Permalänk

Speldator för wow

Godkväll gott folk!
Har fått i uppdrag av en kompis att hjälpa till vid datorköp, riktigt kluven på hur jag ska göra men hade tänkt en rigg baserad på Phenom II x4 955:an och ett Gtx 460 1gb. Datorn ska användas till lite allround sysslor men främst inriktad mot World of warcraft. Skärm och OS är löst. Det enda som behövs är alltså burken
Väldigt tacksam på något förslag, har själv satt ihop men vill ha lite feedback!

Mitt förslag, med reservation för ändringar, ska nog läggas till någon annan kylare + kylpasta.
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Dator%202.png

MVH Niklas

Visa signatur

Fractal r6 R5 3600 h115i pro 1080ti@ Accelero xtreme IV 16GB vengeance

Permalänk
Medlem

Kommer fungera utan problem till WoW.

Visa signatur
Permalänk

Haha alltså som vanligt när jag gör en tråd så är jag lite för förhastad. 7000 +- 500 är alltså budgeten. Kom på nu i efterhand att jag tänkte på Gigabyte's variant av gtx 460 och hade egentligen tänkt att det skulle vara med:Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se
Sedan, eftersom Fractal designs R3:a är så pass populär ser jag att det är långa leveranstider, har ni något förslag på ett alternativ till låda?

Visa signatur

Permalänk

Antec Three Hundred - Inet.se

en sån kan jag starkt rekommendera, då man också får med 1 140 mm och 1 120mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Asså, den där är sjukt overkill, men visst kommer det fungera utan problem

Jag sitter på ett 4850 och en phII 550 och foldar med typ 100fps i dalaran
Dualboxar med över 100fps i båda klienterna (utan folding, förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Om du är på en RP-PVE Server med 4 personer online och kör i upplösningen 1024X768.

Ta det lungt att säga till folk vad som räcker och inte, kalla inte hans dator overkill någonstans.

Flesta folk kör i 1920x1080. På en väbefolkad server så går en Phenom 955 ner på knäna totalt då.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

För det första borde du kolla på en likvärdig Intel i5 setup istället.

http://img440.imageshack.us/img440/2696/inteli5.png

Möjligen annat moderkort/minnen.

ang. moderkortet hänvisar jag till : #10422488

Om du vill köra amd:

Skulle köra på ett GTX460 och ett moderkort med USB3/SATA3 alternativt OCZ nätagg samt 955an.

GTX460 1GB OC har likvärdig prestanda och är billigare.
USB3/SATA3 är framtidssäkert, kanske inget du bryr dig om nu men känns dumt att köpa utan i dagens läge.
OCZ har modulära 80+ certifierade 600w agg för 599.
955an går hur lätt som helst att klocka upp i 965ans hastigheter och dessutom en bra bit över.

Planerar du att klocka till maxgränsen så kör på en 965, om inte, kör på en 955.

i5 krossar ju AMD de flesta dagarna i veckan Någon annan kan komma med förslag på moderkort.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Tack för förslagen! Jo klart jag vet att det finns situationer då detta är overkill. Spelar själv wow med min setup fast har ställt ner till 1680x1050. I hans läge gäller en 22 tum Samsung med full upplösning, alltså inget 16:9 format. Kan även tillägga att jag har egen erfarenhet av Antec 300 och det är väl en helt okej låda.
Kom med mer förslag om ni vill, fler är bättre än inget!

Visa signatur

Permalänk

Är alternativet med i5:an verkligen motiverat? För så stor skillnad i spel ska det väl ändå inte vara. Är det inte bättre att gå på 955:an och köpa en 212 hyper plus Till den istället? Sen när vi känner att den svettas lite väl mycket hjälper jag bara till och klockar den lite.
Men har ni några andra förslag på en datorlåda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satte ihop detta paket i en annan tråd åt en kille som ville ha en burk för 7 000. Du kommer utan problem att ligga i 60+ FPS i fulla raids med alla byggen som har postats i denna tråd inget snack om det.

Jag har ingen personlig erfarenhet av chassit men det ser väl ganska vettigt ut för att vara i den prisklassen, annars är det bara att byta till ett annat.

Permalänk

Jag satte ihop vad jag tyckte var ett riktigt starkt paket, kommer att lägga upp detta när jag kommer hem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av andelf:

Haha. Nej den datorn är inte overkill...

Permalänk

Btw så ser Sarky's paket väldigt bra ut

Permalänk

Hej igen, hemkommen och allt!
Detta är ett nytt förslag
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-Dator%202.png

Tycker det känns stabilt och bra. Angående fläktarna tänkte jag att man sätter Nexus 120mm i en push/pull konfig med hyper 212 plus, sedan har man två scythe i fronten undervoltade till 7v för tystare gång.
Jag anser att detta paketet ser väldigt bra ut, åsikter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammsateh:

Hej igen, hemkommen och allt!
Detta är ett nytt förslag
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-Dator%202.png

Tycker det känns stabilt och bra. Angående fläktarna tänkte jag att man sätter Nexus 120mm i en push/pull konfig med hyper 212 plus, sedan har man två scythe i fronten undervoltade till 7v för tystare gång.
Jag anser att detta paketet ser väldigt bra ut, åsikter?

Det bra ut skulle jag säga. Kan dock tycka det är duktigt med överkapacitet på nätagget, skulle tippa på att den burken drar mellan 250-350W i full load så ett 500W agg räcker gott och väl.

Permalänk

Okej okej, går i tankarna om jag ska ''konvertera'' det till en ren speldator eller behålla Usb 3.0 och Sata 6gb/s. Det vill säga byta till ett SLI redo moderkort. Som jag anser är det ändå rätt viktigt med de nya gränssnitten... Och ett gtx 460 ger ju rejält med kräm så Lutar ändå att behålla det som det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett gtx 470 kostar inte mycket mer än ett 460 annars som i sparkys paket, jag hade nog kört på det. man får ju dock offra lite av tystheten då kanske...

Permalänk

Det blev Sparkys paket, nu är det beställt! (med några små ändringar)
Visst ska det gå med ett ocz modstream 500w som han hade sitt förslag? Alltså med ett gtx 470 anslutet.
Ingen anledning till oro eller? Tänk på att det ska i framtiden klockas lite av processorn!

Visa signatur

Permalänk

Snabbt svar önskas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

d e lungt.

Permalänk
Medlem
Citat:

GeForce GTX 470

* System in IDLE = 205 Watts
* System with GPU in FULL Stress = 419 Watts
* Difference (GPU load) = 214Watt (TDP = 215W)

GeForce GTX 470 & 480 review

Jag köpte själv en dator till en polare med det grafikkortet och ett 500W agg och det fungerar perfekt. Artikeln jag länkade ovan rekommenderar 550W. Jag har ingen aning om hur mycket mer det skulle dra om du vill klocka hela paketet men jag antar att 500W är på gränsen i så fall.

Permalänk
Medlem

Jag har funderingar omkring en liknande dator för WoW.
Jag har fått för mig att Wow är mycket PCU krävande och undrar då om jag får ut något av att skaffa en i7 istället för en i5?

Visa signatur

\\System: Chassi: Antec Performance One P183 // PSU: Corsair HX 1000W 80+ // Grafik: Sparkle GeForce GTX 470 1280MB // HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // SSD-OS: Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB // SSD: Samsung 830 Series 120GB // Mobo: Gigabyte GA-P55A-UD4 // RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1333Mhz// CPU: Intel Core i5 760, 2.8GHz // Kylning: Noctua NH-U12P SE2 // 4x Nexus 120mm \\

Permalänk

Detta tycker jag:

Så stoppar du wow och os:et på SSD:n så allt laddar snabbare Borde ju maxa wow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yohaann:

Jag har fått för mig att Wow är mycket PCU krävande och undrar då om jag får ut något av att skaffa en i7 istället för en i5?

Jag skulle definitivt lägga de 700 kronorna på grafikkortet istället för att gå från en I5 till I7 om du söker prestanda i WoW. Speciellt med tanke på att en ny expansion är på gång som innehåller mer grafiskt godis. I5 är en riktigt bra processor och tror inte alls att den skulle flaska en burk i WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yohaann:

Nej, överklocka din i5 till 3,8 eller mer istället. Wow gainar inte av Hyperthreading.

Wow är piss-dåligt optimerat så Dalaran kommer typ alltid lagga lite(notera typ).

Utöver det så tycker jag att paketet ovan är vettigt. Ska du köra 22" skärm så behöver du inte 1gb varianten utan ta då 768. När det kommer till modell så hade jag tagit EVGA GTX 460 SC då den levererar väl med låg ljudnivå.

Personligen hade jag tagit gtx460 och inte gtx470 då jag anser att gtx460 är bättre pris/prestanda. Även för att ljudet och kylningen på gtx 470 tydligen inte ska vara nå vidare och sen så skiljer det nästan 1k i pris.

Om du ska överklocka bara CPU eller CPU och GPU:
Gtx 470 är törstig och jag anser att man minst bör köra 600w för att undvika att stressa agget.
Gtx 460 funkar bra med 500w

Core i5 leverar bättre än AMD 965 och har högre klockmöjligheter. Är ungefär lika i pris/prestanda även om i5 är dyrare.

Vid val av CPU-kylare så hade jag rekomenderat valfri från Noctua 400kr+. Man får med 2 st fläktar som kostar 150kr/styck samt kylpasta. Kör själv NH-D14 och kan rekommendera den varmt.

EDIT: Syftar på paketen längre upp och inte paketet med SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dposadj:

Nej, överklocka din i5 till 3,8 eller mer istället. Wow gainar inte av Hyperthreading.

Wow är piss-dåligt optimerat så Dalaran kommer typ alltid lagga lite(notera typ).

Okej tack för svaret nu känner jag mig mer säker på vad jag ska satsa på

Visa signatur

\\System: Chassi: Antec Performance One P183 // PSU: Corsair HX 1000W 80+ // Grafik: Sparkle GeForce GTX 470 1280MB // HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // SSD-OS: Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB // SSD: Samsung 830 Series 120GB // Mobo: Gigabyte GA-P55A-UD4 // RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1333Mhz// CPU: Intel Core i5 760, 2.8GHz // Kylning: Noctua NH-U12P SE2 // 4x Nexus 120mm \\