Hjälp! Min kompis tycker inte jag köpa ny PC, varför?

Permalänk
Medlem

Är själv en ett stort fan av Mac sedan ett par år tillbaka p g a OS:et och smidig, smart och snygg design MEN... som andra redan påpekat är det huvudsakligen spel man skall köra så är en Windows PC ju klart att föredra, går ju inte att komma ifrån hur mycket man än gillar Mac.

Permalänk
Medlem

Fungerar klockrent att spela på en Mac om man inte bryr sig om att köra de tyngsta spelen i högsta upplösningar och inställningar osv. Din vän har nog inte de högsta kraven på vilka inställningar som används.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fungerar klockrent att spela på en Mac om man inte bryr sig om att köra de tyngsta spelen i högsta upplösningar och inställningar osv. Din vän har nog inte de högsta kraven på vilka inställningar som används.

Men gud, det är ju som att välja mellan en katt och ett rör. Varför skulle man ha ett system som inte kan spela på de höga inställningarna, när man kan ta ett som kan?

Permalänk
Avstängd

Kör på en PC, en MAC med samma prestanda kostar bra mkt mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Men gud, det är ju som att välja mellan en katt och ett rör. Varför skulle man ha ett system som inte kan spela på de höga inställningarna, när man kan ta ett som kan?

För att alla inte tycker det är det viktigaste? Somliga gillar möjligheten till att kunna köra OS X och/eller gillar designen på iMacen?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

För att alla inte tycker det är det viktigaste? Somliga gillar möjligheten till att kunna köra OS X och/eller gillar designen på iMacen?

Mmm men trådstarten lyder : Min kompis påstår att Mac är lika bra om inte 1000 gånger bättre än PC, då kommer du och bjuder på "Mac kan spela fast inte i närheten lika bra, så TS stämmer..."

Logiskt.

TS köp en PC om du inte absolut vill ha en Mac, btw så kommer det ändå sluta med att du dualbootar W7 och har ångest över pengar i sjön.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Moderator
Moderator

Du kan utan problem spara in några hundralappar på att välja ett nätagg som matchar övrig hårdvara bättre, 850W är redig overkill.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ett helt korrekt argument, men är det särskilt troligt om man tittar på övriga datordelar?
Man kan även vända på samma argument, köp en dator för 6000kr istället och en resa till Thailand i vinter. Han kommer kanske inte kunna spela de nyaste spelen på den fetaste upplösningen, men Thailand lockar kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Mmm men trådstarten lyder : Min kompis påstår att Mac är lika bra om inte 1000 gånger bättre än PC, då kommer du och bjuder på "Mac kan spela fast inte i närheten lika bra, så TS stämmer..."

Logiskt.

Hur kan man läsa så fel som du har gjort? Vad är din hemlighet, trodde inte det var möjligt.

Som du ser i citatet nedan så står det ingenstans att hans kompis påstår att Mac är lika bra eller 1000 gånger bättre. I ett senare inlägg har han dock delgivit oss informationen att hans kompis säger att det fungerar "klockrent", men fortfarande är inget sagt om hur han tycker det fungerar på en PC. Så inte heller efter detta kan vi dra den slutsatsen du drog.

TS skriver:

Citat:

Jag är på väg att beställa en ny stationär enl. nedan men för dessa pengar tycker han att jag ska köpa en MAC dator istället. Jag är skeptisk och behöver få höra lite fler argument varför jag inte ska beställa min nya drömdator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Hur kan man läsa så fel som du har gjort? Vad är din hemlighet, trodde inte det var möjligt.

Som du ser i citatet nedan så står det ingenstans att hans kompis påstår att Mac är lika bra eller 1000 gånger bättre. I ett senare inlägg har han dock delgivit oss informationen att hans kompis säger att det fungerar "klockrent", men fortfarande är inget sagt om hur han tycker det fungerar på en PC. Så inte heller efter detta kan vi dra den slutsatsen du drog.

TS skriver:

Derox.. snälla sluta.. Du kan inte hitta nått vettigt argument för att Mac kan funka som en prisvärd spel dator.. Och tro det eller ej. Grafik och prestanda har faktiskt stor betydelse i spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

TS skriver:

Men gud, sluta argumentera om ord nu.

Pc = Bra prestanda för hyfsat pris. Kan se ut som skit. Spel körs bra och alla spel kan köras.

Mac = Dålig prestanda för dyrt pris. Snygg som sju. Spel finns, men inte höga inställningar.

Om man vill ha Mac, ta Mac, men sluta vara fanboy över något.

Btw, OT, AMD HAR BARA NAMN PÅ SINA NYA KORT UTAN PRESTANDAFÖRBÄTTRING OMGMDMSM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Derox.. snälla sluta.. Du kan inte hitta nått vettigt argument för att Mac kan funka som en prisvärd spel dator.. Och tro det eller ej. Grafik och prestanda har faktiskt stor betydelse i spel.

Trevligt, här kommer en kille som verkligen kan bygga sina halmgubbar, tyvärr förblir de fortfarande halmgubbar.

Skrivet av Tacy:

Men gud, sluta argumentera om ord nu.

Pc = Bra prestanda för hyfsat pris. Kan se ut som skit. Spel körs bra och alla spel kan köras.

Mac = Dålig prestanda för dyrt pris. Snygg som sju. Spel finns, men inte höga inställningar.

Om man vill ha Mac, ta Mac, men sluta vara fanboy över något.

Btw, OT, AMD HAR BARA NAMN PÅ SINA NYA KORT UTAN PRESTANDAFÖRBÄTTRING OMGMDMSM.

Ja, och vad skrev jag? Att hans kompis har förmodligen lägre krav på vad han anser vara "klockren för spel". Inget fel med att anse att man kan spela spel på en Mac utan problem, men man får vara inställd på att man måste dra ned på inställningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Trevligt, här kommer en kille som verkligen kan bygga sina halmgubbar, tyvärr förblir de fortfarande halmgubbar.

Du måste ju själv inse att när spel är en viktig del av brukarbehovet är inte prisökningen för en Mac befogad? Såg du inte mitt exempel där uppe? Du kan omöjligt likställa ett HD5750 eller HD 5770 med ett GTX460. Om du själv inte har behov av att spela så fine, då får det stå för dig. Men nu är det spelprestanda och beräkningsprestanda som gäller och då ÄR inte Mac prisvärd, så tillvida att brukaren inte har en väldig fallenhet för att tycka om Macens utseende och helt struntar i att spelen ser sämre ut, trots att han lagt ner mycket pengar än vad en PC med betydligt bättre prestanda hade kostat.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Tusen tack för alla svar. Om jag skulle gå ner till i5 och 6gb i minne. Förslagsvis Intel Core i5 760 2,8GHz Socket 1156 då måste jag även byta moderkort. Förslagsvis Gigabyte GA-P55-USB3 och sedan byta upp mig till GTX 470 eller 480. Följer era svar med spänning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Du måste ju själv inse att när spel är en viktig del av brukarbehovet är inte prisökningen för en Mac befogad? Såg du inte mitt exempel där uppe? Du kan omöjligt likställa ett HD5750 eller HD 5770 med ett GTX460. Om du själv inte har behov av att spela så fine, då får det stå för dig. Men nu är det spelprestanda och beräkningsprestanda som gäller och då ÄR inte Mac prisvärd, så tillvida att brukaren inte har en väldig fallenhet för att tycka om Macens utseende.

Jag har endast hävdat att du kan spela på en Mac men med lägre inställningar. Bara för att någon vill spela betyder det inte att de vill ha högsta inställningar.

För övrigt är prisvärdhet högst subjektivt, och då TS aldrig sagt att det enda han bryr sig om är spelprestanda eller beräkningskapacitet är det svårt att uttala sig om detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PC helt klart om du vill kunna spela. Även om nu vissa spel går via bootcamp eller liknande förlorar du mycket prestanda på att köra så.

Tycker däremot att du borde byta ut processorn till en I5 760 och då också byta moderkort till ett sockel 1156. På samma gång får du då byta ramminnen till ett par dual channel; 4 alt 8gb räcker gott och väl. Pengarna du sparade på det kan du sen köpa antingen ett till GTX460 för eller så köper du endast ett GTX480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Så du tycker det är omöjligt att spela på ett HD5770? Exakt hur är det omöjligt? Exploderar datorn? Jag har endast hävdat att du kan spela på en Mac men med lägre inställningar. Bara för att någon vill spela betyder det inte att de vill ha högsta inställningar.

För övrigt är prisvärdhet högst subjektivt, och då TS aldrig sagt att det enda han bryr sig om är spelprestanda eller beräkningskapacitet är det svårt att uttala sig om detta.

Inte omöjligt. Men du får ut MYCKET mer prestanda för pengarna ur ett GTX 460 än vad du någonsin kommer få av ett 5770.

