AMD Catalyst 10.10 ser dagens ljus

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande 10.5a på mina två 5870 i CF, eftersom jag får "BSOD - atikmpag.sys" när HDR är aktiverat i spel.
Tog ett bra tag innan jag kom på att det var HDR som var orsaken till mina BSODs.
Riktigt irriterande.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Beware of the troll!

Jag håller med AMD/ATi är totalt odugliga på att göra drivrutiner och fattar inte ett skit om hur man tillverkar en ultra-avancerad grafikkärna som sätter nya rekord i prestanda per watt(och yta för den delen).

Vi får hoppas att det blir som i din desillusionerad värld och att alla bara köper nVidiakort och så kanske vi, med lite tur, kan komma tillbaka till priserna 6000-8000:- vid launch.

Jag tvivlar starkt på att du någonsin ägt ett kort från ATI.

Och du läste uppenbarligen absolut inte allt jag skrev.
Jag skrev att deras grafikkort är bra, men deras drivrutiner är under all kritik.
Jag har nog ägt fler ati/amd kort än vad du har i total ålder.

Permalänk
Skrivet av Tyreiz:

Och du läste uppenbarligen absolut inte allt jag skrev.
Jag skrev att deras grafikkort är bra, men deras drivrutiner är under all kritik.
Jag har nog ägt fler ati/amd kort än vad du har i total ålder.

Det är inte bara AMD ägare som har problem med sina grafikkort (alla länkar nedan är länkar till Nvidia ägare som haft (har) problem med sina grafikkort):

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/961747-trasig-gt...
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/952445-gtx-460-a...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/958600-sli-som-s...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/959311-problem-m...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/959870-gigabyte-...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/960122-gtx-460-l...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/959827-gigabyte-...

Permalänk
Medlem

LOL... Min tjej kommer att älska detta! Allting är rosa LOL...

Jaha hur fan bli man av med detta då?

Permalänk

Hmm.. Swec gråa bakgrund har blivit lita rosa för min del med denna drivrutin haha
Dock så är den iaf stabilare än vad de två föregående drivisarna var.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duveke:

LOL... Min tjej kommer att älska detta! Allting är rosa LOL...

Jaha hur fan bli man av med detta då?

Finns ett svar mitt i denna tråden om du nu orkar klicka dig dit.
Annars så kan du ju starta en helt ny tråd så folk kan göra ett inlägg där och länka dig till rätt sida här.
Ditt val

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Kör med 10.10 och HD 5850 och ahr problem med att drivrutinerna återställs nästan varje gång man ska gå in på youtube.
Trodde inte att AMDs drivers var så dåliga när jag köpte kortet på kompletts 1337 deal, fixas inte detta snart så kan man ju lätt räkna ut vad man kommer köpa i framtiden. (körde med 10.9 innan med samma problem)

Skoj att det bara inte är jag som haft problem med kortet därifrån.. 10.10 funkar fick även om jag har rosa färger

Äldre drivisar funkade inte alls.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

För att fixa rosa färger gå till options i CCC > preferences > restore factory defaults

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av roosenquist:

usb: Lustigt, skulle precis kommentera om det samma.

Efter att jag lade in nya drivrutinen (den här gången så installerade jag bara över) så märkte jag ett rödstick, aldrig varit med om det förut.
Det hjälpte att gå in till Desktop Properties > Color och ändra lite på gamman, spara, sen klicka Default och sedan ändra tillbaka till det jag hade den inställd på innan.

Funkar inte för mig

Skrivet av Rickard11:

För att fixa rosa färger gå till options i CCC > preferences > restore factory defaults

Funkar klart bättre..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tyreiz:

Och du läste uppenbarligen absolut inte allt jag skrev.
Jag skrev att deras grafikkort är bra, men deras drivrutiner är under all kritik.
Jag har nog ägt fler ati/amd kort än vad du har i total ålder.

Jag läste vad du skrev men om man tror att ett företag inte kan optimera sin mjukvara efter sin hårdvara så är man ganska mycket ute och cyklar. Att ATi/AMD skulle ha mycket sämre drivrutiner än nVidia är en seglivad myt som tyvärr väldigt många sväljer, till nVidias stora glädje. Därmed inte sagt att nVidia möjligen kan ha mindre buggar när de väl släpper sina drivrutiner men att påstå att nVidia på något magiskt sätt aldrig har problem med sina drivrutiner är ju ett skämt.

Som länkades ovan så visar det sig att även folk med grafikkort från nVidia har problem, tro det eller ej. En GPU är extremt avancerad och kräver otrolig kunskap för att kunna programmera till. Att mata en så kraftigt paralleliserad kärna är ett konststycke. Vilket innebär att det kan bli fel ibland, som med all annan mjukvara.

Jag har ägt följande kort:

Voodoo
Voodoo 2 16MB SLI
Geforce 2 Ultra 64MB
Geforce MX440
x800 GT
x1950 Pro
HD 3850
9800 GTX (Nuvarande)

Du har ägt 28 st ATi-kort förmodar jag?

