Permalänk
Medlem

Ny dator fryser alt startar om sig.

2 månader gammalt hemmabygge (inte av mig)
CPU-Kylare :Artic cooling freezer 7 Pro
Processor:Intel Core i5 650 3.2GHz/4MB
Moderkort:ASUS mATX Intel H55 (P7H55-M)
Grafikkort:Sapphire ATI Radeon HD 5670 512MB
Nätaggregat:Corsair Powersupply 650W
Hårddisk:Seagate Barracuda 7200.12 500GB*2
Minne:Corsair XMS3 4096MB DDR3
OS:Windows 7 64bit

Problem:
Datorn funkade utan problem första månaden. Det enda som var ett problem var att jag inte kunde få ett bankprogram att funka, efter en väldig massa telefonsupport kom dom på att jag skulle skapa en ny användare, där kunde jag få programmet att funka. (har ingen aning om det kan vara relaterat till problemet).

Strax efter detta började problemen, det första som hände var att datorn vid uppstart tycktes tappa kontakt med tangentbordet, det kunde lösas genom att ta ut och sätta tillbaka USB-kontakten.
Det problemet försvann efter ett litet tag med ett större dök upp. Datorn antingen hänger sig helt alt slår av. När den slår av kan den antingen starta om helt, alt verka börja starta om sig men utan att skärmen eller något annat kommer igång. Ibland måste man stänga av den och vänta lite för att komma igång. När den kommer igång får man inte något felmeddelande förutom att datorn inte stängts av ordentligt. Dessa fel kommer och går, ibland mest hela tiden, men ibland har det funkat utan problem flera dagar.

Har kollat temp både i BIOS och Speedfan och det verkar ok, Speedfan anger visserligen att AUX-temp är hög (85-90) men efter vad jag läst betyder det troligen inget. I övrigt så är tex CPU-temp 40-50grader ,inte jätte högt?
Har vid ngt tillfälle när den strulade mycket testade jag att starta i felsäkert men den frös då också, vilket jag skulle anta pekar på att det borde vara hårdvarurelaterat.
Har Microsoft security essentials och har kört full scan ok den visade ok.
Har kört Memtest86 och den visade ok.
Kört uppdatering av drivrutin för grafikkortet.

Har märkt att datorn har en tendens att frysa när jag rör den för mycket, inte bara att jag nuddar den men om jag flyttar den för att komma åt baksidan exempelvis.

Sen är det en underlig detalj som inte verkar det minsta logisk, det tillfälle då datorn är garanterat stabil är när man kör exempelvis grafiktunga spel, då kan den köra i timmar utan problem. Så fort jag stänger ner programmet har den dock en tendens att frysa/stänga ner efter någon minut. Har ställt in ”High performance” på power options så det borde inte vara att den går i sparläge. Detta har hänt ett otal gånger så jag kan inte se att det är en slump.

Börjar väl luta åt att jag får lämna in den men har någon en ide om vad som kan göras? Inget proffs på det här så har ni tips dumma ner det lagom mycket. Tacksam för all hjälp.

Permalänk

Enligt mig så låter det som antigen en av 2 saker.
1. Hårddisken krånglar.
2. Mjukvarofel, med andra ord, något fel i Oprativsystemet, kanske instabilt? har du provat ominstallation?

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk

Jag har haft problem med frysningar. Kom fram till att det var fel på minnena så jag fick byta dom på garantin. Men jag hade enbart frysningar, inget av det andra du nämnde. Kanske värt ett försök.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Avstängd

Det är fel på ditt moderkort.
Byt det så ska du se att alla problem löser sig, om det inte är moderkortet så är det minnet.
Ett smått defekt moderkort kan uppvisa de mest märkliga symptom man knappt kan tänka sig.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, lite olika ideer hittills, vad gäller minnen kan man väl köra uteslutningsmetoden, ta ut en enhet i taget och se vad som händer. Lite dumt bara att problemet inte alltid finns, så det kan vara lite svårt om problemet verkligen är löst eller bara tillfälligt borta.

Permalänk
Medlem

Apropå möjligt problem med minnen sökte jag lite på det och hittade info om att andra hade liknande problem och att det kunde bero på minnen av samma typ som jag har, tips var att testa att öka spänningen för minnena i BIOS, hann bara köra 30 min eller så med den setupen igår men så långt verkade det lovande, tidigare under dagen hade den fryst efter ca 5min (förutom när jag hade exemeplvis spel igång, då funkade den som vanligt). Vore ju trevligt om det var en så enkel lösning så slapp man börja slita ut komponenter, tack för tipsen.