Dell tillbaka på andraplats i försäljningsligan

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan vara lite gamla myter som lever kvar när jag läser igenom här. Jag har inte ägt en Dell-dator men de jag suttit på i studier för några år sedan höll sig mycket väl och presterade bra (animation, 3D, CGI). Innan jag bytte hårddisk och RAM på min nuvarande notebook så sneglade jag ofta över Dells alternativ. Hade några frågor och deras chatt-support gav mig svaren på under en minut, det imponerade mig i alla fall.

Jag tror det är mycket gamla myter som åker runt samt det faktum att INGET företag inte kommer sälja ett felaktigt söndagsexemplar orsakar mycket diskussion. Jag är i alla fall inte rädd att testa en Dell notebook nästa gång det behövs en ny.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av huttala:

Dell's ultrasharp serie är inget annat än bra. Sedan att de kommit ut en dålig batch kan hända alla.

Sitter själv med 30" skärmen ur den serien, har haft 22" skärmen och på jobbet finns det drygt 20st skärmar ur den serien och alla fungerar ypperligt, bättre färgåtergivning får man leta efter..

Så att påstå att Dell är skit när det gäller highend skärmar är ju bara skitsnack.

Ja men allvarligt.. om du läser hela tråden så inser du att det inte är några enstaka söndagsexemplar, inte ovanligt att folk har fått gå genom 5st U2410 skärmar, normala söndagsexemplar enligt dig?
Det finns så enormt många rapporter om tinting med U2410, chansen att få en skärm utan tinting är väldigt liten.
Dessutom accepterar inte Dell ens att man byter ut sin skärm pga. det utan man får ljuga för dem och hitta på nån annan anledning.
På HP accepterar de utbyte pga. sånt direkt, man får oftast hemkörning inom några dagar och allt.

Permalänk
Medlem

HP är fruktansvärt stora på Business sidan och många företag och skolor har nog HP.
detta medför ju att man som konsument när man går och handlar köper något som man känner igen - i det här fallet blir det då HP.

Sen min egna reaktion över detta är att HP's Business-modeller är rent kvalitétsmässigt sett bäst, deras Pavilion är inget att hurra för...
anledningen till detta kan ju vara att så vitt jag förstått så tillverkar inte HP sin pavilion-serie själva, detta görs av nåt utomstående som plockar ihop lite plast och elektronik sen sätter hp sin logga på.
kan ha fel men de är vad jag har hört..

Permalänk

Oavsett företag så är så gott som alltid businessmodellerna kärlek.

/HP EliteBook

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Man märker att det är stor skillnad från datorer till datorer oavsätt OEM.
I den gamla högen med hårdvara här har jag:
* en gammal HP Compaq från asien (Pentium M, ATI gfx som jag inte minns modellen på) som funkar sjukt bra bortsett från att skärmen har börjat glappa. Drivrutiner var inga problem till den IIRC (har inte haft igång den på ett tag).
* en "medion", skum dator med en Pentium4 och en SIS630 gfx-krets IIRC. Funkade aldrig som man ville, fläktarna lät förjävligt och värre mjukvarumässigt antagligen pga sis-kretsen som aldrig hittade vettiga drivrutiner till.
* en gammal dell Pentium3a med ATI M3 gfx som funkar fortfarande sjukt bra bortsätt från att den börjar bli för gammal prestationsmässigt.
* en dell med Pentium4 och Intel 845 krets. Funkar ibland som man vill, men faller på gfx-kretsens hastighet. Drivrutiner inga problem.
* en Acer TravelMate 5310, Celeron och Intel i845 grafikkrets. Funkar ok under windows, har problem under linux. Enligt utvecklare pga att intel hållt liv i 845 kretsen (och fortfarande säljer netbooks med den) så länge att det är näst intill omöjligt att ge support på alla varianter som kommit ut. gfx- är dessutom sjukt långsam. Fläkten på CPUn låter om man ställer den snett (räcker med att man ställer den på sladden) eftersom det trycker på undersidan och den mjuka botten på datorn går emot, har varit sådan sedan köp. Tangetbordet är någon knepigt och har problem att funka med Shift och Ctrl nertryckta samtidigt, har problem med tangetbordsrepetition om du håller nere shift samtidigt (tryck två gånger på tangent, tecnet dyker upp en gång, tryck en gång till och du får tio tecken) och funkar allmänt grymt dåligt fram tills du installerar en specialdrivrutin från Acer. Tyvärr verkar något motsvarande inte finnas för Linux.

Har säkert fler liggandes i min hög jag glömt bort.

För utom dessa har jag haft att göra med lite andra:
* min flickväns HP Compaq nx6325, AMD Athlon x2, ATI X1150. Funkar helt ok, förutom att batteriet dog snabbt. Drivrutiner lätta att hitta, och vettig hastighet.
* en väns acer aspire 2330 (IIRC) som ville ha hjälp att nollställa BIOS på den eftersom BIOS hade satt lösen på sig själv (ett problem som dyker upp lite då och då om man söker på nätet). Räckte med att lossa panelen över tangentbordet och slå till en switch, alltså inte ens behöva lossa skruvar för att nollställa lösenordet på ett BIOS på en bärbar.
* min mors Acer Ferrari 5000, AMD Thurion x2, ATI Mobility X1600. Funkar rätt bra förutom att den alltid spyr värme i massor, hårddisken blir för varm. Funkar rätt bra under linux, ostabil som fan under Windows på grund av grafikdrivrutinerna. AMD släpper inga referens drivrutiner till denna modell, Acer har inte släppt någon på sin hemsida förutom den som levererades med datorn (XP maskin, 2006 IIRC), finns drivrutin på windows update som funkar med kretsen, men mismatchar med CCC vilket skapar roliga problem.

Har råkat ut för en gäng till, men det jag kommit fram till för min del är:
* Formatera alltid hårddisken som det första du gör och försök få tag på en så ren Windows installation som möjligt, väldigt många problem löses redan där (Dell till exempel är väldigt bra på att slänga med minst ett virusprogram på sin återställningspartition som man sedan får avinstallera, har dock haft problem med att till exempel datorn klagar över att medföljande Norton Antivirus är deaktiverat även efter en avinstallation och bråkar med nya virusprogram).
* Kläm på datorn och se om den känns stadig, både undertill, skärm och tangentbord.
* Undersök vad det är för hårdvara och vilken generation den är. Som sagt släpper fortfarande Intel designer med en runt 6-7 år gammal kretsdesign (i845/855) och jag har aldrig haft annat än problem med dessa då de inte ens har hårdvaruaccelerering nog för att klara YouTube i HD på en Atom-processor (rätt standard design på billiga netbooks). i865 är lite bättre, men fortfarande inte mycket. Har dock aldrig haft problem med AMD/Nvidia oberoende på hur gamla deras grafik-kretsar varit, till och med gamla Dell P3an med ATI M3 funkade bättre och stabilare än min P4 med 845.
* Kolla upp om tillverkaren släpper drivrutiner, BIOS-uppdateringar och att de är lätta att hitta. Kolla också om det finns referens-drivrutiner ifall OEM-tillverkaren inte är bra på att släppa själva.

Detta sagt så är listan inte särskilt förvånande. HP/Dell är jättestora i företagssegmentet, och med all rätt då deras företagssupport/på platssupport är svårslagen. Jobbade på ett företag som hade Dell och där en dator bara dog. Morgonen efter anmälningen (gjordes sen eftermiddag) kom en man från supporten och bytte allting som kunnat åstadkommit problemet, och redan under förmiddagen var datorn igång igen som om inget hänt (i.e. inom 24 h).

Vad det gäller Acer har jag tyvärr haft problem på olika plan med samtliga modeller jag råkat ut för från dem, både billigare och dyrare. Har dock vänner som inte hittat problem med sina, så jag kanske bara har maximalt otur med de som ligger under min support/hjälp just nu.
Vad det gäller Dell har jag bara haft problem med billigare modeller.
Vad det gäller HP har jag faktiskt inte haft problem med vad jag kan minnas förutom ett batteri som började dö rätt snabbt och nu efter fyra år knappt håller 5 min, och de resterande som jag råkat ut för har varit lättlösta.
För LG är mitt initiella intryck att de funkar bra (har bara råkat ut för en nyare med Celeron/ATI combo) så länge man inte behöver hitta något på deras hemsida (datorns rapporterade max batteri-laddning helt plötslig halverades och till och med OS visar 50%, kan berott på att den tappats, men omkalibrering borde ske ändå. Någon föreslog BIOS-uppdatering, men att hitta den på deras hemsida var roligare sagt än gjort).

För samtliga gäller förstås att man renformaterar och ominstallerar, annars hade jag haft mycket mer ont att säga om både HP och Dell och Acer.

Permalänk

Dells kvalité

Kvalitén på Dells volymmaskiner (Optiplex i mitt fall) är under all form av kritik. De kanske fungerar bra till en början, men över tid failar de på alla möjliga olika sätt. Deras garanti är dock både generös och snabb, men kvalitén är onekligen usel. Tangentborden på deras laptops dessutom sjukt svampiga och responslösa. (men det är något väldigt många bärbara PC's lider av).

HP är betydligt bättre på den fronten. Har en gammal HP 8510p som fungerat klockrent, men det faktum att fläkten för oväsen precis hela tiden förtar upplevelsen något...

Kan tillägga att jag konsultar 400+ Delldatorer och 600+ HP-datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Huvudsaken är att HP ligger etta, HP är fan så mycket bättre än Dell.
Usch får äckliga bilder i huvudet när jag hör ordet Dell, alla datorer i skolan var alltid Dell.. usch vilka äckliga långsamma fula skitdatorer, samma sak med deras bildskärmar, tangentbord och allt.

Vad pratar du om? Att HP ligger i topp och att acer är placerad trea är en STOR skam.

En analys med 30 000 datorer som bakgrund: http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...
HP är klart sämst och dell är nånstans i mitten, medel. Dell är dock nästan 30 procent, eller 7 procenenheter, bättre än HP. Det är en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Vad pratar du om? Att HP ligger i topp och att acer är placerad trea är en STOR skam.

En analys med 30 000 datorer som bakgrund: http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliabi...
HP är klart sämst och dell är nånstans i mitten, medel. Dell är dock nästan 30 procent, eller 7 procenenheter, bättre än HP. Det är en hel del.

Acer har rätt hög fail-rate också, jämfört med till exempel Dell... Passar rätt bra in i min erfarenhet.
Dock måste jag haft tur med samtliga HP jag sprungit på.;)

Tycker det är roligt hur folk bashar på datorer de sprang på i skolan, antagligen som elever. Skolor är inte mycket för att lägga pengar på sina datorer (minns mitt gymnasium där trots att P4 var lanserad medans jag gick där och P3an var tämligen modern fortfarande hade vi som elev-datorer 486or i öppna datasalarna, och Pentium MMX i biblioteket, tror CAD-salen hade P3or med Nvidia GF4) vilket gör att man som elev råkar ut för det äldsta, billigaste (i.e. crappy billiga intel grafik-kretsar, lite minne) datorer som man kan se, och med det skol systemet vi har idag så vill man psykist spy på allting man associerar med grundskola/gymnasium. Så för min del har jag ett horn i sidan till HPs stationära av just den anledningen, men jag har insett faktum och skyller på beställarna, inte på varumärket som bara försöker leverera vad skolan vill ha.

Permalänk
Avstängd

Problem med Acer

För ungefär ett år sen så köpte farsan en Acer laptop från El giganten här i piteå.. Efter ungefär en månad så börjar den att hänga sig med blue screen som följd varje gång du tog upp tex. Youtube eller annan media. Jag och Farsan far till el giganten med datorn och de väljer att ta in den och sända den söderut till närmaste Acer fabrik. Två veckor senare får vi tillbaka laptopen och på sedeln står det att de hade bytt hårddisk, Okey tänker jag och jag slår igång datorn och den funkar fint. Dagen därefter sitter jag på youtube och helt plötsligt så hänger sig datorn och får bluescreen.. och när man startar om den händer samma sak efter 4 minuter! Så farsan gör samma procedur som tidigare, först till El giganten och sen södra Sverige. Vi får tillbaka datorn tre veckor senare och det står att de hade bytt ut moderkortet.. men efter ett par veckor händer det igen och denna gång vägrar datorn starta igen så farsan väljer att reklamera skiten och byter in den mot en Packard bell laptop som har gått utan några som helst problem i över 4 månader nu!

Har även bekanta personer som haft enorma problem med Acer och har även läst på olika forum (bland annat Sweclockers) hur folk har fått problem med sina Acer laptops och Blue screen!

Håll er borta från Acer Aspire 5700 serien..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Packard Bell=Acer

Skrivet av Tumnus:

För ungefär ett år sen så köpte farsan en Acer laptop från El giganten här i piteå.. men efter ett par veckor händer det igen och denna gång vägrar datorn starta igen så farsan väljer att reklamera skiten och byter in den mot en Packard bell laptop som har gått utan några som helst problem i över 4 månader nu!

Har även bekanta personer som haft enorma problem med Acer och har även läst på olika forum (bland annat Sweclockers) hur folk har fått problem med sina Acer laptops och Blue screen!

Håll er borta från Acer Aspire 5700 serien..

Det roliga med din historia är att Acer äger Packard Bell.
Så det är "samma saker" i dessa datorer och de byggs i samma fabrik.

Dra därför inga slutsatser som att Packard Bell är överlägsen Acers kvalite för det är samma komponenter mer eller mindre.
Sen kan de ha större eller mindre problem med vissa modeller eller visst exemplar.