Microsoft Windows fyller 25 år

Permalänk
Musikälskare

Grattis MS

Vilka minnen filmen väcker ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

25 år och de har enligt mig fortfarande inte ett optimalt OS...
Med Amigan garvade man åt MS och när man sedan emigrerade till Linux garvade man fortfarande...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

Då måste du vara lite äldre än mig, Första datorn min familj ägde köpte farsan när jag var 5-6 år. OS'et var Windows 98. Ett monster med 214 mb ram

Anyways.. GRATTIS WINDOWS!!

Ja jag var väl 6-7 år på den tiden. Var nån företagsdator från IBM tror jag det var. Det var dock inte våran första dator hade en sån där med stora pappdisketter innan:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Märkligt sammanträffande att ett av Microsoft större PR fiaskon sänks dagarna innan. Microsoft slog på stora trumman när London börsen gick över till .NET. Det gick minst sagt lite si så där. Om två veckor ska tydligen London börsen dra igång sitt nya Linux baserade system, som tydligen slog nytt rekord för börsen internationellt i låg fördröjning, 126 millisekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Frågan är varför det tog dem 24 år att ta fram ett OS som fungerar bra?

Den frågan är inte vidare svår att besvara, först och främst så var de bland dem första. Att säga att deras åtminstone äldre OS är dåliga är ungefär samma sak som att säga att den första ångmaskinen hade urdålig verkningsgrad och därför är han som uppfann den värdelös.

Anyhow grattis, Windows 7 är riktigt bra

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

mm nå win 1.1x var de första man körde, men bytes snabbt mot 3.11. Skapade egna boot conf, å tyckte nibbles var de bästa spel som följde me ms-dos 6.2x å uppåt
Vars finns dessa klassiker idag? Sett ex nibbles i nå dålig klon på div tele, eller medföljande multi-spelcd.
Bästa OS... Dos: Win98 (dels för enkelhet å lätt att övervaka) NT: Xp för prestanda, synd på brist på x64

Windows 3.11 var faktiskt vår första dator och den första jag använde, men jag var kanske 5 år när vi fick den. Jag minns att vi satt och spelade Sid Meier's Colonization på den timvis. Ingen av oss förstod vad det handlade om eller vad man gjorde när man undertecknade självständighetsförklaringen som gjorde att alla soldater med vit färg kom och tog död på oss. Men ändå kunde man spela och förstå hur man skulle göra iaf och spelet gav trots det stor spelglädje. Härliga tider! Har för mig att datorn krashade om man bytte upplösning på den med. Mycket populärt! Problemet var bara att man behövde installera om Windows då, så alla spelen försvann.

Permalänk
Medlem

Windows <3

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Hm, jag ska försöka vara positiv och undertrycka vad jag egentligen tycker: tack för att ni sparkade den inlåsta UNIX världen i baken!

Det beror nog på om du menar teknologiskt eller access för gemene man. I ett taktiskt val sänkte Microsoft OS/2 som trots allt var och förblev under nästan hela sin aktiva existens teknologiskt överlägset. Fördelen är kanske att IBM tvingades byta sida och trots sin historia, inte olik Microsofts, gagna öppnare alternativ.

Har aldrig provat OS/2 men jag provade några Linux varianter och det slutade med att jag var tvungen att kassera hårdisken. Vi får väl se hur nästa 25 år blir för MS men deras totala dominans är inte lika självklar längre.

Permalänk
Medlem

skulle vara kul att installera typ Windows 95 på en modern rigg. Får väl spel med 4 kärnor och ssd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Grattis Windows! Du får en defragmentering i present

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Windows är inte perfekt, men och andra sidan är både Linux och OSX ett skämt i flera avseenden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inanimate:

Windows är inte perfekt, men och andra sidan är både Linux och OSX ett skämt i flera avseenden.

Förklara gärna, vilka avseenden?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer ihåg 3.0/3.1 dagarna (hmm fanns det inte 3.11?), då var man inte så jättegammal (och ganska rädd att sabba datorn genom att "trycka fel" hoho...). Något år senare fick jag i 10-årsprestent en pentium 133MHz med hela 64MB ram (de flesta, som köpte då, satt med 32MB och 120MHz), körde win 95 som var ganska nytt då. Förutom ME och till viss del Vista har jag ändå varit relativt nöjd med win som OS (även om man ibland kan sakna DOS).

