RERAM 10 000 gånger snabbare än NAND-minne

Permalänk
Melding Plague

RERAM 10 000 gånger snabbare än NAND-minne

Framtida SSD-enheter kan få en ordentlig prestandaskjuts om Elpida och Sharp lyckas med att ta fram kommersiella produkter baserade på RERAM.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant Kommer nog vara fruktansvärt dyrt dock :/

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

10.000 gånger snabbare? Låter väl lite överdrivet.. Jag är skeptisk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Känns som att skillnaden i hastighet mellan RAM och lagring börjar suddas ut. Det går väl nästan lika fort att jobba mot swap som mot RAM-minnet om man har en sådan i datorn (förutsatt att gränssnittet till detta nya minne blir tillräckligt snabbt utan flaskhals).

Permalänk
Medlem

Undrar om bussen är flaskhalsen, de kommer fortfarande ligga på 500 mb i sekunden när de kopplar ihop det med en dator? Eller ska de ta upp all bandbredd så grafiken fryser varje gång du skriver/läser?

Permalänk
Medlem

Om de blir 10 000 gånger snabbare än NAND men till liknande priser så dröjer de inte länge innan man sitter med en halv terrabyte internminne

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

lär ju bara inrikta sig till företag först som med alla andra nya grejer sen när konkurensen börjar komma in sådär 5-10år senare börjar priset sjunka så att vanlig dödlig har råd med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det är väl inget fel med ny teknik och utveckling mot bättre komponenter men så länge det inte produceras några kretsar så är det faktiskt tvivelaktigt att de kommer att lyckas ersätt något. På te år kan det hända mycket och på den tiden är det inte helt omöjligt att NAND-flash-baserade kretsar tagit både två och tre steg framåt i utvecklingen. Vem vet, NAND-flash kanske rentav kommit så långt i utvecklingen att de även börjat hota den traditionella hårdisken i pris per utrymme lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

lär ju bara inrikta sig till företag först som med alla andra nya grejer sen när konkurensen börjar komma in sådär 5-10år senare börjar priset sjunka så att vanlig dödlig har råd med det.

Jag hade samma tanke.

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte helt fel. ^^
Men det behövs helt klart en ny SATA-standard för att ta hand om den överförningshastigheten.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

hm 10 000 gånger så snabbt är väldigt mkt..

Heeeelt säkert att detta stämmer?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Inaktiv

Lär ju kosta därefter också men ändå ballt

Permalänk
Medlem

Utrymme att monteras in i processorn kanske?
Ha OSet att starta i princip direkt...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Det var inte dåligt. Då hänger allt på pris och kapacitet. Efterfrågan på snabb lagring borde det väl finnas gott om.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk

Jag är då väldigt skeptisk till att dessa kretsarna används i nån omfattning inom 3 år i vart fall. Något år efter att det kommer kretsar kan man kan börja hitta dem i extra ninchprodukter eller leta sig in på servermarknaden. Och tror ju det dröjer 3-5 till därefter innan man får in dessa i persondatorer.

Om nu kretsarna blir verklighet.

Permalänk

låter lite för stora siffror för att man ska lita på det.. iofs kan mycket hända på ett par år men ändå.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Undrar om bussen är flaskhalsen, de kommer fortfarande ligga på 500 mb i sekunden när de kopplar ihop det med en dator? Eller ska de ta upp all bandbredd så grafiken fryser varje gång du skriver/läser?

Det utvecklas nog nya lösningar för detta när det börjar bli mer aktuellt. Det är ju ändå om 3 år, sedan så kanske det tar något år för SSD tillverkarna att optimera och göra fungerande enheter av det, och då kommer även moderkorten att ha utvecklats.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vågar dom inte ta upp nåra nackdelar (om det finns) med denna teknik?
Livslängd, hur ofta fel uppkommer, om det är något som kan störa, hastighet på små stora filer, fragmentering...

Permalänk
Medlem

Det kan inte passera spänning genom något

Permalänk
Medlem

10.000 ggr snabbare? Hur ska vi hinna med?!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

10.000 ggr snabbare, 10.000 ggr dyrare

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Grymt!! Bara att hoppas på att allt går bra och att billig masstillverkningsteknik blir möjligt samt att det blir konkurrens här så inte ett företag kan ta vilket pris de känner för.

Skrivet av Rapidact:

Undrar om bussen är flaskhalsen, de kommer fortfarande ligga på 500 mb i sekunden när de kopplar ihop det med en dator? Eller ska de ta upp all bandbredd så grafiken fryser varje gång du skriver/läser?

Det tänkte jag också på, nuvarande bussar måste helt klart förbättras!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Men hur snabb är läshastigheten? Jag är inte intresserad av skriv, jag vill att min dator ska starta snabbt, starta program snabbt o.s.v. När jag väl sparar/installerar något är det ju bara att gå och ta en kopp kaffe...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Men hur snabb är läshastigheten? Jag är inte intresserad av skriv, jag vill att min dator ska starta snabbt, starta program snabbt o.s.v. När jag väl sparar/installerar något är det ju bara att gå och ta en kopp kaffe...

Jag måste faktiskt hålla med dej här. Läshastigheten är mycket viktigare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd

Låter fantastiskt! ReRAM är väldigt energisnålt dessutom om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

10.000 ggr snabbare, 10.000 ggr dyrare

Haha, ja man undrar..

Permalänk
Medlem

Om det är 10000 grr snabbare än dagens NAND minne... innebär inte det också att det är snabbare än i princip alla typer av minne vi har i våra datorer, inklusive RAM-minne och processorns cache? Jag antar dock att inte åtkomsttiderna är av samma kaliber som skriv/(läs?)-hastigheterna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Det är inte bara ram-minnet som denna teknik verkar kunna utmana, utan även processorn.

Citat:

Earlier this year, HP announced the discovery that the memristor also can perform logic, showing that memristor-based devices could change the standard paradigm of computing by enabling computation to one day be performed in chips where data is stored, rather than on a specialized central processing unit.

Jag vet dock inte varför, antagligen är det folie-hatten som inte riktigt vill ramla av, så förhåller jag mig väldigt skeptisk. Först trodde jag det bara handlade om hype för att få aktie x att gå upp tillfälligt, vilket fortfarande kan vara sant. Men detta är tydligen publicerat i en vetenskaplig tidskrift. Är dock inte kompetent att bedöma riktigheten, så det får någon annan göra som vet bättre.
Fanns tydligen med bland Wireds vetenskapliga genombrott för 2008 vilket gör mig extra misstänksam. Börjar investeringarna ta slut så att det behövs lite nyheter för o 'bumpa' och göra tekniken intressant igen?

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

10.000 ggr snabbare, 10.000 ggr dyrare

Om 3 år börjar vi mao om med 2-4Gigs diskar för 5-10k!
Kommer hela köret igen, "Vi bootar Windows XP på 0.05sek! Kaffet blev inte ens varmt!"

Hehe.. Sen när vi väl får de i någon vettig skala runt 100Gig då kommer Sune-smörkniv<AB> med nanoXtreeeemR minnen

Nä allt skojande åsido, fränt som attan. Bäst att vänta med SSD inköpet

Permalänk
Entusiast

Kanske dags för de där optiska bussarna nu då. Var det inte Intel som höll på med sånt för ett tag sedan? Jag snackar alltså inte om deras utmanare till USB som var optisk utan om optisk dataöverföring på själva moderkortet. Är säker på att jag läste något om det för ett tag sedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24