Hjälp! Min kompis tycker inte jag köpa ny PC, varför?

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Liten varning om själv byggnationer. ÄR man inget vidare händig så bör man icke försöka det själv utan någon som hjälper personligen. Hjälp från forum kan inte alltid hjälpa till med allt om inte man har lite känsla för montering.
Hjälpte själv igenom en kille innan som fick problem och tillslut gav upp och skicka in för att få det byggt av någon annan. Men som sagt, är man väldigt händig så bör man bygga själv. Annars är det värt att välja till byggnation.

Just därför jag valt att Inet bygger och testkör datan för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Internminne är billigt. Tipsar om i5, 8 GB RAM samt ett vassare grafikkort! Att ta ett billigt nätaggregat finns inte på kartan.

Jag har 8 GB och allt används, alltid. Okey, 300 Mb ledigt. Det går inte att få för mycket internminne, något som också gäller lagringsutrymme.

Liten varning när man kör med 8GB på 1600Mhz elelr högre. Det sätter högre stress på minnes kontrollern så man kan få behöva öka volten en bit på IMC för att kompensera. Ska annars funka utan större problem på 1333MHz med auto volt inställningar.

Men som sagt. minne är billigt nu så lika väl att köpa till. Annars så räcker 4 GB för det mesta och spel. Uppgradera själv mitt till 8GB för brukar köra lite minnes tunga komprimeringar ibland och en del mod editor program som t.ex Dragon Age editorn har tendens att äta cp mycket minne när man laddar in sparfiler....

EDIT: Och vad tusan är det du har igång nu som äter så satans mycket minne... har själv 4GB ledigt just nu. Men sen så funkar iofs Windows minnes hantering så att den reserverar ca hälften av minnet. Så det som den reserverat släpps om ett program skulle kräva massa minne.
Så det är lite missledande ibland hur windows visar ledigt minne. Och Folk får snabbt tron att windows äter cp mycket minne när det i verkligheten inte gör det, men älskar reservera minnet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Liten varning om själv byggnationer. ÄR man inget vidare händig så bör man icke försöka det själv utan någon som hjälper personligen. Hjälp från forum kan inte alltid hjälpa till med allt om inte man har lite känsla för montering.
Hjälpte själv igenom en kille innan som fick problem och tillslut gav upp och skicka in för att få det byggt av någon annan. Men som sagt, är man väldigt händig så bör man bygga själv. Annars är det värt att välja till byggnation.

Bullshit! Kan man läsa så kan man montera en dator.

Permalänk
Skrivet av nmc:

För er allas info så kan jag bygga men av ren bekvämlighet har jag denna gången valt att Inet skall få bygga åt mig over and out

Permalänk
Skrivet av nmc:

Nja,

Man har ju fördel av garanti och så vidare...
Blir inte lika mycket krångel om det skulle bli fel!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Joo.. fast inte alla är så himla bra på att följa instruktioner.... trust me...
Vid första byggnadtionerna är det rekomenderat att ha någon som kan som hjälper en. För är man inte speciellt "teknisk" kunnig så kan det bli för mycket för vissa. Inte alla är experter.
Men så klart. Mak kan få mycket hjälp från forumen. Men kräver att man har lite erfarenhet med att montera saker..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Nja,

Bra där, tycker detta väger in också

Permalänk
Medlem
Skrivet av andresthlm:

Bra där, tycker detta väger in också

Och ska man endån lägga så pass mycket på en dator och inte har lust att montera själv. Något som kan ta en jävla tid ibland. Då är 800:- en strunt summa.

Själv gillar jag bygga dom själv och ser det som en hobby.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andresthlm:

För er allas info så kan jag bygga men av ren bekvämlighet har jag denna gången valt att Inet skall få bygga åt mig over and out

Bekvämlighet är nice:)

Skrivet av nicklas1988:

Nja,

Du har fortfarande samma garanti på de enstaka komponenterna, men du ska veta vilken för att få ut garantin vilket inet i detta fallet fixar själva. Men du har fortfarande samma garanti och reklamationsrätt.

Skrivet av ParasiteX:

Joo.. fast inte alla är så himla bra på att följa instruktioner.... trust me...
Vid första byggnadtionerna är det rekomenderat att ha någon som kan som hjälper en. För är man inte speciellt "teknisk" kunnig så kan det bli för mycket för vissa. Inte alla är experter.
Men så klart. Mak kan få mycket hjälp från forumen. Men kräver att man har lite erfarenhet med att montera saker..

Det mesta står i moderkorts anvisningarna som är gjorda för amerikaner(vilka är väldigt dumma/icke läskunniga). Men det går att göra det själv, men som alltid är det ju bättre med någon som kan mer än en själv hjälper en.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, köp inte en jävla brevpress. (MAC)

Men fundera på att köra en i5:a med mindre minne och ett kraftigare grafikkort...

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Skrivet av BoZo:

Vad du än gör, köp inte en jävla brevpress. (MAC)

Fantastiskt bra argument, hördu. Du ger verkligen en nyanserad bild av för- och nackdelar med respektive plattform. Nu väntar jag bara på det riktigt tunga argumentet som pezefanbois använt sen tidigt nittiotal - att de som har mac är bögar. Kom igen - vem blir först?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Att det är UNIX i botten avgör det för mig, underbart att alltid ha en terminal.
Ingen spyware och inget Windows Update som startar om datorn när som helst utan förvarning.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam9707:

Från 2006, DOH! O_o

Sen så kommer det aldrig att fungera lika bra, då drivrutiner krånglar till det.

Sen dom kom kommer med liknande "köp inte en jävla brevpress" kan väll hålla sig i Windows delen?!?!

Permalänk
Medlem

Beror på va du ska göra.. gaming + allt annat = PC, film och bild och musik, nått spel = MAC

Visa signatur
Permalänk

Sen så går det ju utmärkt att köra OSX på en dator som man inte köpt från Apple. Och argumentet byggkvalité känns inte det minsta relevant då vi pratar om stationära datorer, en annan femma med laptops.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av andresthlm:

Hade ALDRIG litat på nån annan att montera ihop en dator till mig, jisses

Sen är det ju 90% av det roliga att få en ny burk att bygga den

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Läste just rubriken igen, lite noggrannare - alltså, VI vet ju inte varför din kompis tycker att du ska köpa en mac...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Att det är UNIX i botten avgör det för mig, underbart att alltid ha en terminal.
Ingen spyware och inget Windows Update som startar om datorn när som helst utan förvarning.

Du som verkar så himla haj på den här Unixgrejen borde väl vara tillräckligt smart att hitta den här menyn?

Men förstås, ditt argument bygger kanske på att man aldrig någonsin behöver starta om OS X efter att man hämtat uppdateringar.

Skrivet av turbi:

Från 2006, DOH! O_o

Sen så kommer det aldrig att fungera lika bra, då drivrutiner krånglar till det.

Sen dom kom kommer med liknande "köp inte en jävla brevpress" kan väll hålla sig i Windows delen?!?!

Har du identiska specs på båda datorerna blir det en näst intill felfri upplevelse.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Du som verkar så himla haj på den här Unixgrejen borde väl vara tillräckligt smart att hitta den här menyn?
http://grab.by/grabs/b6b6b4b40e6f09b4fd67590d3487d071.png

Men förstås, ditt argument bygger kanske på att man aldrig någonsin behöver starta om OS X efter att man hämtat uppdateringar.

Hur ofta måste man starta om efter uppdateringar med Windows 7? Har för mig att man var tvungen att starta om efter alla uppdateringar i tidigare versioner. Sen att ha tjänster som bash, ssh och make installerade OOTB är ganska skönt IMO.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Hur ofta måste man starta om efter uppdateringar med Windows 7? Har för mig att man var tvungen att starta om efter alla uppdateringar i tidigare versioner. Sen att ha tjänster som bash, ssh och make installerade OOTB är ganska skönt IMO.

Laptopen jag gav till min flickvän installerade jag alla Win7-uppdateringar på samtidigt, och den behövde starta om en gång. Jag har aldrig behövt starta om hittills och den har aldrig naggat mig. c:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har både en MAC och PC

Mac är en riktigt grym arbetsdator. Men dock inte gjord för spel.

PC'n är en riktigt bra spel dator eftersom den går att uppgradera allt eftersom samt så är 99% av spelen riktade mot PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Har du identiska specs på båda datorerna blir det en näst intill felfri upplevelse.

Jo visst kan man det, men man ska hitta komponenter som är likadan också. Det är väll där det svåra ligger.

Permalänk
Avstängd

MAC är bra för vissa saker problemet är att de sakerna som den är bra för är relativt begränsande och de som har nytta av mac köper den för jobbet som grafiker.
tjejer köper den för utseendet och nördar som tycker mac och Jobs är coola skulle springa nakna genom stan om de fick en mac affisch.

ditt bygge ser grymt ut.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Jo visst kan man det, men man ska hitta komponenter som är likadan också. Det är väll där det svåra ligger.

Nja. En HD5750 är alltid en HD5750.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

...och de som har nytta av mac köper den för jobbet som grafiker.

Nej, Mac är inte längre bara för grafiker (om det nu någonsin har varit det).

Som jag nämnt i andra trådar är Mac t ex väldigt populära bland webb-/system-utvecklare. Jobbar du med webbutveckling där applikationerna rullar på en linuxserver är det en stor fördel enligt mig att ha samma unix-baserade system i grunden. Du kan sätta upp din lokala utvecklingsmiljö så den blir väldigt lik den i test/produktion plus att det finns en hel del andra fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Nja. En HD5750 är alltid en HD5750.

Jo men du ska hitta en tillverkare som har samma nätverk, ljud grafik kretsar som Apple kör med. Speciellt nätverk och ljud verkar vara svårast att hitta. Grafikkorten kan man ju nästan ta vilket som, bara de är samma krets. Det jag menar är det blir krångligare än om man skulle köra en dator från Apple.

Permalänk
Avstängd

Sant att det ofta strular. Men det är fortfarande ASUS som tillverkar deras moderkort tror jag så en start om man vill köra en Hackintosh är att använda ett moderkort från dem med korrekt kretsuppsättning.

Permalänk
Medlem

Kör på Hackintosh

Permalänk
Medlem

Olika datorer/operativsystem är bra på olika saker, ska du spela så Windows 7 det givna valet.