Permalänk
Medlem

Aaah minns våran första dator, en Compaq med Windows 3.1 gud va dålig den va^^ Men de va bara charmigt

8mb ram! (y)

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Hehe. Dos 6.22 och W3.11 och alla roliga bat filer:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att det inte blir mer "användarvänligt" än det redan är

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Ett okänt fel förhindrar mig att säja grattis.

Nädå, grattis till Win och MS - världens första mjukvaruföretag!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Förklara gärna, vilka avseenden?

Spel kanske?Och nej fastän steam tillhandahåller spel till osx så kan du inte spela dom med normal prestanda än och knappt nått på linux tyvärr:((

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Min första PC: Dos 6.22 och Windows 3.11
Sen: win95, win98, winME, win XP, winVista, win7

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg min första PC jag var 16 min dator var en 386 sx 25Mhz och operativet var dos 5.0 och Windows 3.1.

Det tog kanske en månad sen hade jag tagit bort windows och körde alla mina program i dos istället.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daddykane:

Har aldrig provat OS/2 men jag provade några Linux varianter och det slutade med att jag var tvungen att kassera hårdisken.

Nja, inget operativsystem är i sig kapabelt att fysiskt sabotera en hårddisk. Antingen var hårddisken redan på gränsen att fallera eller så kasserade du en fullt fungerande hårddisk. Jag skulle snarare gissa på att de filsystem som används i Linux orsakar mindre skrivning till hårddisk; i motsats till NTFS packar de inte ihop filer tätt, vilket sedan leder till fragmentering, utan behåller vanligen sin prestanda upp till 95% av lagringskapaciteten.

Skrivet av Inanimate:

+

Skrivet av alban72:

Spel kanske?Och nej fastän steam tillhandahåller spel till osx så kan du inte spela dom med normal prestanda än och knappt nått på linux tyvärr:((

=
Spel är allvarliga saker och absolut inget att skämta om!

Permalänk
Medlem

Med risk för att verka gubbig så minns jag de första versionerna väl, men fick inte använda windows själv förrän för 15 år sedan... men miga hadde ju på den tiden bättre fungerande plagiat av windows men ingen slår denna trotjänare på fingrarna efter att w7 kom på banan och flera språk grattas det på och då får jag gratta på en av de språk som man inte kan köra windows i :(romanès)

Tàvel baxtalo Windows !

Permalänk
Medlem

Tänk när vi istället säger:
Jag minns mitt första datorbygge, det var en prestanda maskin på den tiden, tror det va 2010, och det va en 3Ghz sex kärnig processor med 8Gb ram, jag minns att jag hade lagt pengar på en av de snabbaste diskarna då, det va en SSD på 160Gb, och jag hade 4Tb som lagring med vanliga mekaniska diskar... bla bla bla

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foster D:

Tänk när vi istället säger:
Jag minns mitt första datorbygge, det var en prestanda maskin på den tiden, tror det va 2010, och det va en 3Ghz sex kärnig processor med 8Gb ram, jag minns att jag hade lagt pengar på en av de snabbaste diskarna då, det va en SSD på 160Gb, och jag hade 4Tb som lagring med vanliga mekaniska diskar... bla bla bla

"640K ought to be enough for anybody."

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

"640K ought to be enough for anybody."

ja fy fan för alla bootdisketter man va tvungen att skapa för att "out of memory", när man skulle spela på sin windows dator.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Frågan är varför det tog dem 24 år att ta fram ett OS som fungerar bra?

Jadu, ibland kan man ju önska att man föddes allvetande.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Grattis!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Gief fler spel med stöd för Open GL så funkar det utmärkt sen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

OM det skulle vart "Apple 25 år" så skulle 5% vara grattis, och 95% flamewar

On Topic:
Grattis Windows!

Du säger så kloka och genomtänkta saker <3 så man nästan kunde tro du är tjej!:)

On Topic: Grattis Windows får man väl säga då.:P (Trots alla virus, ominstallationer och felmeddelanden under åren som gått:P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Du säger så kloka och genomtänkta saker <3 så man nästan kunde tro du är tjej!:)

On Topic: Grattis Windows får man väl säga då.:P (Trots alla virus, ominstallationer och felmeddelanden under åren som gått:P).

Fick fan en snilleblixt!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.