Tips på bra fantasyböcker sökes.

Permalänk
Medlem

Tips på bra fantasyböcker sökes.

Som topic säger, söker tips på bra fantasy. Har läst rätt mycket men har säkert missat en massa också

Så om någon sitter på nån bra serie/bok så släng gärna in ett tips.

Kommer inte ihåg allt jag har läst men här är några som ni inte behöver tipsa om

Robert Jordan - Wheel of Time.
George R.R Martin - A Song of Ice and Fire.
Scott Lynch - The Gentlemen Bastards.
Margret Weis & Tracy Hickman - Dragon Lance och andra böcker om tvillingarna mm samt Death Gate.
Joe Abercrombie - The First Law.
Robert E Feist - Det mesta av de serier han har skrivit.
Terry Goodkind - Sword of Truth.
J.R.R Toliken - Sagan om Ringen, Bilbo - En hobbits äventyr.
David Eddings - Sagan om Belgarion, Mallorea, Elenien, Tamuli och Polgara / Belgarath böckerna.
Brent Weeks - The Night Angel Trilogy.
R.A Salvatore - Alla Drizzt böckerna samt The Crimson Shadow.

Permalänk

wheel of time, finns inga andra som kommer upp i denna klassen

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem

Du har ju missat Terry Pratchett! Allt han gör är ju guld Eller kanske inte allt... men de flesta böckerna om skivvärlden och Goda Omen är grymma.

Sen har vi Stephen Kings The Dark Tower, om du inte läst den tycker jag du ska göra det.

Letar också nya fantasyserier. Problemet är att ingenting jag läst hittills kommer ens i närheten av WoT tyvärr.

Permalänk
Medlem

Stephen R Donaldsons Covenantböcker.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Brent Weeks - The Night Angel Trilogy.

Han har påbörjat en ny trilogi (The Lightbringer). Intrigen var väldigt bra i den första boken, så det bådar gott för de två kommande.

  • Terry Brooks - Genesis of Shannara (och de övriga serierna han har gjort). Utspelas kring en dystopisk framtid

  • Steven Erikson - Malazan Book of the Fallen

  • Karren Miller - Kingmaker Kingbreaker

  • James Barclay - The Ascendants of Estorea

  • Lev Grossman - The Magicians (ej en serie). Ungefär som i den boken tror jag världen i Harry Potter hade varit om Rowling hade funderat på vad som händer om människan skulle få tillgång till obegränsad magi

  • Jim Butcher - The Dresden Files. "Light"-fantasy som är rätt underhållande

  • ------||-------- - Codex Alera

  • Robin Hobb - The Soldier Son (och de övriga serierna hon har gjort)

  • Neil Gaiman - American Gods (m.fl.) (ej en serie). Skriver i en stil som liknar Terry Pratchetts, fast med en del mörkare element

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Du har ju missat Terry Pratchett! Allt han gör är ju guld Eller kanske inte allt... men de flesta böckerna om skivvärlden och Goda Omen är grymma.

Sen har vi Stephen Kings The Dark Tower, om du inte läst den tycker jag du ska göra det.

Letar också nya fantasyserier. Problemet är att ingenting jag läst hittills kommer ens i närheten av WoT tyvärr.

Får kolla in The Dark Tower. Har läst nån Pratchett men tyvärr så faller inte de böckerna i smaken :/

Prova A Song of Ice and Fire samt The Gentlemen Basterds. Inte samma nivå med magin som i WoT men lätt top 5 av de serier jag har läst.

Vindens namn är rätt bra med men tror bara det har kommit ut 1 bok än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waleee:

Han har påbörjat en ny trilogi (The Lightbringer). Intrigen var väldigt bra i den första boken, så det bådar gott för de två kommande.

