Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Preliminära svenska priser för Radeon HD 6870, HD 6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

2 199 kronor för HD6870 är uppåt väggarna för dyrt, om det nu inte presterar som ett GTX470 som bara kostar 100-150kr mer. Som jag skrev tidigare, 1800kr max, då hade det konkurrerat ut 460 1Gb på allvar.

6870 är fortfarande bara ett "hottat" 5770, och ett 5770 kostar runt 1400-1500kr om jag minns rätt. Dessutom så ska 6870 vara billigare att tillverka än 5770 så jag förstår inte riktigt hur det kommer sig med ett pris på 2 199 kronor. Visst, presterar det som ett GTX470 så är det kanon, men knappast va..... eller?

Jag fattar fan ingenting längre. Amd släpper ett kort (6870) som presterar ganska lika med ett annat kort de har (5850), och dessutom till ett högre pris. Får mig genast att fundera över om de inte medvetet försöker blåsa okunniga Svenssons med det nya namnschemat.

Säger bara, grattis AMD, ni har alla vunnit en traktor i valfri färg.

HD6870 är dyrare att tillverka än HD5770. Något större chip, och komplexare PCB pga 256-bitars bussen. Samt, naturligtvis, något mer krävande kylning.

Fast - kom ihåg att HD5850 laserades vid 2500:- och steg sedan pga bristande konkurrens, för att först nu vara nere i de nivåerna igen. Det skulle förvåna mig stort om HD6870 skulle ligga kvar på 2195 någon längre tid, och i praktiken slåss ju butikerna om de som vill uppgradera direkt också, så vi får väl se vad inet, webhallen, komplett och de andra faktiskt kommer att ta. Under 2000 direkt eller mycket snart är min gissning.

Både nVidia och AMD kommer att växla över till 28nm inom ett år, vilket kommer att göra den här generationen överspelad. Har man något som funkar hyfsat bör man nog bara se tiden an. Bulldozer, Sandy Bridge, och 28nm grafikkretsar är runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes, bra formulerat!
Jag försökte mig på ungefär samma sak högre upp med skillnaden att en prissänkning av 5830 och 5850 hade kunnat ge GTX 460 en ordentlig match.

Absolut, håller med fullständigt där. Hade det sänkt priset på 5850 samma dag som GTX 460 lanserades så hade det sett annorlunda ut. Då hade AMD kunnat avvakta i lungnanro med att färdigställa 6900-serien och lansera denna först, som sig bör. Nu känns det som att det är lite för sent vad de än gör gällandes 460.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Jag fattar fan ingenting längre. Amd släpper ett kort (6870) som presterar ganska lika med ett annat kort de har (5850), och dessutom till ett högre pris. Får mig genast att fundera över om de inte medvetet försöker blåsa okunniga Svenssons med det nya namnschemat.

Säger bara grattis AMD, ni har alla vunnit en traktor i valfri färg.

Du missar det viktiga, 68xx är mellanklassserien som ersätter 57-serien (på lite sikt). Så detta är precis som att 4670 presterar som 3850, eller att 5770 presterar som 4870, dvs helt normalt att ett nytt mellanklasskort lägger sig i mellanprestanda. Skillnaden är bara att mellanklasskortet lanseras nån månad före prestandakortet, och det är ju mkt ovanligt, det känns som att det är det som de flesta hänger upp sig på. Dvs det känns fel att det första kortet i en ny serie inte är "bäst", men det har ju ingen praktisk betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du missar det viktiga, 68xx är mellanklassserien som ersätter 57-serien (på lite sikt). Så detta är precis som att 4670 presterar som 3850, eller att 5770 presterar som 4870, dvs helt normalt att ett nytt mellanklasskort lägger sig i mellanprestanda. Skillnaden är bara att mellanklasskortet lanseras nån månad före prestandakortet, och det är ju mkt ovanligt, det känns som att det är det som de flesta hänger upp sig på. Dvs det känns fel att det första kortet i en ny serie inte är "bäst", men det har ju ingen praktisk betydelse.

Nu tänkte du väl ändå lite fel. Det du nämner som exempel är att nya kort ur en lägre serie presterar lika bra eller bättre än gamla kort ur en äldre serie. Detta är tvärt om, alltså att ett nytt kort ur en högre serie presterar ungefär som ett gammalt kort ur en lägre serie.

Hade de nya korten vart ur 67-serien och presterat som gamla 58-serien hade det vart som tidigare, men nu är de nya ur 68-serien men är ersättarna för 57-serien... du ser skillnaden i hundratal? Det är att vad AMD jobbat in som prestanda-serien (alltså x8xx) nu ska vara mellansegment som skapar förvirringen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

6870 är fortfarande bara ett "hottat" 5770.

När ska folk fatta?? 6870 är inte ett hottat 5770, mycket som skiljer. Tror ni amd inte har gjort ett skit på ett år eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nu tänkte du väl ändå lite fel. Det du nämner som exempel är att nya kort ur en lägre serie presterar lika bra eller bättre än gamla kort ur en äldre serie. Detta är tvärt om, alltså att ett nytt kort ur en högre serie presterar ungefär som ett gammalt kort ur en lägre serie.

Hade de nya korten vart ur 67-serien och presterat som gamla 58-serien hade det vart som tidigare, men nu är de nya ur 68-serien men är ersättarna för 57-serien... du ser skillnaden i hundratal? Det är att vad AMD jobbat in som prestanda-serien (alltså x8xx) nu ska vara mellansegment som skapar förvirringen.

hade man kört med det nuvarande namnschemat så hade ju barts hetat 6700.
nu har de dock ändrat på namnschemat.

om man inte fokuserar på siffror , utan på vilket segment korten ska spela i så stämmer det.
6800 är den nya mellanklassen , 5800 är den nuvarande enthusiastklassen.

precis som 4890 4870 (föregående-enthusiast) är snäppet vassare än 5700 (nuvarande-mellanklass)
så är 5800 (nuvarande-enthusiast) snäppet vassare än 6800 ( framtida-mellanklass)

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

När ska folk fatta?? 6870 är inte ett hottat 5770, mycket som skiljer. Tror ni amd inte har gjort ett skit på ett år eller?

Men ta då och förklara vilka nya finesser och fördelar den nya serien har, som skulle motivera ett köp av 6870 framför ett billigare 5850. Förutom en högre sifferkombination då vill säga.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CarlAltDelete:

Haha, ojojoj, 6870 skulle väl prestera som 5850?
Nej, de stämmer verkligen inte

Det stämmer om man utgår från det han postade samt de tidigare läckta prestanda uppgifterna från Crysis, de uppgifterna påstrider att 6870 ska prestera ca 60% bättre än gtx 480.

Dock tror jag det låter för bra för att vara sant. Är det sant kan nvidia titta sig i månen.

OT: Enligt dessa prisuppgifter lär ju nästan 6870 prestera lika bra eller bättre än GTX 470 för att det ska vara värdigt sitt pris. GTX 470 kostar nämligen i dagsläget 2400:- precis som 5850 också gör.

Den som väntar får se.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Men ta då och förklara vilka nya finesser och fördelar den nya serien har, som skulle motivera ett köp av 6870 framför ett billigare 5850. Förutom en högre sifferkombination då vill säga.

mot ett billigare 5850 så kan det nog vara lite knepigt att motivera ett 6870 , i alla fall om prestandan är likvärdig, som tidigare nyheter pekat på.

för en vanlig kund med lite koll så skulle den enda skillnaden vara det nya 3d lulllullet.
svårt att snacka om energiförbrukning och andra potentiella skillnader innan fredagen vill jag påstå.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

hade man kört med det nuvarande namnschemat så hade ju barts hetat 6700.
nu har de dock ändrat på namnschemat.

om man inte fokuserar på siffror , utan på vilket segment korten ska spela i så stämmer det.
6800 är den nya mellanklassen , 5800 är den nuvarande enthusiastklassen.

precis som 4890 4870 (föregående-enthusiast) är snäppet vassare än 5700 (nuvarande-mellanklass)
så är 5800 (nuvarande-enthusiast) snäppet vassare än 6800 ( framtida-mellanklass)

Jo det är ju det jag menar.
Men bytet av serier är ju precis det som skapar förvirringen. Gamla prestanda-serien blir nya mellanklassen vilket är helt normalt (5700 är motsvarar nästan 4800 och så vidare). Men nu när de byter serie på mellanklassen så blir det ju fel när folk inte tänker efter ordentligt. 6800 borde ju, om man ser till hur AMD har namngett sina kort senaste åren, betyda nya prestandaserien men det är inte det. Du ser hur det skapar förvirring?

