Mionix släpper Naos 3200

Permalänk
Melding Plague

Mionix släpper Naos 3200

Det svenska gamingföretaget Mionix lägger till en ny produkt i sortimentet, denna gång en nedbantad uppföljare till musen Naos.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Höll upp min QPAD 5k och dom såg ju inte likadan ut...

Permalänk
Medlem

Kanon! Har sneglat på 5000, men ansett att den är på tok för dyr. Denna har allt jag behöver, men till ett billigare pris. Trots det tycker jag ändå att de är prissatta för högt!

Tillägg: Är artikelförfattaren tacksam över att man påpekar felstavningar eller andra missar?

"Nya Naos 3200 beräknas kosta cirka 549 kronor moms....". Det fattas ett "inklusive" eller "exklusive" där.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

såg onekligen skön ut, men ska nog nöta ut min razer deathadder innan det blir en ny mus

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Tillägg: Är artikelförfattaren tacksam över att man påpekar felstavningar eller andra missar?

"Nya Naos 3200 beräknas kosta cirka 549 kronor moms....". Det fattas ett "inklusive" eller "exklusive" där.

Nej, självklart är det bara själva momsen som blir 549 kr

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara mycket skönare än MX518. Och snyggare är den också...men på tok för dyr.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Fnosk:

Kanon! Har sneglat på 5000, men ansett att den är på tok för dyr. Denna har allt jag behöver, men till ett billigare pris. Trots det tycker jag ändå att de är prissatta för högt!

Tillägg: Är artikelförfattaren tacksam över att man påpekar felstavningar eller andra missar?

"Nya Naos 3200 beräknas kosta cirka 549 kronor moms....". Det fattas ett "inklusive" eller "exklusive" där.

Vi är tacksamma, men använd rättningsfunktionen i systemet (längst ned i artikeln) istället så får vi reda på det också.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Vi är tacksamma, men använd rättningsfunktionen i systemet (längst ned i artikeln) istället så får vi reda på det också.

Den funktionen hade jag missat. Nu med den nyförvärvad kunskapen slipper jag smutsa ner nyhetstrådar! Tack!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk

för dyr ?. Mionix har visat att dom vet vad dom gör med sin naos 5000. kollar man på priset på denna mot andra gaming märken så är det vettigt pris. ( tippar på under 500 på prisjakt om ett tag )

Permalänk
Medlem

LED-optisk? Alla optiska har väl en diod som lyser upp mattan?

Känns som att företagen slänger in LED var som helst, då konsumenterna inbillat sig att det är någon ny uppfinning som gör allt bättre. Lite som stillbildskameror som är "HD" (inte video). Vad är det liksom, 1-2 megapixel. Wow..

Permalänk
Medlem

Har haft min Naos 5000 ett tag nu, bytte från en Razer Deathadder som jag hade tidigare. Efter ha testat polarens Naos 5000 var jag helt såld, upplevde den som väldigt percisis och följsam.

Jag ångrar inte bytet ett dugg, är super nöjd med min 5000 och tycker den är värd vart enda öre.
som tur är är köper man ju inte så många möss om åren, dela priset på den antal tid du kommer att använda den. Ponera att du använder din Naos 5000 i 300 dagar sammanlagt på ett år då kostar den 2,66 per dag eller efter 600 dagar på två år, då blir det 1,33 per dag, inte så himla blodigt

Finns folk som köper cigaretter för 50 spänn per dag, det tycker jag är dyrt och onödigt. Allting är relativt

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut. Ska nöta ut min Saiph 3200 först. Mionix gör nog i mitt tycke de bästa råttorna just nu.

Permalänk
Medlem

Kör också på en mionix saiph 3200, jäkla skön mus det. Skulle dock vilja ha denna men den nuvarande är för bra för att bytas ut just nu. :/

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Jag ångrar att jag köpte min Qpad 5k. Den är skön och har bra passform, men den är alldeles för lätt!! Naos 5000 har ju vikter och designen ser nästan likadan ut som min Qpad :S. Jag kanske borde sälja den för 300spänn...-

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

Härligt med en till lite billigare mus! Inget jag ska köpa då men, eftersom att jag har en Naos 5000. Den är riktigt bra!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

har även här tänkt att nöta ut min saiph 3200 först (om det nu är möjligt) och sen hade jag tänkt att skaffa en naos.

min fråga här är... är det någon skillnad alls mellan dessa två förutom sensorn? t ex saiph 1800 hade inget tumgrepp i gummi medans 3200 hade det och 1800 och 3200 hade olika DPI knappar osv. är det någon skillnad mellan dessa två Naos möss? gillar även att de har fixat en optisk mus nu. saiph 3200 har en fantastisk laser som jag aldrig haft problem med men jag gillar ändå optiska möss bättre, känns som att de hänger med bättre liksom.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

3.5 mm lift off på en icke-laser?.. snacka om att misslyckas, min budget-MS-mus/tygmatte-combo ger runt 1.5mm.
Ännu en skitmus från mionix.

Permalänk
Medlem

Själv så äger man en Mionax Naos 5000, bättre mus får man leta efter.
Och jag fattar fortfarande inte varför drar liknelser mellan denna och typ Qpad och SS, ta och kolla på en i verkligheten så ska ni få se att det är ljusår mellan dessa möss.
För i så fall är väl alla möss identiska, alla har knappar och en sensor av någon typ...

Permalänk
Skrivet av hejsann:

3.5 mm lift off på en icke-laser?.. snacka om att misslyckas, min budget-MS-mus/tygmatte-combo ger runt 1.5mm.
Ännu en skitmus från mionix.

det är väl så att drivrutinerna till musen har en inställning som tillåter en att minska och öka lift offen? eller är jag helt ute och cyklar? senaste gången jag testade en Naos 5000 så hade drivrutinerna så att man kunde ha extremt låg lift off.

och vadå ännu en skitmus? varenda mus mionix har gjort hittills har varit fantastiska.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

3.5 mm lift off på en icke-laser?.. snacka om att misslyckas, min budget-MS-mus/tygmatte-combo ger runt 1.5mm.
Ännu en skitmus från mionix.

Har du testat någon mus från mionix? I så fall hade du nog inte haft den åsikten.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

det är väl så att drivrutinerna till musen har en inställning som tillåter en att minska och öka lift offen? eller är jag helt ute och cyklar? senaste gången jag testade en Naos 5000 så hade drivrutinerna så att man kunde ha extremt låg lift off.

och vadå ännu en skitmus? varenda mus mionix har gjort hittills har varit fantastiska.

Stämmer det har jag inget klagomål, MEN det nämns inte på deras web, de görs det med N5000.
Sen, skitmus var delvis fel.. för personligen klarar jag inte heller deras formdesign.

Permalänk
Medlem

Riktigt skön mus, dock så håller min nuvarande Mionixmus så ser ingen anledning att byte riktigt än

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag skulle gärna köpa Naos 5000 om det inte vore för att min Saiph 3200 är som i nyskick efter ett års användande (förutom en gnisslig vänsterknapp,någon annan som har det?)

Jag kanske kan sälja den till min syrra...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig nyligen en NAOS 5000 efter alla guldord den fått och är OTROLIGT nöjd
Den ligger perfekt i handen och vikten är underbar!

Att den nu kommer få en lillebror i familjen kommer bli grymt!
Ser fram emot när Mionix tar fram sitt första tangentbord. Det kommer ÄGA!

Permalänk
Medlem

Har också en NAOS 5000, riktigt skön. Jag hade ett antal MX518 innan och i början när jag höll Naosen blev jag riktigt förskräckt, hade svårt att få ett bra grepp och lyfta den. Det visade sig dock att när man vant sig vid den mer formade designen och lärt sig lyfta mer med ringfingret så gick det bra mycket bättre, nu känns den klar bra mycket skönare än MX518 och skulle aldrig byta tillbaks. Min hand domnade bort efter ett tag med MX518, har inte det problemet längre.

Ett tips för dom som jag som har svårt med dpi knapparna, den bakre dpi knappen på Naos 5000 är för mig svår att nå på ett bekvämt sätt, lösningen var att göra två liknande profiler istället.
Först meckade jag ihop en profil som jag var helt nöjd med och sparade som profil 1.
I profil 1 satte jag alla dpi nivåer till samma låga sens och valde dessutom en ganska mörk färg. Den främre dpi knappen får funktionen byta till profil 2.
Profil 2 är en kopia av profil 1, fast med alla dpi nivåer till högre sensitivity och en annan ljusare färg. Främre knappen får funktionen att byta till profil 1.

Nu kan man använda främre knappen som en lättåtkomlig toggle istället.
Vill man ta det ett steg längre kan man använda fyra profiler istället, t.ex:

Profil 1 Hög sens (bägge dpi knappar till profile up, röd färg)
Profil 2 Mellan sens (främre dpi knapp till profile up, bakre till profile down, orange färg)
Profil 3 Låg sens (främre dpi knapp till profile up, bakre till profile down, gul färg)
Profil 4 Hög sens (bägge dpi knappar till profile down, röd färg)

Så funkar det så här:
Profile 1 (Hög) <-> Profile 2 (Mellan) <-> Profile 3 (Låg) <-> Profile 4 (Hög)

Då har man i alla fall möjlighet att byta till extra hög sens om man verkligen behöver. Blev lite längre inlägg än vad jag hade räknat med, hoppas det hjälper någon i alla fall...

Permalänk

Går det att ändra lift-off avståndet på denna som det tydligen går med naos 5000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baudiraud:

Går det att ändra lift-off avståndet på denna som det tydligen går med naos 5000?

Jag tror att det går. Det är väl ungefär samma mjukvara till dem i alla fall?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Jag tror att det går. Det är väl ungefär samma mjukvara till dem i alla fall?

Eftersom den är optisk och ej av laserteknik bör kanske den inte ha det bekymret? Personligen har jag aldrig vart med om en optisk mus som har större lif-off avstånd än någon ynka millimillimeter. Funtar på 3200.

Permalänk

Tydligen går det inte att ändra lift-off avståndet på musen, vilket är 3.5mm. Är det mycket för en spelmus? Är det tillräckligt mycket för att uppfattas som störigt? Har inget direkt att jämföra med..

Permalänk
Medlem

Köpte musen idag för den passade min hand så jäkla bra, och snygg är den. Tyvärr går den inte spela med då lift-off-avståndet är alldeles för mycket