How to: Installera Ubuntu på Mac med Osx & Win7 via bootcamp?

Permalänk
Medlem

How to: Installera Ubuntu på Mac med Osx & Win7 via bootcamp?

Till att börja med: Går det att installera Ubuntu på med Macbook där man redan har installerat Windows 7 via bootcamp?

Utifall att det går: vad krävs? någon som kan förklara ingående om hur man gör eller har några tips & trix?
eventuell guide?

Har läst att man ska kunna använda sig av Disk Utility för att fixa en ny partition av hårddisken men risk för att skada en redan tidigare partition?

Citat från en annan tråd:
"Av erfarenhet rekommenderar jag dig att installera windows på den sista partitionen (på en mac). Det kan dock hända att denna beränsning inte gäller med nyare windows versioner, typ Windows 7.

Vad du än installerat är det "windows" (den heter det oavsett operativsystem) disken du ska starta från macens boot menu. Om du installerat ubuntu sist, kommer dess booloader (grub) erbjuda dig att starta windows eller ubuntu. Gör du tvärtom, att du installerar ubuntu först, sen windows, då kan du köra WinSCP i windows, och lägga till ubuntu som uppstartsalternativ i dess bootloader.
Alltså, det bör vara det operativsystem som installerades sist som agerar "bootloader" för övriga operativsystem på datorn när du väljer "windows" disken.

Sist, men inte minst, de flesta (nyare) macar funkar inte out-of-the box i ubuntu, så förvänta dig att behöva installera en drivrutin (eller två), och kanske fixa med något mer för att det ska funka perfekt."

Är dock inte riktigt med på vad personen ifråga menar, så ifall någon vänlig själv vill förklara detta ingående?

Sist, men inte minst, de flesta (nyare) macar funkar inte out-of-the box i ubuntu, så förvänta dig att behöva installera en drivrutin (eller två), och kanske fixa med något mer för att det ska funka perfekt."

Är dock inte riktigt med på vad personen ifråga menar, så ifall någon vänlig själv vill förklara detta ingående?

För att kunna frigöra mer minne ifrån macdisken så måste jag göra om min bootcamp installation?

Tack på förhand @ Kreppe

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem

Fungerar det om man gör som i OWD95:s Guide: Installera Ubuntu 10.10 om man följer punkt 2
"2. Dual boot, du partitionera upp hårddisken och får vid uppstart välja vad du vill starta."

Att man pationerar upp hårddisken en gång till ifrån Windows 7?

xoxo @ kreppe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här visar LifeHacker hur du kör en Triple-Boot med Ubuntu 10.04. Funkar till 99% på samma sätt med Ubuntu 10.10.

How to Triple-Boot Your Mac with Windows and Linux, No Boot Camp Required

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Tack OWD95, ska pröva att följa den guiden "step by step" ikväll och hoppas att det funkar.

Sen har jag en extra fråga: finns det möjlighet att skriva från ett OS till ett annat med hjälp av något speciellt verktyg?

xoxo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför vill du installera Ubuntu?

Har själv lekt med både dual och trippelboot, men tillslut favoriserar man ändå bara ett OS. Om du behöver det för utbildning eller att sitta och leka med, rekommenderar jag att du kör det virtuellt. Då kan du dra igång det när du vill, och behöver inte kludda med en massa partitoner och oanvänt utrymme.

Använder själv OS X på min Macbook till studierna. Kör VMware Fusion när vi labbar med Windows, Linux eller FreeBSD på utbildningen. Går snabbt och lätt att starta en ny virtuell maskin. Som grädde på moset släpps allt fler OS (tänker på open source) som färdiga virtuella maskiner, bara att importera och starta. Då slipper du installera och kan börja leka direkt.
Har en egen liten firma, och mitt faktureringsprogram som jag kör en gång i veckan, fungerar tyvärr bara i Windows. Så vips installerade man en liten virtuell Windows XP maskin för det.
VMware Fusion kostar runt en 500ing och hittar du här:
www.vmware.com/products/fusion/
(Om du studerar kan du ju se om det finns någon rabatt för studenter.)

Ett gratisalternativ som fungerar minst lika bra (iaf tills du blir varm i kläderna) är VirtualBox. Det är open scource och gratis. Utvecklat av SUN (som nu ägs av Oracle). Finns till både Mac, Linux och Windows. Så du kan flytta dina virtuella maskiner precis hur du vill.
Du kan hämta, och läsa mer om VirtualBox här:
www.virtualbox.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Till att börja med: Går det att installera Ubuntu på med Macbook där man redan har installerat Windows 7 via bootcamp?

