AMD Catalyst 10.10 ser dagens ljus

Permalänk
Medlem

Varför har alla problem Kör ni med masa virus och instabila program på datorerna eller
Måste bero på att man kör med så olika hårdvara och mycket program som kan krocka med drivrutiner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Trist att många verkar ha problem med AMD's drivrutiner, alltid funkat felfritt för mig
Och jag har aldrig tagit bort dom gamla drivisarna innan jag installerat dom nya.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Trist att många verkar ha problem med AMD's drivrutiner, alltid funkat felfritt för mig
Och jag har aldrig tagit bort dom gamla drivisarna innan jag installerat dom nya.

Behöver man ta bart de gamla nu för tiden? Gjorde alltid det förut men nu har jag inte uppdaterat på ett bra tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Behöver man ta bart de gamla nu för tiden? Gjorde alltid det förut men nu har jag inte uppdaterat på ett bra tag

Skadar väl aldrig att göra. jag gör det dock inte alltid

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Kör med 10.10 och HD 5850 och ahr problem med att drivrutinerna återställs nästan varje gång man ska gå in på youtube.
Trodde inte att AMDs drivers var så dåliga när jag köpte kortet på kompletts 1337 deal, fixas inte detta snart så kan man ju lätt räkna ut vad man kommer köpa i framtiden. (körde med 10.9 innan med samma problem)

Permalänk
Medlem

Jag drabbas också av musbuggen ibland när jag spelar Company of Heroes, dock inget annat spel. har väntat på en fix i en evighet.... Kör med ett 5750 i Vista64.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag är ensam påd etta forum att aldrig ha problem med Atiäs drivrutiner. Jag avinstallerar via kontrollpanelen, direkt efter detta kör jag driversweeper 2.5. Sen startar jag om och installerar de nya drivrutinerna. Har funkar bra sedan jag hade X1900XT. Aldrig haft problem med muspekare eller något annat. Detsamma gäller det mesta i drivrutinsväg oavsett tillverkare. Sist jag hade problem var när jag hade ett nForce moder kort back in the day. Det var en massa strul med drivrutiner.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar alltid en full av-installation av CCC och ati drivrutiner före du installerar en ny version. ta också bort Ati mappen i C:\program för extra säkerhet.

Får alltid krångel vid en ny drivrutins version om jag inte ser till att gamla versionen och gamla mappen är borta.

För det mesta gäller det då att CCC vägrar fungera om jag inte kör en grundlig clean sweep.

EDIT:
Angående Youtube etc med drivrutins återställning etc.

Det är nog flash och hårdvara accelerering av det som krånglar. Avaktivera hårdvaruaccelereringen i flash och du kan mot stor förmodan undvika en del problem med instabilitet genom den kombin.
För mig här med HD3200 och windows XP SP3 så är det bara krångel om du försöker använda hårdvaruaccelereringen i flash.
Långt från att vara stabilt alls än.

Permalänk
Medlem

Skumt att jag aldrig fått problem då, eftersom jag aldrig tagit bort dom gamla innan

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

När jag drog in Ubuntu 10.04 på min bärbara med Nvidia grafik fick jag enorma grafiska problem innan jag fick in den officiella drvisen för Nvidia kort. Sen när jag drog in Ubuntu 10.10 i dualboot med Windows 7 startade det i full upplösning direkt och inga grafikfel alls. Och detta var innan jag fick in den officiella ATI drivrutinen sen gick datorn som smör när den väl var installerad. Och den drivrutinen dök tom upp bland hårdvaru drivrutiner medans Nvidia kortets drivrutiner fick installeras via Terminalen. Märk väl att detta är ett ATI kort och det funkade perfa i Linux. Många säger att Nvidia är att föredra i Linux miljö men så var inte fallet för mig!

Med andra ord så är hela den här drivrutins cirkusen helt beroende av vad du sitter på för något och hur mycket tur man har. Nvidia kort kan krångla minst lika mycket som AMD/ATI korten.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

vad är AMD Catalyst™ Accelerated Parallel Processing (APP) Technology Edition

ati har inte släpt nån bra drivrutin på länge, men det skadar kanske inte o prova den nya med, senaste som funkade bra var 10.3
sen sabbade dom idle klocksen o fan vet vad

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

vad är AMD Catalyst™ Accelerated Parallel Processing (APP) Technology Edition

Det ända jag kan se är att det följer med drivrutiner för OpenCL ananrs ser det lika dant ut.

