Permalänk
Skrivet av grimmer:

Rekommenderar 550D, den är betydligt uppgraderad.
Har 550D själv. Bäst.

om du läst lite till så hade du sätt att jag köpte 500d och är än så länge nöjd med den såg inte någon anledning till 550d då den kostade 2500 mer..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

nu har jag visserligen köpt kamera men hur är det med de spegellösa kamrorna, är de lika bra?? de är ju mindre!!

kan ju alltid lämna tillbaka min:/

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

nu har jag visserligen köpt kamera men hur är det med de spegellösa kamrorna, är de lika bra?? de är ju mindre!!

kan ju alltid lämna tillbaka min:/

Nej de är långt ifrån lika bra - är du inte nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

nu har jag visserligen köpt kamera men hur är det med de spegellösa kamrorna, är de lika bra?? de är ju mindre!!

kan ju alltid lämna tillbaka min:/

De har fördelen att de är mindre. De har nackdelen att de har sämre sökare. AF-prestandan är vanligen sämre på de spegellösa kamerorna.

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Nej de är långt ifrån lika bra - är du inte nöjd?

bra fick jag svar på de

jodå fick mitt kort idag så har klippt ett antal hundra kort redan=) mycket nöjd, snabbt går det, även filmat lite oxå, inte lika fint men ändå 100 gånger bättre än min gamla:P

så jag har inget att klaga på, batteriet håller än, så det var bra med!

undrar över 50mm objektivet.. skall det vara is och af i de oxå eller funkar de annorlunda när det är fasta?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av dumbo:

De har fördelen att de är mindre. De har nackdelen att de har sämre sökare. AF-prestandan är vanligen sämre på de spegellösa kamerorna.

hade inga större planer på att lämna tillbaka, lläste bara att de "skulle vara lika bra" men mindre och det går ju inte alltid ihop.. men mindre böver jag inte, rätt lagom storlek på den jag har

tack för svar..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av zlim_zune:

bra fick jag svar på de

undrar över 50mm objektivet.. skall det vara is och af i de oxå eller funkar de annorlunda när det är fasta?

Canons 50mm f/1.8 har inte IS, AF har det och jag anser att de bör ha AF annars måste man sätta fokus manuellt och det är inte lika lätt på dagens kameror som på gamla kameror där man kunde se fokus i sökaren.

Vad objektivet har istället för IS är ju då en större bländare (1.8) vilket minskar behovet av IS samt en finfin prislapp

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Canons 50mm f/1.8 har inte IS, AF har det och jag anser att de bör ha AF annars måste man sätta fokus manuellt och det är inte lika lätt på dagens kameror som på gamla kameror där man kunde se fokus i sökaren.

Vad objektivet har istället för IS är ju då en större bländare (1.8) vilket minskar behovet av IS samt en finfin prislapp

jo billig är den=)

jo, af gillade jag´, de hjälper till, lata dagar;)

så en sådan får det bli

tack för hjälpen

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Har haft äran o köra lite 500D i 2 dar nu, tycker det är en riktigt fin kamera, trots att jag är "Nikonist" ^^

Tittar lite o jämför speccen, 500D verkar som mest köra 20fps i Full HD, medans 550D klarar 30fps. 550D har dessutom 18mp mot 15.1 och max ISO 6400 mot ISO 3200. Hade för mig den körde i 25fps 500D men, jaja

Hm. Nej, du gjorde rätt tycker jag, en fin normaloptik för dom mellanskillnaden ger mer tror jag

edit: För övrigt, underskatta inte Filmfunktionen, den är sjukt bara man klarar sig med MF.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Hm. Nej, du gjorde rätt tycker jag, en fin normaloptik för dom mellanskillnaden ger mer tror jag

Fast en 50mm är ett kort tele på en 500D. En normal för 500D ligger på 28-30mm ungefär (man kan väl med lite vilja sträcka det till 35mm) och någon sån får man inte till en Canon för mellanskillnaden om man inte väljer att gå ner i ljusstyrka till f/2.8, eller köper begagnat.
EF 35/2 går väl nästan att klämma in för 2500kr, men den presterar väl "sådär" i hörnen på full öppning...

Permalänk
Medlem

Har själv en EOS 550D och tycker att den är superb!

valde den istället för 500D just för att kunna spela in 720p klipp i 60fps.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Fast en 50mm är ett kort tele på en 500D. En normal för 500D ligger på 28-30mm ungefär (man kan väl med lite vilja sträcka det till 35mm) och någon sån får man inte till en Canon för mellanskillnaden om man inte väljer att gå ner i ljusstyrka till f/2.8, eller köper begagnat.
EF 35/2 går väl nästan att klämma in för 2500kr, men den presterar väl "sådär" i hörnen på full öppning...

Jag har ingen 100 koll på Canons utbud då jag inte kör märket, men antog nästan att dom hade någon modern 35mm för under 3k. Jag är medveten om brännvidsförlängningen på 1.6x, så det var 28-35mm jag tänkte på(normaloptik för en APS-C kamera). 35mm f/2.0 ser jag inga problem med, kantoskärpa vid full öppning(2.0) på en optik för 2700kr, känns som man får leva med faktiskt Men sen är det ju ingen som hindrar TS från ett kort tele i form av en 50mm optik hellr.

Ellr gör man något annat kul för dom resterande 2500kr

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

har en 500D riktigt nöjd med den valde mellan den och 550d´n men då jag inte filmar och jag inte behöver 18 mp (15 är mer än tillräckligt) valde jag 500d och har mer pengar över till objektiv;D

Något som jag INTE gillar med den är att den inte har en full manuellt läge bara flera "semi manuella".

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Nej de är långt ifrån lika bra - är du inte nöjd?

= Sanning med modifikation.

Sony NEX-5 och NEX-3 är spegellösa kameror som har en APS-C-sized sensor så de leverar säkerligen lika bra resultat som en Canon 500D t.ex. med rätt optik.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Något som jag INTE gillar med den är att den inte har en full manuellt läge bara flera "semi manuella".

Vad är det med "M" som inte är manuellt menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Vad är det med "M" som inte är manuellt menar du?

hahaha, där ser man:P fick hem kameran för en vecka sen, nog för det inte kan ursäkta det där:) tar tillbaka det där om manuellt och säger "den har allt jag behöver".

Permalänk

Jag måste säga att jag är kär i min 550D, har standardoptiken (18-55mm/f3.5) och prime 50mm/f1.8. Tar helt underbara bilder vid rätt inställning samma gäller video
Det tar ett tag att lära sig grunden m.m. men det är jävligt kul

Ett tips till dig zlim_zune är att skaffa stativ om du inte har det och kanske en fjärrutlösare med timer? (Det är något jag bara måste skaffa för timelapse (A) )

Lycka till med fotograferandet!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

550D vs 500D
Skillnaderna mellan 550D och 500D är så har vi summerat de här:
- Ca 3 miljoner fler pixlar
- Ny ljusmätare som mäter i fler zoner
. Fler steg för exponeringskompensation
- Lägre brusnivåer trots högre upplösning
- Valbart högsta ISO i autoläget
- Bättre skärm och visar större bild
- Sekvenstagning med 3,7 b/sek mot 3,4 b/sek
- 24 & 25 b/sek istället för 20/b sek som ger bättre flyt vid HD filmning
- Anslutning för extern mikrofon
- 7x förstoring/beskärningsläge för film i VGA (vanlig TV upplösning)

Källa: cyberphoto

Visa signatur

GIGABYTE Z77X-UD3H|Intel Core i7 3770k@3,90 GHz|Corsair Cooling Hydro H100 |Corair Vengeance 16 GB DDR3 1600Mhz|GTX780 x 2 6GB| 250 SSD +300+400+400 GB HD | Corsair Powersupply 850W

Permalänk
Medlem

Jag hadde snarare väntat på att Nikon D7000 kommer i butik.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Jag hadde snarare väntat på att Nikon D7000 kommer i butik.

Nikon D7000 med objektiv kostar mer än dubbelt så mycket än kameror + objektiv som räknades här. Jag gillar D7000 så inget emot kameran i sig, men jag tror inte någon i den här tråden ens övervägde den prisklassen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Det spelar inte så stor roll för valet mellan 500 / 550D, utan isåfall om man skulle gå upp till 50D/7D

Spelar visst roll, 550D är betydligt bättre på filmning.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddick:

550D vs 500D
Skillnaderna mellan 550D och 500D är så har vi summerat de här:
- Ca 3 miljoner fler pixlar
- Ny ljusmätare som mäter i fler zoner
. Fler steg för exponeringskompensation
- Lägre brusnivåer trots högre upplösning
- Valbart högsta ISO i autoläget
- Bättre skärm och visar större bild
- Sekvenstagning med 3,7 b/sek mot 3,4 b/sek
- 24 & 25 b/sek istället för 20/b sek som ger bättre flyt vid HD filmning
- Anslutning för extern mikrofon
- 7x förstoring/beskärningsläge för film i VGA (vanlig TV upplösning)

Källa: cyberphoto

Filmning kan väljas mellan 25 b/s 30 b/s och 60 b/s. Har en 550D själv.

Visa signatur

Grimmer (CAD/CAM ingenjör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmer:

Filmning kan väljas mellan 25 b/s 30 b/s och 60 b/s. Har en 550D själv.

På 720p, dvs c:

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Idag känns det inte som något att fundera över, 550D + kitobjektiv för 6500 :- hos elgiganten.

Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Men då kan man ju inte filma alls

Känner inte så många som faktiskt filmar med sina systemkameror.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

var ett tag sedan nu, är nöjd med kameran, filmar inte så mycket men ser det ändå som en kul extra pryl som ändå gå att använda.. men visst vill man alltid ha bättre men om några år så köper man säkert en ny igen och då är det samma visa igen och bättre blir det..

många bilder blir det och snabb är den (oftast), tror inte jag köper ett 50mm objektiv utan är nog mer ute efter ett 30mm objektiv, får se har inte bestämt mig ännu.. men jag känner inget behov för en dyrare kamera förutom hastigheten i kameran och då får man gå upp mer än 550d i pris, så det kommer att komma när jag byter nästa gång annars klarar jag mig väldigt bra just nu

någon som vet en bra väska man kan köpa till som man får ner 500d med standard objektivet på kameran och kanske ett objektiv jämte men inget krav.

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

någon som vet en bra väska man kan köpa till som man får ner 500d med standard objektivet på kameran och kanske ett objektiv jämte men inget krav.

Jag har en Kata DT-211 som jag har när jag bara ska ha kamera med 1-2 objektiv och/eller något annat smått med mig. I förhållande till sin storlek får man ändå ner mer än i många andra väskor plus att det är en sling, vilket jag tycker är smidigare än traditionella axelväskor av olika slag. Det är inte så många som säljer den i sverige och den är eg lite dyr, men beställer man på ebay kan man komma lite billigare undan.

Annars är Tamracs "Velocity"-serie trevliga. Clas Ohlsson har bra pris på Velocity 6x, som kanske skulle kunna vara något. Eventuellt kanske du behöver gå upp på Velocity 7, beroende på vilket mer objektiv det är frågan om.