Utifall att det går: vad krävs? någon som kan förklara ingående om hur man gör eller har några tips & trix?
eventuell guide?

Har läst att man ska kunna använda sig av Disk Utility för att fixa en ny partition av hårddisken men risk för att skada en redan tidigare partition?

Ja. Du får krympa antingen OSX eller Windows partitionen. Så att du får in en partition imellan dem. Näst sist, som sagt.

Skrivet av Kreppe:

Citat från en annan tråd:
"Av erfarenhet rekommenderar jag dig att installera windows på den sista partitionen (på en mac). Det kan dock hända att denna beränsning inte gäller med nyare windows versioner, typ Windows 7.

Vad du än installerat är det "windows" (den heter det oavsett operativsystem) disken du ska starta från macens boot menu. Om du installerat ubuntu sist, kommer dess booloader (grub) erbjuda dig att starta windows eller ubuntu. Gör du tvärtom, att du installerar ubuntu först, sen windows, då kan du köra WinSCP i windows, och lägga till ubuntu som uppstartsalternativ i dess bootloader.
Alltså, det bör vara det operativsystem som installerades sist som agerar "bootloader" för övriga operativsystem på datorn när du väljer "windows" disken.

Jag vet inte vad du menar på att du inte förstår, men eftersom jag är "personen i fråga" skall jag utveckla
I macen's egen "boot meny" visas dels OSX, samt en extra symbol för "Windows". OSX visas alltid om det är installerat, medans "Windows" alternativet är en annan partition (inte nödvändigtvis windows...) som har sin "boot flagga" aktiverad. Bara en partition kan ha sin boot flagga aktiverad (OSX behöver inte ha det). Så det är antingen linux partitionen, eller window partitionen, beroende på vilken som installerades sist. När du installerar windows, sätter den sin partition som "bootbar", och detsamma gäller linux (ubuntu).

Men, och det är viktigt att berätta att den senaste versionen av ubuntu (10.10) misslyckas med detta momentet (sätta partitionen som bootbar...). Faktum är att ubuntu 10.10 misslyckas med mer än så. Om du väljer att formatera partitionen med t.ex. ext4, så syncas inte macens GPT (partitionstabell) med den emulerade MBR partitionstabellen som ubuntu och window använder sig av. Detta gör att man bör ladda hem gptsync till OSX och köra med administrationsrättigheter (i en terminal) direkt efter man installerat ubuntu. I ditt fall förmodligen "sudo gptsync 2 3+ 4". Kanske syntax för gptsync är överkurs, men man kan läsa hur det funkar med "gptsync --help".

Själv hittatde jag en binär med gptsync i denna tråden. enhanced gptsync tool - InsanelyMac Forum

Skrivet av Kreppe:

För att kunna frigöra mer minne ifrån macdisken så måste jag göra om min bootcamp installation?

Tack på förhand @ Kreppe

Vad jag menar är att min iMac (2009 27") till exempel inte kan installeras (eller köras) utan att "nomodeset xforcevesa" som tillägg i grub's boot laddningsalternativ. Du behöver också installera ATI's drivrutin för den fria "radeon" drivrutinen inte funkar med iMac 27. Jag måste dessutom lägga till mitt wireless tangentbord och magic mouse med ett gammalt hederligt USB tangentbord och mus, innan jag kan använda dem. Men om du har en MBP så bör den nog funka relativt bra "out of the box".

Allt detta är väldigt meckigt, och jag undrar nästan inte om det är enklare att låta "refit" sköta jobbet, som beskrivs i länken någon lägre bak i tråden. Jag har ingen aning hur det funkar dock, så där får någon annan hjälpa till. Som sagt, virtualbox är nog också ett väldigt enkelt sätt att köra ubuntu på din mac.

Permalänk
Medlem

Okej, då är jag mer med på vad du menade Ibkxbx, tack för förklaringen

Det där med VirutalBox eller VMware Fusion som du skriver Karlzon låter väldigt smidigt då jag, precis som du säger, ska använda det i studerande syfte och en 500-hundring kan man leva med.

Dock så är det här med att köra ett OS virtuellt någonting relativt nytt för mig så det dyker direkt upp några frågor,
1. kan man säga att det är som att köra ett annat OS som ett program i ett OS(ex. Osx)?
2. Innebär det att allting man har körs på samma HDD utan att man behöver formatera den eller pationera den?
3. Hur fungerar det när man sparar sina saker, dom ligger på samma HDD som allt annat men man har bara acess till dom via rätt OS virtuellt? (eller hur man ska formulera frågan)
4. När man väl laddat hem VB eller VMw så är det bara att installera som vanligt eller finns det någon guide för detta då det är ett nytt sätt för mig att köra OS?

Tack på förhand än en gång @ Kreppe

Tilläggsfråga:
Hur fungerar det när man kör flera virtuella OS med wifi anslutning (802.11n)? eller mobilt bredband?
om man behöver ha tillgång till internet i flera OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Okej, då är jag mer med på vad du menade Ibkxbx, tack för förklaringen

Det där med VirutalBox eller VMware Fusion som du skriver Karlzon låter väldigt smidigt då jag, precis som du säger, ska använda det i studerande syfte och en 500-hundring kan man leva med.

Dock så är det här med att köra ett OS virtuellt någonting relativt nytt för mig så det dyker direkt upp några frågor,
1. kan man säga att det är som att köra ett annat OS som ett program i ett OS(ex. Osx)?
2. Innebär det att allting man har körs på samma HDD utan att man behöver formatera den eller pationera den?
3. Hur fungerar det när man sparar sina saker, dom ligger på samma HDD som allt annat men man har bara acess till dom via rätt OS virtuellt? (eller hur man ska formulera frågan)
4. När man väl laddat hem VB eller VMw så är det bara att installera som vanligt eller finns det någon guide för detta då det är ett nytt sätt för mig att köra OS?

1. Japp.
2. Japp.
3. Japp. Men det är enkelt att skapa kataloger som är synliga "på båda sidorna".
4. Det är en .pkg installer (för båda, tror jag). Så det är bara att dubbelklicka så installeras det, med en .app in din programkatalog. Själv kör jag VB. Det funkar kanon.

Skrivet av Kreppe:

Tack på förhand än en gång @ Kreppe

No problems

Skrivet av Kreppe:

Tilläggsfråga:
Hur fungerar det när man kör flera virtuella OS med wifi anslutning (802.11n)? eller mobilt bredband?
om man behöver ha tillgång till internet i flera OS.

Dom lånar alla av din anslutning i OSX, så det ska inte vara några problem...

Permalänk
Medlem

Underbart med snabba och exakta svar, Ibkxbx

Några sista frågor som dykt upp, ska fixa detta i morgon och ta bort min gamla bootcamp partion med win 7 och fixa det korrekt istället.

Men jag undrar:
Hur fungerar det med installationer av program i ett virtuellt OS? om man väljer "save and shutdown" så kommer det att sparas på en virtuell hdd?
och när man, så att säga "pull the plug" och bara kryssar ner rutan, ligger alla installerade program (ex. antivirus) kvar på den virtuella hhd:n och försvinner inte utan fungerar precis som en "vanlig" PC?

Hur fungerar det med HDD kapaciteten?, kan man säga att man gör en virtuell "pationering" på sin HDD när man skapar ett virtuellt minne till sina andra OS?
Finns det möjlighet att utöka detta ifall så skulle behövas eller något tips(verktyg) på hur man kan skriva & spara saker på HDD:n oberoende av vilket OS man befinner sig i?

exempel: Om man tankar hem en film när man sitter i Mac(där man har mest diskutryme), kan man hämta och läsa in samma fil i windows och se på den där? inte för att det tar speciellt lång tid att tabba mellan olika fönster, men kan vara bra att veta

Sist men inte minst har jag en fråga angående för- och nackdelar med att köra flera OS virtuellt gentemot att göra en triple boot(eller flera OS)?

För/nack-delar med Virtuella OS:
+Man slipper starta om och köra via ex. rEIFIt eller Mac's egen bootloader.
-man får allokera ram minne till de olika OS som är igång

För/nack-delar med triple boot:
+man kan använda datorn fullt ut som en PC, MAC eller Linux med all dess hårdvaru kapacitet (Förutom att man måste pationera HDDs)
-krångel med pationeringar, och om man måste åt något på ex Osx.

Ni som har provat dessa olika sätta, eller kör dem dagligen får gärna fylla på listan så att man kan väga för och nackdelar och på så sätt komma fram till vad som passar just ens egna kravspecifikationer

xoxo @ kreppe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en fråga till dig karlzon(eller någon annan där ute som kan besvara den), om man väljer att köra VMware Fusion för 500spänn(dom hade 20€ off just nu så det gäller att passa på), innebär det att man i framtiden behöver punga ut varje gång det kommer en uppdatering om man inte väljer den där det ingår en 12months subscription som kostar det dubbla?
Hur mycket rör det sig i runda slängar i så fall, någon som vet?

xoxo @ Kreppe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Hur fungerar det med installationer av program i ett virtuellt OS? om man väljer "save and shutdown" så kommer det att sparas på en virtuell hdd?
och när man, så att säga "pull the plug" och bara kryssar ner rutan, ligger alla installerade program (ex. antivirus) kvar på den virtuella hhd:n och försvinner inte utan fungerar precis som en "vanlig" PC

Det är bara att "stänga av" den virtuella maskinen (precis som en riktig) så kommer den stänga ner sig. All data sparas hela tiden till den virtuella hårddisken, och den kommer att ha allting där som du installerade innan du stängde ner. Men jag tror du kommer gilla att sätta VM'et (en?) i "suspend". Det kan man iaf göra i VB, och då väljer man detta i VB (inte i guest OS'et), så sätter VB maskinen i "avstängd vila". Det går ruskigt snabbt att återvända till startat läge igen.

Skrivet av Kreppe:

Hur fungerar det med HDD kapaciteten?, kan man säga att man gör en virtuell "pationering" på sin HDD när man skapar ett virtuellt minne till sina andra OS?
Finns det möjlighet att utöka detta ifall så skulle behövas eller något tips(verktyg) på hur man kan skriva & spara saker på HDD:n oberoende av vilket OS man befinner sig i?

exempel: Om man tankar hem en film när man sitter i Mac(där man har mest diskutryme), kan man hämta och läsa in samma fil i windows och se på den där? inte för att det tar speciellt lång tid att tabba mellan olika fönster, men kan vara bra att veta

Jag kan som sagt inte säga hur VMWare gör saker och ting, men virtualbox använder sig av dynamisk storlek på filen som den använder som "hårddisk". D.v.s. den växer när den behöver. Du kan också välja en statisk storlek, och styra själv hur stor den skall vara.
Som sagt, har du delat ut hemmakatalogen (eller nerladdningskatalogen) på din mac, så kan du se filen i windows utan att föra över den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

en fråga till dig karlzon(eller någon annan där ute som kan besvara den), om man väljer att köra VMware Fusion för 500spänn(dom hade 20€ off just nu så det gäller att passa på), innebär det att man i framtiden behöver punga ut varje gång det kommer en uppdatering om man inte väljer den där det ingår en 12months subscription som kostar det dubbla?
Hur mycket rör det sig i runda slängar i så fall, någon som vet?

xoxo @ Kreppe

Oj, bra fråga. Jag funderade inte så mycket över det utan slängde upp kreditkortet. Man är ju så himla rik som student. Borde väl finnas någon sådan info på deras hemsida. Kan tänka mig att uppgraderingar är fria under samma versionsnummer. Alltså du får inte uppgradera en hel version. Tänk Office 2000/2003 osv. Men det är förstås bara spekulationer.

Så i övrigt du fått svar på de flesta frågorna av lbkxbx. Mitt tips är att du bara laddar ner och stoppar in VirtualBox och fibblar med det en stund. Det är svårt att beskriva hur den delar nätverkskort, och hur du skapar diskar "som inte finns i verkligheten". Tyckte själv det kändes lite jobbigt innan man blev varm i kläderna.

Sitter idag och meckar med ESXi. Att slänga upp en extra server att labba med tar bara några minuter. Virtualisering är underbart.

Permalänk
Medlem

okej, rik är väl det minsta man är om student ^^

men ska göra som du säger och dra hem VB ikväll och börja leka med det, pröva att installera ubuntu 10.10 och hoppas att mitt windows 7 x64 forftarande vill fungera med samma cd-key som jag använt på min bootcamp partiton, men det löser sig säkert.

Tack till alla vänliga själar som hjälpt till att besvara mina frågor, special thanks to ibkxbx.
Skulle det vara nått annat så slänger jag säkert upp en ny tråd under Operativsystem.

kkthxbb, take care @ kreppe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

okej, rik är väl det minsta man är om student ^^
men ska göra som du säger och dra hem VB ikväll och börja leka med det, pröva att installera ubuntu 10.10 och hoppas att mitt windows 7 x64 forftarande vill fungera med samma cd-key som jag använt på min bootcamp partiton, men det löser sig säkert.

Inte alltid helt uppenbart över internet, men jag var ironisk.

Om du köper Vmware Fusion kan du köra virtuellt från boot camp partitionen. Du kan alltså starta Windows som ligger på din bootcamp partition, när du kör mac os. Smidigt om man bara behöver hämta/komma åt något lite kvickt.