Permalänk
Medlem

Ny intel dator,problem

Tja har precis köpt en ny burk som jag satt ihop o fixat o trixat med. Är inte jätte kunnig men tillräckligt för att sätta ihop en dator på rätt sätt. Fick ihop den så att allt var klart igår. Börjar då med att installera os ( i mitt fall win7 64bit) Gjorde en tråd igår också ang minnena men det löste sig så nog med det. Efter att os och allt är klart alla drivrutiner är installerade osv, så börjar jag installera spel. Va inne o körde lite public cs bara för att se att allt funkade vilket de gjorde. Sen tänkte jag att jag har datorn på över natten för att patcha klart sista wow patchen g33ky I know. Men sen när jag vaknar så är datorn avstängd. Och jag misstänkte att det var ngn update eller ngt som hade gjort att den startat om eller stängt av sig. Men sen går det inte att få igång den, den är helt död, fast en grön lampa på moderkortet lyser så den får ström.
Jag har öppnat burken o kollat så att allt sitter rätt vilket de gör har även provat att byta nätagg but no success. Så vafan är felet ? ; ( Hur kan den gå från att ha gått som en klocka till att bara inte starta? Här kmr speccs

Asus sabertooth x58
intel core i7 950 3.06 ghz
corsair xmse3 6gb 1600mhz för i7
corsair tx650w 80 + nätagg
nvidia geforce gtx 460 1gb gddr5
500gb hitachi 7200rpm HD
Windows7 64 bit version

Som sagt har kollat i datorn och allt ser schysst ut och har provat byta nätagg. Och den gick ju som en klocka innan, och vad jag vet så har jag inte rört ngt såvida jag inte gjort det i sömnen. Seriösa svar uppskattas

Permalänk

Så inga fläktar går ingång?
Bara lampan på modekortet som indikerar liv? Nätaggregatet måste gå antar jag.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

nej den är helt död förutom att den gröna lampan på moderkortet lyser.

Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort då, det verkar vara dålig kvalitet på Sabertooth-korten så det med "military grade" verkar vara en bluff... flera som har fått kort som inte fungerat alls (DOA).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Men borde lampan lysa grönt då ? Jag vet inte men jag får för mig att det "gröna" ljuset visar att de är okej och att allt är kompatibelt med varann. Och ja den gick ju som en klocka igår. Men visst dålig livslängd på 4 timmar i och för sig. Tycker att de låter konstigt att moderkortet bara helt plötsligt utan någe pill eller att ngn ens rör datorn ska gå sönder när det är helnytt och funkar perfekt. Men klart allt kan hända. Några fler förslag ? har tänkt på om det kan va pwr sladden som har hoppat ur på någe vis till själva knappen man startar datorn på. Men det borde ju dock inte stänga av datorn ?

Permalänk
Skrivet av Caas:

nej den är helt död förutom att den gröna lampan på moderkortet lyser.

Går inte nätaggregatet igång kommer inget annat igång heller.
Vet inte om den lilla lampan kan lysa mha batteriet på modekortet.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

När jag stänger av strömbrytaren på nätagget så slocknar lampan på moderkortet. Och när jag sätter på lyser den.

Permalänk

Missade att du testat att byta nätaggregat.

Tydligen skall datorn kunna stänga av sig om inte processorfläkten har ett ok varvtal.
Om processorfläkten är död startar inte vissa modeller av modekort upp alt. stänger ned sig. Men till dess att varvtalet känts av borde andra fläktar hinna snurra till? Men testa att koppla in en annan fläkt på modekortets positon för CPU. Går det igång får du väl stänga av eller hålla fläkten mot processorn...

Om CPUN inte funkar borde det komma pip från modekortet. Under förutsättning att sladdarna till den lilla högtalaren i lådan sitter rätt....

Jag vet inte om fläktar skall kunna snurra utan CPU.

Om man har fått en kortslutning kan det vara heldött. En gång när jag byggde satte jag en distans för mycket mellan låda och modekortet. Då hånde inte ett smack när jag försökte starta. Distansen gick mot ett ställe på modekortet som den inte skulle (kortslutning?). Men din har ju fungerat.....

Testa att ta ut allt och sätt ihop igen....

Någon i en länk påstod att han lyckats starta en trög dator genom att hålla inne startknappen länge upprepade gånger.

Återställa CMOS memory, troligtvis inte i ditt fall.

Annars får du försöka reklamera.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

hur återställer jag CMOS ? aa antar att jag får plocka bort o kolla runt igen o prova lite annars blir det till o reklamera. Men är det moderkortet då eller hela skiten ? Tack för all din tid i alla fall. Om det är någon som har ngt annat förslag säg till plx

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag plockade bort 2 minnen och provade starta med bara 1 ram minne i och då funkade det. Satte sedan in alla minnen igen och dne går som en klocka nu. Hope it stays that way

Permalänk
Avstängd

Vad kan man begära av ett moderkort för 1599kr?
Inte direkt några höjdar komponenter på det kortet inte.

Men bra att du fick igång burken igen..

Permalänk

Kul du lyckades få igång den.

Att det löste sig genom att ta bort och sätta tillbaka minnena förvånar mig.
Fläktar i datorn både ju gå igång även om minnena inte uppskattas av bios.
Kan det ha blivigt kortslutning genom minnet.....?

Tja, kul du lyckades lösa det i alla fall och att du talade om hur det gick!

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

haha det är inte sant, samma sak som förra gången har haft på datan i 2 dar nu dock tänkte att jag skulle låta den vila lite igårkväll så jag stänger av den. Och när man vaknar idag o ska trycka på den så är den heldöd *sigh* : (

har provat o mixtra med minnena men det ger inget resultat den här gången. Har även plockat bort moderkortet och kollat om jag har satt någon distans fel men nää alla sitter på sin plats. Så ber er än en gång efter förslag.

Permalänk

Du kan ju alltid prova att resetta CMOS. Kolla i manualen till modekortet hur man gör.
Om du laddar ned manualen från tillverkarens hemsida i text-format kan du ju med "ctr+f" få fram sökruta, sök på CMOS så finner du lättare.

Man brukar stänga av datorn, dra ut sladden, kortsluta 2 piggar, ta bort kortslutningen, på min gamla dator skall man ta ur batteriet ett tag också, köra igång datorn, gå in i BIOS och välja något i stil med "LOAD DEFAULT SETTINGS" eller "LOAD SAFE DEFAULT SETTINGS".

Gå ur BIOS samtidigt som du sparar ändringen.

Om det inte fungerar hade jag försökt reklamera modekoretet.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Vad kan man begära av ett moderkort för 1599kr?
Inte direkt några höjdar komponenter på det kortet inte.

Men bra att du fick igång burken igen..

Ett moderkort för 1599kr kan mycket väl hålla god komponentkvalitet, särskilt i dagsläget när moderkortstillverkarna försöker övertrumfa varandra i bra komponenter och tjocka kopparlager.

Du har fördomar utan grund m.a.o.

Här har du specifikationen för kortet:
ASUSTeK Computer Inc.

Se om du hittar bättre komponenter på äldre och dyrare X58-moderkort, skulle knappast tro det. Fler faser för CPU-kraften och högre lull-lull nivå, definitivt, men inte högre komponentkvalitet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Ett moderkort för 1599kr kan mycket väl hålla god komponentkvalitet, särskilt i dagsläget när moderkortstillverkarna försöker övertrumfa varandra i bra komponenter och tjocka kopparlager.

Du har fördomar utan grund m.a.o.

Här har du specifikationen för kortet:
ASUSTeK Computer Inc.

Se om du hittar bättre komponenter på äldre och dyrare X58-moderkort, skulle knappast tro det. Fler faser för CPU-kraften och högre lull-lull nivå, definitivt, men inte högre komponentkvalitet.

Tydligen inte!

Permalänk
Medlem

Ett hugskott kanske men kolla i manualen vad den gröna dioden indikerar. Det skulle kunna vara en indikering på spänningsnivå från normal (släckt) hög (gul) osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Tydligen inte!

Sluta tramsa. Det är inte mer fel på komponenterna på ASUS Sabertooth moderkort än vad det är på vilket annat moderkort som helst. Det är möjligt att designen på moderkortet har blivit lite olycklig så att den totala felfrekvensen på moderkortet är något högre än genomsnittet, det har jag inte någon aning om, men det är troligare att det är ett populärt namn, som lockar till högre volymförsäljning, och attraherar den gruppen köpare som köper mer för att det låter coolt, än att det är något speciellt, samma grupp som inte alla gånger har full koll på vad de gör i heller. Ingen kritik mot Cass, som har varit öppen och ärlig i sina kommunikationer, men kunskapsnivån är kanske inte riktigt den jag skulle önska mig om någon skulle skruva burk åt mig, om jag säger så.

Skrivet av Caas:

hur återställer jag CMOS ?

Orsaken till fel här kan vara precis vad som helst. Allt från ett tillverkningsfel på minne / moderkort till ESD skador orsakade av felaktigt handhavande. Jag hade rivit ned burken till ett minne, moderkort, cpu, och grafik, kopplat på ström och kört memtest från en USB sticka. Klarar en sticka ett par timmar, byt till nästa, och testa alla individuellt. Fungerar de var för sig, och burken inte spårar ur, i med alla, och kör ännu ett par timmar. (5-10 varv på testen, minst) så långt kommen kan man börja uttala sig om att det "nog" inte är minnen, eller kommunikationerna med dem. En ren gissning är ju att burken tyckt sig se ett fel på minnena av mer kritisk art, och stängt ned för att skydda kringutrustning, och vägrar starta innan man gjort något åt felet, varför den startade när han plockat ur minnen förra gången.
Samtidigt kan det precis lika gärna vara ett PSU som inte orkar leverera i längden, och löser ut en automatsäkring. I så fall var det en ren slump att den startade efter att han pelat på minnena första gången.

Som sagt, utan att ha varit med, är det omöjligt att säga vad som kan vara orsaken i det här skedet, så börja med grunderna, testa dig igenom allt och se om du kan isolera ett fel.
Lycka till Cass.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sluta tramsa. Det är inte mer fel på komponenterna på ASUS Sabertooth moderkort än vad det är på vilket annat moderkort som helst. Det är möjligt att designen på moderkortet har blivit lite olycklig så att den totala felfrekvensen på moderkortet är något högre än genomsnittet, det har jag inte någon aning om, men det är troligare att det är ett populärt namn, som lockar till högre volymförsäljning, och attraherar den gruppen köpare som köper mer för att det låter coolt, än att det är något speciellt, samma grupp som inte alla gånger har full koll på vad de gör i heller. Ingen kritik mot Cass, som har varit öppen och ärlig i sina kommunikationer, men kunskapsnivån är kanske inte riktigt den jag skulle önska mig om någon skulle skruva burk åt mig, om jag säger så.

Orsaken till fel här kan vara precis vad som helst. Allt från ett tillverkningsfel på minne / moderkort till ESD skador orsakade av felaktigt handhavande. Jag hade rivit ned burken till ett minne, moderkort, cpu, och grafik, kopplat på ström och kört memtest från en USB sticka. Klarar en sticka ett par timmar, byt till nästa, och testa alla individuellt. Fungerar de var för sig, och burken inte spårar ur, i med alla, och kör ännu ett par timmar. (5-10 varv på testen, minst) så långt kommen kan man börja uttala sig om att det "nog" inte är minnen, eller kommunikationerna med dem. En ren gissning är ju att burken tyckt sig se ett fel på minnena av mer kritisk art, och stängt ned för att skydda kringutrustning, och vägrar starta innan man gjort något åt felet, varför den startade när han plockat ur minnen förra gången.
Samtidigt kan det precis lika gärna vara ett PSU som inte orkar leverera i längden, och löser ut en automatsäkring. I så fall var det en ren slump att den startade efter att han pelat på minnena första gången.

Som sagt, utan att ha varit med, är det omöjligt att säga vad som kan vara orsaken i det här skedet, så börja med grunderna, testa dig igenom allt och se om du kan isolera ett fel.
Lycka till Cass.
B!

Bra skrivet!

Att döma ut ett moderkorts komponenter på grundval av ett fel på en dator med moderkortet i, utan att faktiskt veta om felet beror på moderkortets komponenter, minnet, nätaggregatet, eller ett kompatibilitetsproblem är väldigt magstarkt i mina ögon, särskilt som komponenterna enligt specifikation håller hög klass.
I värsta fall är det ett måndagsex, vilket drabbar alla moderkortsserier oavsett prisklass (möjligtvis är felfrekvensen något lägre på de dyraste korten jämfört med mellanklasskorten, men det är ingen stor skillnad, det är ju inget genuint budgetkort där man snålat in på allt vi talar om)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Några framsteg Caas?

Nu fick du ju lite nya förslag ovan:
Går det att starta upp om du kopplar ur allt som inte behövs för upstart typ: mus, tangentbord, grafikkort, högtalare, skrivare. Skärmen behövs inte men det ju är svårt att se utan.

Kul att det kom in en länk till manual:
s. 2-10 Man kan ha ett RAM minne i antingen slot A1 eller B1 eller C1. Har du troligtvis testat till ....
s 2-22 i manualen står om clear RTC STYCKE 2.6. Se tillägg om att ta ur batteri längre ned på sidan.
s 2-24 2.7 Onboard switch, en liten lampa lyser tydligen vid RAM minne om de inte är ok för modekortet.
Eventuellt hjälper det att trycka ned den om så är fallet.

Om du inte får igång den kan du gå till en data affär(helst inte samma som sist), tala om vilket modekort du har, köp ett enda RAM minne på bara 1Gb (borde inte kosta så mycket). Testa i ovan nämda slots.

Du kanske kan prova din CPU hos någon du känner.

Får du igån datorn kan du göra tester enligt andras förslag. Annars är det ju svårare om du inte har en dator till, vars modekort stödjer komponenterna.

Om du skall prova att reklamera något kan det vara lämpligt att välja ut någon enda artikel eftersom du byggt den själv. Min erfarenhet säger att det är störst sannolikhet att det är modekortet. Det är inte konstigt heller utan logiskt eftersom det är den största komponenten som man monterar in allt annat i. Med andra ord svårare att ha nollfel på i tillverkning och lättare att förstöra som kund kanske.

Det tråkiga med att lämna in det är att det tar ett tag innan du får igen det med risk för att du får betala för felsökning om det inte är fel på det. Och frakt om det är via nätet.

Jag har inte hört talas om eller upplevt någon processor som går ibland. Men visst, känner du någon med en kompatibel kanske du kan låna och prova.

Är det ingen som vet om fläktar brukar gå igång även om processorn inte funkar?

Tycker inte alls kortet var billgt.

Visa signatur

GA-P55A-UD4 rev 1.0 ATX S1156, i5 750 2.67GHz, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD, HX 750W, GTX 680, SSD Crucial 120GB, HD1T C. black, Win10, LG W2363V-WF

Permalänk
Medlem

Sådär har vart off i några dagar nu. Ser här att jag har en hel del saker jag inte provat som ska utforskas, säger bara tack till alla som tar sig tid för att faktiskt hjälpa till och tar reda på information uppskattas högt! Ska sätta igång nu på stört

peace

Permalänk
Medlem

Har provat en hel del förresten som jag glömde nämna. Har tagit isär den och satt ihop den bara för att kolla att allting är rätt, gav dock inga framsteg. Pratade med inet support o han tyckte jag skulle prova o starta den utanför chassit bara för att vara på den säkra sidan att inget kortslöt, inga framsteg där heller. Har suttit o kollat igenom varenda sida för att se om jag hittar något om hur man rsar CMOS. Sitter också o tankar adobe reader så jag kan läsa den nerladdade manualen o köra "ctrl-f" o söka på cmos se om det går bättre. Har provat o plockat ut CMOS batteriet men gav inget resulatet där heller. Vet ju dock inte om det rsar ännu. Kanske mer skada än nytta skedd vad vet jag. Blir bara så jävla frustrerad vill bara att skiten ska funka så skickar väl in den snart och pröjsar så får de grejja det. Men det är som du säger stefan om jag skickar in den så lär de ju ta tid innan jag får tillbaka grejjerna.

Permalänk
Medlem

om det är nytt moderkort så skicka tilbaks det reklamera det.

har du updaterat bios eller googlat om nån annan har haft liknande problem med samma rigg som dig?

och du har kopplat in alla strömsladdar som du ska? 4/8pins ström för moderkortet och allt annat?

*edit

ASUS brukar ha en jumper som du skiftar på för att reset bios. eller en knapp på baksidan på vissa moderkort. ta ut batteri gör man inte så ofta. ska stå i manualen.

ohh såg p en bild precis Asus' Rampage III Gene and Sabertooth X58 motherboards - The Tech Report - Page 1

visste inte att batteriet låg på det sättet på moderkortet.. hehe

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Fått till det?
Den Blåa jumpern till Höger om den Gröna lampan är till för resetta bios.
Till Höger om minnesbankarna så har du en knapp för mem-test som ska göra att datorn startar med alla minnen, även om det finns inkompatibilitet.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8