Tips po en skysst, snabb o speleffektiv Dator!

Permalänk
Medlem

Tips po en skysst, snabb o speleffektiv Dator!

Hej!

Tänker införskaffa nya datordelar och bygga själv.

Är detta bra? Något som ska ändras för att d blir lite bättre fast inte så mkt dyrare?

http://img185.imageshack.us/img185/9661/komplettadelar.jpg

fick inte me graffe kortet, det ska köpas : Gigabit Geforce GTX 480

Har ändrat lite i paket, dels kommer jag köra med en SSD me os o viktiga program

tillägga en mekanisk HD på 1 TB samt även den kända luftkylaren som var även med i ett test som gjordes i somras av Sweclockers.

kan säga att priset steg så min slutväg kommer bli att köra antingen pricerunner samt har även kollat upp
att likadant grafikkort kan man få för ca 4000 på komplett så där sänks kostnaden drastiskt.

Det jag överväger är nättagget samt moderkkortet som behövs bytas ut mot ett mer prisvärdigt.

Ska även lägga till att eventuellt kommer en överklockning av processor ske inom en snar framtid.

http://img821.imageshack.us/img821/1227/namnlsaj.jpg

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av raag:

Hej!

Tänker införskaffa nya datordelar och bygga själv.

Är detta bra? Något som ska ändras för att d blir lite bättre fast inte så mkt dyrare?

http://img185.imageshack.us/img185/9661/komplettadelar.jpg

tack

Ööh inget graffikort?

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Vill också tillägga att jag tänker köpa ett GIGABIT GEFORCE GTX 480

Permalänk
Medlem

1kw nättagg verkar lite overkill.. om du inte ska ha 3-way sli med 480
Skulle inte heller ta en så kallad green hdd, finns snabbare.
Ta något billigare mb?
Ser inget grafikkort, antar att du redan har det.

Cheers

Permalänk
Medlem
Skrivet av raag:

Vill också tillägga att jag tänker köpa ett GIGABIT GEFORCE GTX 480

http://www.sweclockers.com/recension/12470-grafikkort-hosten-...

Räcker absolut med ett 600w agg

Permalänk
Medlem

Wasting:

Tack för titten!

Vad menar du me green hdd? snabbare?
Grafikkortet är Gigabit Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem

och SLI e d något jag kör me?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raag:

Wasting:

Tack för titten!

Vad menar du me green hdd? snabbare?
Grafikkortet är Gigabit Geforce GTX 480

Green hhd är en HHD serie från samsung som snurrar i 5400 rpm

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

sen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raag:

Wasting:

Tack för titten!

Vad menar du me green hdd? snabbare?
Grafikkortet är Gigabit Geforce GTX 480

Med en green hdd så menas det att den drar mindre ström i kompromiss med sämre prestanda. vet inte dom exakta siffrorna men har för mig att det e runt 20-40% mindre ström jämfört med en vanlig modell, visst det låter mycket bra med den totala strömmen en hdd drar är mycket liten, runt 10 watt. så det du spar är några ynka watt. Bättre då att ta en vanlig hdd som är snabbare. tex Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Kortfattat: ta en med 7200 rpm istället för 5400 rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av raag:

Vad menar du me green hdd? snabbare?

Du har valt en western digital caviar green... De är prisvärda och lite strömsnålare än de flesta hårddiskar, men de roterar lite långsammare, vilket även gör att de jobbar lite långsammare. (Black är snabbare tex)

- Nätagget är definitivt överkurs för ett 480, men acceptabelt om du tänkt trycka i ett till 480 på sikt (480 drar mycket juice!)

- Kanske kosta på nån hundring till på CPU-kylare.
Cooler master hyper 212+ är prisvärdaste alternativet. Inte direkt tystare, men rätt säker på att den den kyler bättre, och fläkten är helt standard så är lätt att byta om du vill göra det på sikt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag dra ner lite på kostnaderna för moderkort, nätagg och grafikkort - för att istället köpa en SSD-disk. Du behöver inte 1000 watt nätagg, du behöver max 600. Ta ett HX750 om du ändå vill ha modulärt. Moderkortet är saftigt prissatt, du klarar dig bra på en billigare modell i Asus P-serie. Angående grafikkort så kan du ju köpa ett 480 om du vill... men köp gärna grafikkortet från Komplett som just nu säljer dem för 3700:- då sparar du en del.

För övrigt är det rentav dumt att köpa så dyr processor med så mycket överklockningspotential om du ändå kör på kassa kylare. En Noctua UH 14 P eller Corsair H50/H70 ger processorn mer rättvisa.

Sist men inte minst - du måste inte köpa allt på dustin, misco har nästan alltid bättre priser, på allt.

Permalänk
Medlem

Lambi!

Tack för svaret, definitivt byter ut kylaren. Jag kommer nog köpa graffet via komplett då dom har kampanj den där. Är du duktigt var SLI menas?

Sen angående SSD disk, överväger om jag ska gå med detta lr inte. Läste lite om dessa nyblivna diskarna att en stor nackdel är att dessa inte kan skrivas för många ggr i jämfört med en vanlig mekanisk HD disk eller har detta fixats? Då testet var år 2009.......

och.. har du någo tips på en specifik ssd disk du skulle vilja rekommendera?

Permalänk
Medlem

Köp inte WD Green.
Köp inte Norton. Kör på Nod32 istället.

Permalänk
Medlem

uppdaterade första inlägget!

tack