Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajsp:

min GAMLA dator får inte mer en 20 FPS med lägsta inställningar på Trackmania Forever. Normalt när jag kör online ligger det vid 2-15 FPS. Så för mig är det spelbart 10FPS och uppåt.

Kan ju inte stämma, Det är ju vetenskapligt bevisat att gränsen går vid 30!. *sarkasm*

ungefär att vatten kokar vid 100 grader. och fryser vid 0 grader. Det är lixom fakta jue.

Permalänk
Medlem

Jag kan dra en bench strax i crysis warhead om jag har det inlagt, se om jag upplever några förskjutna frames... Återkommer.
q66, 4890 cf, 10.7

Edit I: Inga tecken på nå skumt utan vsync, notera upplösningen några pixlar lägre, bara för att undvika 24Hz buggen :S Går att köra på vanliga också men det hopapr till interlaced & använder 100Hz bild dubblering...

Inget tvingat i CCC:
//////////// Summary \\\\\\\\\\\\\

08-22-2010 19:07:19 - Microsoft® Windows Vista™ Ultimate 64-bit Service Pack 2

DirectX 10 ENTHUSIAST 1X @ Map: ambush @ 0 1912 x 1076 AA 0x
==> Framerate [ Min: 32.50 Max: 60.06 Avg: 46.81 ]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av silicon111:

Kan ju inte stämma, Det är ju vetenskapligt bevisat att gränsen går vid 30!. *sarkasm*

ungefär att vatten kokar vid 100 grader. och fryser vid 0 grader. Det är lixom fakta jue.

*ehum*

Destillerat och avjoniserat vatten kokar vid 100 grader och fryser vid 0 grader med 1 atmosfärs tryck.
Kranvatten gör det inte, och det gör inte varken vattnet i havet eller vattnet i kylaren i din bil heller, och ska du faktiskt koka vatten saltar du det dessutom just för att sänka kokpunkten.

Nitpick, jag vet, men det är vad du sysslar med också. De allra flesta märker ingen större skillnad mellan 30 och 60 FPS om de får vänja sig, dock håller jag och de flesta andra med om att 60 är att föredra eftersom det inte anstränger ögonen lika mycket. 120 vs 60 däremot är omtvistat, för att inte tala om 200 vs 120.

Det som däremot ÄR viktigt att komma ihåg är att konstant 30 är och upplevs mycket bättre än varierande mellan 30 och 60.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Men är du efter? Vissa tycker allt under 40fps är hackigt andra inte. Det är ju för fan individuellt!

Det är synfel också, men det betyder inte att världen kan vara både skarp och suddig bara för att vissa ser den suddig. Fakta ska vara korrekt och inte anpassat efter enskild individ. Av samma anledning att vissa behöver glasögon så måste vissa ha högre fps än andra för att vara nöjd.

Självklart är allt över 30 bättre, det har jag inte sagt emot heller, och inte heller att det finns en skillnad mellan 30 och 60.

Ta och ladda ner detta program
http://www.tweakguides.com/files/FPSCompare_v05_beta.zip

Programmet jämför 30 och 60, och ja man ser skillnad om man koncentrerar sig, men ingen av dom hackar fram på ett jobbigt sätt. Det är bara det att 30 fps ger i från sig lite mer eftersläp.

Dalton Sleeper: Det finns tusentals fall där folk klagar på att 4870x2 har microstuttering. Kanske är det från kort för kort eller vad man har för övriga komponenter, men upplever man 50fps som hackigt så är det bara ett faktum att nåt inte står rätt till.

Föresten så kan prestandaförlusterna med vsync aktiverat elimineras genom att aktivera tripple buffering

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Andra benchen på crysis warhead, med aa aktiverat så verkar frame raten betydligt lägre, den är lägre men jag kollade mätaren som låg på ca 40-50 och det kändes betydligt lägre jämfört med utan aa, resultat nedan. Det kanske är något skumt på gång i crysis ändå.