Det är ju stegskillnaden bland seriet som skapar förvirringen. som du säger, tidigare prestandaklass tillhör en hundra-serie högre än nya mellanklassen men prestandan är liknande. Den här gånger är det inget steg ner bland serierna (från 8-hundratal till 7-hundratal) utan 800 till 800.

Jag personligen tycker det är urkorkat att byta på ett så väl inarbetat och väl fungerande namnsystem som AMD har. Nu kommer folk istället köpa 67-serien och förvänta sig ett kort som, i jämförelse, matchar vad 57-serien gav när den kom men istället få ett budgetkort. Folk som köper 68-serien och förväntar sig ett prestanda-kort kommer bli lika griniga de och de enda som faktiskt får vad de förväntar sig är de som är insatta i bytet och de nya namnen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Finns det någon chans att priset på gtx 460 1 gb kommer sjunka iochmed detta släpp?

Funderar nämligen på att köpa ett gtx 460 så man kanske ska vänta tills efter fredag? Eller kommer det ta någon månad innan priserna går ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jo det är ju det jag menar.
Men bytet av serier är ju precis det som skapar förvirringen. Gamla prestanda-serien blir nya mellanklassen vilket är helt normalt (5700 är motsvarar nästan 4800 och så vidare). Men nu när de byter serie på mellanklassen så blir det ju fel när folk inte tänker efter ordentligt. 6800 borde ju, om man ser till hur AMD har namngett sina kort senaste åren, betyda nya prestandaserien men det är inte det. Du ser hur det skapar förvirring?

Det är ju stegskillnaden bland seriet som skapar förvirringen. som du säger, tidigare prestandaklass tillhör en hundra-serie högre än nya mellanklassen men prestandan är liknande. Den här gånger är det inget steg ner bland serierna (från 8-hundratal till 7-hundratal) utan 800 till 800.

Jag personligen tycker det är urkorkat att byta på ett så väl inarbetat och väl fungerande namnsystem som AMD har. Nu kommer folk istället köpa 67-serien och förvänta sig ett kort som, i jämförelse, matchar vad 57-serien gav när den kom men istället få ett budgetkort. Folk som köper 68-serien och förväntar sig ett prestanda-kort kommer bli lika griniga de och de enda som faktiskt får vad de förväntar sig är de som är insatta i bytet och de nya namnen.

jo sitter man inte inne och läser hårdvarusiter så kommer man ju garanterat välja 6850 före 5850 och 6870 före 5870 , vilket är olyckligt.
möjligt att folk ovetande byter från 58xx till 68xx dito i förväntan om en boost dessutom.

man kan ju fråga sig om denna förvirring är att föredra framför att bara döpa korten till 6700 , och låta 5700 korten få en smäll istället.

största problematiken är som sagt när både 5800 och 6800 finns på marknaden samtidigt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

största problematiken är som sagt när både 5800 och 6800 finns på marknaden samtidigt.

Det är trots allt bara under en kortare tid. När Cayman lanseras i November så är det problemet löst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Svar till kralloballo ! ja...

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Svar till kralloballo ! ja...

Hmm. Ja på vilken fråga. Jag ställde så många i min iver.

Eller menar du ja på alla, priserna kommer gå ner, men det kommer ta ett tag, men hur som helst ska jag åtminstone vänta till efter fredag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kralloballo:

Hmm. Ja på vilken fråga. Jag ställde så många i min iver.

Eller menar du ja på alla, priserna kommer gå ner, men det kommer ta ett tag, men hur som helst ska jag åtminstone vänta till efter fredag?

Vänta och se vad de nya ati korten har att erbjuda och till vilket pris, med tanke på att du nu får tag i ett 5850 från 2100kr så gissar jag att 6870 kommer lägga sig under det då det är så pass mycket mindre dvs billigare att tillverka.

Tror inte att 460 kommer bli spec. mycket billigare då det är en väldigt stor krets men du kan ändå avakta ifall det blir prissänkningar, är ju bara 5 dagar kvar.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Men ta då och förklara vilka nya finesser och fördelar den nya serien har, som skulle motivera ett köp av 6870 framför ett billigare 5850. Förutom en högre sifferkombination då vill säga.

Till att börja med har HD6870 dubbla minnesbussen alltså 256 bit ist för HD5770s 128 bit. Bara där har du ett fantastiskt prestandalyft. Nya shaders är en annan sak. HD5770 kommer att vara väldigt trött i jämförelse. Sen i november kommer ju lanseringen för dom som vill uppgradera från HD5850 alltså HD6970.

Edit ändrade till HD6970

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rullekorn82:

Till att börja med har HD6870 dubbla minnesbussen alltså 256 bit ist för HD5770s 128 bit. Bara där har du ett fantastiskt prestandalyft. Nya shaders är en annan sak. HD5770 kommer att vara väldigt trött i jämförelse. Sen i november kommer ju lanseringen för dom som vill uppgradera från HD5850 alltså HD6870.

Aaaa, alltså jag tror att spill förstått att AMD ändrat om i namngivningen av korten. Det kan vi nog lämna.
Gissningsvis handlar frågan snarare om ett ifrågasättande av prestanda per krona. Det har ju inte hänt ett smack med prestanda per krona med nuvarande siffror (vi har dock inga siffor ännu såklart). Detta trots att 58xx-serien knappt prissänkts sedan över ett år tillbaka vid release.
Har man 2000 spänn som skall gå till nytt grafikkort, varför vill man då hellre köpa 6850 än 5850? Energiförbrukningen är inte bättre, prestandan... svårt att säga exakt men inga 30-40% förbättring direkt (enligt nuvarande siffror) och priset är det samma.
Så jämförelsen med 5770 är inte så intressant, även om AMD vill placera 5770 och 6850 i samma segment med olika generationer. Prisspannet mellan dessa är för stort för att det ska hålla.

Så, för 2000 spänn, vad är så fantastiskt med 6850? typ...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rullekorn82:

Till att börja med har HD6870 dubbla minnesbussen alltså 256 bit ist för HD5770s 128 bit. Bara där har du ett fantastiskt prestandalyft. Nya shaders är en annan sak. HD5770 kommer att vara väldigt trött i jämförelse. Sen i november kommer ju lanseringen för dom som vill uppgradera från HD5850 alltså HD6870.

Här har vi ett utmärkt exempel på en lurad person av AMD's fula marknadsföring dom gör med nya 6-serien.

För att upplysa : Enligt testerna ska 6850 motsvara prestandan hos ett 5830, och 6870 ska motsvara 5850.
Dvs sitter man på ett 5850 eller 5870 bör man INTE uppgradera.

Tycker om igen synd om alla som kommer falla i den här fällan, samt floppen av AMD.
Men om igen, det är köparen som ska kolla upp vad man egentligen köper, tillverkan har ju endå rätt att vilseleda hur som helst tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Xaves:

OT: Enligt dessa prisuppgifter lär ju nästan 6870 prestera lika bra eller bättre än GTX 470 för att det ska vara värdigt sitt pris. GTX 470 kostar nämligen i dagsläget 2400:- precis som 5850 också gör.

Det är iofs de billigaste priserna på de korten. Billigaste priset på ett 6870 kommer sjunka under 2000:- rätt snabbt. Powercolor brukar vara bra på att snåla t.ex.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nu tänkte du väl ändå lite fel. Det du nämner som exempel är att nya kort ur en lägre serie presterar lika bra eller bättre än gamla kort ur en äldre serie. Detta är tvärt om, alltså att ett nytt kort ur en högre serie presterar ungefär som ett gammalt kort ur en lägre serie.

Hade de nya korten vart ur 67-serien och presterat som gamla 58-serien hade det vart som tidigare, men nu är de nya ur 68-serien men är ersättarna för 57-serien... du ser skillnaden i hundratal? Det är att vad AMD jobbat in som prestanda-serien (alltså x8xx) nu ska vara mellansegment som skapar förvirringen.

6800 ersätter inte 5700 utan den kommer senare, förmodligen efter jul. De flesta serierna berörs inte av denna förändring i toppen.

Hoppet mellan 5700 och 5800 är för stort vilket korrigeras nu. 5800 delas i två serier, en billigare med ungefär samma prestanda och en med högre prestanda.

Utan lediga siffror mellan x700 och x800 får den nya bättre presterande serien bli 6900 medans den billigare tar över 6800.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Här har vi ett utmärkt exempel på en lurad person av AMD's fula marknadsföring dom gör med nya 6-serien.

För att upplysa : Enligt testerna ska 6850 motsvara prestandan hos ett 5830, och 6870 ska motsvara 5850.
Dvs sitter man på ett 5850 eller 5870 bör man INTE uppgradera.

