Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Bättre att försöka baka än att kasta iaf

Ja jag ser ingen logik i att värme skulle kunna fixa ett sådant problem, men efter alla filmer o tutorials man har sett så måste jag bara pröva själv. Är dock lite vemodig att göra de i min egen ugn med tanke på eventuella giftiga gaser som kan komma.

Återkommer dock med besked om resultatet om det blir av

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem

Vad har du för upplösning på skärmen? HD6870 och GTX 470 presterar väldigt lika där 470 presterar lite bättre i låga upplösningar medan 6870 har ett litet övertag i högre upplösningar.
NVIDIA GeForce GTX 580 1536 MB Review - Page 27/31 | techPowerUp
Har själv valt HD6870 då jag föredrar svala och energisnåla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Vad har du för upplösning på skärmen? HD6870 och GTX 470 presterar väldigt lika där 470 presterar lite bättre i låga upplösningar medan 6870 har ett litet övertag i högre upplösningar.
NVIDIA GeForce GTX 580 1536 MB Review - Page 27/31 | techPowerUp
Har själv valt HD6870 då jag föredrar svala och energisnåla kort.

jag kör 1680 på min skärm samt i alla spel. enligt din tabell så ligger gf470 på 73% och radeon6870 på 71%.

Även om denna skillnad förmodligen inte är märkbar så känns det som mitt val är klart vad gäller grafik kort. Blir ett 470, förhoppningsvis efter löning och csn bidrag

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av majzter:

jag kör 1680 på min skärm samt i alla spel. enligt din tabell så ligger gf470 på 73% och radeon6870 på 71%.

Även om denna skillnad förmodligen inte är märkbar så känns det som mitt val är klart vad gäller grafik kort. Blir ett 470, förhoppningsvis efter löning och csn bidrag

Som sagt så om det blir SOC-kortet så är det även klockat 15% högre än referenskortet de använder där
Bättre och tystare kylning, och drar även mindre ström än referenskortet ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Som sagt så om det blir SOC-kortet så är det även klockat 15% högre än referenskortet de använder där
Bättre och tystare kylning, och drar även mindre ström än referenskortet ^^

Det är det kortet du länkade som gäller. De andra erbjudandet hos webhallen då maffia2 ingick låg på 2395, maffia behövs inte då jag har de till 360n, så priset är mer eller mindre detsamma

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem

Finns där någon nackdel med att det är klockat annars som man bör tänka på?

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av majzter:

Finns där någon nackdel med att det är klockat annars som man bör tänka på?

Inte i det här fallet.
Gjort av tillverkaren så garanti osv gäller som vanligt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nej sant, låter Tryggare med fabriksclockning problemet är att den är rekomenderad till 550w då mitt nät är 500. Kanske går ändå, fast nya aggregat behöver ju inte vara så dyra kanske.

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av majzter:

Nej sant, låter Tryggare med fabriksclockning problemet är att den är rekomenderad till 550w då mitt nät är 500. Kanske går ändå, fast nya aggregat behöver ju inte vara så dyra kanske.

Deras rekommendationer är överdrivna, bland annat för att vissa nätagg helt enkelt är värdelösa.
Ett ok agg på 500W räcker fint för detta.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majzter:

Nej sant, låter Tryggare med fabriksclockning problemet är att den är rekomenderad till 550w då mitt nät är 500. Kanske går ändå, fast nya aggregat behöver ju inte vara så dyra kanske.

Vad är det för märke på nätaggregatet? Finns dåliga märken som inte alls levererar angivna värden och då kan det bli problem med GTX 470.

Permalänk
Medlem

Dom kostar lika mycket, men 470 presterar en smula bättre och har PhysX samt ett bra 3D-stöd. Varför nöja sig med bara ett glas av det goda när du kan få hela flaskan?

Skrivet av S1im:

Vad är det för märke på nätaggregatet? Finns dåliga märken som inte alls levererar angivna värden och då kan det bli problem med GTX 470.

Så länge han inte har ett hemmabyggt nätagg som är gjort av tandpetare och messmör så kommer nätagget att klara av att driva ett 470. En kompis klarar av att driva kortet med ett 400W av billigare modell utan några problem, så ett 500W klarar man sig med galant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt vilket märke jag har på mitt nätagg men det är nog modell billigare vill jag minnas dock är det ett 500w, så blir troligtvis ett köp idag. Tack för alla svar och tips!

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så länge han inte har ett hemmabyggt nätagg som är gjort av tandpetare och messmör så kommer nätagget att klara av att driva ett 470. En kompis klarar av att driva kortet med ett 400W av billigare modell utan några problem, så ett 500W klarar man sig med galant.

Sitter han med tex ett ACE nätagg så kommer han garanterat få problem så lite överdrivet att säga att det är lugnt bara för att det står 500w.

Permalänk
Moderator
Moderator

Är det ett ACE så är det ju gjort av tandpetare och messmör

Men ja, det är givetvis bäst att kolla upp vad det är för nätagg innan.
Nästan allt annat än ACE lär fungera fint.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ace alltså. Kollar upp det när ja kommer dårå

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem

Satt själv inför det valet tills nyligen, men efter att ha researchat runt på nätet, och bland annat läst dessa två Gigabyte GTX 470 Super Overclock Graphics Card Review - The Card och HEXUS.net - Review :: Gigabyte GeForce GTX 470 Super Overclock graphics card : Page - 1/11 så är det inget tvivel om saken, gigabyte gtx 470 SO ftw finns på komplett överkomligt som thedaemon länkade förrut.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Om du tycker gtx 470 är för dyrt, ta gtx 460 det har jag och är nöjd

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Nischi, ja som nämnt så blir det ett nvidia i vanlig ordning..

