Ersättare för 8800 GTX ?

Permalänk
Avstängd

Ersättare för 8800 GTX ?

Har idag ett GeForce 8800 GTX... men efter att ha införskaffat en ny tv som stödjer 1080P så skulle jag gärna vilja införskaffa ett nytt grafikkort så jag får en HDMI-utgång.

Vilket kort (om det är Nvidia eller ATI har noll betydelse) presterar i klass med, eller bättre än det jag har i nuläget?

Eller skulle ni föreslå någon annan lösning? Som t.ex. mediaextenders eller dylikt?

Vill ha det billigaste och bästa.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Prisklass?

ett alternativ kan ju vara DVI-HDMI adapter, men du blir utan ljud ur Hdmin, men det ska gå att lösa me en liten sladd mellan grafikkortet och moderkortet.

Vill du ha nytt grafikkort ändå så är det bara att du kikar runt lite på tester av olika kort och ser om det är något du fastnar för. geforcekort ur 400 serien och tror även alla radeon kort har ljud via hdmi.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd

ATI 6850/70

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommie_l:

Prisklass?

ett alternativ kan ju vara DVI-HDMI adapter, men du blir utan ljud ur Hdmin, men det ska gå att lösa me en liten sladd mellan grafikkortet och moderkortet.

Vill du ha nytt grafikkort ändå så är det bara att du kikar runt lite på tester av olika kort och ser om det är något du fastnar för. geforcekort ur 400 serien och tror även alla radeon kort har ljud via hdmi.

Prisklassen... ja, så billigt som möjligt helst. Gav väl 5000 kr för kortet jag har idag om jag inte minns fel... men är inte så sugen på att lägga ut så mycket igen, då jag isåfall även måste byta ut övriga delar i datorn för att dra någon större nytta av ett riktigt värstingkort.

Jo jag hade funderat på att använda en DVI->HDMI-adapter... men ifall jag inte kan få ljudet i samma kabel så är det ju trist... eftersom vi inte har skaffat något hemmabiosystem ännu.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Radeon 6850/70 som redan sagts, ger dessutom en duktig skjuts i prestanda, eller Geforce GTX 460 768mb/1gb. båda alternativen ger mkt bättre prestanda, och jag hade valt det som passar plånboken bäst. dessa kort ligger väl runt 1500 till drygt 2000kr för det starkaste som är Radeon 6870. kolla på specifikationen bara att det är HDMI utgång på kortet eller DVI-HDMI adapter medföljande, för det finns massor av olika varianter där ute..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommie_l:

Radeon 6850/70 som redan sagts, ger dessutom en duktig skjuts i prestanda, eller Geforce GTX 460 768mb/1gb. båda alternativen ger mkt bättre prestanda, och jag hade valt det som passar plånboken bäst. dessa kort ligger väl runt 1500 till drygt 2000kr för det starkaste som är Radeon 6870. kolla på specifikationen bara att det är HDMI utgång på kortet eller DVI-HDMI adapter medföljande, för det finns massor av olika varianter där ute..

Helt klart överkomliga priser. Ska ta och kika runt på de korten och se vad det finns för olika varianter. När man jämför de olika leverantörerna/tillverkarna som t.ex. XFX och Gigabyte så är det ju oftast "förpackning/tillbehör/kylning" som kan vara väldigt varierade. Det minns jag från tiden då jag letade efter mitt nuvarande kort.

Och angående flaskhalsar... har en Q6600 nu, men det lär väl ändå bli en rejäl skillnad med ett bättre kort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Helt klart överkomliga priser. Ska ta och kika runt på de korten och se vad det finns för olika varianter. När man jämför de olika leverantörerna/tillverkarna som t.ex. XFX och Gigabyte så är det ju oftast "förpackning/tillbehör/kylning" som kan vara väldigt varierade. Det minns jag från tiden då jag letade efter mitt nuvarande kort.

Och angående flaskhalsar... har en Q6600 nu, men det lär väl ändå bli en rejäl skillnad med ett bättre kort?

beror på vilket spel du kör, överklockar du den till 3ghz eller högre klarar den av det mesta idag.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Byggde en dator med två XFX 6870, riktigt trevliga kort med HDMI inbyggt utan trassel med adapter. Rekomenderas starkt! När du kollar efter vilken tillverkare av kortet är det garantier jag tycker du bör kolla då du verkar vara sådan som köper ett kort för en period.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

Byggde en dator med två XFX 6870, riktigt trevliga kort med HDMI inbyggt utan trassel med adapter. Rekomenderas starkt! När du kollar efter vilken tillverkare av kortet är det garantier jag tycker du bör kolla då du verkar vara sådan som köper ett kort för en period.

Jo jag tillhör inte skaran av entusiaster som uppgraderar i takt med att nya saker kommer ut på marknaden... min ekonomi och mina prioriteringar tillåter verkligen inte det heller för den delen.

Jag köpte min nuvarande dator i delar hösten/vintern 2007 och tycker att den fungerar bra än så länge... enda orsaken till en större uppgradering för mig vore spelen. Och jag har ju blivit mindre och mindre intresserad av spelandet nu på senare tid, så jag känner inte något sug efter uppgraderingar längre för prestandans skull... nu är det funktionalitet och användbarhet som är numero ett på min lista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha på den tiden du haft 1 grafikkort jag jag haft 4 olika. Men som sagt titta efter tillverkare med längst/bäst garantier. Har för mig XFX har livstids.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd

Gigabyte GeForce GTX 470 OC - Inet.se

Svårslagen prestanda vs pris

Följer tom med en HDMI kabel

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Haha på den tiden du haft 1 grafikkort jag jag haft 4 olika. Men som sagt titta efter tillverkare med längst/bäst garantier. Har för mig XFX har livstids.

Om något låter för bra för att vara sant, så är det just det...
"Double Lifetime Protection only available in North America (United States and Canada). Applies to select graphics cards products only..."
Övriga garantier är som vanligt tidsbestämda och kräver att man registrerar sin produkt inom 30 dagar. Hur lång denna garanti är lyckades jag dock inte klura ut. I sverige har vi våra tre års reklamationsrätt vilket jag personligen tror räcker i de flesta fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo jag tillhör inte skaran av entusiaster som uppgraderar i takt med att nya saker kommer ut på marknaden... min ekonomi och mina prioriteringar tillåter verkligen inte det heller för den delen.

Jag köpte min nuvarande dator i delar hösten/vintern 2007 och tycker att den fungerar bra än så länge... enda orsaken till en större uppgradering för mig vore spelen. Och jag har ju blivit mindre och mindre intresserad av spelandet nu på senare tid, så jag känner inte något sug efter uppgraderingar längre för prestandans skull... nu är det funktionalitet och användbarhet som är numero ett på min lista.

Eller så har du varit så toknöjd med nuvarande system.

Hade själv en Q6600 och ett XFX 8800GTX i 3 år

Brukar annars uppgradera varje år men mitt system fungerade så jäkla bra och gör det fortfarande fast nu som filmdator ^^

Uppgraderade mest för DX11 stödet.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I sverige har vi våra tre års reklamationsrätt vilket jag personligen tror räcker i de flesta fall.

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel. Garanti är något helt annat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scoorch:

Hehe, ja där ser man. xD

Visserligen så är det ju ungefär samma att skaffa sig ett värstingkort och ha det under längre tid som att skaffa sig flera billiga kort...

Skrivet av Catman:

Eller så har du varit så toknöjd med nuvarande system.

Hade själv en Q6600 och ett XFX 8800GTX i 3 år

Brukar annars uppgradera varje år men mitt system fungerade så jäkla bra och gör det fortfarande fast nu som filmdator ^^

Uppgraderade mest för DX11 stödet.

Japp, har verkligen varit nöjd... inte haft några som helst problem med det heller. Förutom några små struntsaker som JAG var orsak till. xD

Det enda som jag verkligen behöver uppgradera är lagringsutrymme. Det räcker inte så länge när man samlar på sig massa saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Reklamationsrätten gäller endast ursprungliga fel. Garanti är något helt annat...

I stort sätt fungerar dom båda på samma sätt. Går garantin ut inom 1år så kan du reklamera produkten inom 3år från köpdatumet. Garanti kräver kvitto, reklamationsrätten kräver inget kvitto, bara du kan bevisa att du köpt varan i butiken du besöker (kontoutdrag, vittnen m.m.). Det gäller dock att varan ska ha ursprungligt fel från fabrik, precis som med garanti, och butiken ska enligt lag kontrollera om det är ursprungligt fel eller handhavande fel. Kommer dom t.ex. fram till att det är en fuktskada så måste dom bevisa att fuktskadan beror på kunden och inget annat, vilket är svårt. Så går en produkt sönder bara sådär och garantin gått ut så har du rätt enligt lag till en åtgärd (ny produkt, reparation) så länge det inte gått mer än 3år. Nekar butiken att hjälpa så kan man stämma dom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så går en produkt sönder bara sådär och garantin gått ut så har du rätt enligt lag till en åtgärd (ny produkt, reparation) så länge det inte gått mer än 3år. Nekar butiken att hjälpa så kan man stämma dom.

Du har uppenbarligen missförstått vad skillnaden egentligen är. Om tillverkaren har garanterat att produkten ska hålla för normal användning låt oss säga ett år och att produkten senare går sönder. Du har då givetvis rätt att reklamera produkten men vad ska du då hävda att det ursprungliga felet är? Att kräva reparation (el dyl) efter 2.5 år är dömt att misslyckas om du inte kan bevisa att det just är ett fel som redan fanns från början.

Reklamation och garanti - vad är skillnaden? | PriceRunners nyhetsrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du har uppenbarligen missförstått vad skillnaden egentligen är. Om tillverkaren har garanterat att produkten ska hålla för normal användning låt oss säga ett år och att produkten senare går sönder. Du har då givetvis rätt att reklamera produkten men vad ska du då hävda att det ursprungliga felet är? Att kräva reparation (el dyl) efter 2.5 år är dömt att misslyckas om du inte kan bevisa att det just är ett fel som redan fanns från början.

Jag skulle nog vilja säga precis detsamma. Du har uppenbarligen missförstått vad skillnaden är. Reklamationsrätten är en tvingande lag som ingen garanti i världen kan sätta sig över. Däremot kan en garanti vara generösare. Syftet med KKL är att skydda konsumenten och det finns ett samhällsekonomiskt intresse i det också, eftersom det stimulerar handeln mer samtidigt som man gör det svårare för oseriösa aktörer som annars skulle svära sig fria.
Ett vanligt förekommande missförstånd är också kravet på bevisbördan. Vissa verkar tro att det krävs vetenskapliga laboratorietester med tvärsnitt av kretsar i elektronmikroskop och fan och hans moster, men så är inte fallet. Det är både orimligt och befängt.
Det räcker för det mesta att visa upp en hel och ren vara som tydligt visar att produkten inte misshandlats eller använts på ett felaktigt sätt.

Kan vi hålla oss till trådens ämne nu? Det finns redan en sektion som heter konsumenträtt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det räcker för det mesta att visa upp en hel och ren vara som tydligt visar att produkten inte misshandlats eller använts på ett felaktigt sätt.

Det där är ju absurt...

Man har rätt att KLAGA upp till 3 år. Nyttjar man inte garantin så måste enligt reklamationsrätten felet då ha funnits där från början, dag 1. Vad är det som inte går in? Påstår du att jag har fel? Det räcker inte med att komma och säga att produkten har gått sönder. Good will och vilken bevisning som gäller är något helt annat.

OnT. 6870 är i dagsläget ett kanonkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Det där är ju absurt...

Man har rätt att KLAGA upp till 3 år. Nyttjar man inte garantin så måste enligt reklamationsrätten felet då ha funnits där från början, dag 1. Vad är det som inte går in? Påstår du att jag har fel? Det räcker inte med att komma och säga att produkten har gått sönder. Good will och vilken bevisning som gäller är något helt annat.

OnT. 6870 är i dagsläget ett kanonkort

Då säger vi så. Du får gärna lägga dig ner och dö om du vill det. Jag kommer fortsätta nyttja min reklamationsrätt på samma framgångsrika sätt jag gjort enligt ovan kriterier. Och jag vänder mig nu till övriga forummedlemmar: Lyssna inte på Divil. ert rättskydd är större än vad jag orkar förklara för de som itne vill lyssna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande fel i sak, beteer dig omoget och sprider desinformation om vad reklamationsrätten säger. Läs och förståelseförmågan är tydligen inte så hög eftersom du svamlar om allt mellan himmel och jord och inte kommenterar det som skrivs.

Höjd av dumhet när du uppmanar andra att inte lyssna på mig, trots att jag faktiskt postat länk till någon sorts fakta, vilket du inte har utan endast kommer med dina påståenden.

Varför skulle jag vilja lägga mig ner och dö? Seriöst! Dr.mabuse, Betee dig som en vuxen eller gå till flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du har fortfarande fel i sak, beteer dig omoget och sprider desinformation om vad reklamationsrätten säger. Läs och förståelseförmågan är tydligen inte så hög eftersom du svamlar om allt mellan himmel och jord och inte kommenterar det som skrivs.

Höjd av dumhet när du uppmanar andra att inte lyssna på mig, trots att jag faktiskt postat länk till någon sorts fakta, vilket du inte har utan endast kommer med dina påståenden.

Varför skulle jag vilja lägga mig ner och dö? Seriöst! Dr.mabuse, Betee dig som en vuxen eller gå till flashback.

På vilket sätt har jag fel i sak?
På vilket sätt beter jag mig omoget?
Vad är det som är desinformation?

Visa signatur

Permalänk

8800GTX är fortfarande ett bra grafikkort så du ska igentligen bara köpa en DVI-HDMI omvandlare.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

På vilket sätt har jag fel i sak?
På vilket sätt beter jag mig omoget?
Vad är det som är desinformation?

Om du vill att jag ska svara på dina frågor kan du börja med att svara på min fråga vad jag har fel i sak.
Vi kan ta det genom PM eftersom varken du eller jag vill störa tråden mer. Annars tror jag inte vi kommer längre. Har varit ganska tydlig i det jag kommenterat sen tidigare och vill inte älta samma sak igen.

Edit: Tillägg. Det är givetvis viktigt att ifrågasätta rimligheten när man reklamerar en produkt som passerat garantitiden. Vissa produkter ska vid normalt användande hålla mer än 3 år och vissa inte ens hälften så länge. Det är möjligt att det finns en norm för hur länge olika produkter ska fungera i händelse vid reklamationer. Frågan är t.ex hur länge man kan förvänta sig att ett spelgrafikkort kommer att fungera gentemot t.ex. processorn eller skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

8800GTX är fortfarande ett bra grafikkort så du ska igentligen bara köpa en DVI-HDMI omvandlare.

http://www.avocent.ca/img/product_images/avocent-dvi-hdmi-ada...

Jo det hade varit det billigaste och enklaste. Men jag har bestämt mig för att byta ut mitt kort.

Förresten så kan jag väl använda mitt gamla kort som ett PHYS-X-kort ifall jag skaffar ett GeForce 460 t.ex.?