//////////// Summary \\\\\\\\\\\\\

08-22-2010 19:13:09 - Microsoft® Windows Vista™ Ultimate 64-bit Service Pack 2

DirectX 10 ENTHUSIAST 1X @ Map: ambush @ 0 1912 x 1076 AA 8x
==> Framerate [ Min: 26.96 Max: 52.58 Avg: 39.56 ]

Edit I: testade en bana till utan aa, fpsen kändes som närmare 25-30 när mätarna stog på ca 50, återkommer efter jag testad ai standard ist för ai advanced.

//////////// Summary \\\\\\\\\\\\\

08-22-2010 19:19:42 - Microsoft® Windows Vista™ Ultimate 64-bit Service Pack 2

DirectX 10 ENTHUSIAST 1X @ Map: avalanche @ 0 1912 x 1076 AA 0x
==> Framerate [ Min: 34.09 Max: 67.86 Avg: 49.96 ]

Edit II: verkar vara samma med ai standard, fps var över 60 ett flertal gånger, kändes väldigt lågt och hackade värre än kuben i länken jag postade :S nu blir det en runda med vsync, springa runt lite själv.

//////////// Summary \\\\\\\\\\\\\

08-22-2010 19:23:54 - Microsoft® Windows Vista™ Ultimate 64-bit Service Pack 2

DirectX 10 ENTHUSIAST 1X @ Map: avalanche @ 0 1912 x 1076 AA 0x
==> Framerate [ Min: 33.72 Max: 67.78 Avg: 50.33 ]

tillägg
Permalänk
Antielefant

Du får ju drops ner till 27 FPS, vilket förklarar att det känns hackigt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Det skumma med Crysis vad jag märkt är att en kille med ett uråldrigt Nvidia kort kan lira det hur lätt som helst utan problem medans en kille med ett Radeon knappt kan lira spelet utan att fixa o trixa ^^

Edit: menar den gamla versionen av Crysis då

Visa signatur

AMD PHENOM II 965BE @ 4100 MHz & (NB/HT @ 2600 Mhz) http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1013703(Vattenkyld) || ASUS 790FX M3A32-MVP DELUXE WIFI | 8GB CORSAIR XMS RAM @ 800 Mhz | Powercolor HD5870 PCS+ 1GB || 6x HDD's 360 GB/360 GB Seagate Barracuda's in RAID 0 and 1TB/1TB Western Digital Caviar "Green" & 2TB/2TB Samsung Spinpoint | Windows 7 - 64-Bit Ultimate.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

*ehum*

Destillerat och avjoniserat vatten kokar vid 100 grader och fryser vid 0 grader med 1 atmosfärs tryck.
Kranvatten gör det inte, och det gör inte varken vattnet i havet eller vattnet i kylaren i din bil heller, och ska du faktiskt koka vatten saltar du det dessutom just för att sänka kokpunkten.

Nitpick, jag vet, men det är vad du sysslar med också. De allra flesta märker ingen större skillnad mellan 30 och 60 FPS om de får vänja sig, dock håller jag och de flesta andra med om att 60 är att föredra eftersom det inte anstränger ögonen lika mycket. 120 vs 60 däremot är omtvistat, för att inte tala om 200 vs 120.

Det som däremot ÄR viktigt att komma ihåg är att konstant 30 är och upplevs mycket bättre än varierande mellan 30 och 60.

Bryr mig inte om vattnet. Visste det redan endå men du är för trög för att fatta att jag var sarkastisk. Skulle vilja påstå att dem flesta gamers känner skillnad på 30 resp 60 fps. Bryr mig inte häller om hur stabilt det kan vara med 30fps ser endå skillnad på skiten så är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Det är synfel också, men det betyder inte att världen kan vara både skarp och suddig bara för att vissa ser den suddig. Fakta ska vara korrekt och inte anpassat efter enskild individ. Av samma anledning att vissa behöver glasögon så måste vissa ha högre fps än andra för att vara nöjd.

Självklart är allt över 30 bättre, det har jag inte sagt emot heller, och inte heller att det finns en skillnad mellan 30 och 60.

Ta och ladda ner detta program
http://www.tweakguides.com/files/FPSCompare_v05_beta.zip

Programmet jämför 30 och 60, och ja man ser skillnad om man koncentrerar sig, men ingen av dom hackar fram på ett jobbigt sätt. Det är bara det att 30 fps ger i från sig lite mer eftersläp.

Dalton Sleeper: Det finns tusentals fall där folk klagar på att 4870x2 har microstuttering. Kanske är det från kort för kort eller vad man har för övriga komponenter, men upplever man 50fps som hackigt så är det bara ett faktum att nåt inte står rätt till.

Föresten så kan prestandaförlusterna med vsync aktiverat elimineras genom att aktivera tripple buffering

Som sagt. Säger det för sista gången. Finns ingen fakta. Alla upplever det olika hur mkt fps dom behöver för att dom ska uppleva det "hack fritt". Jag är inte du och du är inte jag. Case closed! Punkt slut! Hej då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Som sagt. Säger det för sista gången. Finns ingen fakta. Alla upplever det olika hur mkt fps dom behöver för att dom ska uppleva det "hack fritt". Jag är inte du och du är inte jag. Case closed! Punkt slut! Hej då!

Ja vi säger så, alla är olika. Men det kan säkert finnas andra faktorer som spelar in hur man uppfattar fps:en. Responstiden och storleken på skärmen, vilket spel det är, vilken genre, hastigheter osv.

Jag är iaf glad att jag tillhör dom som nöjer sig med 30fps, de blir billigast så

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är synfel också, men det betyder inte att världen kan vara både skarp och suddig bara för att vissa ser den suddig. Fakta ska vara korrekt och inte anpassat efter enskild individ. Av samma anledning att vissa behöver glasögon så måste vissa ha högre fps än andra för att vara nöjd.

Självklart är allt över 30 bättre, det har jag inte sagt emot heller, och inte heller att det finns en skillnad mellan 30 och 60.

Ta och ladda ner detta program
http://www.tweakguides.com/files/FPSCompare_v05_beta.zip

Programmet jämför 30 och 60, och ja man ser skillnad om man koncentrerar sig, men ingen av dom hackar fram på ett jobbigt sätt. Det är bara det att 30 fps ger i från sig lite mer eftersläp.

Dalton Sleeper: Det finns tusentals fall där folk klagar på att 4870x2 har microstuttering. Kanske är det från kort för kort eller vad man har för övriga komponenter, men upplever man 50fps som hackigt så är det bara ett faktum att nåt inte står rätt till.

Föresten så kan prestandaförlusterna med vsync aktiverat elimineras genom att aktivera tripple buffering

Fakta ska vara korrekt och inte anpassad efter en enskild individ men eftersom du anser att det inte hackar mer i 30 fps än i 60 fps så är det så?

HUR har man bevisat att 30 fps räcker?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Testade crysis igen, sprang runt lite med & utan vsync, var otroligt med stutter, kunde inte få en mjuk musrörelse :S Inte haft nått problem med det tidigare, men så var det väll många månader sedan jag testade sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja vi säger så, alla är olika. Men det kan säkert finnas andra faktorer som spelar in hur man uppfattar fps:en. Responstiden och storleken på skärmen, vilket spel det är, vilken genre, hastigheter osv.

Jag är iaf glad att jag tillhör dom som nöjer sig med 30fps, de blir billigast så

Jag önskar jag var en av er.

Vilket spel det är spelar säkerligen stor roll. Ju snabbare spel och rörelser desto mer känslig blir jag för låg fps. Strategispel och turbaserade spel a la Heroes of Might and Magic gynnas ju endast minimalt av högre fps. Snabba shooters å andra sidan klarar jag inte av utan hög fps/hz.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Det är väll skitsamma om vi tycker olika fps är flytande, så länge vi är överens om att en specifik fps inte är den ultimata som alla tycker flyter.
Man kan ju inte tvinga folk att tycka annat, tex komma med "vetenskapligt bevisat" att en frame rate är flytande eller inte...
Är vi överens så vi kan lägga ner detta och anstränga oss på topic?

Permalänk

Vad jag vet är 30FPS fullt spelbart och 60FPS uppfattas som att spelet flyter helt utan att rycka/lagga. Så att du inte är nöjd med 50FPS känns lite konstigt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Vad jag vet är 30FPS fullt spelbart och 60FPS uppfattas som att spelet flyter helt utan att rycka/lagga. Så att du inte är nöjd med 50FPS känns lite konstigt?

Precis, jag har också testat och upplever att fpsen känns betydligt lägre, det verkar som om de två kärnorna inte tar bilder med jämt mellanrum, det blir istället att de tar på nästan samma punkt och ritar en närma kopia av vad polaren ritar. ATi har en tendens att sabba sina ibland fungerande crossfire profiler lite då & då, och ett sånt fall verkar vara nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Fakta ska vara korrekt och inte anpassad efter en enskild individ men eftersom du anser att det inte hackar mer i 30 fps än i 60 fps så är det så?

HUR har man bevisat att 30 fps räcker?

Man har bevisat det genom att ta en massa försökspersonen och utsätta dom för en del tester, bland annat att skifta mellan svart och vitt, och när fps:en gick under 30 så märktes flimmer, men allt eftersom att fps:en och hertzen ökar så blir det skonsammare för ögat, dock ska du upp i sjukt höga frekvenser för att nå samma kapacitet som ögat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man har bevisat det genom att ta en massa försökspersonen och utsätta dom för en del tester, bland annat att skifta mellan svart och vitt, och när fps:en gick under 30 så märktes flimmer, men allt eftersom att fps:en och hertzen ökar så blir det skonsammare för ögat, dock ska du upp i sjukt höga frekvenser för att nå samma kapacitet som ögat.

Undrar hur dom testade det då, använde dom crtskärm, lcd, vilken ljusstyrka, afterglow, responstid, hz, omgivning, eller en tavla dom snurrade på? Var personerna tränade, hur, var? Det är i princip omöjligt att göra ett sådant test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man har bevisat det genom att ta en massa försökspersonen och utsätta dom för en del tester, bland annat att skifta mellan svart och vitt, och när fps:en gick under 30 så märktes flimmer, men allt eftersom att fps:en och hertzen ökar så blir det skonsammare för ögat, dock ska du upp i sjukt höga frekvenser för att nå samma kapacitet som ögat.

Man har alltså BEVISAT det genom att testa på ett antal INDIVIDER hur de UPPFATTAR det hela?

Jag säger inte att det inte ligger något i det hela. Många ser säkert ingen som helst skillnad. Men att gå därifrån till att säga att det är BEVISAT att det mänskliga ögat fungerar så är att ta en rejäl genväg.

Personligen tror jag att olika sorters test skulle ge olika resultat även på mig. Ju långsammare rörelser desto lägre uppdateringsfrekvens behövs. En stillastående bild som skiftar svart/vitt likt det du nämnde skulle mycket väl kunna se helt ok ut i 30hz så länge hela bilden uppdateras samtidigt (likt LCD). Ju snabbare rörelser desto högre fps/Hz behövs för att jag inte ska uppfatta det som det hackar. Om det sedan verkligen hackar eller om det är eftersläpet eller en kombination som gör att det känns så är egentligen oväsentligt. Det ser inte bra ut och det känns fel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Min skärm är 90cm bred, 90cm/30fps = 3cm/frame, om typ en stolpe skall hoppa över min skärm på en sekund ska den alltså hoppa 30 gånger på 3cm vardera, hur fasiken skulle jag någonsin tycka att något flyter om det hoppar 3cm långa kliv? Om en bil åkte i hundra kmh utanför och hoppade en rejäl distans för varje bild skulle jag bli galen.

Jag gör som dom gjorde i X-Files, nä dom bevisen tar vi inte med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hur fan kan ett spel som är låst i konstant 30fps vara för krävande om spelet flyter? Visst, spelet är mer krävande än ett spel som körs i 60fps, men allt över 30fps är OK. Crysis för 3år sen när man låg på under 20fps va krävande. Speltillverkarna siktar antingen på grafik eller prestanda, och siktar man på grafik så håller man sig på 30fps för att inte förstöra spelupplevelsen. Varför tror du att 30fps är gränsen och inte 40 eller 25? Kan det vara för att 30 är gränsen kanske?

Asså snubben ta och varva ner lite. du målar upp dig till en åsna.

Först och främst, jag säger att dom sätter spelet på 30fps för att det är för krävande att köra mer, du säger nej, och menar på att dom sätter 30 för att det inte laggar? men det skulle droppa om dom satte på 58fps, men jag har fel när jag säger att det är krävande??

