Geforce GTX 580 dyker upp på nätet

Permalänk
Avstängd

Det känns som om jag gjorde ett bra val som sa åt en bekant att vänta med att uppgradera sin Intel celeron burk ett par månader till...
Han skulle annars ha beställt i7 950, 12gb ram, 120gb ssd, 2st gtx 480, etc förra helgen. lol.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt inressant att se testerna.

Håller tummarna för att kortet klarar av att komma i närheten av AMD's dito, då kanske ett priskrig bryter ut i prestandasegmentet åsså.

Permalänk
Medlem

Äntligen, dags att byta upp sig. Jävla strul med amd drivrutiner. Har kört nvidia i typ 3 år utan problem. Bara den senaste när man får grisrosa skärm. Hoppas 6990 och 580 äter 5970 till frukost, sen två till till lunch.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

var det inte 480gtx som skulle ha 512 cuda kärnor men dom kunde inte få alla att fungera så därför blev det 480?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

hoppas det "riktiga" priset blir lägre

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Wtf, vad hände där? Känns som man precis upptäckt ryssen rulla över gränsen... tisdag?? Awesome!

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Jaha, äntligen! Det här är det "GTX 380" som folk väntade på i fjol. Nvidia har tagit sig tid.
AMD lanserade HD 5970 (Hemlock) för att kontra det redan den 12:e oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Det känns som om jag gjorde ett bra val som sa åt en bekant att vänta med att uppgradera sin Intel celeron burk ett par månader till...
Han skulle annars ha beställt i7 950, 12gb ram, 120gb ssd, 2st gtx 480, etc förra helgen. lol.

Är det inte lika bra att väntar tills januari istället för att införskaffa Sandy Bridge om du ändå ska lägga ut så mycket pengar?

Permalänk
Medlem

Uj va dyrt, men det va ju ganska väntat det är ju nvidia. Men det är klart någon måste ju betala för alla billiga 470 nu.

Permalänk
Medlem

Oj, jag hörde talas om detta för första gången ungefär samtidigt som 68xx släpptes, och kände mig väldigt tveksam, med tanke på hur det såg ut förra gången. Nvidia verkar ha lärt sig att inte lägga ut lanseringsdatum innan de är säkra på att de kan leverera, mycket pluspoäng för det! Jag som tyckte att AMD hade en ganska plötslig och överraskande lansering med information bara runt två månader innan, men detta var verkligen den största överraskningslanseringen på länge.

Verkar som att toppkorten från båda lagen kommer att prestera riktigt bra, med båda sina för och nackdelar som alltid kommer med respektive företag. Hursomhelst så känner jag den ljuva doften av ett kommande priskrig

Några preliminära siffror på kretsarean för 580 och 6970? Några nya funktioner i 580?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Men vafan xD
Jag som bestämt mig för ett 6970, och nu släpps 580 på tisdag?
Presterar det bättre än 6970 och ligger inte över mer än 500kr i pris så blir det nog ett sånt här!
Fast 4800kr... satans dyrt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Är det inte lika bra att väntar tills januari istället för att införskaffa Sandy Bridge om du ändå ska lägga ut så mycket pengar?

Inte jag, snubbe som heter Hawx.
Men joo, sa det till honom.

Permalänk
Medlem

Lite klen uppgradering över 480 om jag får säga det...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som någon större förbättring. Skulle tippa på 15% bättre prestanda högst. Jag hoppas på bättre dock så det blir en fin strid mellan nvidia och amd.

Antar att nvidia fortfarande inte stödjer 3 skärmar om man köper ett gtx 580?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Jezuz christ.

4800 spänn för ett kort med en kärna?!

Mitt 5970 kostade mig 5300.. lär väl pga sina två kärnor fortf. spöa GTX 580 trots att det är ett år gammalt nu.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Drar ungefär lika mycket ström? Ljudnivå spelar ingen roll om du byter fläkt? Först och främst lär 6970 dra MYCKET mindre ström och därmer generera mindre värme dvs mindre oljud, oavsett vad du stoppar dit för fläkt.

För det andra vet vi inte vilket pris 6970 får eller hur det kommer prestera så lite svårt att analysera nu Måste säga att GTX580 verkar bättre än jag trott, men till något av ett överpris.

Klart de kan ta överpris vid release så att de kan sänka jävligt mycket sen när den serien börjar att gå ut (gtx 470 t.ex)

Permalänk
Medlem

Faceslap mig själv, köpte mig 2st MSI GTX 460 HAWK igår (3550kr). Iof så hade mitt 4870x2 fått tuppjuck. Hade 82grader i idle och grafikartifakter i bla TFU 2.

Nu är jag tyvärr tvungen att modda mitt Antec P182 då det endast är 0.5cm till mellanväggen och det blir inte så bra för Twin frozer 2 som sitter på korten.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Säg inte så, du väcker mitt inre köppucko

tänkte faktiskt på just dig

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Känns i dyraste laget, det får man ju GTX 470 SLI för och det lär ju vara bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det luktar lite papperslansering om jag ska vara ärlig, men vi får väl se hur många kort som letar sig förbi testsiterna och når hyllorna. Annars är det ju kul att se att Nvidia äntligen fått ordning på Fermi, även om jag tror majoriteten av de felfria kärnorna hamnar i beräkningskluster för betydligt bättre vinstmarginaler.

Permalänk
Medlem

vad är det för skillnad på gf100 och 110?

är det endast det som syns på den lilla spec listan där , eller är det mer som är ändrat under huven?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Riktigt najs, återstår bara att se om det blir värt de förutspådda 4800 kronorna..

Intressant att se hur långt man kommer kunna klocka det också, för man kommer antagligen att kunna klocka GTX480 till närmare GTX580s basprestanda, men om 580 är en jävel på att klocka......... mm

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Det mesta man sett hittills talar för att det helt enkelt är en respin på GF100 med alla shaders aktiverade, minskad strömförbrukning och uppskruvade klockfrekvenser. Helt enkelt det kort som Nvidia utlovade innan lanseringen av GF100 men som man då av olika orsaker inte klarade av att leverera.
Skall dock bli intressant att se om man även gjort några arkitektoniska förändringar och det skall också bli intressant att se hur prisbilden samt tillgängligheten kommer se ut. Men stämmer det att GTX480 är EOL så kanske det faktiskt finns en viss chans att det kommer finnas kort ute i handeln.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jaha, de släpper ett fullt fungerande GTX480 som sin nya generation, inte konstigt att de hann, handlar bara om finslipning av processen och ett nytt namn. Iofs inte förvånande, det är ju Nvidia.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur Nvidia lyckas med att förminska sin komplicerade design till de mindre tillverkningsstandarderna framöver, där har AMD ett rejält övertag med en enklare och mer modulär GPU design.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Fire_Ice:

Jaha, de släpper ett fullt fungerande GTX480 som sin nya generation, inte konstigt att de hann, handlar bara om finslipning av processen och ett nytt namn. Iofs inte förvånande, det är ju Nvidia.

Det är bara generationsskiften som ger väldigt stora förändringar. Samma arkitektur är finslipning. Samma sak kan då sägas för amds 6000 serie i sådana fall. Det är inte heller en ny generation utan den bygger på 5000 serien men är förbättrad med energiförbrukning osv. Precis som Nvidia har gjort.

Och snälla, ta ditt snicksnack till dina polare eller något. Det är ingen som orkar med massa pajkastning på forumet.

Speciellt den här meningen "Iofs inte förvånande, det är ju Nvidia.". Så grymt onödig.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Det är bara generationsskiften som ger väldigt stora förändringar. Samma arkitektur är finslipning. Samma sak kan då sägas för amds 6000 serie i sådana fall. Det är inte heller en ny generation utan den bygger på 5000 serien men är förbättrad med energiförbrukning osv. Precis som Nvidia har gjort.

Och snälla, ta ditt snicksnack till dina polare eller något. Det är ingen som orkar med massa pajkastning på forumet.

Speciellt den här meningen "Iofs inte förvånande, det är ju Nvidia.". Så grymt onödig.

+10

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ska bli roligt att se prestandatesterna, känns lite i dyraste laget tyvärr, men får hoppas på att priset kommer bli lite lägre och kanske att dom sänker priserna när AMD's nya kort kommer senare i november!

Permalänk
Medlem

Jag vill se test nu!! har ju bara 750W så jag kan varken köra 470 eller 480 SLI. Är lite sugen på 6890Cf men det skiljer inte så mycket från 5970OC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Oj, du verkar inte veta om alla arkitektuella ändringar AMD har gjort i Cayman, okej. Ungefär hälften av GPU:n är från Southern Islands och hälften från Evergreen, tvivlar på att Nvidia hann lika mycket, finns ju ingen fakta om det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Men nu råkar Nvidia ha en lång historia av tveksamma eller omotiverade namnändringar. Tex GT 240 blev plötsligt ett 340 innan lanseringen av Fermi.
AMD fick en väldans massa kritik för sin senaste namnsättning, i vissa fall mycket befogat. Tom Charlie hade en mycket bitsk artikel om detta.
Men här blir inlägg raderade så fort någon liten kritik nämns angående att 480+ blir 580 samt att denna lansering kan riskera bli en papperslansering.