Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Partition Magic vägrar jobba med disk

Permalänk

Partition Magic vägrar jobba med disk

Min systempartition behöver bli större, så jag installerade Partition Magic 8.0 för att ge utrymme från en intilliggande partition. Det har alltid gått tidigare.

Denna gång får jag dock meddelandet:

Disk 2 (76316MBc 240h 63s) appears to have partitions created using a different drive geometry (255h 63s). This serious problem can lead to data loss. No partition manipulations should be made using this product or the operating system's products. You should back up the data on this disk, delete all partitions, create new partitions under the new drive geometry, and then restore your data using the backup.

http://hem.passagen.se/dactyl/PartitionMagic.png

När Partition Magix startas så står disken som "BAD" och partitionerna kan inte ses.

Vad är det för skit? Disken partionerades när jag installerade Windows XP. I XP:s Diskhanteraren står partitionen som "D: (Systemstart) Felfr"i samt partitionerna E: och F:, som också är felfria. Vad menas med "255h 63s"? Det står ju "240h 62s" i uppgifterna för disken? Borde de inte vara samma?

Permalänk
Vila i frid

Förmodligen kommer disken från en annan dator vars BIOS har en annan sektoröversättning än din nuvarande dators, mest troligt om det är IDE-diskar. Är det SATA har du ändrat från SATA/IDE till AHCI/RAID eller tvärt om.

Permalänk

Jag har svårt att se vad problemet kan vara.

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Förmodligen kommer disken från en annan dator vars BIOS har en annan sektoröversättning än din nuvarande dators, mest troligt om det är IDE-diskar. Är det SATA har du ändrat från SATA/IDE till AHCI/RAID eller tvärt om.

Nej, det är en SATA-disk och har alltid varit det. Den var tidigare kopplad till ett ASUS Am2-moderkort men nu ett från Gigabyte. Jag t.o.m. formaterade och partionerade om den via XP när jag bytte till nuvarande moderkort.

Nåväl, jag behöver inte länge ändra storlekarna på partitionerna, eftersom jag kom på idén att flytta "Mina dokument" till en annan disk. Fick en hel del extra ledigt utrymme på systempartitionen efter det.