Permalänk

ok, tack

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

När jag drog in Ubuntu 10.04 på min bärbara med Nvidia grafik fick jag enorma grafiska problem innan jag fick in den officiella drvisen för Nvidia kort. Sen när jag drog in Ubuntu 10.10 i dualboot med Windows 7 startade det i full upplösning direkt och inga grafikfel alls. Och detta var innan jag fick in den officiella ATI drivrutinen sen gick datorn som smör när den väl var installerad. Och den drivrutinen dök tom upp bland hårdvaru drivrutiner medans Nvidia kortets drivrutiner fick installeras via Terminalen. Märk väl att detta är ett ATI kort och det funkade perfa i Linux. Många säger att Nvidia är att föredra i Linux miljö men så var inte fallet för mig!

Med andra ord så är hela den här drivrutins cirkusen helt beroende av vad du sitter på för något och hur mycket tur man har. Nvidia kort kan krångla minst lika mycket som AMD/ATI korten.

Det där stämmer inte alls. Eller så är du helt enkelt uber noob på ubuntu.
Jag testade installera ubuntu 9 på min gamla burk med ett 6800gt fler ett bra tag sen, även testat ubuntu 9 på min nyare dator med gts250 ganska nyligen.
Installerade drivrutinen för grafikkorten via package saken som följer med.
Behövde ej använda mig av terminal.
Stötte inte på det minsta krångel på nån av datorerna.
Klick->install->klart.
Så enkelt va det, och så enkelt har det alltid varit, varesej jag använt mig av Ubuntu, Red Hat, Mandrake , SuSE, win 95, win98,winxp,win2000,win vista, win2000 server, win ME, win7.

Permalänk
Medlem

Synd att man optimerar prestandan i gamla spel bara för att dom brukar användas vid olika test. Men man får väl vara glad för det lilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Synd att man optimerar prestandan i gamla spel bara för att dom brukar användas vid olika test. Men man får väl vara glad för det lilla.

Årets ömkligaste 2010!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

till ni som påstår att det ända man läser om är problem med drivrutiner: det är väl självklart att man får läsa om de fall som har problem med drivrutinerna, dom som inte har problem tar sig inte tid att skriva om hur bra allt går och hur det inte blir några fel osv...

Jag har byggt 5 datorer med ATI grafikkort från 4800 serien och uppåt och ingen av dom datorerna har problem med drivers, kanske ska skapa en tråd varje vecka där jag beskriver hur bra det går och hur inga problem uppstår.

Mvh -

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Ah. Den tackar man för, AMD!

*Håller tummen för att problem inte uppstår efter uppdateringen*

Permalänk
Skrivet av tJev:

till ni som påstår att det ända man läser om är problem med drivrutiner: det är väl självklart att man får läsa om de fall som har problem med drivrutinerna, dom som inte har problem tar sig inte tid att skriva om hur bra allt går och hur det inte blir några fel osv...

Jag har byggt 5 datorer med ATI grafikkort från 4800 serien och uppåt och ingen av dom datorerna har problem med drivers, kanske ska skapa en tråd varje vecka där jag beskriver hur bra det går och hur inga problem uppstår.

Mvh -

Bra sagt, tror också att det är så

för mig verkar 10.10 funka stabilt, det har alla Ati drivare jag installerat gjort hitills.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tyreiz:

Det där stämmer inte alls. Eller så är du helt enkelt uber noob på ubuntu.
Jag testade installera ubuntu 9 på min gamla burk med ett 6800gt fler ett bra tag sen, även testat ubuntu 9 på min nyare dator med gts250 ganska nyligen.
Installerade drivrutinen för grafikkorten via package saken som följer med.
Behövde ej använda mig av terminal.
Stötte inte på det minsta krångel på nån av datorerna.
Klick->install->klart.
Så enkelt va det, och så enkelt har det alltid varit, varesej jag använt mig av Ubuntu, Red Hat, Mandrake , SuSE, win 95, win98,winxp,win2000,win vista, win2000 server, win ME, win7.