Vänligen bara sluta trolla och håll dig till en objektiv diskussion, dina subjektiva åsikter är ingen intresserad av.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Nån som märkt några förbättringar i civ 5?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Man ska väl även ta hänsyn till att det finns så många OS och versioner och dator setuper med drivisar och hårdvara så det är en stor djungel att få det rätt på första försöket.

Sen fixar de ett par problem så kommer de att ha ställt till det för något annat så att lösa ett problem och 'skapa' ett par andra mindre allvarligt ser jag inte som en stor anledning till att säga att de är kassa drivisar.

Hade alla kört med samma mjuk och hårdvara hade det varit rätt 'enkelt' att skriva en drivrutin och få det att klaffa. sen så ska vi väl nämna att speltillverkara osv inte alltid häller ha redigt riktigt skrivna koder som kommer medföra fel och oftast skylls det på grafikkortet dessvärre.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Finns ett svar mitt i denna tråden om du nu orkar klicka dig dit.
Annars så kan du ju starta en helt ny tråd så folk kan göra ett inlägg där och länka dig till rätt sida här.
Ditt val

Spank me and call me stupid
Fixat!

CCC > preferences > restore factory defaults

Tackar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brodholm:

Tänk vad kul om de kunde fixa musbuggen som har varit nu i nästan ett år!!! Det enda sättet att få bort det är att starta om datorn!

Har ett 5850 btw. Nästa kort blir inte ett från AMD kan jag lova. Har kontaktat dem via mail och kollat trådar på amds hemsida och flera med samma problem och fortfarande ingen lösning.

Här är vad jag pratar om:
http://img263.imageshack.us/img263/8904/problemaal.jpg

Ni ska inte tro att det är kanterna på "svarta lådan" eller muspekaren som man klickar med. Det har förflyttat sig. Detta får jag om jag spelar spel. Tex starcraft 2 eller heroes of newerth. Det kan "hoppa tillbaka" om jag spelar i flera timmar. Men det händer sällan.

Det där var ju ganska så känt när dom korten släpptes även hos HD57** serien, dock var det mest Gigabyte korten som led av det och det hjälpte med att flasha till en ny BIOS.

Jag kommer dock inte heller att sitta kvar på mitt ATi kort så länge då jag börjar tröttna på det, får Grey stripes osv lite då och då, inte ofta men det kommer och sitter man och Benchar så är det så att man vill slänga riggen genom dörren när man får det, så förstår hur du känner. Det konstiga för mig är dock att dom inte verkar lagt ner någon tid på att lösa problemet heller utan dom gör mer energisnåla kort ist, är det inte bättre att försöka lösa felen på korten som redan finns sist och göra kunderna nöjda!?

mitt problem är ju löst, kortet behöver lite mer kräm, men jag sitter med PowerColor HD 5850 PCS+ och det går inte att reglere volten på det kortet utan att modda BIOS så det är ju lite samma som ditt problem, vill man lösa det får man flasha BIOs och det vill man ju inte göra!

Permalänk
Medlem

jag tycker den nya 10,10 är kanon

körde ett test heaven bencmark 2,0 och fick hela 32,9 orginal på grafikkortet och 3,2GHz på CPUn sist jag körde testet 2010 04 så fick jag endast 19,3 i snitt. 70% snabbare på bara några månader inte fy skam.

Jag lyfter på hatten och tackar alla som har jobbat med drivrutinerna till mitt kort och säger tack ett stort tack.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Jag förstår inte hur folk kan få canser? Jag har levt i 21 år och har inte märkt något problem över huvud taget...

För det är ju inte ignorant att säga att alla problem som uppstår är användarens fel?

@ALLA som tror att tillverkare gör perfekta drivrutiner

Herre gud verkligen. Bara för att du inte har problemet så betyder det inte att det inte finns! Som sagt, det är vissa spel som buggen blir i. Samt att alla inte har det. Troligen så är det bara någon procent som har problemet. Det kan mycket väl vara att du har samma problem men inte märkt det bara.

Gick något rykte att det var en hårdvarubugg då de inte kan fixa det. Eller så skiter de bara i oss för att det är så pass få som har problem.

Hitintills:
Bad company.
Starcraft 2.
Heroes of newerth.

Om en full av-installation av grafikdrivrutinerna och ominstallation inte fixar din mus bugg så kan det va så illa att ditt grafikkort är sönder. Om du har nån garanti kvar på kortet så tycker jag du borde kontakta stället du köpte det från.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

fick lite snabbare laddning i bc2 och lite högre fps och jag slapp rosa!!
helt ok drivis

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Har alla möjliga olika ATI kort men har inte märkt några större problem med CCC.
Brukar ladda ner från AMDs hemsida.
Ibland från DVD om kortet är för nytt.
Kör sedan samma drivisar oberoende av vilket kort som används för tillfället.
Har kort i nästan alla klasser från x700 till HD6850.
Brukar bara lägga på en ny drivrutin över den gammla när den kommer och det brukar funka bra.
Kan vara bra att ha AMD hela vägen för optimal prestanda (moderkort, processor,grafik)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

nä inte jag heller fick fråga tjejen om det ser ut så är lite bakfull så trodde det var det

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Den här drivrutinen sög ju getpung. BC2 flyter oförskämt dåligt med denna, dock så verkar mina CTD's vara borta (som jag har haft med alla drivrutiner sedan 10.5a.

