vita inte finns någonstans. dustin ska få in det den 27 om deras leverantör håller vad dom lovar. tydligen ganska opålitliga.

har beställt ny burk å väntar på att få hem allt.

Är det någon som vet vart man kan hitta en butik som har r3 vit på lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

surt att det vita inte finns någonstans. dustin ska få in det den 27 om deras leverantör håller vad dom lovar. tydligen ganska opålitliga.

har beställt ny burk å väntar på att få hem allt.

Är det någon som vet vart man kan hitta en butik som har r3 vit på lager?

FD själva skriver att release är planerad till 26/8.

Permalänk
Skrivet av krillin:

FD själva skriver att release är planerad till 26/8.

Kan ju vara därför man inte får tag i den

Permalänk
Medlem

R2 kostar 699:- på inet nu

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk

Ska man lämna alla oanvända hårddiskslädar (har bara 2 använda) inne i chassit eller blir det bättre (luftflöde) om man plockar bort dem?

Permalänk

Hej,

tänkte att jag kanske skulle skriva här istället för att starta en ny tråd

har beställt delar till en ny dator, och idag hade jag tänkt mig att sätta ihop den, men jag får inte upp sidopanelen på mitt Fractal Design Define R3? Någon som vet om det finns ett sätt att lösa det på, eller om jag bör kontakta Inet (där jag beställde sakerna) och be om ett nytt?

Vill inte ta i för mycket då jag är rädd för att ha sönder den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afterlife:

Hej,

tänkte att jag kanske skulle skriva här istället för att starta en ny tråd

har beställt delar till en ny dator, och idag hade jag tänkt mig att sätta ihop den, men jag får inte upp sidopanelen på mitt Fractal Design Define R3? Någon som vet om det finns ett sätt att lösa det på, eller om jag bör kontakta Inet (där jag beställde sakerna) och be om ett nytt?

Vill inte ta i för mycket då jag är rädd för att ha sönder den

Man får ta i utav helvete för att få av sidoplåtarna. Dåligt tycker jag. Sen är gummi listerna runt hålen förbannat dåliga, dom lossnar ju bara man trär en SATA kabel igenom... Men men för dom här pengarna kan man inte förvänta sig ANTEC kvalitet

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnerik:

Ska man lämna alla oanvända hårddiskslädar (har bara 2 använda) inne i chassit eller blir det bättre (luftflöde) om man plockar bort dem?

detta har jag också undrat!

Permalänk
Skrivet av Torach:

Man får ta i utav helvete för att få av sidoplåtarna. Dåligt tycker jag. Sen är gummi listerna runt hålen förbannat dåliga, dom lossnar ju bara man trär en SATA kabel igenom... Men men för dom här pengarna kan man inte förvänta sig ANTEC kvalitet

De sitter ju som gjutna i cement!

EDIT: SEGERN ÄR MIN! Det var en tuff fight, men till slut kom den j*veln av! Tackar för tipset om att man får ta i, hade ju varit onödigt att skicka tillbaka det om det inte var svårare än så

Permalänk
Medlem

fick hem mitt R3 idag, måste tyvär säga att jag besviken, förväntade mig kvalité, det får man inte.

Permalänk
Skrivet av Björnerik:

Ska man lämna alla oanvända hårddiskslädar (har bara 2 använda) inne i chassit eller blir det bättre (luftflöde) om man plockar bort dem?

Ja det borde ju bli bättre luftflöde om du tar bort dom som inte används eftersom de är framför insuget. Om jag t.ex har 2st hårddiskar så skulle jag placerat dom längst upp och tagit bort dom andra som är framför insuget.

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

fick hem mitt R3 idag, måste tyvär säga att jag besviken, förväntade mig kvalité, det får man inte.

Vad gick du ifrån för chassi? Vad ogillar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillin:

Vad gick du ifrån för chassi? Vad ogillar du?

gick från silverstone htpc vilket inte går att jämnföra med men vad jag inte gillar med R3 är gummit för kabeldragning, lossnar direkt, svåra att få tillbaka, helt värdelöst.
vitlackeringen var inte 100%. lite små missar här och där. fula hål här och där i chassit som det sticker upp metall från.
Dörrarna var riktigt svåra att få av och på. Trögt och bara krångligt att sätta tillbaka.
Dåligt med information i handboken som förövrig är samma som från R2 inte ens bytt tryck på den till R3
Fläktkontrollern var drög och bara blank så svårt att få bra tag på den, riktigt dåligt kvalite på strömsladden från den. Dåligt med plats på baksidan för kabeldragning men det kan jag ändå har förstå men inte allt annat...
Det jag kommer på just nu.

Permalänk
Medlem

Får ej in dvd spelaren i chassi, säger bara pang när jag försöker trycka in det,v ad är fel? Någonting tar i men jag ser inte vad.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Får ej in dvd spelaren i chassi, säger bara pang när jag försöker trycka in det,v ad är fel? Någonting tar i men jag ser inte vad.

hade samma problem, för mig kollade jag bara in och såg att den sladd stack ner uppifrån, var tvungen att böka in den för att sedan kunna få in cd/dvd spelaren

Permalänk
Medlem

Öh, jag beställde precis ett R3 chassi, e det så himla kasst om man jämnför med andra chassin i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Öh, jag beställde precis ett R3 chassi, e det så himla kasst om man jämnför med andra chassin i samma prisklass?

Det kan jag inte uttala mig om men jag är inte nöjd med kvalitén

Permalänk

Någon som vet hur hög kylaren på processorn kan vara? Har kört en riktig feting från Noctua förut men undrar om den går att återanvända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perihelion:

Någon som vet hur hög kylaren på processorn kan vara? Har kört en riktig feting från Noctua förut men undrar om den går att återanvända?

Noctua D14 är 160mm hög som får plats med marginal.