Jo och du är ju bäst med,jag har haft problem sen dag 1 med nvidias alla forcewaredrivers sen jag fick mitt GTX295 tillbaka i utbyte mot mitt kraschade 4870x2.Vad var problemet,jo att fläkten gick upp för långsamt i varv när man började spela vad som helst.Jag fick ordning på det i veckan nu med nyaste forceware men jag var tvungen att installera drivrutinen 2 gånger och starta om innan datorn ens registrerade den??Jävligt stabilt,inte.Och ja jag kör win7 home premium orginal som jag köpte i februari.Och jag spelar bara köpta spel inte tankade som jag tror att många gör och får problem med drivers,klart man får det med all skit som cracken innehåller.Dom här problemen har aldrig funnits på mina tidigare ati kort 9800pro,x800,4850 osv.Det enda bra geforcekortet jag haft var faktiskt 8800gts som funkade utmärkt men detta gainward gtx 295 jag har nu har bara varit bekymmer hela tiden.

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Ingen idé att uppdatera när man sitter på 4870x2?
Saknar verkligen lite prestanda ökning i t.ex F1.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Fick problem med att youtube filmer (flash) krashade drivers/blev grönt.
Men med en omstart av datorn så vart det fixat.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte minnas den rosaaktiga nyansen?

Permalänk

usb: Lustigt, skulle precis kommentera om det samma.

Efter att jag lade in nya drivrutinen (den här gången så installerade jag bara över) så märkte jag ett rödstick, aldrig varit med om det förut.
Det hjälpte att gå in till Desktop Properties > Color och ändra lite på gamman, spara, sen klicka Default och sedan ändra tillbaka till det jag hade den inställd på innan.

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

Det är för att den inte har funnits förut... fick oxå det så jag installerade 10,9 igen.

Första drivrutinen som inte funkat som den ska för mig >:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av usb:

Det är väl endå bra att AMD sätter lite färg på tillvaron? (Ironi) huvudsaken är väl att fpsen är hög och ögongodiset är lika med noll? eller hur?
Så länge man får feta benchscores så man kan showa med e-peen !

Permalänk

Jag avinstallerar hela gamla ati-paketet, installerar det nya. Och jag får inga musbuggar wsoever.

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem

Äh, men fy satan vad irriterande. Kan det möjligtvis bero på att jag inte avinstallerade de gamla drivrutinerna innan jag installerade de nya?

Skrivet av roosenquist:

usn: Lustig, skulle precis kommentera om det samma.

Efter att jag lade in nya drivrutinen (den här gången så installerade jag bara över) så märkte jag ett rödstick, aldrig varit med om det förut.
Det hjälpte att gå in till Desktop Properties > Color och ändra lite på gamman, spara, sen klicka Default och sedan ändra tillbaka till det jag hade den inställd på innan.

Hjälpte inte ...

Permalänk

allt fungerar perfekt för mig inga musbugg här allt flyter på mycket fint ^^

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 | MB: MSI X570 MEG UNIFY | CPU: AMD Ryzen 7 3800X | DDR4: G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo | GPU: Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Nitro+ Gaming OC | M.2: Samsung 970 EVO Plus 500GB | PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Heatsink: Fractal Design Celsius S36 | Display: BenQ XR3501 Curved 144Hz | O/S: Windows 10 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

till ni som påstår att det ända man läser om är problem med drivrutiner: det är väl självklart att man får läsa om de fall som har problem med drivrutinerna, dom som inte har problem tar sig inte tid att skriva om hur bra allt går och hur det inte blir några fel osv...

Jag har byggt 5 datorer med ATI grafikkort från 4800 serien och uppåt och ingen av dom datorerna har problem med drivers, kanske ska skapa en tråd varje vecka där jag beskriver hur bra det går och hur inga problem uppstår.

Mvh -

Klart att det är gnällskallarna som sticker ut, så är det med allt.

Har som du aldrig upplevt något fel med drivisarna som jag inte själv åsamkat.

Tar man bort de gamla drivisarna ordentligt är det sällan något problem.

Kanske skulle Sweclockers göra en liten artikel som tar upp hur man går till väga... Då skulle vi förhoppningsvis slippa lejonparten av dessa ignoranta inlägg.