Permalänk
Medlem

TvZ-problem

Är rank 1 platinum(1385) 163/155 just nu för sakens skull.

Har såna jäkla problem som terran mot zerg, 90% av gångerna går dom muta/bling och 90% av gångerna förlorar jag. Försöker gå marine/thor/turrets men funkar ju helt värdelöst, vikings är ingen ide att försöka med heller. Thors dör ju otroligt fort mot blings/lings och magic boxen. Skippar jag thorsen och bara kör marines är det ju också helt kört pga blingsen. Hur gör ni?

Dom borde verkligen nerfa speeden på mutas, och det är inget jag säger för att jag precis förlorat Z får sån överdriven map control tidigt med speedlings och mutas.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Kollat något på PzyStarcraft? Han är ju en ganska stabil Zergspelare. Kolla hans matcher och fundera på hur du skulle kunna kontra hans val av units i matcherna. Själv tycker jag att Tanks och Vikings är jobbigt när jag går muta/bling.

Permalänk

Replays tack

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Börja spela zerg och utföra den strategin och se vad som slår den kan man ju också göra om man är riktigt seriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Kollat något på PzyStarcraft? Han är ju en ganska stabil Zergspelare. Kolla hans matcher och fundera på hur du skulle kunna kontra hans val av units i matcherna. Själv tycker jag att Tanks och Vikings är jobbigt när jag går muta/bling.

Jo jag har följt han sedan betan startade men tycker det är svårt ändå, han kör mycket roaches och inte speciellt mycket banelings. Dessutom är de på en så mycket högre nivå än mig så de buildsen jag har problem med spelas ju inte direkt..

Ska se om jag kan hitta nån replay annars lägger jag upp en när jag spelat mot en Z igen.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Terran mech är bättre mot Zerg efter patch 1.1.1 då ultralisks blev nerfade, bio blir lätt countrat av sling/bling/infestor men terran mech kan inte riktigt bli countrat (ha många thor och några marines som skyddar mot mutas men hellion/tank är viktigt det också, blueflame är viktigt)

Permalänk
Medlem

Loosade precis stort mot Terran Mech. Min makro var iofs helt katastrofal denna matchen men han kom med Marines, Thors, Tanks och Hellions. Min armé blev uppäten på 2 sekunder.

Permalänk

tanks är ju hardcounter mot bling så om du kan få in några din build kanske det hjälper att ta bort en del i zerg ekvationen.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Det är precis detta jag menar. Så fort Z får ut mutas måste man gå massmarines då det är omöjligt att få ut tillräckligt med thors på 2-base. Då går Z banelings och så är det slut. Vad kunde QXC gjort där egentligen?

YouTube - SC2 HD #149 IdrA[Z] vs qxc[T]

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

mm, håller helt med dig Elite. Får stora skälvan när jag möter en Zerg.
Det enda som verkar funka för mig är early pressure.. Funkar dock självklart inte varje gång, men när väl Z fått upp mutas bruka det vara nattsvart..

Permalänk
Medlem

muta/bling/sling.. stil på det... fy..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Mass thor into win är ganska roligt annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

mm, håller helt med dig Elite. Får stora skälvan när jag möter en Zerg.
Det enda som verkar funka för mig är early pressure.. Funkar dock självklart inte varje gång, men när väl Z fått upp mutas bruka det vara nattsvart..

Ja, det är ju när det hamnar i mid-game jag får problem också :/

Här är iaf ett game mot Z som gick bra eftersom jag lyckades hålla det kort, det var väl dock ingen Idra jag mötte

Replay

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Kör challanges så lär ni er vad som spöar blings. Det finns några enheter som är bra med micro och vissa nästan utan.

Terran är enligt bliz stats betydligt bättre än terran.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elite:

Ja, det är ju när det hamnar i mid-game jag får problem också :/

Här är iaf ett game mot Z som gick bra eftersom jag lyckades hålla det kort, det var väl dock ingen Idra jag mötte

Replay

Frågan är hur han tänkte när han lät dig bygga bunkern i lugn och ro valde att inte avbryta sitt hatchery. Hade han antingen dödat din scv som byggde eller avbrutit sitt hatchery när bunkern väl var uppe så hade du fått en tuffare match. Men bra harass helt klart för det är precis sådant som skapar missar i mitt zergspelande. Var det en platinumspelare du mötte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Frågan är hur han tänkte när han lät dig bygga bunkern i lugn och ro valde att inte avbryta sitt hatchery. Hade han antingen dödat din scv som byggde eller avbrutit sitt hatchery när bunkern väl var uppe så hade du fått en tuffare match. Men bra harass helt klart för det är precis sådant som skapar missar i mitt zergspelande. Var det en platinumspelare du mötte?

Håller helt med...
varför cancelerade han inte?
Samma sak med hatch nr 2..

själv fick jag pisk idag.. igen..
Z självklart...

Permalänk

Blueflame hellions+thors+marines. GG!

Visa signatur

ASUS P8Z68 Deluxe | i5 2500k@4,6 | Radeon 5750 | Corsair 550W | Corsair Force GT 60gb | Samsung Spinpoint 250GB | Corsair Vengeance 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan_banan655:

Blueflame hellions+thors+marines. GG!

Inte direkt en hard-counter mot slings/blings. Blings är inte light du vet..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Inte direkt en hard-counter mot slings/blings. Blings är inte light du vet..

Krävs trots det inte mycket för helions att döda blings, det effektiva är ju att de gör splash. 6 helions rostar blings rätt hårt.

Jag håller med om att Helions är sjukt viktigt, trots att det inte funkar optimalt, så är det nästan den enda lösningen.

MEN, försök att få matchen att gå något annat håll, trivs du inte med att möta zling/bling, gör något utan bio. jag kör aldrig bio i TvZ, för lätt att countra. tryck in vikings istället för marines för att ta ut mutas eller något, något lär funka. (Kom ihåg att vikings dessutom tar zerglings rätt ordentligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Frågan är hur han tänkte när han lät dig bygga bunkern i lugn och ro valde att inte avbryta sitt hatchery. Hade han antingen dödat din scv som byggde eller avbrutit sitt hatchery när bunkern väl var uppe så hade du fått en tuffare match. Men bra harass helt klart för det är precis sådant som skapar missar i mitt zergspelande. Var det en platinumspelare du mötte?

Exakt, satt själv och undrade vad fan han höll på med. Han trodde antagligen att han skulle hinna få ut tillräckligt med lings innan hans hatchery dog? Ja han var platinum.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Inaktiv

Ett annat val brukar vara att blanda in bara två eller tre tanks i mixen, i siege mode så äter dom ju blings. Annars handlar ju dessa strider mycket om terrängen ni stridar i, kan lingsen få flanker på dig så gör det ju ont, och vart är thorsen, dom bör ju vara i fronten och ta bling skadan då det är sjukt ineffektivt att använda blings mot dessa.

Sen om du är på creap, scana och döda!!! Creap är så otroligt farligt att strida på. Du kan inte fly, ling/bling kommer fram dit dom vill snabbare så du hinner döda mindre, dom ser var du är och kan förbereda flanker. Finns ju även en del andra bieffekter men dessa är nog dom viktigaste.

De man nästan måste göra när man spelar mot en Z är att hålla på trycket i början av matchen så dom inte kan dra ifrån med macro, en orörd Z är näst intill oslagbar. När jag säger att du ska ligga på så behöver du igentligen aldrig göra ett direkt anfall, utan bara springa runt med armen utanför hans bas och visa att du kan anfalla närsom så han inte bara kan göra drones.

Permalänk
Medlem

Marines + Maruaders +(Medivacs)funkar utmärkt, tänk på att uppgradera en del grejer bara !, Combatshields,Stimpack,Armor och Concussive shells för marauders

Har Utplånat en halv stor armé med Mutas med hjälp av bara marines, träna på din micro och sprid ut marinesen bara, sen mot ground units låter du marauders skjuta och slöa ner målet , sen finish up med marines ! Kämpa på Terran, kan hantera det mesta !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darker:

Marines + Maruaders +(Medivacs)funkar utmärkt, tänk på att uppgradera en del grejer bara !, Combatshields,Stimpack,Armor och Concussive shells för marauders

Har Utplånat en halv stor armé med Mutas med hjälp av bara marines, träna på din micro och sprid ut marinesen bara, sen mot ground units låter du marauders skjuta och slöa ner målet , sen finish up med marines ! Kämpa på Terran, kan hantera det mesta !

Har du kollat Elites länk till "idra vs qxc"? Inkommade slings/mutas måste kontras med marines, men dessa måste backa för att inte explodera av micrade blings. Men som någon sade: En massa hellions hade kanske kunnat göra skillnaden?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Men som någon sade: En massa hellions hade kanske kunnat göra skillnaden?

Mycket möjligt, ska jobba på att försöka slänga in lite hellions/tanks i mixen. Blir massa extra micrande bara för att lyckas men det får ju alla andra raser stå ut med så det ska väl terran också få göra

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Finns ingen "counter" mot units. Det som sker early game spelar roll hur mid game ser ut. Lägger du tillräckligt med pressure tidigt? turtlar du och låter han macra? Allt spelar in hur midgame kommer att se ut. Game 2 fungerade QXCs harass i early mycket bättre och som till följd får IdrA ut mindre mutalisks mid-game vilket resulterar i att QXC klarar sig och vinner. PRESSURE är allt mot zerg. Låt de inte macra hur fritt som helst.