Permalänk
Medlem

Framkalla rost

Hej.
Jag vet att det låter lite konstigt att vilja få något att rosta, men jag håller på med ett steampunk projekt.

YouTube - Rust Effect for PC Fan Grills & Case Mods, www.mnpctech.com
Är det någon som vet om det går att få tag i metall-smörjan och rostframkallaren som killen i videon använder, helst i sverige då det känns lite omständigt att beställa från något annat land.

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem

slipa plåten å ha den ute i en vecka så lär den vara lagom rostig?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

slipa plåten å ha den ute i en vecka så lär den vara lagom rostig?

Behövs inte en vecka räcker med att man glömmer ett verktyg ute under natten så är det rostigt dagen efter men man kan säkert skynda på det ännu mer med rätt kemikalier eller dyl

Permalänk
Medlem

testa att täcka materialet med lite saltvatten, men vet inte hur snabbt det kommer rosta, antagligen rätt snabbt, då salt får det mesta att rosta rätt snabbt.

Permalänk

Elektrolys i vatten. Du kopplar gallret till pluspolen på t.ex. ett bilbatteri och minuspolen till en annan metallbit. Sen stoppar du ner dem i vatten med en gnutta salt i. OBS! METALLBITARNA FÅR INTE RÖRA VID VARANDRA!
https://www.flashback.org/t370360

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

värme, fuktigt och rugglig metall så löser det sig fort ^^
införskaffa en billig klarlack sedan, så slipper du riskera att någon torkar bort rostfärgningen.
men gissar på att du vill ha den "kraftigare djupare" typen av rost?
att dumpa något i gräset brukar vara ett lätt sätt att få till bra med rost på några dagar

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Som sagt. Slipa metallen, salta och fukta så rostar det nog snabbt ska du se. Behövs inga kemikalier för att framkalla den effekten

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Proffsmoddare

Kissa på den!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Elektrolys i vatten. Du kopplar gallret till pluspolen på t.ex. ett bilbatteri och minuspolen till en annan metallbit. Sen stoppar du ner dem i vatten med en gnutta salt i. OBS! METALLBITARNA FÅR INTE RÖRA VID VARANDRA!
https://www.flashback.org/t370360

Låter bra.

En följdfråga bara: har det någon betydelse vad det är för metall eller rostar allt av den metoden?
Det jag planerar att framkalla rost på är mässingsbeslag, därav frågan om just de sakerna som används i videon som t.o.m. får akrylgallret att se rostigt ut.

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Proffsmobbare

Om man vill ytrosta karossdelar på bilar för s.k. tyskstuk så brukar det räcka med att sanda ner till metallen och sedan dra på lite saltvatten och låta det stå någon dag.

Permalänk

Vinäger och klorin. Se bara till att det är väl-ventilerat, det skapas klorgas som är dödligt i större mängder (dock så skapas inte så stora mängder, så ha bara ett fönster öppet). Bara att blanda, och sen har du i det du vill ska rosta i nån minut. Det går riktigt snabbt.
/theWeasel

Permalänk
Skrivet av WiLDCAT7:

Låter bra.

En följdfråga bara: har det någon betydelse vad det är för metall eller rostar allt av den metoden?
Det jag planerar att framkalla rost på är mässingsbeslag, därav frågan om just de sakerna som används i videon som t.o.m. får akrylgallret att se rostigt ut.

Borde funka, dock har jag bara provat med järn (en trevlig "bieffekt" är nämligen att det sönderdelar vatten till vätgas och syrgas:D) så jag är inte helt säker.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Borde funka, dock har jag bara provat med järn (en trevlig "bieffekt" är nämligen att det sönderdelar vatten till vätgas och syrgas:D) så jag är inte helt säker.

Låter riktigt bra
Så slipper man ju en massa otäcka kemikalier å sånt hehe.
Tror jag testar den.

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Skrivet av WiLDCAT7:

Låter riktigt bra
Så slipper man ju en massa otäcka kemikalier å sånt hehe.
Tror jag testar den.

Hur är klorin och vinäger "otäcka kemikalier"? Mina oförstådda vänner :(.

Permalänk
Medlem

Som folk tidigare sagt så hjälper lite salt.
Ser lite kul ut när man varit utomlands där dom inte saltar på vintern och man ser 20-30 år gamla skitbilar i uselt skick och som ser ut som f-n men dom har ingen rost... (?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theWeasel:

Hur är klorin och vinäger "otäcka kemikalier"? Mina oförstådda vänner :(.

vinäger luktar inte gott

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Hur är klorin och vinäger "otäcka kemikalier"? Mina oförstådda vänner :(.

Jag menade andra kemikalier som jag har sett på diverse sidor, såsom syror och sånt

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att mässing blir grönt när det korroderar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Tänk bara på att mässing blir grönt när det korroderar..

Jo... vid närmare forskning hittade jag en annan metod som får det att bli mer brunt.
Tackar, höll på att göra något dumt

Visa signatur

Min första dator mod: Philips radio

Permalänk
Entusiast

Klor är väldigt bra i såna här sammanhang. Det får järn att rosta som bara den. Lite saltvatten ska fixa biffen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

På art4fun's hemsida : link så kan man hitta återförsäljare till deras sortement på olika metallfärger under , Sortiment -> Acrylfärg -> Magic Metallics-Mayco.