Hjälp! Min kompis tycker inte jag köpa ny PC, varför?

Permalänk

Hjälp! Min kompis tycker inte jag köpa ny PC, varför?

Jag är på väg att beställa en ny stationär enl. nedan men för dessa pengar tycker han att jag ska köpa en MAC dator istället. Jag är skeptisk och behöver få höra lite fler argument varför jag inte ska beställa min nya drömdator.

Permalänk

Vilken Mac handlar det om? Jag älskar Mac som stationära som bärbara. OSX är ett bra operativsystem som stödjer många bra program och det är mycket enkla att använda. Om det är en iMac så får du en snygg och grymt allt i ett dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andresthlm:

Jag är på väg att beställa en ny stationär enl. nedan men för dessa pengar tycker han att jag ska köpa en MAC dator istället. Jag är skeptisk och behöver få höra lite fler argument varför jag inte ska beställa min nya drömdator.

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/dator_att_kanske_k_C3_B6pa-...

Ska du spela nåt?Då faller mac bort automatiskt ju.

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Inaktiv

Mac? Nej absolut inte - om du har någon som helst intresse av att grotta i datorn själv, spela spel med någorlunda vettig prestanda och vill kunna uppgradera datorn allteftersom. Men det är klart, står valet mellan en Dell, HP, Sony eller nån annan "märkes" dator så är det hugget som stucket. Dock får du inse att du betalar ett hutlöst överpris för hårdvaran i en Mac. Kommer billigare undan och får mycket bättre prestanda om du snor en Mac-logga nånstans och limmar fast den på en egenhändigt ihopbyggd dator. För det är trots allt loggan du betalar för.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

För det är trots allt loggan du betalar för.....

Nej, det är operativsystemet och byggkvalitén.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Skrivet av alban72:

Ska du spela nåt?Då faller mac bort automatiskt ju.

Precis, jag spelar en heldel spel men kompisen tycker att det fungerar klockrent att spela med Mac, själv är jag mest förvirrad över hans påståenden. Därför postade jag detta inlägg här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penna_ha:

Bygg kvalite... pfffft.
Du får samma kvalite med ett PC bygge. Bara en falsk dröm ni byggt upp för att bort förklara höga priset.
Kan hålla med OSet har ett par fördelar här och där. Men det finns också många nackdelar.

Overall får du mycket mer värde utav ett PC bygge än en Mac.

Skrivet av andresthlm:

Precis, jag spelar en heldel spel men kompisen tycker att det fungerar klockrent att spela med Mac, själv är jag mest förvirrad över hans påståenden. Därför postade jag detta inlägg här.

Spelar du mycket spel så ska du defenitivt köra med PC.
BTW, behöver du verkligen en i7a? i7an är nice. Men är lite dyr om du mest bara kör spel.
Hyperthreading functionen i den hjälper huvudsakligen bara i program som utnytjar multi-trådar. Typ som Video och bild redigering

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av penna_ha:

För byggkvalité får man inte om man köper dator i delar?
Sen är frågan om det där värt så många många tusen för ett stabilare operativsystem som knappt går att spela på.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Din kompis som säger att det funkar utmärkt att spela på en mac, vilka spel spelar han?1 Utbudet till mac är kanske 80-90% sämre än till pc. Så ska du gejma, Så behöver du inte fundera längre.

Permalänk
Medlem

Sen får du också mycket mer spel prestanda för pengarna än med en Mac

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt, helt klart paketet du plockat ihop. Jag har aldrig förstått varför man ska betala mer, för mindre.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du ska göra med datorn. Ska du spela en hel del så går ju mac bort. Grafikkortet som sitter i iMacen är inte så skoj för den upplösningen. Jag tycker dessutom att en speldator byggd i ett Lian Li Mini-ITX chassi är snyggare och har samma kvalité som en Mac. Klart att OSX är ett bra operativsystem men Windows 7 är ju inte dåligt alls.

Permalänk
Medlem

Du kan få en dator som kommer prestera bättre i spel för mycket mindre pengar (skär ner på nätagg, processor, CPU, RAM och lägg dubbelt så mycket på grafikkort) då kommer den kosta 12-13 och du kommer ha mycket bättre FPS men i princip samma prestanda i övrigt, antar att du inte ska göra skittunga arbeten, enda som motiverar i7 och 12 GB

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd

Enda argumentet för en Mac verkar vara om du behöver en skärm. I övrigt kommer en Mac inte i närheten av den prestanda du har nu. Skippa allt vad penna_ha skriver också, finns ingen "byggkvalitet" att snacka om. Givet är att ett aluminiumchassi på en Macbook är stabilare än motsvarande annat plastchassi, men att det definerar byggkvalitet är bara att skratta åt. Ska du faktiskt använda din dator utan att få slag av hur långsam den är (ja jag tycker att alla Macar under 15 000kr är långsamma, stäm mig) så gå på det du redan valt. Är du det minsta intresserad av OS X så spara ihop till en Mac Mini vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem

Inte en chans. För att nå upp i samma beräkningsprestanda som din dator finns två val, iMac 27" och Mac Pro.

