Permalänk
Medlem

Datorn helt död!

Byggde ihop en helt ny dator och fick alla delar idag, när jag sedan kopplar ihop den så startar den icke, testat med och utan grafikkort, med och utan minnen, även testat nätagget på en annan dator och den startade. Kopplat ur DvD-läsaren , känner att jag testat i princip allt som jag kommer på.

Nån aning om vad som kan vara fel?

Speccen är iaf :
Gigabyte GA-MA78LMT-US2H
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
AMD Athlon2 X4 635 2,9Ghz AM3
XFX Radeon HD5770 1GB
Antec Two Hundred
Corsair TX 650W 80+
Optiarc AD-7260S DVD±RW Svart SATA, OEM

skulle vara till stor hjälp om någon hade någon idé vad man kan testa eller om moderkortet helt enkelt är deffekt.

Permalänk

Har du monterat moderkortet på sina distanser och inte direkt på chassieplåten ?
Har du kopplat interna PC-högtalaren till moderkortet så du kan höra eventuella fel-pip ?
Har processorn sin strömförsörjning inkopplad (ATX12V) ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Har du monterat moderkortet på sina distanser och inte direkt på chassieplåten ?
Har du kopplat interna PC-högtalaren till moderkortet så du kan höra eventuella fel-pip ?
Har processorn sin strömförsörjning inkopplad (ATX12V) ?

Den är inte kopplat direkt på plåten utan på " distanserna"
Nej, det har jag inte testat.
Är i princip 100% säker att allt är kopplat rätt.

Permalänk
Medlem

Att koppla den interna pc-högtalaren till moderkortet gav ingenting då moderkortet inte verkar få ström i huvudtaget, verkar helt död.

Permalänk

Då återstår väl bara att plocka ut moderkortet och där ute koppla in nätaggregatets två kablar till moderkortet. Bara processor och dess kylare. Inga minnen eller annat påkopplat.
Får du ändå inget ljus på moderkorts LED så är kortet felaktigt.
För att provstarta moderkortet utan frontpanel kablaget så kan du kortsluta PWRSW -stiften en kort stund.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag ringde Inet's support och gjorde sedan en felanmälan, Skickar tillbaka moderkortet , PSU, CPU för att se vad dom får fram av d.

Permalänk
Entusiast

Hmm... Detta kan låta lite väl extremt, men det har faktiskt hänt mig med:
Strömbrytaren på ATX-nätagget? På de flesta nätagg sitter en strömbrytare på baksidan, som bryter all ström in till nätagget.

Jag har, vid ett par tillfällen utfört en flera timmar lång felsökning innan jag "hittade" denna bortglömda strömbrytare. Händer även dem bästa

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)