Jag är nog mest inne på att testa Radeon den här gången... moderkortet jag har stödjer ju dessutom crossfire. Men det blir väl inte av o skaffa två radeonkort ändå antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Om du vill att jag ska svara på dina frågor kan du börja med att svara på min fråga vad jag har fel i sak.
Vi kan ta det genom PM eftersom varken du eller jag vill störa tråden mer. Annars tror jag inte vi kommer längre. Har varit ganska tydlig i det jag kommenterat sen tidigare och vill inte älta samma sak igen.

Vad jag vände mig emot i ditt inlägg gäller alltså inte "någon sorts fakta" som du länkade till. Utan din tolkning av KKL. Så här säger en säljare med koll:

"I Sverige har den som köper något tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel, alltså fel som fanns från början, till exempel som en teknisk svaghet. Det står i Konsumentköplagen. Det betyder att den som säljer varan ska laga den eller byta ut den om den går sönder inom tre år – och det inte är du själv som tagit sönder den. Beviskraven för vad som ska ses som ursprungsfel är låga. Om det till exempel blir helt svart i rutan på en tv efter ett par år – så är det med stor sannolikhet ett reklamationsfel och tv:n ska bytas ut utan kostnad.".

Motsätter sig säljaren i exemplet ovan kundens diagnos uppstår en intressant sak enligt MFL i en rapport från Finansinspektionen och Konsumentverket:

"Grundregeln är att den som framför ett påstående åläggs bevisbördan för detta. När påståendet bemöts av motparten, skriftar bevisbördan följaktligen till denne."

Alltså, säljaren som hänvisar till KKL måste nu bevisa att köparens diagnosen är felaktig. Det finns alltså ingen anledning att lägga sig ner och dö (förstår du nu att jag uttrycker mig bildligt?), utan man kan alltså stå på på sig och få rätt. Vilket existensberättigande har reklamationsrätten annars om man inte kan tillämpa den?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo det hade varit det billigaste och enklaste. Men jag har bestämt mig för att byta ut mitt kort.

Förresten så kan jag väl använda mitt gamla kort som ett PHYS-X-kort ifall jag skaffar ett GeForce 460 t.ex.?

Jag är nog mest inne på att testa Radeon den här gången... moderkortet jag har stödjer ju dessutom crossfire. Men det blir väl inte av o skaffa två radeonkort ändå antar jag.

Ja det går utmärkt att använda ditt 8800 kort som physx även på en CF bräda.

Själv gillar jag både AMD och Nvidia.

Gillar nvidia lite mer för jag blev galen på ATI kontrollpanel.

GTX470 nu för under 2000 kr på komplett tex

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Catman:

Ja det går utmärkt att använda ditt 8800 kort som physx även på en CF bräda.

Själv gillar jag både AMD och Nvidia.

Gillar nvidia lite mer för jag blev galen på ATI kontrollpanel.

GTX470 nu för under 2000 kr på komplett tex

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX

Billigt!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad jag vände mig emot i ditt inlägg gäller alltså inte "någon sorts fakta" som du länkade till. Utan din tolkning av KKL.

Nu vet jag inte om du såg mitt tillägg, men du får inte glömma bort nyckelorden "normalt slitage och jämförelsen av lika varor i allmänhet". Vad jag menar och som jag påpekade är att det inte bara är att reklamera en produkt och hänvisa till sin rätt enligt konsumentköpslagen. Självklart ska en tv hålla i mer än tre år om den används "normalt". I det specifika fallet med tvn så är det nog ganska lätt att bevisa att felet är ursprungligt.

Du kunde ha bett mig utveckla min tolkning och som jag skrev tidigare räcker det inte med att säga att produkten har gått sönder. Man måste komma med ett påstående om att det är orimligt att den har gått sönder. Vi hänger nog upp oss på olika saker och du har förmodligen rätt när det kommer till det praktiska utfallet.

GTX470 för 1995:- är billigt. Trodde faktiskt inte att Gainward fanns kvar på marknaden...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Divil:

Trodde faktiskt inte att Gainward fanns kvar på marknaden...

Det var på håret, men de blev uppköpta av Palit och lever än

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)