Permalänk

BIOS till HD3650

Jag har ett ATI Radeon HD 3650 (Acer aspire 5530G) och undrar om det går att uppgradera bios.
Var hittar man ett nytt bios?

Har lagt in win7 och högsta upplösning nu är 1280x800, när jag hade xp kunde jag ha 1920x1080.
Får jag högre upplösning om jag byter bios?

Permalänk

För att ändra skärmupplösning, testa att högerklicka på skrivbordet och välj skärmupplösning.
Då borde du kunna välja den högsta upplösning som skärmen stödjer(om du inte har en jätte stor skärm). Dvs om du har installerat drivrutiner till grafikkortet skall det gå att justera skärmupplösningen utan att ändra i BIOS.

Vet dock inte vart man finner BIOS. Trodde bara att det var de som klockade som ville ändra i BIOS till grafikkort. Men vet inte.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk

Tack för svar!
Glömde fråga om HD3650 Mobility är kompatibelt med win7?
Jag har testat att högerklicka och gå in på skärmupplösning men det högsta är 1200x800.
Har oxå försökt lägga in nya drivisar från ATI och använt mobility modder men det blir ingen förändring
det ser likadant ut som tidigare under avancerade inställningar. Går ej heller att lägga in CCC.
Så det kanske inte funkar med win7? Kunde göra allt det här i xp.

Permalänk
Medlem

Har du en tv som data skärm ?, kommer ihåg att min kompis hade samma problem

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk

Ok, det var inte så lätt då. Jag kan nämligen själv inte ställa in högsta upplösning via CCC, men on jag hgk och väljer skärmupplösning kan jag. Trodde det var så enkelt.

Verkar finnas en del på nätet om w7 och ditt kort.
Ett exempel här:
How to Update ATI Mobility Radeon HD 3650 Windows 7 Driver - Free device drivers Download

Vet inte om kortet skall fungera i w7. Vet du om ditt modekort skall fungera med w7?

Man kan ju uppdatera BIOS på modekortet generellt via tillverkarens hemsida.
Det är ganska enkelt. Spara ned filen på en USB, extrahera filen på USB. Välj aktuellt kommando i BIOS, trycka enter så hittar den filen på USB. Kolla i manualen för modekortet. Man skall dock se till att spara ned aktuell BIOS fil innan man sparar över befintlig. För om man råkar ut för att modekortet inte fungerar med den nya BIOS måste man uppdatera tillbaka till det gamla BIOS. Råkade ut för det själv. Hade inte sparat mitt gamla. Tog en stund innan jag kom på att jag kunde ladda ned ett gammalt BIOS från gigabyte´s hemsida från tiden då jag köpte kortet.

Jag har aldrig gjort grafikkorts-BIOS flash. Vet inte ens vad detär.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk

Hur tar man reda på om moderkortet funkar med win7? Jag körde ett test med ´windows7upgradeadvisor´ och enligt det skulle allt funka. Kollade på acers hemsida och jag har senaste bios-versionen för moderkortet.

Jag tog hem en äldre drivis från ati och lyckades installera display drivers. Högsta upplösning är fortfarande 1200x800.
När jag hade installerat ny drivis i xp fanns det alltid en ny flik under ´Avancerade inställningar´ med ati:s logga på,
där det stod information osv, men den finns inte i win7. Det syns i enhetshanteraren vilken version det är.

I enhetshanteraren finns något som heter ´Bildskärmar, allmän PnP-bildskärm´, är det den drivisen som ska uppdateras?
Och var hittar man en sån i så fall?

Eller ska jag leta efter chipset drivers? Vet inte riktigt vad det är för något.
Eller så är helt enkelt inte grafikkortet kompatibelt med win7, allt funkade ju bra med xp.

Permalänk

Se på tillverkarens hemsida, support & download, sök på modell beteckning för modekortet.
Se om det finns nya drivrutiner. Installera.
Se manual om det stödjer w7 på operating system. Se om nya och gamla BIOS stödjer w7.

Biildskärmar i enhetshanteraren, drivrutinen där är för bildskärmen. Man brukar få med drivrutin till bildskärm eller så brukar man kunna laddda ned från tillverkarens hemsida. Du kan testa att leta upp drivrutin till skärmen och installera. Windows brukar klara av att installera skärmen så den funkar ok med egna drivrutiner så jag tror inte det berar på det, men skadar inte att testa.

Troligtvis är det w7 i kombination med drivrutiner för modekortet eller grafikkortet som fungerar dåligt. Så om du googlar friskt på dina komponenters beteckningar och drivers kan du finna hur andra personer löste motsvarande problem.

Sök på:
benämning för modekort
w7
grafikkortsmodell/beteckning
drivers el drivrutiner.

Vilka drivrutiner har de installerat eller vad har de gjort?

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF