ADSL utan telefon, eller så billigt som möjligt iaf?

Permalänk

ADSL utan telefon, eller så billigt som möjligt iaf?

Jag vill skaffa ADSL, men jag vill helst inte skaffa fast telefoni och betala 2 räkningar varje månad (telefon som jag inte behöver). Jag har mobilt bredband nu, men det är så ostabilt om dagarna att det är knappt användbart...

En post från av mig från en annan tråd:

Citat:

Jag har bredbandsbolaget/telenor. Kan spela SC2 om nätterna och mornarna, på dagen och kvällen är nätet alldeles för ostabilt. Jag vet inte om detta bara gäller mig eller alla telenors användare eller alla 3G användare utanför storstäderna (+Karlskrona där telenors huvudkontor ligger).

Här är en tråd jag startade om hur ostablit mitt nät är; http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Här är ett exempel från den tråden
Det här är statistik över ping på 24 timmar. Det röda är 100% packet-loss. Taket på den här bilden ligger på 2721ms och det första strecket innan bakgrunden blir rosa är på 500ms.
http://img.photobucket.com/albums/v655/solidazure/latency-lat...

(det segment där som är stabilt är mellan 02:00 och 09:00). Servern jag pingar är ping.sunet.se.

Så jag funderar på att skaffa adsl, men det är dyrt att beställa telefon - start avgifter och månadsavgifter etc...

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk

Det vore intressant

att få veta mer om saken med det mobila bredbandets -dåliga- kapacitet. Som jag funderar på att, lämna fast anslutning till just mobilt bredband. Vad består nämnda osäkerhet av? Hur bor Du i förhållande till radiobasstationen; som jag bor mitt inne i stad.

Tillägg kanske: Att jag alltså inte förstår grafen i det första tipset om annan tråd och att det andra tipsets tråd blir Page not found.

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem

Istället för att betala x antal kronor för ditt bredband, plus 71-85kr för att hyra en fast förbindelse (som är ett måste om man inte har telefoni) så brukar det billigare att köra adsl + ip-telefoni.
Du betalar fortfarande x antal kronor för ditt adsl, men slipper nätavgiften och betalar istället för ip-telefonin som oftast är billigare.

Nu kanske jag skrev det lite svårt, men jag tror att budskapet gick fram. Prova ring till de olika leverantörerna och kolla vad skillnaden blir. Det är konstanta kanpanjer hit och dit så man vet aldrig vad om kan vara bäst

Permalänk
Skrivet av B-O Gavne:

att få veta mer om saken med det mobila bredbandets -dåliga- kapacitet. Som jag funderar på att, lämna fast anslutning till just mobilt bredband. Vad består nämnda osäkerhet av? Hur bor Du i förhållande till radiobasstationen; som jag bor mitt inne i stad.

Kan börja med det svar jag fick från bredbandsbolaget.

Citat:

Tack för din e-post!

Vi strävar självklart efter att våran tjänst ska vara så stabil som möjligt, oavsett tid på dygnet!
I dagsläget har vi däremot en del begränsningar, om det är en stor belastning på en mast så kommer tjänsten inte leverera hundra procent.

Jag bor mitt i en liten stad, tror jag är rätt nära masten. Har alltid 4, oftast 5 piggar på signalen.
Men det verkar som det är belastningen på masten under dagen som är mitt problem, och det kan jag bara hoppas de uppgraderar, eller färre använder den i framtiden... (jag lär inte använda det här särskilt mycke länge till eftersom jag inte kan spela om dagarna).

Skrivet av B-O Gavne:

Tillägg kanske: Att jag alltså inte förstår grafen i det första tipset om annan tråd och att det andra tipsets tråd blir Page not found.

Länkarna fungerar för mig. Grafen i bilden, om du kan se den, är millisekunderna det tar att pinga den servern jag har pingat. Dvs, tiden det tar innan min dator får ett svar tillbaka från den servern.

Ok jag har inte testat att ringa för att fråga om ADSL utan telefoni, men om det är möjligt fattar jag inte varför de inte gör det möjligt att beställa det på hemsidan i så fall.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

Jag har adsl utan telefoni ifrån Bredbandsbolaget. Dom tar ut en extra avgift på 69 kr. Lägger man på VoiP så slipper man den avgiften förutsatt att man ringer minst 1 samtal i månaden tror jag.. Kan även vara en fast avgift på 19 kr är lite osäker... Tyvärr är det så att inte alla operatör kan leverera detta och BBB kan endast göra det på dom stationer dom har rätt utrustning på..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk

...en fantastisk idé!!!!

I en tanke, att ju SolidDreads mobiltelefon kopplar upp sig mot närmaste basstation. Som visst här för SolidDread finns inne i en stad = med många andra mobiltelefoner; som -också- kopplar upp sig mot denna basstationen. Som medför stor belastning på basstationens kapacitet.
..att om man då fixar en yttre antenn för mobiltelefonen, helst en parabol. Och RIKTAR denna mot en annan basstation; med färre konsumenter. Till att SolidDreads mobiltelefon kopplar upp sig mot denna.
..å fy faeeen vad jag kan tänka ut klurigt!

Visa signatur

B-O Gavne, Västerås

Permalänk
Medlem

Utslaget på en 18 månaders bindningstid så är Bredbandsbolaget 110kr billigare per månad än Telia för 6-8mbit och IP-telefoni så valet är nog ganska enkelt, eller?