Nu får du förklara så vi småbarn förstår.

Skrivet av Gender Bender:

Det är ingen som sagt att ögat bara uppfattar max 30fps, utan att allt under 30fps upplevs som hackande, och inte allt under 60. 30fps är suddigare i sin rörelse, men den upplevs inte hackande. Men ding dong, rör handen fram och tillbaka lite hastigt och säg mig om de upplevs suddigt eller inte?

30 fps uppfattas som hackande för mig, speciellt när jag spelar FPS spel, jag lirar en del quake och painkiller, snurrar jag runt och drar 180 rjumps kan jag säga att det som är i svängen ser jag knappt.
Jag ser det men det är för att jag vet vad jag kollar efter.
Kör jag med 60fps och mer så upplevs det mycket tydligt.

Summarum: Det hackar FÖR MIG.

Skrivet av Gender Bender:

Fan ta och lägg ner nu, 30 ÄR den vetenskapligt bevisade gränsen för hackig bild, så allt över det är helt OK. Att ögat inte kan se över 30fps är inget som någon här har försökt motbevisat er heller, utan det är att ni påstår att allt under 60fps hackar, och där har ni så jävla fel som det kan bli.

är 30 vetenskapligt bevisat? posta källor om du ska drälla ner massa kräka över oss.
Om du googlar på perceptionsförmåga och hz, eller ögats förmåga av att se blinkande färger kanske du lär dig riktig fakta.

Skrivet av Gender Bender:

Kan ni inte spela i 30fps, synd för er, men starta inte några falska påståenden om att det hackar bara för att ni blir ägd.

va?? Vad menar du ? falska påstående? har du tagit M.I.T eller är du raketforskare? du verkar kunna det här.

Men jag lär ju va en spacemonkey från Titan som tycker att 30fps är obehagligt att spela med...

Ni kan göra ett experiment för att se hur pass bra ögat ser, ta eran hand och knyt den 2 dm framför ansiktet, för den i olika riktningar, runt, rakt , i olika hatigheter.

Sen testar ni göra det framför ett lysrör eller en vanlig lampa. eller eran gammla tv osv.

jag kan säga att man blir mer påverkad en vad man tror av belysning och ljuset från skärmarna, vissa ser det för att dom kollar efter det, andra för att dom har känsliga ögon. vissa ser det inte för att dom är naiva och vägrar ge sig, vissa ser det inte för att dom bryr sig inte, eller inte ens kollar efter det.

_____
100Hz-TV är numera vanligast i moderna CRT-skärmar. Det är för att traditionella TV-apparater uppdaterar sig med 50Hz (60Hz i USA, NTSC), men eftersom ögat hinner uppfatta flimmret när TVen ska byta bild och börjat projektera en ny har man ofta dubblat till 100Hz, vilket leder till halverad tid med bytet av bilden.
Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland de snabbaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund. Därav 200 förändringar per sekund

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

30vs60.wmv

den som inte tycker att 30 blir störigt, har tur och behöver inte så bra hårdvara

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jag visste det men vågande igentligen inte komma ut ur "garderoben" så att säga.=)

Nej, kuber och sånt jag brukar kolla på när jag är ute i skogen förflyttar sig inte i 30 fps om jag inte råkat käkat nån konstig svamp eller nåt. hehe

är du helt 100 på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

Asså snubben ta och varva ner lite. du målar upp dig till en åsna.

Först och främst, jag säger att dom sätter spelet på 30fps för att det är för krävande att köra mer, du säger nej, och menar på att dom sätter 30 för att det inte laggar? men det skulle droppa om dom satte på 58fps, men jag har fel när jag säger att det är krävande??

Nu får du förklara så vi småbarn förstår.

Först och främst så är jag lugn, och för de andra så nej du har inte fel att de är krävande, men du påstod att det va FÖR krävande, vilket de INTE är om den kan hålla en jämn FPS på 30 eftersom att om det inte finns några FPS drop så uppfattar man inte 30 som hackigt. Går man däremot från 60 till 30 så märker man det, av samma anledning att man märker skillnad från 120 till 60, betyder det då också att 60 hackar för ögat? Allt jag säger är att 30 är fullt spelbart, och hålls den FPSen konstant så är det OK.