Vet i fan vad jag ska göra, slänger snart ur ATI-skräpet ur lådan!!!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Blev rosa i menyer & på sweclockers men fixade genom att gå in i CCC desktop display---> högerklick på skärm nere --->configure--->color i menyn-sen ändra jag temperature till 7000k. många som rappoterat den ändrade detta i nya version av nån konstig anledning

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Den här drivrutinen sög ju getpung. BC2 flyter oförskämt dåligt med denna, dock så verkar mina CTD's vara borta (som jag har haft med alla drivrutiner sedan 10.5a.

Vet i fan vad jag ska göra, slänger snart ur ATI-skräpet ur lådan!!!

Det kanske är meningen att man skall köra med ATI's nya hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

OJ ! Hoppas att MS kan lära och släppa DX10/11 till XP.

Kommer aLdrig att hända eftersom driver modellen i Vista/Win 7 är helt annorlunda mot gamla XP.

Permalänk
Inaktiv

Någon som provat att köra MLAA på HD5000 serien ännu? Vissa verkar ha fått fart på det: ATI/AMD's new Morphological Anti-aliasing - Guru3D.com Forums

Skrivet av necry:

Blev rosa i menyer & på sweclocker men fixade genom att gå in i CCC desktop display---> högerklick på skärm nere --->configurre--->color i menyn-sen ändra jag temperature till 7000k. många som rappoterat den ändrade detta i nya version av nån konstig anledning

Jag fick tillbaks det rosa under dagen. Genom att göra det du nämner och manuellt ställer in 6500K (som mina skärmar redan är inställda i) fungerar allt nu igen.

Jag räknar med en hotfix för detta i veckan som kommer. Pinsamt AMD.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Någon som provat att köra MLAA på HD5000 serien ännu? Vissa verkar ha fått fart på det: ATI/AMD's new Morphological Anti-aliasing - Guru3D.com Forums

Verkar ju nästan för bra för att vara sant. Hoppas 5xxx korten får stöd för detta i nästa drivrutin

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Amen va fan, nu vart youtube klippen gröna, ok från att gillat AMD så kan dom slänga sig i väggen, vilken jävla miss. Hur får man det nu då?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av Mordarosten:

Amen va fan, nu vart youtube klippen gröna, ok från att gillat AMD så kan dom slänga sig i väggen, vilken jävla miss. Hur får man det nu då?

Högerklicka på youtube videon > inställningar > bocka ur aktivera hårdvaruacceleration.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Någon som provat att köra MLAA på HD5000 serien ännu? Vissa verkar ha fått fart på det: ATI/AMD's new Morphological Anti-aliasing - Guru3D.com Forums

Jag fick tillbaks det rosa under dagen. Genom att göra det du nämner och manuellt ställer in 6500K (som mina skärmar redan är inställda i) fungerar allt nu igen.

Jag räknar med en hotfix för detta i veckan som kommer. Pinsamt AMD.

Som jag ser det så verkar det bara vara just denna gråa bakgrund som swec har så det är nog inget jätte stort problem. Relativt lätt att lösa med en fix eller att bara göra en reset i mjukvaran

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det var som vanligt ett totalt p.i.t.a att installera den här drivrutinen, den envisades med att bara vilja installera "install manager" och strunta i allt annat. Om och om igen, inga felmeddelanden. Via CLI fungerade inte heller.

Efter mycket gediget rensande(driver sweeper, utforskaren, enhetshanteraren, regedit, ccleaner etc.) fungerade det fortfarande inte bättre; men att då till sist installera via enhetshanteraren och välja de enskilda komponenterna en och en från det extraherade arkivet fungerade. Gah!

Nvidias drivrutiner har ALDRIG betett sig på ett liknande sätt, även om de haft andra buggar, Catalyst har gjort så här för mig sen Catalyst 9.8 ungefär. Innan dess fungerade de att installera relativt smärtfritt.

Det största felet AMD/ATI gör är imho att de inte har utvecklat någon egen gedigen procedur för att rensa bort ALLT gammalt junk innan drivrutinen tillåts att installera sig själv. Den lämnar ju tonvis med skräp efter sig på alla möjliga obskyra platser i datorn. Sen, om den ändå stöter på problem, så borde de ha byggt in en vettig felmeddelande funktion.

Men, ja, det gick att installera. Men det tog flera timmar. Inte så vackert, men den fugerar i alla fall att se på film med, vilket är vad jag nyss har gjort på min htpc ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Fick långa laddtider av banor i BFBC2 nu igen efter jag installerat drivrutinerna, way to go AMD...