Ett udda hårddiskproblem...(?)

Permalänk
Medlem

Ett udda hårddiskproblem...(?)

Jag har ett lite udda problem, min vanliga hårddisk är returnerad p.g.a den efter en del problem inte bootade, och nu använder jag min gamla istället medan jag väntar på den nya.

Min vanliga betedde sig mycket märkligt innan den gick sönder, den startade om ibland (den verkade förlora strömmen eller något eftersom man hörde hur den gick igång vid omstarten), och ibland när man stängde av datorn lyste hårddisklampan bara och släden på cd-brännaren åkte ut några centimeter och så fick man stänga av manuellt via knappen på datorn.

Nu när jag använder min gamla hårddisk har exakt samma sak börjat hända. Jag kan inte förstå vad detta kan bero på, kan det vara något med nätaggregatet eller kan det bero på att jag har en del mappar o.s.v som jag har flyttat över mellan diskarna, som kanske är virusinfekterade och på så sätt skadar någon sektor?
Jag har sökt efter virus med F-Secure men inga har hittats.
Jag är förbryllad...

Visa signatur

Grimmer
Grimner <--

Permalänk

nja svårt att veta..
det är nog inte något mjukvaroproblem...
är det gammla grejor du har?

Permalänk
Medlem

Det kan jag inte påstå...Hårddisken jag skickade in hade jag fortfarande 1-års garantin kvar på, de övriga datordelarna köpte jag i februari.
Nätaggregatet har värden som stämmer, så det kan det inte vara något fel på. Just det där att släden på cd-brännaren åker ut någon cm är ett totalt mysterium för mig, det låter ju löjligt!

Körde chkdsk för ett tag sedan i W2k, och då fick jag rapporten om att det fanns ett fel på disken (den gamla som jag kör med nu i väntan på min nya). Jag schemalade chkdsk till nästa gång jag startade om datorn, och då började den leta ett tag men man hinner inte se resultatet för den startar om på en gång och bootar som vanligt.

Visa signatur

Grimmer
Grimner <--

Permalänk

varför cd gör som den gör har jag ingen anning om !!!

Hämta hem program från hd tilverkaren för att testa den o formatera..

kör du med ett överklockat system? det har varit en varm sommar hur är hd temp?

Permalänk
Medlem

Det kan vara att du har klockat för mycket, eller kör med för låg volt, min hårddisk kunde starta om sig helt plötsligt när man var inne i windows, efter nerklockning så funkar det fint, det hände inte ofta, kanske en gång i veckan.

Visa signatur

Athlon 64 3000 1.8 @2.3 MSI K8N Neo 2. Geforce 4 Ti 4400 @ 4600.

Permalänk
Medlem

Klockade multiplen direkt i BIOS för ganska länge sen i vintras, nu i sommar har jag bara kört på original eftersom det har varit så varmt...Fan processorn hade en temperatur på 50 grader idle ett tag.

Borde verkligen hårddisken påverkas av det? Det konstiga är ju att nu har min gamla hårddisk som jag använder i väntan på den nya också börjat bete sig relativt konstigt. Men så är den ju gammal också.

Visa signatur

Grimmer
Grimner <--