Och när man snackar om att ha en dator för att spela mycket spel på då är det automatiskt alltid spelprestanda och beräknings förmåga som är det viktigaste....

Man kan ju alltid ha en dator som är snygg och fin som man kan krama och slicka eller vad det än är folk gillar göra med sina mac. Mmn det är inte riktigt vad man bör använda sin dator till.
Sen är hans val av Fractal Design chassiet ett enormt bra för det är ett jävligt snyggt, prisvärt och funktions rikt chassie.
Men oj det råkar kanske inte vara aluminium.. men vem fan bryr sig om det. Det kan ge lite bättre värme avledningsförmåga. Men det är inte så bra som många tror. Viktigaste är alltid bra ventilations förmåga.
Sen har du också uppgraderingsmöjligheter och flexibilitet med en PC över en iMac.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Så du tycker det är omöjligt att spela på ett HD5770? Exakt hur är det omöjligt? Exploderar datorn? Jag har endast hävdat att du kan spela på en Mac men med lägre inställningar. Bara för att någon vill spela betyder det inte att de vill ha högsta inställningar.

Jag har aldrig sagt att det är omöjligt, bara att det är sämre. Dessutom är Mac OS som operativ en betydligt sämre spelplattform än vad Windows är, vilket du vet med dig. Hade du läst TS förra tråd hade du sett vad användningsområdena var, samt vad budgeten var. Sett till detta finns det ingen Mac som ger likvärdig prestanda på något av områdena, och då inte uttryckt något som helst önskemål om att ha Mac just för sakens skull kan det antagandet mycket väl göras. Förespråka Mac för all del, jag är väl medveten om dess fördelar, längtar till den dag jag kan byta ut min Dell till en Macbook Pro. Men du får fortfarande ha lite öppna ögon, Mac är ingen universalplattform som passar optimalt för alla användare, likväl som Windows verkligen inte är det. Nog om detta, TS verkar klokt nog ha bestämt sig för att gå på PC-spåret.

Skrivet av andresthlm:

Tusen tack för alla svar. Om jag skulle gå ner till i5 och 6gb i minne. Förslagsvis Intel Core i5 760 2,8GHz Socket 1156 då måste jag även byta moderkort. Förslagsvis Gigabyte GA-P55-USB3 och sedan byta upp mig till GTX 470 eller 480. Följer era svar med spänning...

Du sparar absolut pengar på att gå ner till Core i5 samt det moderkortet och genom att lägga de pengarna på grafikkort får du betydligt bättre spelprestanda, så är spel ditt primära användningsområde är det absolut värt det. Du får dessutom satsa på 4GB eller 8GB minne då S1156 bara har stöd för tvåkanaligt minne. 8GB kan dock vara perfekt för din del! Såg i din andra tråd att du ägnar dig åt filmredigering där min erfarenhet i allmänhet är att i7 presterar bättre då de processorerna har HT, vilket möjliggör åtta trådar istället för fyra, som är fallet för i5 760. Så du får helt enkelt avgöra själv vad du ägnar dig åt mest, spel eller redigering? Jag tror dock att du kommer bli klart nöjd med en i5, inte minst efter lite överklockning!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

PC helt klart om du vill kunna spela. Även om nu vissa spel går via bootcamp eller liknande förlorar du mycket prestanda på att köra så.

Tycker däremot att du borde byta ut processorn till en I5 760 och då också byta moderkort till ett sockel 1156. På samma gång får du då byta ramminnen till ett par dual channel; 4 alt 8gb räcker gott och väl. Pengarna du sparade på det kan du sen köpa antingen ett till GTX460 för eller så köper du endast ett GTX480.

Det kan jag hålla med om. Ska du bara huvudsakligen spela på datorn så får du ut lika bra spel prestanda ur en i5-760 för mindre pengar.
Däremot som jag sagt tidigare. Kör du typ CPU tynga program som video redigering eller bild eller vad det än är du leker med på fritiden så är en i7a ett bättre val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Och när man snackar om att ha en dator för att spela mycket spel på då är det automatiskt alltid spelprestanda och beräknings förmåga som är det viktigaste....

Nej det är det inte. Beror helt på dina krav på vilka inställningar den klarar. Vilket är vad jag hävdat, jag gav endast ett tips till TS, så han kan förstå vad hans kompis förmodligen menar. Att det fungerar att spela på en Mac, men med lägre inställningar än den PCn han kikar på.

