Permalänk

canon 500D eller 550D

vad tycker ni, är det någon större skillnad på dem förutom priset? 5500 respektive 8000 för dessa med objektiv där jag har kollat.

tänkte köpa snart och fastnat för dessa modeller.

för och imot

eller det räcker gott och väl med 500D?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Kör på 500D och spara 2 500:- där du tar en tusenlapp av de pengarna och lägger på ett Canon 50mm f/1.8

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Kör på 500D och spara 2 500:- där du tar en tusenlapp av de pengarna och lägger på ett Canon 50mm f/1.8

ungefär så jag tänkte med, men undrar lite över skillnaden på modellerna förutom 15till 18 mp och att den senare har lite bättre film funktion. annars ser de rätt lika ut.

funderar även på ett 75-300 objektiv fast de får jag se.

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

en till undran, räcker det med 15mb/s på minnes kortet tros eller man skall ge sig på 20/30mb/s?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

550D är lite bättre vad gäller brus på höga ISO-tal, annars är det inga jätteskillnader mellan dem.

Jag har inte koll på hur snabbt just dessa två kameror skriver till kortet, men det är främst vid mycket användning av långa sekvenser med sekvenstagning som man har nytta av snabba kort. 15MB/s borde räcka till knappa 1bild/s när väl kamerans buffert är full.

Permalänk

Vad skall du använda kameran till?
Har du haft en kamera innan?

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Skrivet av Laxxen#28:

Vad skall du använda kameran till?
Har du haft en kamera innan?

Det spelar inte så stor roll för valet mellan 500 / 550D, utan isåfall om man skulle gå upp till 50D/7D

Permalänk

Det beror helt på vad han ska ha kameran till, till exempel om han filmar mer än fotar så är 550D ett bättre val.

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Skrivet av Laxxen#28:

Det beror helt på vad han ska ha kameran till, till exempel om han filmar mer än fotar så är 550D ett bättre val.

jo man kan filma i full HD, men jag hävdar fortfarande att 500D + 50mm f/1.8 som du får för en mindre peng är ett roligare val isf

Permalänk

Yes självklart får du tycka så, men ska man slänga pengar på en 500D så tycker jag att man lika gärna kan köpa en beg. 400d eller liknande och sedan köpa vettigare objektiv m.m

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Skrivet av Laxxen#28:

Yes självklart får du tycka så, men ska man slänga pengar på en 500D så tycker jag att man lika gärna kan köpa en beg. 400d eller liknande och sedan köpa vettigare objektiv m.m

Men då kan man ju inte filma alls

Permalänk

kul att det händer lite här, filma är ju inte prio ett men alltid kul att ha. först och främst skall jag ta kort på diverse grejjer och då vill jag ha snabb sluttartid då alla grejjer inte alltid stå sill:P

men tror jag dra och köper en 500D då den verkar vara prisvärd=) även kollat begagnat och då ligger det fortfarande i prisklass vid 500d och nytt är alltid roligare.. och längre upp tänkte jag inte gå då jag mest ska använda det till hobby osv ( även om jag vill )

jag har en äldre kamera sedan innan (inte min utan lånad) och nu är det dags att köpa en egen=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

550D är riktigt bra för att filma med.

Så ska du göra filmer och använda den som videokamera också så ska du ta den.

Ska du enbart bara fota så är skillnaden mellan då inte så stor. 550 gör lite bättre bilder men inte så att mellanskillna6den är värd det.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Skrivet av Laxxen#28:

Det beror helt på vad han ska ha kameran till, till exempel om han filmar mer än fotar så är 550D ett bättre val.

hade jag filmat mer än fotat så hade jag nog sökt efter en filmkamera istället

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av Lafiel:

550D är riktigt bra för att filma med.

Så ska du göra filmer och använda den som videokamera också så ska du ta den.

Ska du enbart bara fota så är skillnaden mellan då inte så stor. 550 gör lite bättre bilder men inte så att mellanskillna6den är värd det.

som sakt, skall mest filma små sekvenser inget överdrivet, den skall användas till fotón först och främst. och då blir det nog en 500d med något objektiv till=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

hade jag filmat mer än fotat så hade jag nog sökt efter en filmkamera istället

men då kan du ju inte byta objektiv och allt annat roligt som du kan med en systemkamera!
Nej, jag vågar hävda att man kan skapa visuellt mycket häftigare filmer med en systemkamera än en consumer-filmkamera

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

men då kan du ju inte byta objektiv och allt annat roligt som du kan med en systemkamera!
Nej, jag vågar hävda att man kan skapa visuellt mycket häftigare filmer med en systemkamera än en consumer-filmkamera

det kanske du har rätt i, men filma gå ju med 500d med.. fast de är ju inte riktigt därför jag köper kameran men förstår din tanke.. men är det värt 2500 mer för att filma "lite bättre" när korten blir ungefär de samma?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

det kanske du har rätt i, men filma gå ju med 500d med.. fast de är ju inte riktigt därför jag köper kameran men förstår din tanke.. men är det värt 2500 mer för att filma "lite bättre" när korten blir ungefär de samma?

Jag tycker inte det, jag tycker att du ska köra på 500:an, och för pengarna du sparar köpa ett Canon 50mm f/1.8 -- som jag sagt tidigare i tråden

Permalänk
Medlem

*host* Elgiganten - Canon EOS 500D + 18-55 IS *host*

Jag har själv en 500D som jag är mycket nöjd med! Om jag skulle köpa nytt idag skulle jag dock kika på (om man räknar bort en 7D) en 550D istället, mest för att det känns onödigt att köpa den äldre 500D. Men med priset på Elgiganten så skulle jag hugga 500D när som helst
Kan även säga att 500D's menyer är väldigt mycket bättre än t ex. 450D, och ang. brusreducering så fotar jag ändå alltid i RAW

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Jag tycker inte det, jag tycker att du ska köra på 500:an, och för pengarna du sparar köpa ett Canon 50mm f/1.8 -- som jag sagt tidigare i tråden

varit å hämtat en 500D nu så batteriet ligger på laddning och väntar

tycker inte 550 var värd 2500:- extra då kunde man lika gärna gå ännu högre så får jag över pengar till ett par objektiv istället, tror det blir roligare så

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av Gorian:

*host* Elgiganten - Canon EOS 500D + 18-55 IS *host*

Jag har själv en 500D som jag är mycket nöjd med! Om jag skulle köpa nytt idag skulle jag dock kika på (om man räknar bort en 7D) en 550D istället, mest för att det känns onödigt att köpa den äldre 500D. Men med priset på Elgiganten så skulle jag hugga 500D när som helst
Kan även säga att 500D's menyer är väldigt mycket bättre än t ex. 450D, och ang. brusreducering så fotar jag ändå alltid i RAW

//Gorian

jodå, deras pris är ju bäst just nu även mellan märkena och så har jag varit inne på canon ett tag nu..
så de klart man slog till

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

en till undran, räcker det med 15mb/s på minnes kortet tros eller man skall ge sig på 20/30mb/s?

15 MB/s räcker bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

en till undran, räcker det med 15mb/s på minnes kortet tros eller man skall ge sig på 20/30mb/s?

Jag anser att du ska ge dig på de snabbare minneskorten, mitt resonemang följer:

Jag har en 50D (samma sensor som 500D), och när du fotar raw med den så matar den iväg 15MB/bild, och min kamera tar 6.5 bilder / sek vilket blir ca 100MB/s när man matar på, och ju snabbare kort man har desto fortare kan kameran tömma bufferten och kameran upplevs som snabbare.

Så jag anser det vara värt de extra kronorna för ett snabbare minneskort

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Jag anser att du ska ge dig på de snabbare minneskorten, mitt resonemang följer:

Jag har en 50D (samma sensor som 500D), och när du fotar raw med den så matar den iväg 15MB/bild, och min kamera tar 6.5 bilder / sek vilket blir ca 100MB/s när man matar på, och ju snabbare kort man har desto fortare kan kameran tömma bufferten och kameran upplevs som snabbare.

Så jag anser det vara värt de extra kronorna för ett snabbare minneskort

alltid kul med det snabbast skulle vara skoj med de nya 45mb/s vad de nu kosta? (såg någon reklam på elgiganten om IV på 45mb/s fast de var kanske något annat minne?)

iallafall blev det ett 8gb på 20mb/s.. mitt gamla ligger på 30mb/s så man får väll se om jag ångrar mig? annars kan jag använda den som framtida backup

för ska jag börja köra raw med så lär det bli ett kort på 16-32gb i vilket fall, för när man är iväg blir det många kort..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

nu har jag lekt lite med kameran och den verkar väldigt bra.. så jag är nöjd.. skall testa ordentligt till helgen så får vi ser hur det är då..

den är ju betdligt snabbare än min gamla..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

nu har jag lekt lite med kameran och den verkar väldigt bra.. så jag är nöjd.. skall testa ordentligt till helgen så får vi ser hur det är då..

den är ju betdligt snabbare än min gamla..

Jag tror du kommer bli grymt nöjd! Men ta en titt på Canon 50mm f/1.8 -- Det är nästan ett måste till en Canon systemkamera

Permalänk
Medlem

Fotar man mycket porträtt kan en ljusstark 50mm vara najs att ha (man kan såklart köpa det bara för att det är billigt åxå...), men det är ju inte något allroundobjektiv på APS-C precis. Jag hade alla dagar i veckan hellre haft en 35:a eller, på Canon, helst en 28:a (men då blir det ju lite dyrare).

Permalänk
Medlem

Även om 50/1.8 är ett väldigt bra (optiskt) objektiv, så har jag knappt använt mitt. För litet omfång för att användas all-around, och då faller det snabbt undan. =/ Men jag ska försöka använda det mer ^^ Men det är väldigt skarpt och otroligt prisvärt, och även många människors favoritobjektiv.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

vad tycker ni, är det någon större skillnad på dem förutom priset? 5500 respektive 8000 för dessa med objektiv där jag har kollat.

tänkte köpa snart och fastnat för dessa modeller.

för och imot

eller det räcker gott och väl med 500D?

Rekommenderar 550D, den är betydligt uppgraderad.
Har 550D själv. Bäst.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Jag tror du kommer bli grymt nöjd! Men ta en titt på Canon 50mm f/1.8 -- Det är nästan ett måste till en Canon systemkamera

tror med det blir grymt bra, skall bara få mitt minneskort med, kommer imon.. har redan kollat på det objektivet och kommer troligtvis köpa det oxå skall även ha ett teleobjektiv heter det va? så man kan zooma lite

gillar skarp af och is på objektivet

så det blev nog ett bra köp ändå.. även sätt till priset..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,