I fallet iMac 27" kan du köpa till en i7 klockad i 2.93 GHz. Denna kostar då totalt 22155 kr, och då får du 4GB RAM och ett HD5750-kort. Med andra ord lägre beräkningsprestanda, och MYCKET sämre spelprestanda i de spel som ens har ordentligt stöd för Mac. Fördelen är att du får en bra 27"-skärm i samma bygge, detta kan du dock köpa separat om du har behov för det, för 7k får du en helt ok skärm.

Tittar man på Mac Pron har den billigaste konfigen en Xeon klockad till 2.8 Ghz, och kostar då 23995 kr. Då får du 3GB RAM och ett HD5770.

Jag tror alla ser vart jag vill komma. Din kompis är inget annat än en rabiat Mactaliban utan verklighetsförankring, tyvärr. Köp din PC och skratta inombords när du vet med dig att du har betalat betydligt mindre pengar och fått en snabbare dator både för beräkningar och spel, för att inte tala om möjligheten att enkelt uppgradera den om du anser dig ha behov för detta.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

om du ska spela minsta lilla bör du inte ens fundera på MAC. PC är det självklara valet då.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Har en MacBook från skolan och tycker att den är skön att ha och så men jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå över helt till mac p.g.a spel. Kör på PC är mitt tips.

Permalänk
Medlem

4gb max 6gb RAM räcker. billig nätagg och lägg 1500spänn på att köpa 470 eller 480 istället

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

OM du inte vill spela ta en mac .

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att titta i hans andra tråd: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... , där bygget som helhet tas upp. Det är alltså mycket redigering som är planerat, varför en i7 är att föredra, likaså mycket minne. Låt den här tråden handla om huruvida han ska byta till en Mac eller inte. Vilket han inte ska.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att min Macbook Pro (12000 kr) klarar av HoN på mediumgrafik, det säger väl hur kul du kommer kunna ha med en Mac vs en PC, en PC för 12000 lirar ju Crysis i höga inställningar ^^

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

tycker du ska byta ner dig till 6GB ram och en i5 760 och sen köpa ett till gtx 460
för i spel kommer inte i7'an att prestera bättre än i5'an och 6GB ram klarar du dig länge på, aldrig använt mer än 4.5GB av min 6GB

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Mac = Arbetsdator

Pc = Nöjesmaskin

Ja, givetvis har man nöje av en mac till annat med och kan såklart arbeta på en pc (så slipper man pekfingrar om det) men detta e nog enklaste beskrivningen av varför man ska välja vad.

Permalänk
Skrivet av elghinnarisa:

tycker du ska byta ner dig till 6GB ram och en i5 760 och sen köpa ett till gtx 460
för i spel kommer inte i7'an att prestera bättre än i5'an och 6GB ram klarar du dig länge på, aldrig använt mer än 4.5GB av min 6GB

Räcker med 4gb på en i5

Men håller med, 12gb är utkastade pengar. Nöj dig med 6gb och släng hellre resterande pengar på ett till grafikkort och kör sli

Permalänk
Medlem

Slå din kompis med en flaska om han försöker lura dig att köpa en Mac för att spela på.
Han kan inte vara seriös.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mac är hur skön som helst att ha som "vardags-dator" för att surfa/maila, göra skolarbete, kolla på film, kika igenom semesterbilder osv.
Men ska man spela spel som är nyare än kanske 2005 med bra inställningar (vilket jag tror att du ska göra med tanke på vilka komponenter du valt) så är Windows-PC ett bättre val.
Har man pengarna så tycker jag att det jag kör med, en MBP och en stationär Windows-PC är den bästa kombinationen man kan tänka sig.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Varför blir det alltid så mycket tjafs om varför mac är sämre/bättre? (personligen tycker jag att så fort pris diskuteras förlorar de)

För honom passar en pc mycket bättre dock tycker jag att du ska bygga själv o spara in de 800:- det är verkligen inte svårt och man lär sig väldigt mycket. ända haken är att man(iallafall jag) blir lite beroende av att pilla och förbättra hela tin.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av andresthlm:

Antingen så är din polare hög på något eller jävligt avundsjuk.
Ska du spela ska du ha burken du plockat ihop.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns inget som motiverar en att köpa en Mac när man ska spela.

Visa signatur

Derp

Permalänk

Tycker du borde satsa mer på grafiken där är du tunn med ditt paket anars ser det bra ut.