Bra och tyst RAID disk

Permalänk
Hedersmedlem

Bra och tyst RAID disk

Ciao

Funderar på en ny 80giggare.. Tänkte först på en Seagate Barracuda IV men de ska ju inte funka i RAID

Så nu undrar jag om ni har något tips på en bra 80 giggare som funkar i RAID, en stor fördel om den är tyst
Köper kanske en nu, och om ett tag en till..

Sen undrar jag vad som krävs för att kunna köra RAID, rent hårdvarumässigt?

MVH

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag kör Barracuda IV 2x80GB (firmware 3.51 raidkompatibel) fick dock ringa seagate och skicka dessa raidoptimerade diskar till mig, och sedan ner mina diskar till seagate med DHL.. Men det var värt det dom är tysta (lite högljuddare än dom vanliga) men låter knappt ändå. Och bra prestanda ger dom oxå.

Permalänk
Livstids semester

Och varför ska du köra RAID egentligen? Du får knappast ett mer stabilt och säkert system om du kör RAID på IDE.

Dels för att IDE har nackdelen att inte kunna skriva på fler än en enhet åt gången per cycle (läs\skriv) vilket gör det totalt värdelöst i 0+1 egentligen då du lär förlora all data om något händer.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk

näää nu måste du väl snacka i nattmössan. för i alla raid-tester jag sett så är prestandan så gott som det dubbla (jaja inte riktigt men nästan) vilket då är omöjligt om det är som du säger.

Permalänk
Livstids semester
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FarsanFjutt
näää nu måste du väl snacka i nattmössan. för i alla raid-tester jag sett så är prestandan så gott som det dubbla (jaja inte riktigt men nästan) vilket då är omöjligt om det är som du säger.

Snabba? Ja. Säkra? Nej.

Prova att dra ut kontakten medans du flyttar filer så ska du få en rolig överraskning.

Vi tar det från början. Att köra en IDE-RAID i 0+1-konfiguration ökar visserligen deras läs\skriv prestanda eftersom du kör speglat. Och visst, den har en viss grundläggnade "fault tolerance". Men den är knappast lika säker som en RAID konfiguration som bygger på en array av SCSI diskar som redan har en rätt bra inbyggd säkerhetsstandard vilket IDE totalt saknar.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk

ok jag har inte testat köra raid så jag vet inte om säkerheten, men det jag däremot vet är att scsi är alldeles för dyrt för en vanlig svensson om man vill ha någosånär stor disk

Permalänk
Hedersmedlem

Äähh jag skiter i det där.

Sparar lite till och köper SCSI diskar + nån billig 120giggare (kanske 5400rpm för att spara pengar) istället

Får bli en ny tråd när jag har stålsen

Tack iaf.

MVH

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading