Displayport 1.2 i framtida AMD Eyefinity

Permalänk
Melding Plague

Displayport 1.2 i framtida AMD Eyefinity

Källor nära AMD uppger att företaget siktar på att uppgradera flerskärmsfunktionen Eyefinity med Displayport 1.2, något som ger stöd för flera skärmar till samma anslutning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh vad spännande.. Jag undrar bara en sak, varför köper man inte en 50"s-tv istället. Jag är inte helt med på fördelarna med att köpa 6st skärmar (eller 3 för den delen) bara för att få större bild. Upplösningen som ögat kan uppfatta har ju en gräns.

Permalänk
Avstängd

har ingenting att säga om displayport då det är väldigt få skärmar som stödjer det. Skulle hellre vilja se mer HDMI.

Till min huvudfråga: Vilket spel är det dom visar upp på bilden ?

Permalänk
Medlem

Till min huvudfråga: Vilket spel är det dom visar upp på bilden ? :D[/QUOTE]

GRID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Oh vad spännande.. Jag undrar bara en sak, varför köper man inte en 50"s-tv istället. Jag är inte helt med på fördelarna med att köpa 6st skärmar (eller 3 för den delen) bara för att få större bild. Upplösningen som ögat kan uppfatta har ju en gräns.

Skillnaden mellan en 50" TV på maximalt 1080p och motsvarande yta täckt av datorskärmar borde, på rimligt användningsavstånd vara milsvid. Med andra ord, gränsen du talar om kommer man inte i närheten av. Testa gärna att sätta dig på cirka en meters avstånd från en 50"-TV.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Mums!

Hoppas verkligen att dessa rykten är sanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

har ingenting att säga om displayport då det är väldigt få skärmar som stödjer det. Skulle hellre vilja se mer HDMI.

Till min huvudfråga: Vilket spel är det dom visar upp på bilden ?

GRID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Oh vad spännande.. Jag undrar bara en sak, varför köper man inte en 50"s-tv istället. Jag är inte helt med på fördelarna med att köpa 6st skärmar (eller 3 för den delen) bara för att få större bild. Upplösningen som ögat kan uppfatta har ju en gräns.

Det stämmer inte! Det är klart att 2d material filmat med filmkamera når en gräns. Det säger sig själv. optiken och kompressionen av materialet sätter gränserna. 50" är rätt stort. Och 1080p är en rätt låg upplösning. Framförallt när det kommer till spel, och framförallt när det kommer till lcd teknik där pixeldensiteten blir extra tydlig i jämförelse med exempelvis crt tekniken. Har man enorma upplösningar skulle t.ex. exempelvis tekniken för AA inte vara nödvändig. Den har tagits fram som kompensation för att upplösningar som används idag i spel är relativt låga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Oh vad spännande.. Jag undrar bara en sak, varför köper man inte en 50"s-tv istället. Jag är inte helt med på fördelarna med att köpa 6st skärmar (eller 3 för den delen) bara för att få större bild. Upplösningen som ögat kan uppfatta har ju en gräns.

Det är bredden man vill ha med flera skärmar, en 50" tv är ju bara större än tex en 24" dator skärm så om du sitter nära den så ser det ut som skit då pixlarna inte sitter lika tätt och om du sitter på normalt tv avstånd så täcker TVn ändå inte större yta av din syn.

Skriver lite rörigt men hoppas du fattar

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig palla med dessa svarta ramar so blir när man sitter med onödiga 6st skärmar :S

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Nu får man hoppas på lite mer skärmar med displayprt så man kan ha nytta av godsakerna till ett vettigt pris.
Räcker den med en y-koppling i display 1,2-porten? Måste enheten vara kompatibel med 1,2?

Permalänk

Jag skulle vilja ha sex skärms fördel på en skärm. Man får ju plats mycket mer på sex skärmar jämfört med en skärm. Men när kommer denna tekniken?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Personligen så vill jag inte ha 3/6 skärmar för spelande om inte någon tillverkare släpper en skärm utan lister.

Skulle driva mig till vansinne med de tjocka svarta listerna mellan varje skärmen

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Inaktiv

Mycket trevligt om det stämmer.

Skrivet av Tyreiz:

har ingenting att säga om displayport då det är väldigt få skärmar som stödjer det. Skulle hellre vilja se mer HDMI.

Till min huvudfråga: Vilket spel är det dom visar upp på bilden ?

Skrivet av jocke92:

Nu får man hoppas på lite mer skärmar med displayprt så man kan ha nytta av godsakerna till ett vettigt pris.
Räcker den med en y-koppling i display 1,2-porten? Måste enheten vara kompatibel med 1,2?

Finns 42st olika skärmar med DisplayPort i svenska handeln redan: TFT-skärmar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

DisplayPort är klart mer intressant än HDMI: DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, snart kan man skapa sig ett rum enbart av skärmar
Det lär ju bli spännande att se vad AMD har att visa.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

som alting annat, ensamt är det värdelöst...
vem är det som håvar in kosingen för hdmi?
min skärm har vga uttag, vad går gränsen för vga kopling?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Mer bandbredd till skärmar är bra! Tillåter högre upplösning och fler bilder per sekund, dvs högre Hz.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

min skärm har vga uttag, vad går gränsen för vga kopling?

Snackar man upplösning så: 2048 x 1536 @ 85Hz

Ang. nyheten, alltid trevligt med färre kablar om det funkar. Och som sagt finner DP mer intressant än HDMI på datorer och datorskärmar (Ok, HTPC är väl ett undantag).

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser inte behovet av flera skärmar, kanske för att ha spotify på ena eller nåt liknande, men är det värt de extra lapparna bara för att kunna ha ett extra program öppet?

Sen att spela på flera skärmar samtidigt måste ju leda till absolut galenskap, ta killen i artikeln, han har ju noll koll på vägen! En stor skärm (flera skärmar inom samma list) måste isåfall vara betydligt bättre, Alienware försökte ju göra detta nån gång men misslyckades på bakbelysningen.
Finns det fler tillverkare för konsumentmarknaden som försökt sig på detta?

Permalänk
Entusiast

Fast det är ju inte i första hand spelare som blir glada för det här utan vi som faktiskt vill ha en stor arbetsyta. Att köpa en andra 24" skärm var bland det bästa jag någonsin gjort. Tyvärr kostar ju en vettig 30" skärm på tok för mycket annars hade det nog blivit en sån också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju inte i första hand spelare som blir glada för det här utan vi som faktiskt vill ha en stor arbetsyta. Att köpa en andra 24" skärm var bland det bästa jag någonsin gjort. Tyvärr kostar ju en vettig 30" skärm på tok för mycket annars hade det nog blivit en sån också.

Precis på pricken!! Flerskärmslösningen är så mycket bättre när man t ex Videoredigerar, musikproduktion, fotoredigering. Listan är lång! Två skärmar brukar dock räcka men det finns folk som arbetar/multitaskar med tre skärmar också.

Permalänk
Medlem

Tre skärmar till en sladd alltså och med DTS-HD/Dolby True-HD ljud med mera. FETT!

PS
Men bara upp till 1920 × 1200 × 30 bpp @ 60 Hz om man tittar på DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia
Ska man räkna på CVT eller CVT-R förresten. Skillnad?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BäckE:

Precis på pricken!! Flerskärmslösningen är så mycket bättre när man t ex Videoredigerar, musikproduktion, fotoredigering. Listan är lång! Två skärmar brukar dock räcka men det finns folk som arbetar/multitaskar med tre skärmar också.

Det är helt underbart att arbeta med Photoshop om man kan skicka av alla små fönster till en annan skärm och bara ha bilden på huvudskärmen. Lightroom blev också helt underbart när man kan ha thumbnails på en skärm och fullstor på en annan när man rensar bland bilderna. Dock tycker jag att de kunde vidareutvecklat stödet lite till så man kan få en ensam bild även vid RAW-konvertering.
Har inte orkat fixa till Premiere med två skärmar än men det kommer när jag har tid.
Om inte annat är det mycket trevligare att kunna ha 4 browserfönster uppe samtidigt än att hålla på att bläddra.
Även skolarbete blir smidigt när man kan ha massa artiklar uppe samtidigt som worddokumentet man skriver i. Guld värt att slippa att bläddra mellan fönster när man sitter och skriver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är helt underbart att arbeta med Photoshop om man kan skicka av alla små fönster till en annan skärm och bara ha bilden på huvudskärmen. Lightroom blev också helt underbart när man kan ha thumbnails på en skärm och fullstor på en annan när man rensar bland bilderna. Dock tycker jag att de kunde vidareutvecklat stödet lite till så man kan få en ensam bild även vid RAW-konvertering.
Har inte orkat fixa till Premiere med två skärmar än men det kommer när jag har tid.
Om inte annat är det mycket trevligare att kunna ha 4 browserfönster uppe samtidigt än att hålla på att bläddra.
Även skolarbete blir smidigt när man kan ha massa artiklar uppe samtidigt som worddokumentet man skriver i. Guld värt att slippa att bläddra mellan fönster när man sitter och skriver.

Håller med på varje punkt, jag har kört med 2 skärmar i ca 2år nu och skulle jag bli tvingad att bara ha en skärm, så skulle jag må psykiskt dåligt o inte fungera alls. Har man kommit in i flerskärms vanan så är det omöjligt att gå tillbaka till bara en skärm.

(Ps/ ni som kör med 2 skärmar (eller fler) måste kolla in "UltraMon"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Med tanke på att sista CCC som fungerade med Win Svr 2008 utan att man hackar var 10.7, så känns det väl troligt att man uppgraderar Display port för att kunna sälja server GFX med stöd för riktigt många skärmar för en dyrare peng. Själv har jag haft 2 skärmar på jobbet i flera år och alltid känt att jag vill ha en till. Sitter man med multipla Remote Desktop uppe så är varje skärm extra värd mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är helt underbart att arbeta med Photoshop om man kan skicka av alla små fönster till en annan skärm och bara ha bilden på huvudskärmen. Lightroom blev också helt underbart när man kan ha thumbnails på en skärm och fullstor på en annan när man rensar bland bilderna. Dock tycker jag att de kunde vidareutvecklat stödet lite till så man kan få en ensam bild även vid RAW-konvertering.
Har inte orkat fixa till Premiere med två skärmar än men det kommer när jag har tid.
Om inte annat är det mycket trevligare att kunna ha 4 browserfönster uppe samtidigt än att hålla på att bläddra.
Även skolarbete blir smidigt när man kan ha massa artiklar uppe samtidigt som worddokumentet man skriver i. Guld värt att slippa att bläddra mellan fönster när man sitter och skriver.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Skolarbete på 3 skärmar var så jävla fint
t.ex
Skärm #1 openoffice
Skärm #2 firefox
Skärm #3 lineage2, spotify, mirc, msn.

Så jävla skönt att se allt man håller på med utan att dra alt+tab.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BergEr:

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Skolarbete på 3 skärmar var så jävla fint
t.ex
Skärm #1 openoffice
Skärm #2 firefox
Skärm #3 lineage2, spotify, mirc, msn.

Så jävla skönt att se allt man håller på med utan att dra alt+tab.

Hur fan var skärm #3 kompatibel med skolarbete? ;D
Kräver disciplin!

Skrivet av skog1s:

Håller med på varje punkt, jag har kört med 2 skärmar i ca 2år nu och skulle jag bli tvingad att bara ha en skärm, så skulle jag må psykiskt dåligt o inte fungera alls. Har man kommit in i flerskärms vanan så är det omöjligt att gå tillbaka till bara en skärm.

(Ps/ ni som kör med 2 skärmar (eller fler) måste kolla in "UltraMon"

Körde med det för några år sedan, ska nog ge det ett försök igen. Är det någon slags delay i mirroring? Om inte så skulle det vara väldigt intressant för mig som har skärmar på 1680x1050 medan min TV är 1920x1080 eftersom mirroring ska funka även med olika upplösningar.

Edit: Skaffade UltraMon och testade mirroring lite. Högsta fps -> 30, minst sagt märkbar delay.
Mätte upp till 100ms fördröjning. Mirroring funkar säkert skitbra för vissa saker men inte mina ändamål

Nåväl, fortfarande bra skit men hoppades på mer
(Detta var med två likadana skärmar samma upplösning, testade hardware cloning efteråt bara för att, 0 ms som väntat)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Mer bandbredd till skärmar är bra! Tillåter högre upplösning och fler bilder per sekund, dvs högre Hz.

*highfive* Precis detta är ju det som man är ute efter. Varför stanna vid de sunkiga 120hz "gamerskärmar" med TN-paneler som finns idag? Visst, de är RIKTIGT NICE med 120hz, men färgerna och betraktningsvinklarna är bleh. Fram med IPS i 180hz!

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frgo10:

Ser inte behovet av flera skärmar, kanske för att ha spotify på ena eller nåt liknande, men är det värt de extra lapparna bara för att kunna ha ett extra program öppet?

Sen att spela på flera skärmar samtidigt måste ju leda till absolut galenskap, ta killen i artikeln, han har ju noll koll på vägen! En stor skärm (flera skärmar inom samma list) måste isåfall vara betydligt bättre, Alienware försökte ju göra detta nån gång men misslyckades på bakbelysningen.
Finns det fler tillverkare för konsumentmarknaden som försökt sig på detta?

Spela på flera (3 x 24" @ 5992*1080 i mitt fall) skärmar är bland det mest underbara som finns. Mafia 2, BC2, NFS Shift... oj vilken upplevelse. Testade spela samma spel på 1 skärm sen... det kändes rejält beigt. Där har du iofs en stor nackdel. "1-skärmsspel" känns plötsligt helt ointressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

Det är bredden man vill ha med flera skärmar, en 50" tv är ju bara större än tex en 24" dator skärm så om du sitter nära den så ser det ut som skit då pixlarna inte sitter lika tätt och om du sitter på normalt tv avstånd så täcker TVn ändå inte större yta av din syn.

Skriver lite rörigt men hoppas du fattar

Skulle du helst spela på en 50" 1080p eller 3 * 24" 1080p med skarvar emellan? Svårare än så är ju inte frågan, och jag tror de flesta skulle välja 50". Men inte du antar jag?

Visa signatur

g++