Permalänk
Medlem

Dålig bild!

Hej jag har nyss köpt ett nytt moderkort till min Fujitsu Siemens Scaleo X. det är något krongel med bilden jag får någon röd orange nyans över den vanliga bilden vilket är väldigt irriterande.
jag vet inte vad jag ska göra för att fixa detta.

Moderkort: AsRock 939A785gmh
Grafik kort: Nvidia GeForce 7800GTX

Moderkortet har ett inbyggt grafik kort, kan det vara det som är problemet?
Och vad kan jag göra för att fixa det?

//Tack

Visa signatur

CPU: i5-4670K 3,4GHz GPU: Asus GTX 770 2GB
Mobo: Asus Z87-A socket 1150 RAM: 8GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
HDD: 1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm SSD: Crucial MX500 250GB
PSU: Fractal Design Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreex0:

Hej jag har nyss köpt ett nytt moderkort till min Fujitsu Siemens Scaleo X. det är något krongel med bilden jag får någon röd orange nyans över den vanliga bilden vilket är väldigt irriterande.
jag vet inte vad jag ska göra för att fixa detta.

Moderkort: AsRock 939A785gmh
Grafik kort: Nvidia GeForce 7800GTX

Moderkortet har ett inbyggt grafik kort, kan det vara det som är problemet?
Och vad kan jag göra för att fixa det?

//Tack

Grafikkortsdrivrutiner?
Installerat om windows/annat os vid byte av moderkort?

Permalänk
Medlem

Låter som glapp i kabel, ta loss och sätt tillbaka den, Jag antar att du kör VGA/D-SUB

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Min första gissning är att skärmen är paj. Vad har du för skärm och hur är den kopplad till datorn?
Testa att koppla skärmen till en annan bildkälla, samt koppla en annan skärm till datorn, för att identifiera boven i dramat.

Permalänk
Medlem

det är inget fel på skärmen, jag kör med en dvi kabel och skärmen är en tv skärm. då borde jag installera om mitt windows då?

Visa signatur

CPU: i5-4670K 3,4GHz GPU: Asus GTX 770 2GB
Mobo: Asus Z87-A socket 1150 RAM: 8GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
HDD: 1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm SSD: Crucial MX500 250GB
PSU: Fractal Design Integra R2 650W

Permalänk

Med digital signal får du antingen rätt bild eller ingen bild, som mantrat går. Med andra ord är det med största sannolikhet fel på skärmen. Som sagt, testa med annan bildkälla och återkom.

Permalänk
Medlem

ok då kan jag kolla upp det men kan det inte vara att det kronglar med grafik kortet? eftersom moderkortet har ett inbyggt grafik kort, och jag har lagt till en till?

Visa signatur

CPU: i5-4670K 3,4GHz GPU: Asus GTX 770 2GB
Mobo: Asus Z87-A socket 1150 RAM: 8GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
HDD: 1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm SSD: Crucial MX500 250GB
PSU: Fractal Design Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Du måste installera om Windows oavsett vad felet är för något.

Annars blir det som om du och din mormor skulle byta kläder/skor med varandra. Inte så troligt att de passar och ni skulle knappast trivas oavsett. Även om du kommer in i Windows och struntar i alla felmeddelanden så går datorn mycket långsammare än vad den borde göra bara för att du var för lat för att installera om.

När du kollar skärm kabeln ska då kolla båda ändar och kontakterna. Misstänker du att grafikkortet eller något annat sitter dåligt för du ta loss de, kontrollera kontakterna osv och sen sätta tillbaka dom ordentligt.

Edit:
Sen är det bra att nollställa bios och sen gå in i bios, ställa in det man vill och spara. Specillet när man misstänker problem. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvingen att bort grafikkortet för att få bild igen medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut).

Permalänk
Medlem

ahaa ok tack ska göra så

Visa signatur

CPU: i5-4670K 3,4GHz GPU: Asus GTX 770 2GB
Mobo: Asus Z87-A socket 1150 RAM: 8GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
HDD: 1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm SSD: Crucial MX500 250GB
PSU: Fractal Design Integra R2 650W