Fel på mitt nya GTX 470 grafikkort? (temperatur hög)

Permalänk
Avstängd

Fel på mitt nya GTX 470 grafikkort? (temperatur hög)

Efter att ha gjort Benchmark 06 test.

Efter att ha spelat mafia 2 2 timmar.

Permalänk
Avstängd

Behöver hjälp så fort som möjligt!

Permalänk
Avstängd

Provade i CS 1.6, ställde mig i 10 smokes och började skjuta lite, efter ett tag gick GPU tempen upp till 85c även där.

Permalänk
Medlem

um jaha? inga farliga temps precis

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av znirreoc:

um jaha? inga farliga temps precis

Tror du vet lika väl som jag att det är alldeles för skyhöga temps.

Permalänk
Medlem

90c för en gpu e långt från farligt

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av znirreoc:

90c för en gpu e långt från farligt

Nja, kanske det, men det är ju iallafall mer än vad det ska vara eller hur?
Sen ser du att CPU:n har gått upp till nästan 80!? under benchmarken.

Permalänk
Medlem

att cpun e varm har ju med cpukylaren/pastan att göra inte gpun och mitt gtx 465 ligger i ungefär 86C med auto på fläkten vid spelande

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av znirreoc:

att cpun e varm har ju med cpukylaren/pastan att göra inte gpun och mitt gtx 465 ligger i ungefär 86C med auto på fläkten vid spelande

i5 760 , kylpasta fanns ju med i originalet sen har jag även originalfläkten till den.

Vad ska jag öra tycker du ?

Permalänk
Medlem

hade inte oroat mig över gpun alls kanske sett över monteringen på cpukylaren tror dock i5 ska klara 80c utan problem inte så bra på intel dock, nån mer kunnig får rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bättre ventilation i chassit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergLake:

bättre ventilation i chassit?

Detta är den kylning /dom delar jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agent57:

ventilationen verkar ok,kan vara att kylaren till cpun inte får 100% kontakt,varför jag skriver det är för att jag har själv råkat ut för det på en P4 för ett antal år sedan

Permalänk
Avstängd

Gpun är ok temp men din cpu är tok varm jämfört med min klockade i5a.

Går aldrig över 60 grader

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergLake:

ventilationen verkar ok,kan vara att kylaren till cpun inte får 100% kontakt,varför jag skriver det är för att jag har själv råkat ut för det på en P4 för ett antal år sedan

Jag märker ju att den fläkten snurrar iallafall?
Vad tycker du att jag ska göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Catman:

Gpun är ok temp men din cpu är tok varm jämfört med min klockade i5a.

Går aldrig över 60 grader

Okej.
Vad ska jag göra åt det då? :\
Kylpastan är på och fläkten snurrar.

Permalänk
Medlem

Inga konstiga temperaturer du har, på CPU är det ganska förväntad temp i och med du använder stockkylare, går väl förbättra kanske något med mer fläktar samt ta en titt i bios hur styrningen är inställd för CPU fläkt.
90c på GPU ganska förväntad temp där med, går säkert få ner lite med som ovan mer fläktar

Sen ta en titt inne chassit, ser det rent och snyggt ut, och fritt från ormbo?

EDIT: Observera att Catman som skrev ovan har en väldigt bra 3parts CPU kylare, du kör stock

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Inga konstiga temperaturer du har, på CPU är det ganska förväntad temp i och med du använder stockkylare, går väl förbättra kanske något med mer fläktar samt ta en titt i bios hur styrningen är inställd för CPU fläkt.
90c på GPU ganska förväntad temp där med, går säkert få ner lite med som ovan mer fläktar

Sen ta en titt inne chassit, ser det rent och snyggt ut, och fritt från ormbo?

EDIT: Observera att Catman som skrev ovan har en väldigt bra 3parts CPU kylare, du kör stock

Ja det ser bra ut och kablar och sånt är stripsat så det inte är i vägen, dom flesta utav fläktarna blåser utåt istället för inåt, är detta något som man ska ändra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agent57:

Ja det ser bra ut och kablar och sånt är stripsat så det inte är i vägen, dom flesta utav fläktarna blåser utåt istället för inåt, är detta något som man ska ändra på?

botten/fronten blåsa in och taket/bak suga ut värmen.

Permalänk

Idle temperatur på 69c er relativt høyt.

Her er test av kortet som viser idle temperatur på 43c og på full load 94c.

GeForce GTX 470 & 480 review

Forfatteren av artikkelen skriver:

Card setting TEMP IDLE C TEMP FULL C

GeForce GTX 470 43 94

GeForce GTX 480 45 95

"As you can see we get really high temperatures returned for both cards. When the cards are clocked down we see a temperature of give or take 45 degrees C (113F). And when we completely stress out the GPU 100% for a while, temperatures rises towards roughly 95 degrees C (203 F). NVIDIA clearly set a new thermal threshold, and I can't say that I'm rather excited about these numbers."

Ditt kort har 60% høyere idle temperatur enn det denne testen kommer ut med (43c), så jeg ville sjekket dette grundigere (kanskje sende mail til nvidia og høre hva de sier?).

Visa signatur

| i7-870 2.93 Ghz Quad @ 3.7Ghz (1.31v) | MSI Radeon HD 5770 1GB GDDR5 "HAWK" @ 950/1260Mhz (1.22v) | Corsair XMS3 DDR3 4GB dual channel @ 2022Mhz | Noctua NH-U9B cpu kjøler | ASUS Maximus III GENE P55 hovedkort | Corsair VX 550W | WD Caviar Black 1TB | Win 7 64 bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreasmoen:

Idle temperatur på 69c er relativt høyt.

Her er test av kortet som viser idle temperatur på 43c og på full load 94c.

http://www.guru3d.com/imageview.php?image=23204

GeForce GTX 470 & 480 review

Forfatteren av artikkelen skriver:

Card setting TEMP IDLE C TEMP FULL C

GeForce GTX 470 43 94

GeForce GTX 480 45 95

"As you can see we get really high temperatures returned for both cards. When the cards are clocked down we see a temperature of give or take 45 degrees C (113F). And when we completely stress out the GPU 100% for a while, temperatures rises towards roughly 95 degrees C (203 F). NVIDIA clearly set a new thermal threshold, and I can't say that I'm rather excited about these numbers."

Ditt kort har 60% høyere idle temperatur enn det denne testen kommer ut med (43c), så jeg ville sjekket dette grundigere (kanskje sende mail til nvidia og høre hva de sier?).

Okej. jo man vill ju ordna detta.

Permalänk
Skrivet av agent57:

Okej. jo man vill ju ordna detta.

Men sluta noja nu, ditt grafikkorts bios är väl inställt på att vid auto-fan-profil hålla grafikkortet någorlunda varmt för att istället kunna ha lägre fläkthastighet och då lägre ljudnivå. Hade kortet varit svalt men låtit mer hade du väl klagat för det -.-' Så så, det är inte farligt. Snarare normalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Men sluta noja nu, ditt grafikkorts bios är väl inställt på att vid auto-fan-profil hålla grafikkortet någorlunda varmt för att istället kunna ha lägre fläkthastighet och då lägre ljudnivå. Hade kortet varit svalt men låtit mer hade du väl klagat för det -.-' Så så, det är inte farligt. Snarare normalt.

Men vill bara veta om jag verkligen behöver köpa en cpu kylare och grafikkortskylare till nu ...

Permalänk

Du behöver inte göra något. i5 throttlar inte förrän 100 grader och ditt grafikkort likaså. Luta dig tillbaka i stolen och chilla lite nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Du behöver inte göra något. i5 throttlar inte förrän 100 grader och ditt grafikkort likaså. Luta dig tillbaka i stolen och chilla lite nu.

okej hoppas på de...

Permalänk
Medlem

Felet folk gör med orginalkylaren till i5an är att dom inte smetar ut den färdigklistrade kylpastan ordentligt.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Medlem

Kolla att processorkylaren sitter ordentligt, dvs att alla fyra pushpinsen är genomtryckta ordentligt...
Annars vete 17.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Kolla att processorkylaren sitter ordentligt, dvs att alla fyra pushpinsen är genomtryckta ordentligt...
Annars vete 17.

Det gör den..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agent57:

Det gör den..

Efter att ha spelat Mafia 2 ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Maxtempen är fullständigt normal för GTX470, tro mig, inget att oroa sig för. Det är för övrigt först vid 107C som kortet throttlar. Chippet tål 120C så det finns marginal.

Du kan sänka tempen en del på GTX470 genom att använda fläktplatserna i botten och på sidan av ditt R3, jag använder alla 7 fläktplatserna och maxar också 94C fast vid 815MHz klock ...

Är du väldigt orolig av dig är aldrig vattenkylning fel, det är en på forumet som maxar 54C vid 870MHz just med vatten

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400