Skrivet av ParasiteX:

Man kan ju alltid ha en dator som är snygg och fin som man kan krama och slicka eller vad det än är folk gillar göra med sina mac. Mmn det är inte riktigt vad man bör använda sin dator till.
Sen är hans val av Fractal Design chassiet ett enormt bra för det är ett jävligt snyggt, prisvärt och funktions rikt chassie.
Men oj det råkar kanske inte vara aluminium.. men vem fan bryr sig om det. Det kan ge lite bättre värme avledningsförmåga. Men det är inte så bra som många tror. Viktigaste är alltid bra ventilations förmåga.

Som sagt, somliga bryr sig mindre om att maximera sin grafikprestanda och mer om hur datorn ser ut i hemmet, om vilket operativ den kör osv.

Skrivet av ParasiteX:

Sen har du också uppgraderingsmöjligheter och flexibilitet med en PC över en iMac.

Vilket inte alla tycker är bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vilket inte alla tycker är bra.

Ok, förklara. Vad är det som folk inte tycker är bra att ha uppgraderings möjlighet på sin dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Jag har aldrig sagt att det är omöjligt, bara att det är sämre. Dessutom är Mac OS som operativ en betydligt sämre spelplattform än vad Windows är, vilket du vet med dig. Hade du läst TS förra tråd hade du sett vad användningsområdena var, samt vad budgeten var. Sett till detta finns det ingen Mac som ger likvärdig prestanda på något av områdena, och då inte uttryckt något som helst önskemål om att ha Mac just för sakens skull kan det antagandet mycket väl göras. Förespråka Mac för all del, jag är väl medveten om dess fördelar, längtar till den dag jag kan byta ut min Dell till en Macbook Pro. Men du får fortfarande ha lite öppna ögon, Mac är ingen universalplattform som passar optimalt för alla användare, likväl som Windows verkligen inte är det. Nog om detta, TS verkar klokt nog ha bestämt sig för att gå på PC-spåret.

Nepp, jag har inte läst hans tidigare tråd, utan går bara på den information som är given i denna. Och har endast svarat utifrån denna tråd. Om det är så att han endast vill spela spel och bryr sig mycket om hur höga inställningar han kan köra, då bör han välja en PC. Men jag ville bara förmedla att hans kompis varken ljuger eller är galen som hävdar att det fungerar "klockrent" att spela på en mac, hans kompis har bara lägre krav.

Skrivet av ParasiteX:

Ok, förklara. Vad är det som folk inte tycker är bra att ha uppgraderings möjlighet på sin dator?

Ja du, för somliga är det helt onödigt för de aldrig kommer uppgradera. Då kan det vara bättre med ett slutet system där tillverkarna kan spara plats för att inget behöver designas för att öppnas av lekmän. Lättare att klämma ihop saker om du vet att ingen skall behöva byta komponenter eller få in andra komponenter med andra storlekar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andresthlm:

Byter du ner dig till en i5:a så är det smidigast att köra med 4 eller 8GB RAM då moderkorten har 4st minnesplatser till skillnad från i7:ans moderkort som har 6 platser.

Det skulle dock vara roligt att höra vilket användningsområde du ska ha datorn till. Ska du redigera mycket film och bilder men inte spela så mycket så tycker jag att du ska hålla dig till paketet du plockat ihop. Alternativt köpa en iMac för att få tillgång till Apples redigeringsprogram som många verkar tycka om.
Ska du dock mest spela på datorn men även syssla med endel tyngre arbete så skulle jag nog ha bytt ner mig till 1156-plattformen och kört på en i7 860 för att få tillgång till HT, till detta skulle jag tagit 8GB RAM för säkerhets skull (om det blir mycket redigering). Pengarna du sparar från att gå ner från ditt nuvarande ihopplock skulle jag lägga på ett kraftigare grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av andresthlm:

Förutom att du utan mening skapade ett flamewar, varsågod.
Det du skrev ser bra ut om du ska spela spel och om det är redigering du vill göra, ta en i7 istället.

Klart slut!
No more posts after this line, tack!

____________________________________________________________________________________

Permalänk
Skrivet av andresthlm:

Du har satt ihop en riktigt trevlig dator. Detta är de ändringarna jag råder dig att göra:

• Gå ner till 6 GB RAM, du kommer inte använda mer. -1300 kr

• Ta bort byggnation, detta forum kan ge dig hjälp hela vägen. -795 kr

• Fundera på att gå ner lite i pris på nätagg, du kan lätt spara pengar. CA -500 kr

• Gå upp i grafik, antingen ett GTX480 eller ytterliggare ett GTX460. +1900 kr

Då har du sparat lite pengar utan att tappa prestanda samt fått mycket mer grafikkapacitet, vilket gör datorn mer välbalanserad. För de sparade pengarna kan du köpa ett BRA tangentbord.

Lycka till!

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

För att plötsligt har de altenativ och måste stå för sina val och faktiskt tänka själva.

Inte deras bästa sida alla gånger

edit: till er som råder honom att ta mindre ram. Jag har åtta gb ram och jag får slut på det utan att anstränga mig. Ram är både billigt och bör utnyttjas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andresthlm:

Här är ett exempel som ger dig galet mycket mer prestanda för lägre pris. Och har du planer att klocka CPUN. Som du borde göra på tanke på CPU kylar valet så kommer du ut enormt med prestanda ur detta systemet.
Ev om 80+Gold inte är viktigt för dig så duger en 600W helt ok. Fractal Designs 650W Tesla nätdelar är ett bra val t.ex
Du kan ta ett billigare grafikkort iofs. men det kortet är super clockat från fabriken så det är till fördel på tanke på garantier osv.

Du har sen utrymme för mer minne om det skulle krävas. Annars räcker 4GB mer än tillräckligt för spelande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxanimal:

Du har satt ihop en riktigt trevlig dator. Detta är de ändringarna jag råder dig att göra:

• Gå ner till 6 GB RAM, du kommer inte använda mer. -1300 kr

• Ta bort byggnation, detta forum kan ge dig hjälp hela vägen. -795 kr

• Fundera på att gå ner lite i pris på nätagg, du kan lätt spara pengar. CA -500 kr

• Gå upp i grafik, antingen ett GTX480 eller ytterliggare ett GTX460. +1900 kr

Då har du sparat lite pengar utan att tappa prestanda samt fått mycket mer grafikkapacitet, vilket gör datorn mer välbalanserad. För de sparade pengarna kan du köpa ett BRA tangentbord.

Lycka till!

Liten varning om själv byggnationer. ÄR man inget vidare händig så bör man icke försöka det själv utan någon som hjälper personligen. Hjälp från forum kan inte alltid hjälpa till med allt om inte man har lite känsla för montering.
Hjälpte själv igenom en kille innan som fick problem och tillslut gav upp och skicka in för att få det byggt av någon annan. Men som sagt, är man väldigt händig så bör man bygga själv. Annars är det värt att välja till byggnation.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av PixelBritta:

4gb max 6gb RAM räcker. billig nätagg och lägg 1500spänn på att köpa 470 eller 480 istället

Internminne är billigt. Tipsar om i5, 8 GB RAM samt ett vassare grafikkort! Att ta ett billigt nätaggregat finns inte på kartan.

Jag har 8 GB och allt används, alltid. Okey, 300 Mb ledigt. Det går inte att få för mycket internminne, något som också gäller lagringsutrymme.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Det går att spela på en Mac.
Men det går bättre på en Win-maskin för motsvarande pengar, inget snack. Datorn i min sign klarar förvisso att köra tex. GTA IV i Win7 på rätt hyfsade inställningar utan lagg. Men för de c:a 30Kkr den kostade skulle man kunna bygga två stationära monsterdator med Windows som fungerar lika bra eller bättre för spelande.

NFS MW (i Mac OS) spelar jag på högsta inställningar på en extern 24"skärm (1920x1080), men då kommer det lite lagg här och där - inte så det stör men ibland så dyker det upp. På den inbyggda skärmen är det laggfritt. Mindre grafiskt intensiva spel fungerar såklart lika bra oavsett OS.

Så... Det beror helt på hur man ska använda datorn och hur bra/dåligt man trivs i resp. OS. Jag betalar gladeligen extra för att slippa Windows så långt det går... Mac OS är inte perfekt det heller, men fan så mycket bättre än Windows (tycker jag, alltså, ni får tycka vad ni vill - ville bara vara lite övertydlig).
Min dator kostar en jävla massa, men den funkar precis som jag vill när jag arbetar och om jag vill spela går det med - förvisso inte lika bra som på en Win-maskin för 10-15 kkr, men tillräckligt bra för mej. Om inget revolutionerande händer så kommer den funka bra ett par -tre år framöver, och sen går den att sälja till ett rätt bra pris - jämfört med vad man hade fått för en lika gammal Win-maskin, iallafall.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!