Permalänk
Medlem

Prime 95!

Jag har satt igång och klocka min gamla stationära som än idag dock duger till det jag gör men jag använder den sällan så för skojs skull har jag börjat klocka den igen. Har läst här att prime 95 är ett bra program för att stressa upp datorn för att se om den är stabil läste någonstans tror jag om att man skulle köra en timme med nåt som hette blendtest för att se om det man har mocklat ihop är stabilt. Hur lång tid bör man köra detta test för att veta om ens klockning är stabil 24/7 Kan tillägga att dom gångerna datorn väl är igång så är det när jag spelar eller ser på film för att min dvd spelare är knas. Spelsessionerna håller sällan på mer än 4 timmar som längst. Slutligen vilka temps är "okej" att ha under ett sånt här stress/stabilitets test? Ska man ligga under 60-70 på cpu för att det ska antas vara okej. Bör jag också kanske byta ut mot ny kylpasta den som är där idag har väl varit där i ca 1 1/2 år ungefär ..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på en mindre datorbutik i Mölndal så körde vi Prime95 i 4 timmar innan vi skickade iväg den till kund för att se att det funkade som det skulle.
Andra "riktiga" överklockare kör i 24h för att vara säkra på sin sak...

Jag skulle köra Prime95 på en rätt ny dator, men fick bara felmeddelanden, så jag provade Orthos istället (samma program i princip om jag inte fattat fel)... bara ett litet tips om du inte får igång Prime95.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

När jag jobbade på en mindre datorbutik i Mölndal så körde vi Prime95 i 4 timmar innan vi skickade iväg den till kund för att se att det funkade som det skulle.
Andra "riktiga" överklockare kör i 24h för att vara säkra på sin sak...

Jag skulle köra Prime95 på en rätt ny dator, men fick bara felmeddelanden, så jag provade Orthos istället (samma program i princip om jag inte fattat fel)... bara ett litet tips om du inte får igång Prime95.

Tack så mycket för svaret. Får igång det får jag ju men jag är novis i vad man ska välja och så vidare när man sen ska köra det. Tryckte runt lite i det igår och fick igång nåt stresstest men det vara ju bara i en minut så det kändes lite väl vagt. Men jag får väl prova på nytt och ska även ta hem orthos det känner jag igen så frågan är om jag inte provade det i förra klockningsvändan för snart ett år sen. Då fick jag dock avbryta alla mina klockningsplaner för att windows inte gillade mitt moderkort, fick blå skärm efter blå skärm tack vare kernel power error som jag tror berodde på att att bios och några drivers var lite väl out of date.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Hedersmedlem

occt:occt funkar bra också

Permalänk

Occt är lysande!

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Okej då ska jag ta hem det med. Är väldigt novis inom området men kände att det kunde vara roligt att testa på detta då datorn sällan används numera så är det ju inte hela världen om dock kanske onödigt om den skulle gå sönder ^=^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IntelBurnTest är väl ännu mer intensivt än OCCT? Minns förr att jag kunde köra OCCT i 15min utan fel och ca 30 sek i IBT så fick jag blåskärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wasidop:

IntelBurnTest är väl ännu mer intensivt än OCCT? Minns förr att jag kunde köra OCCT i 15min utan fel och ca 30 sek i IBT så fick jag blåskärm.

occt:linpack och occt:occt är inte samma sak
för stresstest brukar jag köra linx för det har inte så mycket skitkod som occt:linpack (t.ex. som stänger av ifall sensor eller pga att cpuz visar fel)

Permalänk
Medlem

Nu blev det mycket att välja på helt plötsligt Jag får väl prova lite av varje när jag väl får lite tid till att sätta mig vid den och pilla. Vred upp den häromdagen från 2.66 till 3.37 men har inte hunnit köra några tester än men startar gör den efter att ha höjt upp vcore på cpu´n lite samt höjde volten på nb ett steg.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt recept:
1. memtest 86+ (bra att köra en ordentlig runda för att försäkra sig om att minnena funkar först)
2. linx (kolla temps och ev. fel, är det för högt så fixa bättre kylning eller åter till bios)
3. occt:occt (förhoppningsvis får du inga fel -> indikerar ok oc, annars back to bios)
4. prime95 (förhoppningsvis får du inga fel -> indikerar ok oc, annars back to bios)

klart

Permalänk
Medlem

Tackar Aser detta ska noteras jag vill ju som sagt inte göra något dumbristigt som sabbar allt så ju mer info om tillväga gångs sätt destu bättre. Fick ingen tid igår heller med alla sysslor som tvunget skulle göras men kanske blir en stund i helgen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

ta reda på rekommenderad maxtemp från tillverkare/alt. vad forumcommunityt säger och kolla tempsen medan du kör linx (iaf den första stunden för att se så att de inte skenar iväg). Sedan för felsök och inte bara temps på linx/linpack så brukar väl 50-100 rundor rekommenderas (tar en jävla tid speciellt om du har mycket minne, och du bör köra all memory).

i prime95 brukar jag enbart köra blend test, men vill du gräva ner dig lite så går det att hitta info och tips på olika forum

Permalänk
Medlem

Okej ska leta efter godtagbara temps datorn som ska plågas är e6750:n i sign bara 3gb ram då en sticka gav upp för länge sen och jag har inte velat köpa massa nytt till en sån gammal dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter och kokar min prolle med Prime95 just nu.
Hade en massa konstiga fel i veckor, datorn ville inte boota utan 15 minuters trixande. (Gick bra när man väl fick igång den.)
Det första man gör när det börjar krångla, är ju att backa tillbaka till OEM fart.
Igår lånade jag en kompis grafikkort och problemen försvann. Så idag vart jag och handlade ett nytt grafikkort.
Nu när burken fungerar normalt igen, så vill man ju dra upp farten igen. Bara för att kolla att allt fungerar som det skall, kör jag Prime95 i en timma.
Har temperaturen inte planat ut på en timma, lär den inte göra det på en vecka, eller månad heller.

Jag vet inte vad som är acceptabel temp, men Prime95 får inte upp min prolle i 75°C, och nu har timman gått!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!