30 Fps i WOW med bra dator

Permalänk
Medlem

Inget alls, bara det att alla andra ska skryta så då joinade jag:)

Permalänk

Enligt en blue post jag läste på mmo-champion får ett par veckor sedan, så har de gjort nya inställningar för 4.0.x patcherna. 60 FPS är __MAX__ dvs, du kan inte ha högre än 60 FPS. Dessutom har jag för mig att de har gjort så bättre datorer får sämre FPS, eftersom de anser att man inte behöver högre (?). På så sätt kunde de göra så att folk med sämre datorer som kunde köra WoW innan 4.0.x ska kunna göra det när Cataclysm kommer också. [Det sista är jag inte 100% säker på, och jag lyckas inte hitta posten tack vara de 100 uppdateringarna på MMO inför nya patchen]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanton:

Enligt en blue post jag läste på mmo-champion får ett par veckor sedan, så har de gjort nya inställningar för 4.0.x patcherna. 60 FPS är __MAX__ dvs, du kan inte ha högre än 60 FPS. Dessutom har jag för mig att de har gjort så bättre datorer får sämre FPS, eftersom de anser att man inte behöver högre (?). På så sätt kunde de göra så att folk med sämre datorer som kunde köra WoW innan 4.0.x ska kunna göra det när Cataclysm kommer också. [Det sista är jag inte 100% säker på, och jag lyckas inte hitta posten tack vara de 100 uppdateringarna på MMO inför nya patchen]

även fast man använder SET gxRefresh "75" ??
Borde man få max 75 då iaf eller har dom tagit bort det?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av blagi:

Slog igång DX11 genom att göra det som stod längst ner i patchnotes

xperimental support for DX11 (enabled by passing ‘-d3d11’ on the command line or adding SET gxApi "d3d11" to the Config.WTF file)

EDIT*

Till ATI finns det även en sak som heter "Aplicationprofiles" som är ett program som ställer in optimala inställningar för Crossfirekopplade kort i spel.

Kolla om det finns något sådant för Nvidia.

EDIT2*
Crossfire funkar även inte när man inte kör fullscreen vet inte hur det är med SLI så se även till att köra fullscreen (inte maximized windowmode) för att kicka igång båda korten.

Hur aktiverar man en "Applicationprofile"?

Permalänk
Medlem

Vad är dx11?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakEx™:

Hur aktiverar man en "Applicationprofile"?

Laddar ner ett litet program på ati's hemsida där du tankar grafikkortsdrivrutinerna.

Skrivet av ante9423:

Vad är dx11?:)

DirectX 11, den senaste DirectX versionen.

"Microsoft DirectX is a collection of application programming interfaces (APIs) for handling tasks related to multimedia, especially game programming and video, on Microsoft platforms".

Så en cool collection av grejer som gör att dina spel flyter bättre. Om ditt grafikkort klarar av det vill säga.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

även fast man använder SET gxRefresh "75" ??
Borde man få max 75 då iaf eller har dom tagit bort det?

Förlåt, förstår nu att jag inte formulerat mig tillräckligt bra.
Ja, den inställningen ska inte längre gå att ändra, om man skulle lyckas göra det ska det inte ha någon inverkan utan nästa gång man startar ska det gå tillbaka till den vanliga 60.

Har dock inte prövat så kan inte verifiera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanton:

Enligt en blue post jag läste på mmo-champion får ett par veckor sedan, så har de gjort nya inställningar för 4.0.x patcherna. 60 FPS är __MAX__ dvs, du kan inte ha högre än 60 FPS. Dessutom har jag för mig att de har gjort så bättre datorer får sämre FPS, eftersom de anser att man inte behöver högre (?). På så sätt kunde de göra så att folk med sämre datorer som kunde köra WoW innan 4.0.x ska kunna göra det när Cataclysm kommer också. [Det sista är jag inte 100% säker på, och jag lyckas inte hitta posten tack vara de 100 uppdateringarna på MMO inför nya patchen]

Skulle uppskatta ifall du lyckas hitta den posten.. Ifall vad som står ovan är korrekt så blir man fan lite smått irriterad.. Här sitter man och sliter och investerar i en bra burk, så kommer slackande p12or som inte har råd in på en räkmacka och kan lira Cata i princip lika bra som en själv (ifall ovan är sant dvs).

Permalänk
Medlem

Haha självklart har de inte gjort så att bättre datorer får sämre FPS, tvärtom. Om eran FPS buggar så är det pga något annat, inte på att Blizzard straffar er för att ni har bra datorer.

Sen att man bara kan ha 60FPS är också rent nonsens, jag ligger på 100+ i Dalaran med allt på Ultra i 1920x1200. Datorn i sign. 200+ i Stormwind.

Jag mer eller mindre bor på MMO Champ och Blue Tracker men någon blå post om att de skulle medvetet gjort att bättre datorer får sämre FPS har jag aldrig sett så det låter som rent nonsens.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

som sagts innan stäng av SLI när du ska köra Wow. fick bättre fps med single 8800gts än med 2st i sli . SLI fungerar skit i wow fick lägre fps med 2 kort än med ett.

sen kan du sänka skuggorna till typ 50% eller lite under gör underverk på FPS'en då skuggorn käkar upp din processor men på 50% eller strax under har du fortfarande skuggor fast med lägre upplösning (blir lite hackiga i kanterna)

sen är wow ett konstigt spel du kan ha ett gammalt 8800gts eller senaste kortet på marknaden och få nästan samma fps... spelet käkar typ bara processor och ram minne

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagts innan stäng av SLI när du ska köra Wow. fick bättre fps med single 8800gts än med 2st i sli . SLI fungerar skit i wow fick lägre fps med 2 kort än med ett.

sen kan du sänka skuggorna till typ 50% eller lite under gör underverk på FPS'en då skuggorn käkar upp din processor men på 50% eller strax under har du fortfarande skuggor fast med lägre upplösning (blir lite hackiga i kanterna)

sen är wow ett konstigt spel du kan ha ett gammalt 8800gts eller senaste kortet på marknaden och få nästan samma fps... spelet käkar typ bara processor och ram minne

DX11-läget gör dock att fler beräkningar läggs på GPUn så slå på det ni som har DX11-stöd i korten.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Stäng av SLI. Klocka CPUn och stäng av HT. Sänk shadows.

Och invänta ny patch(typ alla laggar i dalaran efter 4.0.1).

Max innan patchen är mycket lägre än max efter 4.0.1

För mig flyter det på bättre då senaste patchen använder CF bättre än tidigare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Provade stänga av SLI igår. Det hjälpte inte ett skit. Fick sämmre FPS. Dock ligger jag på runt 50 i dalaran efter jag sänkte shadow. Men tycker det är allt för lågt ändå med tanke på datorn jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackanskåne:

Provade stänga av SLI igår. Det hjälpte inte ett skit. Fick sämmre FPS. Dock ligger jag på runt 50 i dalaran efter jag sänkte shadow. Men tycker det är allt för lågt ändå med tanke på datorn jag har.

Jo det är det. Men det kan vara skit mellan dina drivrutiner och wow. Bara vänta och se om nya drivrutiner från nvidia eller ny patch från WoW hjälper.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

De va lite tråkigt .

jag spelar wow med SLI 2gtx 460 och det funkar jättrebra för mig, vet inte riktigt vad problemet kan vara

Permalänk
Medlem

Tror inte det stämmer , jag spelar på över 60 fps nästan hela tiden. finns väll ingen anledning att göra så bra datorer inte orkar det ?

Permalänk
Skrivet av moko21:

jag spelar wow med SLI 2gtx 460 och det funkar jättrebra för mig, vet inte riktigt vad problemet kan vara

Vad ligger du på i FPS?

Permalänk
Medlem

Testa och rensa bort wtf mappen och interface mappen så att WoW gör nya conf filer. do it! men spara de gamla då om de skulel va nått.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Testa och rensa bort wtf mappen och interface mappen så att WoW gör nya conf filer. do it! men spara de gamla då om de skulel va nått.

Hmm det kanske kan funka får prova det också

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Testa och rensa bort wtf mappen och interface mappen så att WoW gör nya conf filer. do it! men spara de gamla då om de skulel va nått.

Vad innebär det då?

Permalänk
Medlem

Jag "lånar" tråden lite, då det också handlar om antalet FPS i Wow. Jag sitter på 3gb ram, 512mb 4570hd och en T4300 processor + windows 7. Skulle ett byte till Windows XP göra någon som helst förbättring på FPS;en? Den är lite väl låg nu, ~15 i dalaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackanskåne:

Var skall jag skriva in det?