Skrivet av noggerr:

30vs60.wmv

den som inte tycker att 30 blir störigt, har tur och behöver inte så bra hårdvara

Stör du dig på att Hollywood-filmer hackar också? Så länge det inte finns något bättre att jämföra med, hur kan man då störa sig? Självklart flyter 60 mer än 30 sida vid sida, konstigt vore det annars, men se enbart på 30FPS-delen och du bör uppleva den som flytande.

Bara för att göra det klart för alla nu. Jag har aldrig sagt att det är inte är nån skillnad mellan 30 och 60FPS, allt jag sagt är att allt över 30 är bra, och ju längre under 30-gränsen man hamnar ju hackigare blir det. 30 är gränsen, alla kanske inte vill hålla sig vid gränsen utan vill långt över den, precis som att många kör över hastighetsgränsen på vägarna, men ingen vill ju hålla sig under. Fast med det så vill jag inte uppmana folk att köra 180 på en 90-väg bara för att det går snabbare

Så sammanfattat, 60 är bättre än 30, men allt under det ska man hålla sig undan från.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte säga att det är DIN upplevelse, det är det hälften här inne försöker komma fram till, och filmer utspelar sig så att 24fps ska funka, dom använder 24fps för att skapa en filmisk värld, lägger du in 60 fps i en die hard film så får du glamour känsla.

Jag kan spela alla spel som inte inkluderar snabb fps action i 30fps helt klart, men jag tycker att djupet i spelen försvinner om uppdateringen är låg.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det har som vi ovan pratat om att det blir längre steg i förflyttningar ju fortare man rör sig, därför känns det mer laggigt fast frame raten är lika, om man står stilla eller rör sig väldigt sakta uppfattar man inte skillnaden (på dagens skärmar).
dvs om vi har en kamera som pallar 30 fps och en 60 fps, om man sedan filmar en bil med båda kamerorna så kommer 60 fps kameran att plåta bilen en gång extra jämfört med 30 fps kameran, då kommer vi att se att bilen har förflyttat sig 2 korta sträckor jämfört med en lång på 30 fps kameran.

det är sant att skillnaden är lättare att se om skilnaden mellan olika bilder är större, sedan är det väldigt indiviiduellt, men alla kommer inte att se någon skillnad över huvud taget. mitt enda påstående är att människan inte ser i 30 fps, men att 30 fps brukar räcka för att man inte ska märka lagg.

Permalänk

Jag vill bara tillägga efter att ha läst tråden...
Jag ser 47½ ibland 48 fps, om jag sitter på en skärm med minst 50Hz bör tilläggas! Har skärmen 30Hz ser jag bara 30Fps fattar inte varför? ;)..... *IRONI** Kalle anka tråd.
Oj och glöm inte att kolla min stavning kan vara många fel där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekebymannen:

Jag vill bara tillägga efter att ha läst tråden...
Jag ser 47½ ibland 48 fps, om jag sitter på en skärm med minst 50Hz bör tilläggas! Har skärmen 30Hz ser jag bara 30Fps fattar inte varför? ;)..... *IRONI** Kalle anka tråd.
Oj och glöm inte att kolla min stavning kan vara många fel där också.

du ser ibland 48 fps? vad menar du?

Och jag förstår inte varför din förliknelse med hz och fps kommer in här, vi har har inte diskuterat det ämnet?

Jag ser bara en kalle anka här.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Måste vara jobbigt för de som tycker att 50 fps är jobbigt att se på. Har ni omvandlare av antalet hz som går in i lamporna också?^^
Har för mig att vi har 50hz från våra eluttag. Ser ni era lampor som blinkande?^^ Eller gör ni som jag skrev ovan och har specialgjorda lampor?

30 fps minimum är det som gäller för mig. Ifall det sedan är 110fps eller 35 spelar ingen roll.
När det gäller 3D däremot, så behöver bilduppdateringen bli snabbare, för att jag blir trött i ögonen av det.

Men jag antar att problemet när man ligger lågt i fps är att det inte synkar 100% mer skärmen, vilket gör att folk anser 60 fps är riktigt bra och andra 120 Vad vet jag.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

är du helt 100 på det?

bli 100, med 118 100!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |