Datorn är seg, är mitt 3dMark Score bra/dåligt?

Permalänk
Medlem

Datorn är seg, är mitt 3dMark Score bra/dåligt?

Hejsan!

Först upp, mitt system: Komplett.se - PC i delar - Intel Core i5 760
Obs! Hitachi hårddisk ( https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575684 ) istället för den i listan + ett XFX Geforce GTX 275.

Jag gjorde en post förut på sweclockers och fick 2 trevliga svar, tyvärr hjälpte inget av tipsen men det är ju inte tipsarens fel! Det går väldigt segt när jag packar upp "större" filer (1gig+) ett serie avsnitt på 1.1gig kan ta upp till 4-5minuter utan något annat program igång.
(tipsen var att omformatera, defragmentera)

Kör på Windows 7 ultimate 64bitars, ALLA drivrutiner uppdaterade senast för ett antal timmar sedan.

För att ni ska förstå exakt hur extremt slött det är så märkte jag för någon dag sedan när jag la över bilder och mindre filmklipp som jag tagit under semestern från en skit laptop köpt just för att lagra filer under semestern (eMachines M350-21G16 Mini - Mini PC - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF) när jag la över filer från denna datorn till en extern hårddisk så gick det i ca 15mb/s och min "vanliga" dator (länk högst upp) laddar i mellan 12-19mb/s.. väldigt sällan över 15mb/s men det händer och 19mb/s har varit MAX

Det kan väl inte stå rätt till isåfall? Så jag körde 3DMark, problemet är bara att jag inte förstår riktigt vad som är bra score och vad som är dåligt, och hur man kan se om något är sönder eller så.

3DMark Score:

Del1: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/3dmark%20score.gif
Del2: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/3dmark%20score2.gif

Tog med exakt hela för säkerhets skull.

Det finns antagligen något jag glömt men har försökt få med allt jag kan tänka på, suttit och läst min post 6gånger säkert för att hitta något att tillägga men nope. Om något är oklart uppskattas det om ni frågar istället för att bara gå ut från posten, är i ett stort behov att få detta fixat nu så att jag slipper tänka på det mer, haft det såhär i ca 8 månader nu. ringt Komplett supporten ett antal gånger, skickat in moderkort och hårddisk (därav jag fick en annan) men inget har hjälpt.

Permalänk
Vila i frid

16k på 3dmark06 är väl inet SÅ dåligt, men det är inte speciellt bra heller.

Vad säger Coretemp om processor tempen medans du kör PRIME95.

Externa diskar för USB 2 går i ca 20 MB/se med skrivcache avslagen (kan ändras under egenskaper för den exerna disken) och drygt 30 MB/sek med skrivcachen påslagen.

Vad säger HDTUNE 2.55 om din hårddisk överföringshastighet?

Permalänk
Medlem

Hejsan Hasenfrasen tack för ditt svar, jag började med att köra PRIME95 och efter ca 20sec så dog datorn bara, när jag startade upp datorn igen så körde jag HDTUNE och här är ressultatet : http://data.fuskbugg.se/skogsturken/HDTune.png

Ska testa PRIME95 igen och se vad som händer.

Körde PRIME95 i ca 15sec nu, datorn hann inte stängas av automatiskt denna gången men jag stängde av programmet då det blev vääääldigt varmt, tog ca 5sekunder sen var temperaturen uppe i följande:

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/CPU.png

Permalänk

Inte så himla bra, min stationära gör lite över 4k

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Inte så himla bra, min stationära gör lite över 4k

Uhm, inte säker på att jag förstår dig, jag hade 16k i score, du skriver först "Inte så himla bra," sedan skriver du att du får runt 4k själv? eller menade du 40?

Permalänk
Medlem

Du bör omgående se över din processorkylare. Rekommenderar inte temperaturer över 70 i maxload för en "normal" arbetsdator.. 90 är verkligen inte bra för prollen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Din kylare är felmonterad. Använd inte datorn igen förrns du fixat detta.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, det är ju uppenbart att något inte stod rätt till efter testet där, jag ska gå och köpa kylpasta snart när butiken här öppnar, någon speciell man ska använda? Någon ni har bra erfarenhet av eller det är bara att ta någon i bunten? Iallafall jag tänkte på det, Fläkten verkar på alla sätt och vis vara rätt monterad, så jag undrar, om ni nu går efter de katastrofala temperaturerna i testet där, kommer det att hjälpa med ny kylpasta och så eller är min fläkt sönder?

Permalänk

Det skiljer väl som max 2-3c° mellan olika kylpastor. Men kylaren kan ju vara dåligt monterad kanske, så det kanske hjälper att göra om det? Men Noctua NH-1 och Arctic Cooling MX-2 är ju bra, kör själv på noctuas då den kom med min kylare
Vad har du för kylare btw?

Edit: Något måste ju vara lite rajtans med grafikkortet, ett gtx 275 ska väl vara snabbare än ett 5770?
jag får 16708p i 3Dmark06 och hade runt 3-5fps mer i de olika testen :/

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem

Roosenquist, Okej, ja vi får se, jag frågar, känner han som jobbar där, får se om han kan rekommendera något. Sorry tabbade mig med länken till mitt system märkte jag nu, här är en förhoppnings vis fungerande länk: https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488612 .

Mja jag vet inte, kan inte grafikkort så kan inte direkt säga varken det ena eller det andra. Är mitt grafikkort sämre än det borde på testerna också?

Permalänk

Ja liksom kollar man på Tomshardware (5770 till höger) så smiskar ju 275an mitt 5770 i alla tester utom Supreme Commander 2. Din processor är ju bättre än min och du har snabbare minnen dessutom, så förstår inte riktigt.

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen intels stockkylar monteringssystem är kasst. För att montera den riktigt kolla manualen. Det kanske finns en guide på youtube som visar det på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Roosenquist: Nej jag förstår inte riktigt heller det.

Jocke92: beställde en hårddisk som kommer idag så efter jag hämtat den på posten ska jag öppna datorn så jag får väl passa på att följa en guide då också, har haft hjälp med att bygga datorn av en kunnig polare så den ska vara rätt installerad, dessutom lämnat in datorn på pappas jobb och låtit deras IT avdelning kolla på den, hoppas ju dom hade sagt till om den satt fel eller så. Du säger även att du tycker intels stockkylar monteringssystem är kasst, finns det något man kan göra åt det? köpa till något eller så som gör det bättre?

Edit: Vet inte om det hjälper något men jag körde PCMark Vantage också, så här ser det ut:
ORB - Result Analyzer

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

Roosenquist: Nej jag förstår inte riktigt heller det.

Jocke92: beställde en hårddisk som kommer idag så efter jag hämtat den på posten ska jag öppna datorn så jag får väl passa på att följa en guide då också, har haft hjälp med att bygga datorn av en kunnig polare så den ska vara rätt installerad, dessutom lämnat in datorn på pappas jobb och låtit deras IT avdelning kolla på den, hoppas ju dom hade sagt till om den satt fel eller så. Du säger även att du tycker intels stockkylar monteringssystem är kasst, finns det något man kan göra åt det? köpa till något eller så som gör det bättre?

Edit: Vet inte om det hjälper något men jag körde PCMark Vantage också, så här ser det ut:
ORB - Result Analyzer

Som redan påpekats - din kylare sitter förmodligen inte som den ska. Anledningen till att du får SÄMRE resultat än väntat är att cpu'n "throttlar" för att handskas med värmen. Dock när du stresstestar cpu'n så hjälper inte ens throttling för att hålla värmen i schack, vilket gör att datorn startas om/stängs av (beror på bios inställningar med mera).

Som sagt: Använd inte datorn förrän du åtgärdat det för att undvika att permanent skada CPU'n. Detta beror förmodligen på INTELs helt värdelösa monteringssystem till deras stock-kylare. Det är verkligen kasst och jag har själv förbannat det den enda gången jag använt det.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Jag förstår, men förlåt om jag är noobig och jobbig, ni säger "tills du åtgärdat detta" osv, hur åtgärdar jag det då? för somsagt jag är inte grym själv men har fått hjälp att sätta dit den förut, och kollade guider nu i efterhand (både video & "text m bilder") för att se om dom gör något speciellt som vi missat när vi satte dit min. Jag förstår inte vad som är fel, alltså hur den har blivit fel installerad.

Igen sorry om jag är trögfattad men är inte så insatt i sånthär därför jag vänder mig till er som är kunniga. Uppskattar brutalt mycket om ni skulle kunna precisera er lite. Igen sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

Jag förstår, men förlåt om jag är noobig och jobbig, ni säger "tills du åtgärdat detta" osv, hur åtgärdar jag det då? för somsagt jag är inte grym själv men har fått hjälp att sätta dit den förut, och kollade guider nu i efterhand (både video & "text m bilder") för att se om dom gör något speciellt som vi missat när vi satte dit min. Jag förstår inte vad som är fel, alltså hur den har blivit fel installerad.

Igen sorry om jag är trögfattad men är inte så insatt i sånthär därför jag vänder mig till er som är kunniga. Uppskattar brutalt mycket om ni skulle kunna precisera er lite. Igen sorry

Inget du behöver be om ursäkt för.

På intels kylare är det 4st "clips" - en i varje hörn. Om jag minns rätt så ska man först trycka i dem genom respektive hål och sedan skruva åt det håll som pilen visar. När du gör det så fälls det ut en spärr längst ned på "clipsen" vilket gör att de "greppar" på andra sidan moderkortet och därmed kan kylaren inte ramla av.

Mitt råd är följande:

Plocka bort kylaren och sätt på den igen. Att lägga ny kylpasta är det bästa, men förvisso inte helt nödvändigt, förutsatt att kylaren denna gång fästs korrekt.

Innan du gör det: öppna sidodörren på datorn och vicka lite på kylaren för att se om den sitter dåligt. Den ska sitta stabilt och plant mot CPU'n, annars sitter den inte riktigt och man upplever då de saker du nämnt ovan i tråden (omstart, avstängning etc).

Om du är osäker på att det är felmontering som är ditt problem, testa lägg datorn ned på sidan (så att kylaren av ren gravitation ligger mot ytan. Tryck lite lätt på den så att eventuella "glipor" försvinner. Genom att göra det bör du kunna testa om kylaren sitter fel.
Lycka till.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ditt svar, köpte kylpasta igår, får göra som tipsat nudå, montera av den å på med kylpasta och följa en guide helst video guide till 100%, åte´rigen tack så mkt

Om det av någon anledning inte hjälper, är allt annat 100% uteslutet så om kylpasta och ommontering inte hjälper då är fläkten sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

Tack så mycket för ditt svar, köpte kylpasta igår, får göra som tipsat nudå, montera av den å på med kylpasta och följa en guide helst video guide till 100%, åte´rigen tack så mkt

Om det av någon anledning inte hjälper, är allt annat 100% uteslutet så om kylpasta och ommontering inte hjälper då är fläkten sönder?

Hehe jadu, kolla så att verkligen fläkten snurrar bör ju vara första steget. Ifall den inte gör det så hjälper det inte om du monterar om den.

Så kolla det innan du monterar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss följande:
1, Kollade så att CPU'n inte satt löst.
2, Kollade så att den faktiskt snurrade och inte var helt död. SVAR: Den snurrar på fint.
3, Tog bort gammal kylpasta med rekommenderad alkoholiserat borttagnings medel.
4, Satte dit en liten klick ny kylpasta.
5, Kopplade på CPU fläkten igen och kontrollerade att den satt stadigt.

Ska köra ett test nu och se hur det går.

Testet visar mellan 56-70Grader på alla Cores, det låter mycket tycker jag dessutom är det en eld symbol brevid som inte direkt ändrar mina misstankar om att det är för högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

Gjorde nyss följande:
1, Kollade så att CPU'n inte satt löst.
2, Kollade så att den faktiskt snurrade och inte var helt död. SVAR: Den snurrar på fint.
3, Tog bort gammal kylpasta med rekommenderad alkoholiserat borttagnings medel.
4, Satte dit en liten klick ny kylpasta.
5, Kopplade på CPU fläkten igen och kontrollerade att den satt stadigt.

Ska köra ett test nu och se hur det går.

Testet visar mellan 56-70Grader på alla Cores, det låter mycket tycker jag dessutom är det en eld symbol brevid som inte direkt ändrar mina misstankar om att det är för högt

Om 70 är MAX vid stresstest och du har Intels standardkylare så får du nog se uppdraget som slutfört. Eldsymbolen tror jag att jag känner igen och det visar nog endast att du stresstestar.

Testa att göra samma sak som tidigare då datorn startade om osv. Lyckas det nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Om 70 är MAX vid stresstest och du har Intels standardkylare så får du nog se uppdraget som slutfört. Eldsymbolen tror jag att jag känner igen och det visar nog endast att du stresstestar.

Testa att göra samma sak som tidigare då datorn startade om osv. Lyckas det nu?

Okej, 70 låter mycket men om det är runt där det brukar ligga med standard kylare så är jag nöjd, det betyder ju att det fungerar som det ska. Vilken tur det där med eldsymbolen, det känns ju inte så bra när man mäter temperaturer och ska hälst ha det kallt så poppar det upp en eld symbol :S.

Yes jag körde samma test som förut, stängde av efter 1minut dock för förstod inte riktigt hur test programmet funkade, stod inte (va jag kunde se) att testet höll på och hur långt det hade kommit eller något sådant. Är det så att den bara maxar och så får man själv stänga av när man tycker att man är nöjd?`Kändes lite så tycker jag iaf.

DeluxXxe du har varit skit grym och hjälpsamm! Alla ni andra också.

En sista sak som jag tänkte nu när jag läste ditt senaste inlägg, om 70 är normalt under stress. Är det något ni rekomenderar att ha eller borde man investera i något extra? Isåfall, finns det någon ni kan rekommendera som är grym, eller som ni har bra erfarenhet av (som passar till mitt system ofc)

Återigen tack allihopa för alla svar, har haft dålig erfarenhet förut, man får någon som svarar på ens post med en fråga, när man tar reda på svaret och skriver det så dör tråden ändå ut. Lite små jobbigt. Men här fick man verkligen hjälp, folk kollade lite då och då efter ny info från min sida, har verkligen varit grymt.

Edit: CPU tempen är nu nere under 70, skrev aldrig upp vad den låg på men ca 54grader något sånt, dock har jag stött på ett annat problem, blir så jävla less, kört 3DMark 2 gånger med ca 1timmes mellanrum (inte för det kanske spelar någon roll) men iaf, fick 13,9k första testet...alltså söligare än innan CPUn var CP varm, 2a testet visar 13,4k... jag har alltså gått ner efter att ha fixat kylningen på CPU'n... /suck.

Edit2: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/aa21312312312312.png

Permalänk

På första bilden så är din CPU-clock på 2720 MHz, och på den senaste 2265 MHz.
Har du varit in och pillat i bios?

Visa signatur

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosenquist:

På första bilden så är din CPU-clock på 2720 MHz, och på den senaste 2265 MHz.
Har du varit in och pillat i bios?

Hmm det har du rätt i, nej jag har inte rört några inställningar i bios eller någon annan stans :(. Körde 3st test nu precis och nu är det "CPU Speed 2720 MHz" igen. Vet inte varför det visade annorlunda förut.
Mitt score är på 16k igen. Alltså på "resan" att förbättra min dator har det nästan bara blivit sämre och sen har man fått kämpa och tillslut lyckats få upp det till så som det var när man började. det går inte frammåt något bortsätt från kylaren som uppenbarligen satt lite snett lr nått.

Borde jag vara nöjd med 16? Känns fortfarande för lågt med tanke på vad Roosenquist skrev också

"Ja liksom kollar man på Tomshardware (5770 till höger) så smiskar ju 275an mitt 5770 i alla tester utom Supreme Commander 2. Din processor är ju bättre än min och du har snabbare minnen dessutom, så förstår inte riktigt. " Han får bättre ressultat än mig fast jag har bättre grafikkort, prolle, och minnen :S.