Öppna din Config.wtf fil med notepad och lägg till det i slutet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

först innan ni börjar leka med allt så se till att ni inte kör med outdated addon, testa att ta bort wtf mappen, å kör med nya addons, har funkat för många jag känner, sen så hade jag samma problem med min fps innan jag körde wow i dx11, i dx9 hade jag ca 45 i dalaran och med dx11 så har jag sc 65-70 (SET gxApi "d3d11") det funkar för dx10 kort också ni kan kolla om de är på genom att titta i gx.log som ni hittar i wow/logs men för att filen ska skrivas så måste man starta wow sen stänga av de igen. shader model 3 = dx9, shader model 4 = dx10 och shader model 5 = dx11

Permalänk

Jag har inga addons alls installerat. Kollade min FPS direkt efter installation av spelet.

Permalänk
Skrivet av puttek:

Jag "lånar" tråden lite, då det också handlar om antalet FPS i Wow. Jag sitter på 3gb ram, 512mb 4570hd och en T4300 processor + windows 7. Skulle ett byte till Windows XP göra någon som helst förbättring på FPS;en? Den är lite väl låg nu, ~15 i dalaran.

troligen inte.

4570 är bottenligan i ATI's 4000 serie och processorn är inte jättebra häller.

med tanke på processor namnet gissar jag på en laptop. då är det inte omöjligt att grafikkortet lånar sina 512mb minne från ram minnet.

men som jag sa tidigare under 50% på skuggorna eller helt av brukar vara det som gör mest för FPS'en. prova det först.

prova att dra ner inställningarna på lägsta och bara ha kvar din native upplösning sen experimentera med dom olika inställningarna tills du jittar en mix av ögongodis/prestanda du kan leva med

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen inte.

4570 är bottenligan i ATI's 4000 serie och processorn är inte jättebra häller.

med tanke på processor namnet gissar jag på en laptop. då är det inte omöjligt att grafikkortet lånar sina 512mb minne från ram minnet.

men som jag sa tidigare under 50% på skuggorna eller helt av brukar vara det som gör mest för FPS'en. prova det först.

prova att dra ner inställningarna på lägsta och bara ha kvar din native upplösning sen experimentera med dom olika inställningarna tills du jittar en mix av ögongodis/prestanda du kan leva med

Kortet har 512MB eget minne och allt är redan på low, bortsett från view distance. Kör 1280x720 upplösning och det är enda alternativet eftersom det är widescreen på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningHeretic:

Haha självklart har de inte gjort så att bättre datorer får sämre FPS, tvärtom. Om eran FPS buggar så är det pga något annat, inte på att Blizzard straffar er för att ni har bra datorer.

Sen att man bara kan ha 60FPS är också rent nonsens, jag ligger på 100+ i Dalaran med allt på Ultra i 1920x1200. Datorn i sign. 200+ i Stormwind.

Jag mer eller mindre bor på MMO Champ och Blue Tracker men någon blå post om att de skulle medvetet gjort att bättre datorer får sämre FPS har jag aldrig sett så det låter som rent nonsens.

Haha ja när det är tomt där eller du tittar ner i marken. Screena gärna dina 100+ fps i dalaran.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av puttek:

Kortet har 512MB eget minne och allt är redan på low, bortsett från view distance. Kör 1280x720 upplösning och det är enda alternativet eftersom det är widescreen på skärmen.

om du kommer åt bios kolla i det brukar finnas ett alternativ på dom flesta laptops som gör att prollen klockar ner för att spara ström och ska klocka upp när det behövs.

funkar sådär enligt mig brukar stå och gläppa mellan clocksen...

brukar gå att välja typ

High performance
Powersaving

ändra den till High performance så att den går på fullt hela tiden brukar default vara powersaving.

nackdelen är väll att den kommer troligen bli lite varmare och få kortare batteritid

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tyvärr, jag kan inte hålla mig från att säga sanningen och lösningen på detta problem: Sluta spela World of Warcraft.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Tyvärr, jag kan inte hålla mig från att säga sanningen och lösningen på detta problem: Sluta spela World of Warcraft.

Tyvärr, jag kan inte hålla mig från att säga sanningen och lösningen på detta problem: Sluta spela Allan.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850