Har också funderat lite på 460, i synerhet eftersom jag förmodligen får köpa ett nytt nätagg nu också. Hur pass fingerar 460 med cod spelen, testat black eller cod4?

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Hedersmedlem

Cod spelen är inga svårdrivna spel så vilket du än tar klarar dessa kort dem lätt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Komplett.se - MSI GeForce GTX 460 1GB "HAWK" PhysX

som är tyst och kyler mycket bra !

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt på en del nättag idag eftersom jag kommer behöva ett nytt då jag upptäckte att mitt nuvaran endast ligger på 470w.
Men får man ett hyfsat nätagg med 550-650w för runt 500kr lappen tro?

Dett finns ju både 550w för 500kr och 2000kr, även 650w för 500-600kr, frågan är om man vågar köpa ett sånt agg.
Hög W med lågt pris låter budget, eller?

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av majzter:

Jag har kollat runt på en del nättag idag eftersom jag kommer behöva ett nytt då jag upptäckte att mitt nuvaran endast ligger på 470w.
Men får man ett hyfsat nätagg med 550-650w för runt 500kr lappen tro?

Dett finns ju både 550w för 500kr och 2000kr, även 650w för 500-600kr, frågan är om man vågar köpa ett sånt agg.
Hög W med lågt pris låter budget, eller?

Vad är det för fabrikat och modell på nätagget du har?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

idag har jag detta gamla agget Deltaco PSU-422 450W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Har ett par år på nacken men fungerar finfint! men i tackt med att grafikkorten blir större o kräver mer så behövs väl ett uppköp

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av majzter:

idag har jag detta gamla agget Deltaco PSU-422 450W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Har ett par år på nacken men fungerar finfint! men i tackt med att grafikkorten blir större o kräver mer så behövs väl ett uppköp

Vet inte hur bra de där är, verkar inte vara 80+ certade iaf. Kan vara läge att byta

Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ! - Inet.se
Bra och prisvärt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag slängde iväg en beställning på Komplett.se - Gigabyte GeForce GTX 470 1280MB PhysX nu och prövar till en början med mitt gammla slitna nätagg.. funkar det inte e det bara att dra ner till webhallen o köpa ett nytt. Åter igen tack för alla kommentarer och tips!

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Sitter han med tex ett ACE nätagg så kommer han garanterat få problem så lite överdrivet att säga att det är lugnt bara för att det står 500w.

ACE är väl de enda undantaget då, men jag vet inte om man kan kalla ACE för nätagg. Det är mer en tickande bomb.

Skrivet av majzter:

Jag slängde iväg en beställning på Komplett.se - Gigabyte GeForce GTX 470 1280MB PhysX nu och prövar till en början med mitt gammla slitna nätagg.. funkar det inte e det bara att dra ner till webhallen o köpa ett nytt. Åter igen tack för alla kommentarer och tips!

Du blir garanterat nöjd. Jag sitter själv på ett 520W, visserligen från Corsair och deras nätagg är bra kvalité, men till ett bra pris. Skulle det vara ostabilt för dig så ger jag dig samma råd som TheDaemon, köp Corsair 550W för 599kr då det är ett stabilt och tyst nätagg, men jag är säker på att ditt nätagg, budget eller ej, kommer klara av att driva 470 utan några problem. Har du ACE så är det som sagt en klass för sig

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

ACE är väl de enda undantaget då, men jag vet inte om man kan kalla ACE för nätagg. Det är mer en tickande bomb.

Du blir garanterat nöjd. Jag sitter själv på ett 520W, visserligen från Corsair och deras nätagg är bra kvalité, men till ett bra pris. Skulle det vara ostabilt för dig så ger jag dig samma råd som TheDaemon, köp Corsair 550W för 599kr då det är ett stabilt och tyst nätagg, men jag är säker på att ditt nätagg, budget eller ej, kommer klara av att driva 470 utan några problem. Har du ACE så är det som sagt en klass för sig

Ace har jag inte men har däremot ett riktigt gammalt som ligger 450w. Länken hittar du lite högre upp tror det kommer bli bli problem då detta kort är en överklockad variant och antagligen e lite mer ström hungrigt än ordinarie. Men vi får som sagt se hur vida det fingerar, kortet är iaf på väg

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av majzter:

Ace har jag inte men har däremot ett riktigt gammalt som ligger 450w. Länken hittar du lite högre upp tror det kommer bli bli problem då detta kort är en överklockad variant och antagligen e lite mer ström hungrigt än ordinarie. Men vi får som sagt se hur vida det fingerar, kortet är iaf på väg

SOC drar mindre ström än referenskortet så blir inga "extra" problem där

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

SOC drar mindre ström än referenskortet så blir inga "extra" problem där

Men gör det verkligen det? tycker det låter oliogiskt då överclockning brukar öka strömförbrukningen?
Och den har 3 fläktar att driva iställer för en?

Visa signatur

Core 2 Duo 2.4ghz | 6gb kingstone ram | Seagate Barracuda 500gb | Geforce 8800GTX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheDaemon:

SOC drar mindre ström än referenskortet så blir inga "extra" problem där

Källa?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)