  • Terry Brooks - Genesis of Shannara (och de övriga serierna han har gjort). Utspelas kring en dystopisk framtid

  • Steven Erikson - Malazan Book of the Fallen

  • Karren Miller - Kingmaker Kingbreaker

  • James Barclay - The Ascendants of Estorea

  • Lev Grossman - The Magicians (ej en serie). Ungefär som i den boken tror jag världen i Harry Potter hade varit om Rowling hade funderat på vad som händer om människan skulle få tillgång till obegränsad magi

  • Jim Butcher - The Dresden Files. "Light"-fantasy som är rätt underhållande

  • ------||-------- - Codex Alera

  • Robin Hobb - The Soldier Son (och de övriga serierna hon har gjort)

  • Neil Gaiman - American Gods (m.fl.) (ej en serie). Skriver i en stil som liknar Terry Pratchetts, fast med en del mörkare element

Tack för tipsen! Har redan läst Shannara men ska helt klart kolla in de andra, läser just nu Return of the Crimson Guard vilket verkar utspela sig i samma värld som Steven Erikssons bok / böcker.

Permalänk
Medlem

The Calling av David Mack. Finns dock bara på engelska men en oerhört bra bok.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Elisabeth Moon - Paksenarrion (3 böcker)

Är väldans bra de också

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem

Steven Erikson, Malazan Book of the Fallen - tamejfan det bästa jag läst, och då har jag väl uppåt en 150-200 fantasyböcker i bokhyllan. Episkt och helt magnifikt i en värld utan stereotypa orcher och alver. Första boken heter Gardens of the Moon.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Raymond Feist - De flesta böckerna av honom. Men läs dem på engelska för tex "The Conclave of Shadows" har fan blivit slaktade på översättningen till svenska -.-'

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Christopher Paolini - Eragon, The Eldest, Brisingr

Notera att det är ungdomsfantasy - men lämpar sig till alla fantasyfantaster enligt mig.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waleee:
  • Jim Butcher - The Dresden Files. "Light"-fantasy som är rätt underhållande

  • ------||-------- - Codex Alera

Dresden files är mer åt noir-deckar-hållet med stora inslag av fantasy och magi i en storstadsmiljö. Och den är grymt bra, såklart. Jag har bara läst första boken i Codex Alera, och den var helt okej. Har hört att serien blir bättre efter hand, så ska nog ta och införskaffa resterande böcker nån gång. Läste nånstans att idén till den serien uppstod efter att någon utmanade Butcher på att skriva en serie som skulle blanda romarriket med Pokémon, på ett seriöst sätt. Det är säkert inte sant, men det är faktiskt en ganska bra beskrivning.

Började läsa Elric of Melniboné av Michael Moorcock igår, tror den ska vara bra.

Permalänk
Medlem

Två bra serier:
Tad Williams - Minne, sorg och törne.
David Gemmel - Legender från Drenai.

Samt alla Terry Pratchetts böcker om skivvärlden!

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Stephen R Donaldsons första trilogi är nog de enda fantasy böcker som är värda din tid

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Dresden files är mer åt noir-deckar-hållet med stora inslag av fantasy och magi i en storstadsmiljö. Och den är grymt bra, såklart. Jag har bara läst första boken i Codex Alera, och den var helt okej. Har hört att serien blir bättre efter hand, så ska nog ta och införskaffa resterande böcker nån gång. Läste nånstans att idén till den serien uppstod efter att någon utmanade Butcher på att skriva en serie som skulle blanda romarriket med Pokémon, på ett seriöst sätt. Det är säkert inte sant, men det är faktiskt en ganska bra beskrivning.

Började läsa Elric of Melniboné av Michael Moorcock igår, tror den ska vara bra.

Får erkänna att din beskrivning var klart mer uttömmande. Försökte hålla det relativt kort och valde då att fokusera på att fantasy-elementen inte är de tyngsta man kan hitta i genren.

Skrivet av Hawac90:

Raymond Feist - De flesta böckerna av honom. Men läs dem på engelska för tex "The Conclave of Shadows" har fan blivit slaktade på översättningen till svenska -.-'

"Slaktade" är i underkant. Fick ett infall för ~1.5 år sen och köpte hela serien när Adlibris hade rea på den, olyckligtvis var det ju så klart den svenska versionen. Brutalt plågsamt att nöta igenom hela. Hade redan innan grava tvivel kring svenska översättare, men den översättningen skulle jag bara låta mina värsta hatobjekt trava in i att läsa.