Tycker om igen synd om alla som kommer falla i den här fällan, samt floppen av AMD.
Men om igen, det är köparen som ska kolla upp vad man egentligen köper, tillverkan har ju endå rätt att vilseleda hur som helst tyvärr.

Det är ju precis det jag säger. Det är ju dom som sitter på HD5770 som ska uppgradera inte dom som sitter på HD5850.

Jag hade skrivit fel på HD6870 när det ska vara HD6970. Hur kan det bli en flopp när du inte ens sett siffror på HD6970? eller priset för den delen. Enligt mig är det bara idioter som dömmer ut något innan någon som helst fakta finns. Samma sak med GTX480 folk dömde rätt hårt på förhand där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Här har vi ett utmärkt exempel på en lurad person av AMD's fula marknadsföring dom gör med nya 6-serien.

För att upplysa : Enligt testerna ska 6850 motsvara prestandan hos ett 5830, och 6870 ska motsvara 5850.
Dvs sitter man på ett 5850 eller 5870 bör man INTE uppgradera.

Tycker om igen synd om alla som kommer falla i den här fällan, samt floppen av AMD.
Men om igen, det är köparen som ska kolla upp vad man egentligen köper, tillverkan har ju endå rätt att vilseleda hur som helst tyvärr.

Prestandatester - du menar ryktena om gamla benchmark?

Om någon betalat 3500 för ett grafikkort för mindre än ett år sedan har jag svårt att tro att denna person vid en uppgradering väljer ett grafikkort för 1900:- och tror på bättre prestanda.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Herregud vilken röra att reda ut det här med namnen hit och dit. Men ska i alla fall bli mycket intressant att se på fredag hur de nya korten presterar och vilket pris de kommer få. Men känns lite som några redan antytt att AMD ska få svenssons som ändå inte är helt bakom flötet inom datorer att tänka; "6870... 5870 var ju ett riktigt bra kort, då måste det här vara ännu bättre och till ett lägre pris köpköpköp". Eller så vill dom få uppmärksamhet för att folk likt här diskuterar det hejvilt och då syns kortens namn överallt och folk köper.

Minns när nvidia omstrukturerade sin namnätning, då tyckte man dom var knäppa och det här kommer aldrig funka med det nya, men det gjorde det obviously. Aja ska i alla fall bli intressant att se resultaten på fredag.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Tänker nog ha mitt 5870 kort tills 7xxx serien kommer.

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Skrivet av Tyreiz:

Här har vi ett utmärkt exempel på en lurad person av AMD's fula marknadsföring dom gör med nya 6-serien.

För att upplysa : Enligt testerna ska 6850 motsvara prestandan hos ett 5830, och 6870 ska motsvara 5850.
Dvs sitter man på ett 5850 eller 5870 bör man INTE uppgradera.

Tycker om igen synd om alla som kommer falla i den här fällan, samt floppen av AMD.
Men om igen, det är köparen som ska kolla upp vad man egentligen köper, tillverkan har ju endå rätt att vilseleda hur som helst tyvärr.

Dom som sitter med 5850 eller bättre och vill uppgradera utan att undersöka marknaden förtjänar att bli lurad av namnsättningen

Förövrigt så tror jag att 6800 ha bra prestanda per watt och per krona vilket är det viktiga. Trött på diskussionerna om hur det kommer att prestera dock.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

Tänker nog ha mitt 5870 kort tills 7xxx serien kommer.

Samma här. Känns som att det kan vara lagom att byta graffe varannan generation.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, kära nån vad en del har svårt med att några sifferkombinationer ändras. Hur klarar ni av att fylla år och bli äldre? Efter 40 blir prestandan bara sämre trots högre siffror. Det måste bli svår förvirring för många.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej,

De här chippen är mindre än hälften av storleken av GTX460. De är till för att kunna vara billigare. Lyckas Ati inte med det så är det konstigt. Kanske för att GTX460 säljs med förlust för att täcka nvidias ras i marknadsandelar.

Prissättningen i början kan däremot vara anpassad för att inte få leveranssvårigheter i början. Ati bör sätter priset bättre efter efterfrågan. Inte efter relativ prestanda.

Relativ prestand vet vi förresten egentligen ingenting om alls.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Snacka om att redaktionen sitter och *LER* åt alla dåliga gissningar om vad som kommer på Fredag och vad som kommer att gälla

Eller man kanske ska vänta på det nya super kortet 10250