Permalänk
Medlem

Som folk tidigare pekat ut så vill jag rekomendera Stephen Donaldson och hans böcker om Thomas Coventant Den Klentrogne.

Hans första triologi är ruskigt bra och med en lite oväntad huvudrollsinnehavare.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Stephen R Donaldsons första trilogi är nog de enda fantasy böcker som är värda din tid

Hmm, det var ett tag sedan jag laste de forsta tva men vad jag minns tyckte jag inte den andra var markbart samre an den forsta. Just nu laser jag den tredje och den ar riktigt riktigt bra, ja bland det basta jag last.

Mordant tyckte jag var hygglig, om an lite naivt slut, men det var val bland det forsta han skrev.

GAP-serien borde man nog ge sig i kast med?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;10513002']Två bra serier:
Tad Williams - Minne, sorg och törne.
David Gemmel - Legender från Drenai.

Samt alla Terry Pratchetts böcker om skivvärlden!

Vet inte om jag håller med dig om Legender från Drenei. Tycker att de är uppbyggda på exakt samma sätt (åtminstone de tre eller fyra jag läst): Man som inte vill bli hjälte blir hjälte. Inga direkta "nej nu jävlar måste vi klå de här tjommarna för annars går världen under" eller "för mitt fosterland!", hjältarna saknar liksom motiv. Och sen går allt åt helvete, ännu mer åt helvete och så bara PANG, så vinner de. Föga övertygande enligt mig. Jag har helt gett upp de där böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Vet inte om jag håller med dig om Legender från Drenei. Tycker att de är uppbyggda på exakt samma sätt (åtminstone de tre eller fyra jag läst): Man som inte vill bli hjälte blir hjälte. Inga direkta "nej nu jävlar måste vi klå de här tjommarna för annars går världen under" eller "för mitt fosterland!", hjältarna saknar liksom motiv. Och sen går allt åt helvete, ännu mer åt helvete och så bara PANG, så vinner de. Föga övertygande enligt mig. Jag har helt gett upp de där böckerna.

Äsch, så illa var det väl inte? Visst det finns bättre, men jag tyckte iaf att de var helt okej.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips har läst mycket av det som ni tipsat om men det finns en hel del nytt med. Beställde hem nästa bok i WoT samt Brandon Sandersons "egna" The Mistborn trilogy så har att göra nu. Fortsätt gärna tipsa!

Permalänk
Medlem

Eragonböckerna
Naomi Novik - Temeraire (Bra serie, jag läser sista boken nu)

Sedan så finns ju Ghosts of Ascalon också. Ska önska den boken i julklapp

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Raymond E Fiest är min personliga favorit.. rekommenderar att du läser böckerna på engelska. Katherine Kerr, Magie Furey och David Gemmell rekommenderas starkt också.

Vill du läsa komedi fantasy så är Terry Pratchett obligatoriskt, likaså Robert Asprin, Eric Flint och Joe Abercrombie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Började läsa Elric of Melniboné av Michael Moorcock igår, tror den ska vara bra.

Den biten jag läste var inte bra.

Permalänk
Medlem

Läs Talismanen av Stephen King och Peter Straub. Iofs bara en bok ;p

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Den biten jag läste var inte bra.

Det är lite gammaldags.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Det skulle ju vara bra fantasy. Inte osammanhängande svammel och långa listor med namn.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Fast om man läser Uppenbarelseboken där på slutet så är det ungefär som Silmarillion på crack.

Permalänk
Medlem

Du kanske testa Jonathan Stroud och hans serie om Demonen Bartimaeus. En triologi som visserligen är ganska mycket ungdomsfantasy men riktigt underhållande och lyckas på ett bra sätt blanda fantasy och den relativt moderna världen.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin